Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fra bane til jagt...
#1
Hej alle

Håber jeg poster dette indlæg i den rigtige kategori!

Min morfar har skudt med baneriffel i mange, mange år, men er nu blevet for gammel. I den forbindelse, har jeg fået lov til at overtage hans riffel - noget jeg rigtigt godt kunne tænke mig, da jeg har en del minder fra min barndom med den...

Men, kan man omregistrere den fra bane til jagt? Den er en Otterup Match kaliber 22 fra ca. 1965. Jeg har tidligere snakket med Politiet om det og de mente ikke det kunne lade sig gøre, men nu er det i mellemtiden bleet lovligt, så vidt jeg ved i hvert fald, at skyde fasaner med kaliber 22.

Snakkede i foråret, da jeg var ved at tage riffeltegn, med en instruktør ude på riffelbanen i Kbh. og han sagde han havde lavet sådan en omregistrering med en Otterup kaliber 22, men spørgsmålet er, om hans var en Match og om det gør nogen forskel.

Derfor, kender I noget til ovenstående? Al hjælp vil blive modtaget med glæde, da jeg meget gerne vil overtage hans riffel (og jeg har ikke mulighed for at melde mig ind i en traditionel skydeklub).

Mange hilsener

Jesper

Flyttet af Kima
Svar
#2
halløj Jesper

du kan roligt gå til politiet og få den på en jagttilladelse (såfremt du har jagttegn).

om du må skyde fasaner med caliber .22 er i den forbindelse ligegyldigt, og hvis du tidligere har haft negativ kontakt med politiet derom er det en fejl: problemet er kun med våben der er tilskud på i foreningsregi.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Tak for svaret!

Da jeg snakkede med Politiet sidst, snakkede vi ikke om fasaner - han sagde blot, at man ikke kan registrere en baneriffel som jagtriffel... Men det mener du altså ikke burde være noget problem? Har du en reference/et eksempel jeg kan nævne?

/Jesper
Svar
#4
Jeg har sådan en Otterup kal.22 baneriffel.Den er omregistreret fra bane til jagtbrug.Slet intet problem.Men det der med fasanerne,dét mener jeg da ikke er lovligt.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
send mig en PM med din adresse så sender jeg dig kopi af to tilsvarende rifler på jagttilladelse

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Det lyder alle tiders. I mener ikke der er forskel på om den er en Match eller om den ikke er det? Det mener min morfars klub nemlig kan betyde noget...

/Jesper
Svar
#7
Det er intet problem at få en DDS registreret salonriffel på jagttilladelse!!
Påstår politiet eller skytteforeningen det er det fordi de ikke kender gældende love/regler!!! det står intet sted i våbenloven at man ikke kan registrere et match våben til jagtbrug.

Der kan være noget med salonriflerne, hvis de er solgt til skytteforeningemedlemmet med tilskud fra DDS, så vil de nægte at udføre den af deres system. Hvordan lige reglerne er på dette punkt kan du få oplyst ved at henvende dig til DDS Vingsted.

En anden ting er de nassere der registrerer Sauer STR langdistance rifler på jagttilladelse for at bruge dem til feltskydning. Det er med til at ødelægge "støtten" til reglementeret DDS skydning. Men det er en helt anden sag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Tak for svarene og tak for kopierne af dine våbentilladelser, STROM. Du har vel ikke tilfældigvis nogle billeder, jeg kan tage med og vise?

Var ude og se riflen forrige tirsdag og der var der en gut, en pensioneret Politi-mand, der sagde, at det blandt andet var på grund af sigtet, der er et banesigte, og pibens tykkelse, at jeg ikke kan overføre den til jagt. Han mente at sigtet skulle laves til et åbent sigte og piben drejes ned, før den kan overføres til jagt...

Puha, det er svært at blive klog på. Jeg undskylder mine mange spørgsmål, men vil simpelthen være så godt forberedt som muligt, når jeg tager ud og snakker med Politiet.

/Jesper

Ps. Jeg tror ikke der er DDS-tilskud til riflen... Den er fra 65 og købt af min morfar dengang :-)
Svar
#9
halløj Jesper,
enten er den pensionerede politimand ude på at gøre grin med dig eller også er han et fjols der taler uden at tænke.
mål totallængden og pibelængden, tag DDS tilladelsen med og skynd dig så ned på stationen og få den tilladelse.
hvilke sigtemidler du ønsker på din riffel er din sag.
hvis du mod alle regler ikke kan få tilladelsen, beder du om en skriftlig begrundelse (det sker ikke)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Begge dele lyder som vrøvl i mine øre.Jeg er da aldrig stødt på et "max-tykkelse mål" på en jagtpibe,ej heller på et krav om at man ikke må bruge diopter-sigte til jagt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Det vil godt nok være fantastisk, da det betyder meget for mig at overtage riflen!
Svar
#12
Jeg fik i torsdags omregistreret en Otterup baneriffel cal. .22 med matchpibe + dioptersigte til jagtbrug.
Såee.... du kan til enhver tid gøre det samme - altså såfremt, du er indehaver af et jagttegn.

Jeg forespurgte endvidere, hvorledes jeg skulle forholde mig såfremt jeg kortede piben af.
Svaret lød; Det politiet skal vide er våbennr. Om piben er xx antal cm. er kun interessant såfremt våbnet skal påføres
våbenpasset ved en evt. jagtrejse til udlandet.

Det skal dog lige tilføjes, selvfølge skrev politiet pibelængde og riflens totale længde ned - men jeg behøver ikke at ringe og få det ændret ved en evt. afkortning af piben.... Det er sådan det skal forstås

Svar
#13
Jagttegn?!?! Skal man have sådan et ;-) Spøj til side - det har jeg naturligvis :-)

Lyder interessant Marcus! Min morfars er med sådan et lidt specielt skæfte - er din også det? Og har det noget at sige?

/Jesper
Svar
#14
Nej, min Otterup er med et alm. standartskæfte.
Men, jeg kan næppe tro at skæftet skulle volde problemer....??

Arvidson, smut du bare op til våbenkontoret og få registreret dit arvestykke.
Jeg vil vædde en fl. god whiskey på, at du får våbentilladelsen....

Svar
#15
He he - ok, nu smutter jeg sq derop (altså en af dagene i åbningstiden). Mit næste indlæg bliver med resultatet af besøget hos ordensmagten.

Endnu en gang tak for alle jeres svar!

/Jesper
Svar
#16
Knægten har en Anschutz MATCH 54 registreret som bane OG jagtriffel.
Da jeg i sin tid købte den kunne jeg ikke få den registreret som baneriffel da jeg ikke var medlem af en skytteforening, derfor fik jeg den som jagtriffel, nu har knægten fået en tilladelse til den og han har både jagttegn og medlemsskab af en skytteforening, pga. at DDS er "bøvlede" og mener at han ikke må bruge en "jagt"riffel til deres skydninger, skulle han have den registreret tilbage som baneriffel, om det er en fejl ved jeg ikke, men på hans tilladelse står den som begge dele.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#17
Hmmm, det var jo nemt nok. Har lige været derude. Den rare betjent kiggede på ansøgningen, tjekkede lidt på sin computer og kom så tilbage og bad mig betale 420,- og sagde så, at tilladelsen kommer med posten om et par dage. Fantastisk!

Tak for hjælpen!

/Arvidson

Ps. Som I nok har regnet ud, ved jeg ikke så meget om våben. Er til gengæld en haj til web-sites (arbejder på 9. år som teknisk direktør i DKs førende digitale reklamebureau), så hvis jeg kan hjælpe med noget, siger I bare til!
Svar
#18
Tillykke med tilladelsen til arvestykket.
Nu mangler du bare noget at føde riflen med.

Svar
#19
Tak for det - glæder mig til at stå med tilladelsen og ikke mindst riflen i hånden...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)