Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HMR - 200 joule
#1
Hej!

Er der nogen derude der har kendskab til .17 HMR der er oppe på de fornødne 200joule på 100m, eller om der er ammo på vej der kan holde disse krav?

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#2
Er ikke nogen der ved noget?
Svar
#3
Jeg har tidl boret lidt i markedet og er desværre ikke stødt på noget[Sad]

Men ved ikke om der er noget på vej

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte
Svar
#4
Jeg tror ikke umiddelbart, at det er muligt med .17 HMR. Køb en 5 MM Remington Magnum i stedet.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Jeg har set mange stykker råvildt nedlagt med 5mm rimmington magnum og jeg vil mene at den langt overgår 22w mag i dræbe ævne.

Vedkommende der gjore dette er forlængst død og borte,men jeg er helt sikker på at den lille remmington lavede et godt stykke arbejde. Jeg ved udemærket at loven ikke tillader dette brug,men det var ikke undertegnede der gjore det SORRY det fortæller bare lidt om dette kaliber.

mvh Buffalo
Svar
#6
5 MM Remington Magnum er lovlig til al jagt som .22 Winchester Magnum er lovlig til.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Alle mand, giv venligst et vræl NÅR I får kendskab til at der produceres en .17 HMR patron der er oppe på de fornødne 200joule på 100m...

På forhånd tak.

Der Kartoffel Wegwerfer
Der Kartoffel Wegwerfer
Svar
#8
Hej,

Jeg har haft sendt en mail til Hornady for at høre om de kunne afhjælpe vores DK problem, da men kan se de jagter ræve o.lign. derovre med 17. hmr. De er endda afbilledet på en af kartonerne til ammo. pakker. Hornady var så venlige at svare, at med det krudt der var til rådighed pt. kunne de ikke komme op på 200j for 17 hmr. Et andet spørgsmål er om energi-kravet er sat for højt i bkg. Det skulle man måske nærmere se på en dag.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#9
Det er et par dage siden tråden sidst har været aktiv [Smile]. Men jeg var forleden i østjysk våbenhandel for at købe lidt ammo til min 17 HMR, hvor der var en ekspedient der sagde at Hornady havde lavet en 25 grain kugle som der sku kunne opfylde de famøse 200 joule på 100m. Men den var ikke sat i prodution til brugsklar ammo endnu. Men projektilerne kan købes løse. De er osse vist på Hornadys hjemmeside.
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#10
Kuglevægten bør jo ikke ha den store indvirkning på energien alene - måske en tungere kugle giver mulighed for at anvende et andet krudt med mere energi?

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Vægt er bedre til at transportere energi end hastighed. På "almindelige" kalibre ser man forskellen når man kommer ud på den anden side af 300 meter. Men måske så sker det tidligere her da projektilerne jo er en hel del mindre end på fx en 308win.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Kuglevægten bør jo ikke ha den store indvirkning på energien alene - måske en tungere kugle giver mulighed for at anvende et andet krudt med mere energi?

C



Jeg viderebringer bare den info som jeg havde fået fra forhandleren
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#13
Radis og det skal du endelig forsætte med ellers høre vi aldrigt noget nyt.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#14
Lige præcis [Smile]
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#15
Enig - jeg tænkte egentlig bare højt omkring hvordan man evt. kunne klemme lidt ekstra energi ud af 17'eren for at nå over grænsen.

Hvis man f.eks. kigger på fabriksammo i 308win er der ikke mange % udsving i den energi de leverer ved mundingen - energien på afstand har nok mere at gøre med BC end med kuglevægten (ved godt der kan være en hvis sammenhæng mellem høj BC og kuglevægten, men formen er vigtigere). Og uanset BC bliver forskellen i energi kun marginal indtil man kommer rigeligt langt ud som også bliver nævnt ovenfor.

Det er spændende at se om det lykkes for dem.
C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Det må vi jo håbe [Smile]. Ellers skulle hovederne over på Borgen måske nedjustere kravet og anslagsenergi. De kan jo fint skyde ræv i Sverige og USA med den ammo der er på markedet nu.
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Enig - jeg tænkte egentlig bare højt omkring hvordan man evt. kunne klemme lidt ekstra energi ud af 17'eren for at nå over grænsen.

Hvis man f.eks. kigger på fabriksammo i 308win er der ikke mange % udsving i den energi de leverer ved mundingen - energien på afstand har nok mere at gøre med BC end med kuglevægten NEJ! (ved godt der kan være en hvis sammenhæng mellem høj BC og kuglevægten, men formen er vigtigere). Og uanset BC bliver forskellen i energi kun marginal indtil man kommer rigeligt langt ud som også bliver nævnt ovenfor.

Det er spændende at se om det lykkes for dem.
C



Tænk engang på 2 objekter med omtrentlig samme aerodynamiske form en golfkugle og en bordtennisbold. Hvis du med samme kraft losser til begge hvilken når så længst, og hvilken vil du helst have i hovedet på 10 meters afstand. Hvis du så samtidigt kigger på formlerne for objekter i fart energi vil du se at den faktor der betyder mest er vægten. Det er helt rigtigt at udformningen også betyder rigtigt meget, men mindre end vægten. Og som du skriver så spiller vægten også ind når man beregner BC som jo sådanset blot er en måde at udtrykke den samlede evne til at bevare energien.

Emner har tidligere været vendt og drejet her:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13610
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Nu er der jo væsentlig mindre forskel på vægten for projektilerne indefor en given kaliber end mellem en golfbold og bordtennisbold, men jeg kan se hvad du mener. Jeg vil dog stadig mene du skal ret langt ud før der bliver væsentlig forskel (for projektiler i hvert fald)

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Det vil jeg give dig ret i f.s.v.a. de "normale" kalibre. Jeg kunne dog godt forestille mig (og det er uden af have undersøgt det) at forskellen blive større på kortere afstande des mindre projektil der er tale om. Derfor kunne forklaringen på "løsningen" af .17HMR måske godt være begrundet i tyngden. Men som du også er inde på så kan en anden type krudt som giver en mere effektiv acceleration også spille ind.

Men jeg har fundet en hel anden løsning - 22.250rem ;-)
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Citat:quote:


Tænk engang på 2 objekter med omtrentlig samme aerodynamiske form en golfkugle og en bordtennisbold. Hvis du med samme kraft losser til begge hvilken når så længst, og hvilken vil du helst have i hovedet på 10 meters afstand. Hvis du så samtidigt kigger på formlerne for objekter i fart energi vil du se at den faktor der betyder mest er vægten. Det er helt rigtigt at udformningen også betyder rigtigt meget, men mindre end vægten. Og som du skriver så spiller vægten også ind når man beregner BC som jo sådanset blot er en måde at udtrykke den samlede evne til at bevare energien.


´

Det må nu engang være en kombination af vægt og fylde - vægtfylden - for en stor bold med samme massefylde som en bordtennisbold som vejer det samme som en golfbold, skår nu engang ikke så hårdt som golfbolden.... [Big Grin]

Vægten alene er ikke nok. Hvis en golfbold vejer f.eks. 50 eller 100 gram og en badebold - som meget ligner en bordtennisbold i sin konstruktion vejer det samme - ved jeg godt hvilken genstand jeg helst vil rammes af... givet at en eller anden "losser dem med den samme kraft".. [Big Grin]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)