Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bavarian på slagtebænken
#21
Hej GD
Jeg har set den smækre løsning med indstillingsskrue. Jeg har også overvejet at lave den. Reptilhjernen var dog indstillet på at lave en mere simpel løsning denne gang. Det er planen, på dette system, at finde en eller anden mulighed for hver gang at ramme en "fast indstilling", når den justerbare del har været nede for service.
Walnut
Svar
#22
Het "Nutty"

Hvis det skal være simpelt, er der flere muligheder.

Hvorfor ikke lave en klods med to styretappe og to-tre lågemagneter til at holde det fast.

Så kunne du lave et skæfte med høj ryg, der kunne tages af med et snuptag, der blot skulle tilpasses montagehøjden.

Det vil da være en fordel på de baner hvor man kræver at bundstykket skal ud, når man markerer. Men det er måske kun herovre på djævleøen, de er så strikse[Wink]

Jeg havde forresten lavet et fjederbelastet vippebeslag på min Sauer. Der passede højden til kikkerten, men det spærrede for bundstykket. Men beslaget og dermed kindpuden kunne vippes til venstre, så bundstykket kunne tages ud.

Men det du har gang i ser endda MEGET gedigent og spændende ud.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#23
Hej Claxel
Den her løsning er tænkt til ende. Den justerbare del kommer til at stå på 2 stålstolper på 10mm´s tykkelse. Jeg har indkøbt 2 glasfiberskruer, der skal huse de 2 fastspændingsbolte.
Walnut
Svar
#24
[Image: DSC02274.jpg]

Fridag og oppe siden kl 6. [:p][Big Grin] Fik leveret barnebarn og rundstykker kl. 7. Derefter et par timer til Påskearrangement i Naturværkstedet. Dejlige timer[Smile] Mens Sebastian sov snurrede maskinerne på formgivning af bag og forskæfte. Den justerbare del er helt nede i forbindelse med formgivning, så den kan få det rigtige slægtskab med skæftet inden skilsmissen.
For første gang har jeg prøvet min båndpudser til formgivning. Den er, med forsigtighed, egnet til både for og bagskæfte. Specielt forskæftet er let at forme med den, fordi der er tale om langsgående arbejde. Jeg kørte med den, som var den en høvl. Havde også held med at runde med bevægelser på tværs om hjørnerne på undersiden.
Jeg har ladet skæftet smalle lidt ind fra den justerbare del og frem til pistolskæftet. Dette arbejde er gjort med A-Bolt skiven. Min skive er FINE og skal bruges med yderste forsigtighed i dette bløde materiale. Tab den ikke ned på skæftet, mens den kører. Den spiser sig lige igennem [Big Grin]
Der er mange højdepunkter i en skæftning, og denne formgivning er et af de absolut bedste. Fornøjeligt at se linierne dukke op og understrege skæftets facon.
[Image: DSC02275.jpg]

Walnut
Svar
#25
[Image: DSC02280.jpg]

Jeg har lige haft en time i solen ved den lille bænk. Jeg er listet rundt om pistolgrebet med A-Bolt skiven. Det er foregået på listefødder og med kattepotegreb. For mig er det fint, at kunne bruge maskine til dette arbejde. Specielt indersiden af grebet mod aftrækkerbøjlen er et trals sted at arbejde med almindeligt værktøj. En krum linie med en skarp kant er ikke særlig imødekommende. Ind imellem slibearbejdet er der brugt en lille rasp til at slette bølgede overflader, så jeg har kunnet fornemme, hvor tæt jeg er på den endelige overflade. Maskinerne er staldet op til næste projekt. Resten af arbejdet vil foregå med raspe, file og huljern.
Mandag og tirsdag står den på bådpolering, maling af bund og havearbejde ( det Fruen ikke nåede i dag, mens jeg legede [Big Grin]) Onsdag skal der fiskes Laks, siger min bror.
Walnut
Svar
#26
[Image: DSC02283.jpg]
[Image: DSC02282.jpg]

Ud over at have hængt ud hos den lokale over kaffen har der også været tid til skæftet i dag. Skæfteformen er nu næsten færdig. Jeg mangler at lave bunden af pistolgrebet, der skal have en afrundet profil. I morgen ankommer 3 forskellige bagkapper til audition. Venligst udlånt af Mr. Hatting himself [Smile] Der skal tages et par cm. af skæftelængden inden montering af kappe.
Jeg har på begge sider af området ved låsestolen måttet rydde op efter båndsaven [B)] Da jeg slettede overfladen med en bred fil, afslørede jeg på begge sider områder, hvor savklingen ef en eller anden grund har krænget. Måske er det forårsaget af, at der saves på langs imellem de enkelte finerlag. Imellem fineren ligge den hårdere lim. Det er ikke utænkeligt, at savklingen kan påvirkes af disse forhold. Næste gang, jeg saver ud til riffelskæftning, vil jeg ikke save så tæt, at der kan krænges indenfor mine streger. Til gengæld havde jeg de optimale stykker at lime i. Jeg brugte selvfølgelig stykker fra områderne, der var savet af.
Jeg skal have monteret de to stålstolper og de tilhørende coils. De to coils bliver sat i umiddelbart inden pudsearbejdet påbegyndes.
Walnut
Svar
#27
[Image: DSC02285.jpg]
[Image: DSC02288.jpg]

Jeg har lige monteret de to coils. En operation jeg havde frygtet lidt, da Post tidligere har nævnt, at de kan være vanskelige at få lige i.Jeg slap nådigt igennem. Den ene peger en smule skråt ned, men vil fungere fint alligevel.
Jeg valgte at save de store sekskanthoveder af og erstattede dem med en mindre bolt. Denne blev skruet i bund med et par spændeskiver imellem. Spændeskiverne for at kunne forsænke de to coils lidt. Derefter blev coils skruet i ved hjælp af en svensknøgle. Ved det ene hul løftede en flig sig, da jeg skruede. Denne flig blev løftet op, og der blev lagt lim under, da først det hele var på plads. Derefter blev der spændt med en lille skruetvinge. Et lille stykke toiletpapir imellem forhindrede skruetvingen i at "lime med". At træoverfladen kan rejse sig under monteringen kan muligvis forhindres, hvis man bruger et forsænkerbor og lægger kanten lidt ned, inden der skrues i.
Walnut
Svar
#28
[Image: DSC02303.jpg]

Har været i sløjdsalen for at afkorte skæftet og montere bagkappen, som blev udvalgt i går. Valget faldt på en Pachmayr Sporting Clays SC100 i medium. Den passede rigtig fint til den fyldige skæfteprofil. Der skulle primært slibes af længden. Der er ikke de store vanskeligheder forbundet med at montere en bagkappe. Det er vigtigt at skæfteenden er plan eller svarer til kappens underside.
Jeg spændte skæftet op i bænken og placerede kappen i den rette stilling. Med en syl, blev der gennem kappen sat en prik for den ene boring. Derefter forborede jeg til den første skrue og skruede derefter kappen til med den. Med kappen fikseret blev prikken til det andet hul sat og den anden skrue blev monteret som den første. Derefter gik det til rondelpudseren, hvor kappen blev pudset ind til skæftefaconnen. Man skal lige lure af, hvordan gummimaterialet skal pudses. Der er en tendens til, at gummiet gerne vil hoppe på skiven, hvilket giver en mere ru overflade.
Hullerne til stolperne i skæftet er blevet boret op til 10,5m.m. Så er der plads til lakering.
Walnut
Svar
#29
[Image: DSC02312.jpg]

I dag skal der pudses og netskæres. Jeg har lige repareret et 1x8mm hul i skæftet.Hullet er ca. 2mm dybt. Jeg har fremstillet en spartelmasse af skæftematerialet. Filede en lille portion fint materiale og blandede det med en lille dråbe lim. Det hele blev grundigt rørt til den rigtige tykke konsistens.
Walnut
Svar
#30
[Image: DSC02319.jpg]

Det meste af dagen er gået med at pudse skæfte. Jeg har lige fremstillet og monteret 2 laminatpropper til toppen af den justerbare del af skæftet. Rondelpudseren er brugt som drejebænk [:o)] Ud fra en kvadratisk laminatpind og ved hjælp af en lille cirkel i enden, som en cal. 44 har stået model til, lykkedes det med stor forsigtighed at håndlave/ dreje et stykke rundstok.
Walnut
Svar
#31
[Image: DSC02322.jpg]

Sidst på aftenen i går fik jeg tegnet netskæringsfelter på pistolgrebet op. Det er, for mit vedkommende, blevet mere og mere frihåndstegning, hvad angår pistolskæftet. Laminatskæfter er meget velegnede til denne udfoldelse. Forudsat at der er nogenlunde styr på formerne, kan "åretegningerne" guide til meget fine og tilpassede linier. Da jeg havde tegnet det første felt op og var tilfreds med det, var opgaven så at kopiere det til modsatte side. Her valgte jeg så først at afsætte nogle yderpunkter: Her skal det begynde, og her skal det slutte etc. Den øverste bue ned langs ryggen af grebet blevet tegnet ved hjælp af nogle punkter, som jeg havde afsat. Griber man om undersiden af skæftet og kigger bagud fra oven, kan man se den allerede tegnede bue. Der kan så tegnes nogle buepunkter,der senere kan hjælpe, når man fra siden tegner buen. Øjemålet er faktisk ganske præcist i denne sammenhæng. Det forreste v-indhak er samtidig rettet til, så det også er vinklerne for de to hovedlinier, der giver de længste rudeformer i pyramiderne. Senere, under netskæringen, bliver der lavet en lille spids i bunden af det forreste indhak.
Netskæringsfelterne på forskæftet kan tegnes uden de store problemer. Over og underkant kan bruges til at afsætte den øverste og den nederste netskæringslinie. Jeg har en ide om, at jeg vil forsøge mig med stregmålsridseren, så linierne følger kanten præcist.
Walnut
Svar
#32
[Image: DSC02323.jpg]

En af de ting, jeg har glædet mig til ved denne netskæring, er en lille detalje, som jeg ikke har prøvet før. I stedet for at lade buen på ryggen af pistolskæftet løbe ned i hjørnet, har jeg valgt at lade den gå et stykke forbi bagsiden og så hale den hjem igen med en bue, der så løber ned i bunden af pistolskæftet. Det er en ældre Sakodetalje, som jeg finder harmonisk. Denne linie er forberedt i selve skæfteformen. Der er simpelthen lavet en "blød" vej i skæfteformen til buen. Jeg har valgt at netskære med 18 lpi, som jeg personligt mener er den mindste, der kan bruges til et riffelskæfte. Det ville heller ikke være godt at gå længere ned med henblik på den kommende lakering.
Walnut
Svar
#33
[Image: DSC02327.jpg]

Lavteknologiske støttekiler.
Ved alle mine få [:o)] netskæringer har de to skindbeklædte kiler været en meget vigtig del af arbejdet. For mig er det vigtigt, at skæftet kan flyttes under arbejdet, så jeg hele tiden kan få en optimal arbejdsvinkel i forhold til linier og skæfteoverflade. Jeg har i dag endelig fået taget mig sammen til at udvide samlingen af kiler. De er lavet med forskellige vinkler, og jeg har klæbet skridsikker TESA strimler under bunden på dem. Det betyder, at de bider i skindunderlaget og står urokkeligt fast.
Walnut
Svar
#34
Walnut, du skal da have sådan en:

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/P...aspx?p=381

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Walnut, du skal da have sådan en:

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/P...aspx?p=381

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!



Den køber jeg ikke [Wink][Big Grin]
Jeg har en klippefast tro på, at stativer som den linkede, ikke giver den samme mangfoldighed af mulige vinkler. Efter at det sidste billede var lagt ind, lavede jeg første spor med en af de nye skridsikre kiler. Det var ren fornøjelse. Netop fordi der er tale om en kile, kan der ved at skyde mere eller mindre af den ind under skæftet stilles utroligt skarpt på arbejdsvinklerne. Det tager få sekunder at ændre skæftets stilling. I nogle områder ændrer jeg vinklen undervejs på samme linie for at styre det paralelle løb. Skulle jeg bruge et stativ, ville jeg hurtigt gå død i akavede stillinger. Derfor kan det godt virke for andre.
Walnut
Svar
#36
[quote]Originally posted by Walnut

Jeg har en klippefast tro på, at stativer som den linkede, ikke giver den samme mangfoldighed af mulige vinkler. Netop fordi der er tale om en kile, kan der ved at skyde mere eller mindre af den ind under skæftet stilles utroligt skarpt på arbejdsvinklerne. Walnut /quote]

Walnut for f*nden, det viste stativ er trinløst justerbart...[Big Grin]
Dvs. uendeligt mange vinkler, og det er bedre end mangfoldighed[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by 300win

[quote]Originally posted by Walnut

Jeg har en klippefast tro på, at stativer som den linkede, ikke giver den samme mangfoldighed af mulige vinkler. Netop fordi der er tale om en kile, kan der ved at skyde mere eller mindre af den ind under skæftet stilles utroligt skarpt på arbejdsvinklerne. Walnut /quote]

Walnut for f*nden, det viste stativ er trinløst justerbart...[Big Grin]
Dvs. uendeligt mange vinkler, og det er bedre end mangfoldighed[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!



Kære Win
Du har at gøre med en grånende rygplaget mand i Hobbitstørrelse (L), som ynder at sidde overskrævs på skæftet, når der kreeres. Ud over, at det er en behagelig arbejdsstilling, giver det en stor føling med netskæringsarbejdet at være så tæt på. Min største anke mod stativerne er i virkeligheden, at jeg tror, jeg taber følingen med "the battlefield" nede i de mikroskopiske krøller [:I]. Det taler dog ikke til min fordel, at andre lidelsesfæller har håndteret stativerne med fine resultater[:o)]
Min Juletræsfod er også trinløs. Alligevel er det aldrig lykkedes for hverken undertegnede eller andre familiemedlemmer at få det "døde grønne træ" til at stå lige. Salgsgas [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar
#38
[Image: DSC02336.jpg]

Så er der aktivitet i alle 4 felter. Venstre side på pistolskæftet er stort set færdig. Der er lagt linier ud i to andre felter, og i det sidste felt er der kantet, og de to hovedlinier er udlagt. Meningen med at have gang i alle felter på forskellige niveauer er, at det giver god mulighed for at vælge aktivitet efter overskud og tid til rådighed. Ikke alle netskæringens faser er lige krævende. Den færdige venstre side af pistolskæftet har budt på flere nye erfaringer. Det vælvede område i overgangen til bagskæftet har været tidskrævende, bl.a. fordi vælvingen ligger umiddelbart op til en yderkant. Der kunne ikke umiddelbart og let køres igennem i linierne mod skæftet, fordi det er ned og op ad bakke. Netskærejernet ville gerne stå på næsen og lave en parkeringen i bunden af vælvingen. Derfor skulle der arbejdes fra begge sider. Jeg har denne gang kantet med Eraserjernet. Ikke fordi der var flere overruns end vanligt, men fordi jeg gerne ville prøve borten. Det har så været en blandet fornøjelse på denne laminat.Eraserjernet skal efterlade en pølseformet kant rundt om netskæringen. Det bedste resultat findes, når der køres mere eller mindre i åreretningen. Når der køres på tværs, skal der udvises forsigtighed og helst kun arbejdes i en retning. Området nederst og bagest ved buen har nogle oprivninger, som jeg vil se, om jeg kan få has på. De er opstået, fordi der ikke i en så brat en kurve kan køres stabilt og kontinuerligt igennem. Jernet vil blive kantet og presset igennem. I morgen skal der slappes af med udlægning og uddybning af spor [Big Grin]
Walnut
Svar
#39
[Image: DSC02375.jpg]

Den Grå Ulv er færdig lakeret [Smile]. Jeg har lige grovmonteret kikkerten.
Jeg har meget travlt for tiden. Byggesættet i Åbenrå Havn er næsten samlet. Konen råber på mere [:I] (arbejde på båden) Den lokale råber efter mig. Mit aftræk er kommet hjem. Der hænger et nylakeret skæfte mere bag mig [B)]
På grund af dette store pres har jeg besluttet at skære en del ned på den planlagte premiere på Den Grå Ulv. Hvis I tager et kig på Den lille Sako i Brown/brown og forestiller jer den i grå, er vi tæt på. Jeg synes selv, at den er blevet fin [Smile]
Jeg har så valgt at bringe et enkelt billede. Den justerbare del. Det er jo i virkeligheden også den, det hele har handlet om. I aften bliver stålbenene sat i. På søndag skal skydebanen i Måde forstyrres af Ulvehyl.
Håber det hele er OK [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar
#40
Jeg tillader mig så hermed at lægge nye billeder ind [Big Grin] For at yde de forskellige indlæg retfærdighed vil jeg nævne, at de tidligere billeder var præget af langt græs, en død legemsdel fra en gris og dårligt lys [Big Grin] Jeg har ventet på bedre lys og tid til at lave nogle nye. Der kan muligvis optræde gule labberhår på det mørke underlag. Græsset er heller ikke slået.
Kikkerten blev færdigmonteret sent i eftermiddag og er klar til søndag.
[Image: DSC02397.jpg]
[Image: DSC02396.jpg]
[Image: DSC02398.jpg]
[Image: DSC02399.jpg]
[Image: DSC02400.jpg]

[Big Grin] I går forsøgte jeg mig med et "fake" indlæg i håb om at blive taget i ørerne [Big Grin] Røverhistorie om dårlig tid og et uroligt billede.
Denne gang har jeg forsøgt efter bedste evne at skildre Den Grå Ulv med nogle billeder. Det er svært at gengive farverne korrekt. Det er svært at tumle lysreflektioner i skæftet. Jeg tog først nogle billeder i halvskygge og valgte derefter at fotograferi i skyggen. Skæftet skifter farve efter lysmængde. Fra grå skifter den i stærkt lys over i blåtoner.
Alt fungerer perfekt, og jeg mangler blot at finjustere kikkerten.
I kan hævne jer på gårdsdagens løjer ved ikke at kommentere [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)