Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test af .22 LR ammunition - NY VERSION!!!
#1
Hej Alle,

Som "Kluden" tidligere har lovet kommer der hermed et lille testdokument for .22 LR ammunition.

Vi har indtil nu testet 26 forskellige slags ammunition og har 3 slags yderligere på lager som endnu ikke er testet. Ligger I inde med nogle typer som vi ikke har med i testen, så hører vi gerne fra jer, så vi kan få testet det også.

Indtil videre er vores konklusion at det ikke umiddelbart kan betale sig at købe dyrt ammunition, da det aller billigste ofte har stort set lige så god præcision.

Testen kan hentes her: http://www.gratisupload.dk/download/29448/ (Gammel version)

Testen kan hentes her: http://www.gratisupload.dk/download/46608/ (Ny version)

God fornøjelse med læsningen.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Det ser jo meget fint ud, men jeg mener jo nok at der kan ses en hvis kvalitets=mindre grupper på jeres skiver, det ville også være intresant at vide lidt mere om selve skydningen, om der er brugt sandsække til at stabilisere riflerne eller andre hjælpemidler, for når fabrikanterne viser sine skiver frem er det jo fra en opspændt riffel ligeledes ville det være en stor hjælp at vide om riflerne f.eks. blev rensede indimellem eller ikke, men et stot arbejde som jeg sætter pris på, og om i ønsker det kan jeg sikkert finde nogle .22lr patroner på mit "lager" som jeg gerne donerer til videre testing.

Med venlig hilsen
Leif R.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Fornemt arbejde!
Især interessant at se, at Stinger, som ellers får på puklen for at være upræcis, faktisk samler rimeligt godt i de to rifler - hvad den iøvrigt også gør i min egen.
Det kunne være fedt, hvis testen blev udbygget med penetration og ekspansion for de forskellige kugler på fx. 40 meter.
Jeg bruger selv CCI Standard til råger og Stinger og Velocitor til krager/skader, men savner lidt info om hvordan kugler egentlig opfører sig/ekspander på afstande mellem 20 og 60 meter.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#4
Hej Leif.
ammu-donationer modtages med tak!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#5
Hej, sydvestfyn, men alt går jo at ordne. forörigt synes jeg at det er fint at i har valgt to kvalitets salonrifler og ikke et par banerifler som ikke ville ha´väret jagtrelateret, fortsät det fine arbejde og jeg sender pm med ammo på "lager"
Leif R.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Hej med jer,

Ja det kunne være interessant at teste hvordan de penetrerer og ekspanderer, men da det bliver ½-dyrt at lave den mængde "Ballistic gel" som der skal bruges for at teste dem, så vil det nok kræve et par sponsorer... 100g gelatine pulver koster omkring 25,- kr. og det skal blandes så det er 10-20% gelatinepulver. Til én form skal der nok bruges mindst 2 L og dvs. at det er mindst 50kr. pr. støbning. Hvis man skal være lidt sikker i sin sag, skal der vel skydes mindst 3 skud med hver slags ammunition og det bliver så 90 gelatineblokke... Det bliver mindst 4500,- kr... Sååå... Hvis der er nogen der har lyst at sponsorere noget, så tøv ikke med at kontakte os. Vi laver gerne forsøget... Er der evt. nogen der har adgang til noget industrielt gelatine? Det behøver jo ikke være beregnet for fødevareindustri... Man kan også "støbe" gelatineblokkene om, men det kræver at man ikke får "forurenet" dem med fremmedlegemer.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Jeg har nu fundet 6 forskellige frem som ikke allerede er nävnt i testen, og dem kan i få, jeg kan også se at det ville väre en god ide om der også stod patronkoden fra äsken så man er sikker på at kunne finde den på hylden i forretningerne selv om der er kommet en ny forpakning, t.eks. XP22LR for Winchester expert o.s.v.

Jeg har Winchester Xpert XP22LR (USA)
Winchester Super max Hyper velocity XHV22LR (AUSTRALIEN)
Peters(Remington)Hvsp PR22)USA)
Aguila HV. SE (MEXICO)
PMC Zapper HV 22C (KOREA)
PMC Predator22 22A (KOREA)

Med venlig hilsen
Leif R.
lad mig vide hvordan vi får patronerne i jeres händer.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Det lyder godt, Leif! Måske skal du en dag en tur til fastlandet, og så kan vi mødes?
Testen af indtrængning og ekspansion kunne jo også foretages med våde aviser, som f.eks. Vapentidningen gør... - Hvad mener mon min skydemakker om den idé...?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#9
Fed test!
Jeg kunne godt tænke mig, at I konkluderede lidt mere - I har jo haft sagerne i hånden.
Det jeg konkluderer er:

RWS er nok den mest præcise.
Winchester Western er rigtig god/præcis og til lav pris.
CCI Stinger er super præcis og højeste hastighed.
Winchester Super Speed Solid Point er rigtig præcis og højeste energi.
Det er for øvrigt sjovt at se hvor konsekvent den lange pibe skyder 5 - 10 m/s hurtigere end den korte.
Svar
#10
Lidt off topic, men hvis nogen er interesseret i tests i pistoler, kan det bl.a. findes her [Wink]

JPL
JPL
Svar
#11
Jeg er i gang med at lave mig en MiniVarmint i cal 22LR baseret på en Otterup baneriffel model 77.
Jeg synes at resultatet viser at egenspredningen er temmelig høj uanset mærke.
Når jeg har skudt med hulsigte med min anden model 77 på 50 m sidder de noget tættere.
Jeg havde en forestilling som måske er naiv... - at jeg ville kunne skyde en skade på 100 meter uden problemer når det var vindstille - men jeg bliver nu usikker om det er realistisk når man ser på disse serier på 40 m...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Leo>>Vi skal nok konkludere lidt mere, dette er første udkast at dokumentet. Det lader til at vi når på på 35 slags ammunition inden så længe og så skal vi nok få lidt flere detaljer med i næste udgave.

Halvautomat>> Jeg tror ikke du skal satse alt for hårdt på en .22 på 100 m. Tror dog at vi snart vil kunne tilbyde lidt data fra testene med en Otterup riffel også. Tror desuden vi vil prøve om vi kan lave test med et par af de bedste typer ammunition på forskellige afstande - Måske 20 - 30 - 40 - 50 - 75 - 100m. Cal .22 er jo dog normalt en kaliber man benytter på de relativt korte afstande.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
Fedest - så beklager jeg, at jeg har konkluderet på ufuldstændig materiale.
Svar
#14
Det var dog et fremragende stykke arbejde! Det må ha' taget et par formiddage at gennemføre.

Jeg har selv testet ammunition i min Marlin 925 på 50 meter, fra skydebænk og med en Eagle Eye 4-12x kikkert stillet på højeste forstørrelse - dog i noget mindre skala end jeres.

Jeg havde forud ladet mig fortælle, at det kan tage nogle skud efter skift af ammunition før at piben har "vænnet sig til" at skyde med en ny type. Det skulle angiveligt have noget med fedtet på projektilerne at gøre.

Derfor skød jeg 5 grupper a 10 skud med hver type ammunition for at kunne afgøre, om der var noget om snakken. Konklusionen var, at nogle typer ammunition først viste deres sande formåen efter en 20-30 skud, mens det tilsyneladende var uden betydning for andre typer.

I min riffel var CCI Standard Velocity i øvrigt langt den mest præcise ammunition (og noget mere præcis end i jeres test), og da den tillige viste sig ufølsom overfor, om der tidligere var gået anden ammunition igennem piben, blev den mit allround-valg.

Prøvede også at skyde lidt med min Otterup baneriffel med påmonteret kikkertsigte. Det var meget nemmere at skyde små grupper med den, primært pga. det meget bedre aftræk. På det punkt er Marlin bare ikke god.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#15
Jeg købte i går 50 lapua i 22 LR - dem vil jeg brænde af på skiver når det engang lykkedes at få "pakken" samlet.
@Lundgaard lyder godt med at aftrækket betyder så meget også for en 22LR :-)

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#16
Hej.[Smile]
Foreløbig tak for en god test.[Big Grin]
Det er yderst interresant læsning.[Smile]
Mht patronpriser er det en rigtig god ide´at undersøge 500 stk prisen når man har fundet den rette patron til sit gevær.[8D]
Feks. så koster 500 rem yellow jacket kun 300 kr i bording, så der er penge at spare hvis man ser sig lidt for.[Wink]
Det samme gælder for cci og flere andre.

KludConfusedend lige en pm. om hvad i mangler.
Jeg vil godt donere nogle forskellige æsker.[Wink]

Mvh mogens
Svar
#17
Det kunne være fedt hvis CCI Velocitor kom med i samlingen. Det er endnu ikke lykkedes mig at få en dansk pusher til at importere dem, selvom de er en stor sællert i USA. Det er slags Stinger, bare på 40 grains.
panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#18
Hej igen,

Ja det er der da gået lidt tid med, men man skal jo også lege lidt indimellem. :-)

Det bliver jo nok svært at få fat i CCI Velocitor når nu du siger der ikke er nogen dansk dealer... Men vi tager dem gerne med. Og som sagt tidligere: Hvis I har kendskab til nogle typer som kan skaffes i Danmark, og som vi ikke har med i vores test, så hører vi gerne om hvor vi kan få fat i dem. Og hvis I har nogen I gerne vil sponsorere så smid en PM, så finder vi også ud af noget der.

Vi er godt klar over at der kan være lidt forskel på hvordan piben er smurt af de forskellige typer, men vi har generelt skudt med "beskidt" pibe.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#19
Panthere har nogle Velocitor, dem har han købt ved mig.... såååå Panthere, du må til gemmerne [Wink]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#20
Så sgu' da også... Her troede jeg lige, at du havde glemt alt om dem. Nå, men så må jeg vel krybe til korset og donere en æske velocitor til det gode formål.

MacQuolle, du har mail.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)