Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udskiftning af hovedbolt
#1
Jeg er blevet ejer af en gammel s/s hagler med meget løs hovedbolt. Det er ikke en særlig kostbar bøsse, og derfor sej jeg den som et udemærket emne til at dygtiggøre mig som "bøssemager". Jeg regner sådan set bare med at den gamle kan tages ud, en ny drejes til i den gamle dimension, uden slid, og indsættes. Så er det jeg kommer til det første spørgsmål: Hvordan helvede får jeg lortet ud[Sad!]. Mit andet spørgsmål til jer der ved noget om metal er: hvad skal den nye bolt laves af? Jeg har en svoger der er værktøjsmager, og det er ham, jeg regner med skal dreje den til mig. Han er godt nok ikke skytte selv, men i sin militærtid blev han sat til at vedligeholde forsvarets våben. De havde bare ikke så mange s/s haglere.
Er jeg ude i noget jeg skal holde mig fra, eller er det til at finde ud af? Jeg har tidligere tilpasset, og udskiftet en slagfjeder på en o/u, så nu tror jeg at jeg kan det hele[Big Grin]
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Aftrækker-dækslet af, for derefter at pilskille alt der er skruet fast eller stiftet sammen. hovedbolten trækkes ud gennem bunden, og der skal du lige huske at bruge gluggerne og være forsigtig med fjederen der holder hovedbolten. Det samme gælder når du trækker hanefjedrene ud...Ståltype, tjaa den gamle er sikkert lavet af kinesisk natpotteblik, så mon ikke den nye vil fungere fint - hvis lavet i samme matrialekategori.

God fornøjelse [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#3
Tak for svaret, men jeg har nok brugt et forkert ord. Den bolt jeg snakker om er den løbene "hænger" i når bøssen er åben. Jeg regner med at det er den der skal skiftes, for den ser meget slidt ud!
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Aha....

Jamen det kan selv du finde ud af [:o)]

Ud for bolten i hver side sidder en skrue, som regel er den skjult af en gravering. Kærven er sjælden noget standard, og du må derfor slibe en skruetrækker derefter. Når begge skruer er ude, skal du lige kigge godt efter, da der som regel sidder en mikro lille pinolskrue...Ud med pinolskruen, og så dasker du bolten ud med en dorn - drejer den 180 grader og gentager ovenstående process i omvendt rækkefølge. Har bolten været vendt før, skal der naturligvis fremstilles en ny. Dette går jeg ud fra at værktøjsfnidderen fra før kan finde ud af, blot skal den laves i noget hærdbart stål og hærdes. Husk altid at tænke dig rigtigt godt om ved opspænding af baskulen i et skruestik, da den er temmeligt tyndvægget og svær at rette indefra efter en god gang skruestikmassage [xx(]

God fornøjelse i en times tid [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Jeg er blevet ejer af en gammel s/s hagler med meget løs hovedbolt. Det er ikke en særlig kostbar bøsse, og derfor sej jeg den som et udemærket emne til at dygtiggøre mig som "bøssemager". Jeg regner sådan set bare med at den gamle kan tages ud, en ny drejes til i den gamle dimension, uden slid, og indsættes. Så er det jeg kommer til det første spørgsmål: Hvordan helvede får jeg lortet ud[Sad!].

U-ha-Jensen.
Det er ikke så lige til en operation som GD vil gøre det til.
Du fjerner den gamle hovedbolt ved, først at fjerne de to dækskruer.
I en gammel spanioler er der normalt ingen pinolskruer, men husk hovedbolten er normalt slået i fra højre side, så det er alts ud til højre.

Mit andet spørgsmål til jer der ved noget om metal er: hvad skal den nye bolt laves af? Jeg har en svoger der er værktøjsmager, og det er ham, jeg regner med skal dreje den til mig. Han er godt nok ikke skytte selv, men i sin militærtid blev han sat til at vedligeholde forsvarets våben. De havde bare ikke så mange s/s haglere.

Afhængigt af hvor meget slør din bøsse har, er det forskelligt hvor omfattende det er at rette den for slør.
De bøssemagere der kun drejer bolten eller blot sætter en ny i med de samme mål laver blot en gang klamp
Desværre slider det ikke kun på hovedbolten men også på skålen, og derfor er det meget sjældent nok blot at dreje bolten eller evt. at dreje en ny med samme mål.
Sandsynligvis bliver du nødt til at rive hullet op med ca. 0,5 mm, og så tilpasse rundingen så den passer til den nye bolt. når du så har gjort det vil du ikke være i stand til at lukke haglbøsse helt.
Derfor bliver du nødt til at fjerne materiale i kammerenden. husk at bruge mærkefarve så du kan se hvor den skraber i mod.
Når du basgenden passet til, skal der være 0,1-0,3 mm luft mellem underkanten af kammerenden og basculen.
Endelig kommer tilpasningen af lukkeknasterne. Er der meget slør er det sansynligvis nødvendigt at svejse på lukkeriglen, og så starte op med mærkefarve, og så blive ved ved indtil den lukker tilpas stramt. Husk at toplukkenøglen skal stoppe lidt før den står i direkte forlængelse af sigteskinnen.

Med hensyn til materiale til en ny hovedbolt vil jeg foreslå et relativt blødt matereiale, således at det slider på bolten i stedet for på skålen. Så bliver det næmmere næste gang.

Er jeg ude i noget jeg skal holde mig fra, eller er det til at finde ud af? Jeg har tidligere tilpasset, og udskiftet en slagfjeder på en o/u, så nu tror jeg at jeg kan det hele[Big Grin]
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.



Hvorvidt du er ude i noget som du bør holde dig fra, ved jeg ikke. skal du have din bøsse rettet for slør koster det penge. Sansynligvis i omegnen af et par tudser. om din haglbøsse kan bære det er jo op til dig.
Hvis nej, så er det blot om at komme i gang.
Husk at en stram en er godt på flere områder.

Knæk og bræk.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#6
Excuse mig...(sidder i en russian champagne rus [:I])

375 Rasmussen...Du ved udemærket hvordan det foregår på diverse yderst roste og autoriserede værksteder ? Du er vel en gammel hund i branchen.

Dene viste måde jeg tidligere fremkom med er en 'husmandsmetode', som enda er ret anerkendt af folk i branchen - derfor valgte jeg at fremhæve denne. Vi snakker om i dette tilfælde om en gammel ikke kostbar skyder, som blot skal luftes 'once upon a time'. Derudover har jeg kun ved enkelte gange konstateret at det virkeligt var nødvendigt at bekoste den anden metode. At du som tidligere forhandler vælger denne metode kan jeg ikke tilslutte mig. Jeg ønsker at hjælpe en mand med et reelt problem, og det har han fået til rimlighedens grænse. At begynde at ændre på kamret er kun til besvær for folk langt væk for denne branche...

[Sad!][V][xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#7
Hej i to, GD/Ras ...

Hvad med den hurtige måde, hvor man svejser skålen op, og filer/sliber den til så den passer til den slidte hovedbolt.

Jeg ved godt det ikke er en udskiftning, men det er en effektiv måde at fjerne slør på.

Sidst jeg gjorde det på en Miroku, nåede jeg det i middagspausen. Det tog ca. 15 min. Den har indtil videre klaret over 3000 skud, uden at der er opstået tegn på slør igen.

Svejs og fil, øhh, nej Knæk og bræk ... Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Jeg siger mange tak for de gode råd. Når der bliver tid til operationen vil jeg lade jer vide hvordan det er gået. Indtil videre er der lige en buk jeg skal have fundet og pelset[Big Grin]
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Så er jeg igang med projektet. Problemet er bare at jeg ikke kan få adgang til bolten. Der sidder efter min bedste overbevisning ikke nogen skrue udfor bolten i siderne, men de må jo have fået den ind på en måde. Kun en skrue der holder de arme der skal spænde slagfjedrene. Det eneste jeg kan se ud for bolten er at godstykkelsen er mindre, set fra indersiden (den blå pil). Jeg kikkede på en Miroku, som jeg har til at stå, og der er ganske rigtigt en skrue ud for bolten. Den bolt jeg vil have ud er den der er markeret med den røde pil.
Hvad gør jeg [?]
Skyderen er med Greenerlukke, og greenerbolten er også meget slidt. Den er udtaget til opsvejsning, og neddrejning.

[Image: 2005_1130Zabala_adskildtkor1.JPG]
[Image: 2005_1130Zabala_adskildtkor2.JPG]

Håber at I kan hjælpe mig.

Uffe.
P.S. Denne tråd skulle nok rykkes til "Våbenværkstedet"

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)