Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sortkrudt til Jagt???
#1
Hej alle!

Hvordan ER det nu lige det er m.h.t jagtloven og våbenloven i forhold til at bruge Sortkrudt på jagt.

Hvis f.eks jeg faldt for G.D. og hattings lovprisninger af 45-70 og dens velsignelser og købte mig et "krumbanevåben" på en jagttilladelse, er der så noget i "loven" der siger at jeg ikke må lade nogen med bly og sortkrudt, så jeg kan nyde røgskyerne og den skønne duft, mens jeg venter de obligatoriske 10 minutter inden jeg går ned og checkker den "forendte" 6-ender [Smile]

Jeg har hørt en del udtale ret kategorisk at "Sortkrudt er forbudt til jagt" ER det nu osse det???

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Jeg er ret sikker på at det er forladere med sortkrudt, der er forbudte. Det andet er jo en patron ladet med sortkrudt, og det er jeg meget sikker på er lovligt. Men til gengæld er det svært at få ladetilladelse til sortkrudt, grundet at det er væsentligt farligere og sværere at håndtere. Det kunne være jeg skulle tage et par 45/70 med sortkrudt, og medbringe på skydedagen.[Big Grin]

G.D.
Great Dane

Svar
#3
Følgende er sakset fra "Danske Sortkrudtskytters" hjemmeside.
Sortkrudtsvåben til jagt.

Forladevåben må ikke anvendes til jagt og regulering af pattedyr. Det betyder altså, at man godt kan gå på jagt på fuglevildt med forlade haglbøsser.

Bagladerifler med sortkrudtspatroner kan godt tænkes anvendt til jagt på pattedyr, hvis våbnet overholder kravene til anslagsenergi som beskrevet i bekendtgørelsen om skydevåben, der må anvendes til jagt, § 3.

Pistoler og revolvere må ikke anvendes til jagt eller regulering.

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Hermed adressen på nævnte hjemmeside, der er ganske interessant.

http://www.sortkrudt.dk/

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Dravis...Er du nu ved at skifte side..??

Hvis du eller andre er interesseret i at låne "biblen" om 45/70, låner jeg den gerne ud. Bogen hedder "Forty eyars with 45/70" skrevet af Paul Matthews. Han er meget dybdeborende, og sammenligner den med blandt andet 3006. Derudover er der mange værdifulde oplysninger, omkring ladedata, projektiler og våben. Den er et MUST.

Mvh G.D.

Efter endt læsning er du/i overbevist...
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)