Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hovedskud til råvildt?
#1
For ikke at ødelægge den igangværende tråd om bukkejagt, har jeg valgt at lave denne tråd om hovedskud til råvildt.

Tråden er selvfølgelig affødt af nedennævnte indlæg:


Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever

Tillykke til alle de ihærdige og heldige der har fået buk.

Har i de sidste 5 aftener kunnet følge en fin 6ender fra min terrasse. Men han forsvandt hver gang jeg bare tænkte på min riffel.
Men iaftes ved 2115tiden kom han som vanligt ud af skoven og ud på kornmarken og igen forsvandt han som dug for solen.
Jeg sad klar med riflen og havde luret ham ruten af de forgående aftener. Så da han tog opstilling ved et levende hegn med en døb grøft, sad jeg med bipod på det højeste punkt i nærheden. Men selv derfra kunne jeg kun se opsats og hovedet. Så det blev til et hovedskud på 130m som sad 2cm fra center af næseryggen med udgang i midten af nakken. Skudt med en 180grains 30.06ér

[Image: DSC00951.jpg?t=1247083448]

[Image: DSC00953.jpg?t=1247084178]

[Image: DSC00952.jpg?t=1247084291]

Bukken vejede 21,5 kg brækket. Ved ikke hva han vejede totalt da min vægt stopper ved 30 kg og det var ik nok til at veje ham. Så han er min tungeste råbuk indtil vidrer.

K&B til de der stadig har en sommerbuk til gode.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde



Rent teknisk er der vel intet at udsætte på Tikka's skud. Godt anlæg og uden tvivl en skytte, som kender sin kugle og kuglebane og derfor ikke har været i tvivl om, at han fandt skuddet i orden.

Resultatet taler jo også sit tydelige sprog.

MEN er det det vi vil med bukkejagten.
De jagtetiske regler forskriver, at vi skal undgå bl.a. hovedskud til råvildt.
Foraet her er offentligt og kan ses af alle - og gud ske lov for det, men vi er nødt til at accepterer, at det som lægges på siden er med til at tegne et samlet billede af den danske jægerstand og specielt et billede af dette fora's brugere og bidragsydere.

Personligt finder jeg dette fora tilstrækkeligt seriøst og sobert til, at jeg ønsker at deltage, og det håber jeg det vedbliver med. (denne diskussion kan i hvert fald ikke ændre på det)

Signalværdien kan man bare ikke se bort fra.
Accepterer vi alle stiltiende, at et hovedskud på råvildt er helt i orden, er vi med til at danne skole for unge og eller uerfarne jægere.
Foraet kan vel ikke stiltiende accepterer forhold som ligger uden for de afstukne jagtetiske regler. Gør vi det, har hele foraet givet "grønt lys" for hovedskud.

I nærbillederne og fokuseringen på hovedskuddet føler jeg også, at der lå en helt bevidst provokation fra Tikkas' side (ret mig venligst hvis jeg tager fejl)

Jagtetik og -moral er variable begreber, hvor grænserne er udflydende og forskellige fra person til person, men igen - bør de som minimum ligge inden for de officielt udstukne rammer.

En dejlig buk - et teknisk godt skud - men alligevel er min kæde sprunget af.

mvh
Korthår
Svar
#2
Som en service er her de Jagtetiske regler, hvis der er nogen der har glemt dem:

De jagtetiske regler
Der har fra tidernes morgen eksisteret et sæt "uskrevne love", som jægerne har underkastet sig i erkendelse af disse etisk betonede "loves" nødvendighed både for vildtet og jægerne.

Det er således ikke kun loven om jagt og vildtforvaltning man skal overholde som jægere, men der er også en lang række jagtetiske regler man bør overholde. Disse regler indgik som et bilag til lovforslaget om den nye jagtlov og er udarbejdet af Vildtforvaltningsrådet.

--------------------------------------------------------------------------------

Den jagtetiske grundlov
Al jagt skal have et formål. Jagt skal være andet og mere end blot det at nedlægge vildt. Nedlagt vildt skal opsamles og anvendes.
Vildt, der nedlægges i bestandsregulerende, sygdomsbekæmpende eller skadebegrænsende øjemed, skal samles op og helst anvendes. Er det ikke muligt, skal det nedgraves eller destrueres.
Al jagtudøvelse skal ske i nøje overensstemmelse med gældende lovgivning og på en sikkerheds- og dyreværnsmæssig forsvarlig måde, så vildtet dræbes hurtigt og effektivt og således, at anskydninger i videst muligt udstrækning undgås.
En egnet og veldresseret hund skal være til rådighed, så nedlagt og anskudt vildt kan findes.
Ved al jagtudøvelse skal der vises vidtgående hensyn til andre og andres ejendom og sikkerhed.
Al jagt skal udøves på et biologisk forsvarligt grundlag, der sikrer, at jagtudbyttet kun udgør en del af det naturlige bestandsoverskud. Tvivl skal komme vildtet til gode.
Den største dyd under jagt er at kunne undlade at skyde. Afgiv hellere et skud for lidt end et skud, som du senere fortryder.

Den enkelte jæger

Du skal kende dit vildt og altid vide, hvad du skyder på.
Al vildt skal behandles med omhu og respekt.
Du skal vide, hvordan anskudt vildt aflives hurtigt og humant.
Din jagthund skal altid være under kontrol og lydig.
Skudhold

Jagt må aldrig blive til en konkurrence om, hvem der kan skyde mest.
Den bedste jæger er ikke nødvendigvis den, der kan skyde mest.
Står patronforbruget ikke i passende forhold til leverede stykker vildt, reducer da din skudafstand og/eller træn på lerduer.
Maksimal skudafstand må ikke overstige:

Råvildt: 20 meter
Ræve, gæs: 25 meter
Harer: 30 meter
Øvrige arter: 30 meter
Når du skyder til vildt med riffel, må du:

Ikke forsøge skud i ugunstige vinkler, hvor muligheden for at ramme vitale dele af vildtet er ringe og anskydningsrisikoen stor.
Ikke skyde gennem vegetation, som kan ændre kuglens retning.
Når du skyder til vildt med hagl, må du:

Ikke prøve at skyde mere end et stykke vildt pr. skud og skyd aldrig ind i en flok.
Ikke skifte til et andet mål, hvis vildtet ikke falder i første skud.
Så vidt muligt kun skyde til vildt i bevægelse.
Reducere den maksimale skudafstand ved bagskud med cirka 10%. Skyd dog aldrig råvildt i bagskud.
Lad være med at:

Jage vildtet, når det er trængt på grund af ekstreme vejrforhold.
Jage vildtet, når det er forhindret naturlig flugt på grund af hegn eller lignende.
Jage, når det er til berettiget ulempe for dine medborgere.
Skyde mere vildt, end at du kan gøre rede for hvor, hvert enkelt skud er faldet, og hvordan, det er ramt.
Efterlade afskudte patronhylstre i naturen.
Skyde efter hatte, dåser, flasker, skilte og andet.
Ansvaret for et jagtrevir

Du har stor indflydelse på, at såvel jagtbart som ikke jagtbart vildt på dit revir har gode livsbetingelser.
Alle, der deltager i selskabsjagt på dit revir, skal ved en parole gøres bekendt med relevante jagt- og sikkerhedsmæssige forholdsregler, herunder de hensyn, der skal tages til andre brugere af naturen, naboer, afgrøder, husdyr m.v.
Afpas jagthyppighed og afskydning til dit terræns bæreevne.
Standvildtet bør ikke udsættes for forstyrrende jagtformer (klap- eller drivjagt) mere end 3-4 gange pr. sæson. Der skal være mindst 3 uger imellem hver jagt.
Udsætning af vildt

Udsat vildt må hverken af udseende eller i adfærd adskille sig væsentligt fra naturligt vildt.
Udsæt aldrig så meget vildt, at det forrykker eller ødelægger dit revirs økologiske balance.
Udsætning af vildtfugle bør foregå så tidligt som muligt:

Gråænder udsættes i maj/juni, 4-5 uger gamle.
Fasaner udsættes i juli og først i august, 8-10 uger gamle.
Agerhøns udsættes i august, 10-14 uger gamle
Strand- og havjagt

Jagten på fiskeriterritoriet finder altid sted på naturens betingelser, og mange af de fuglearter, der jages er trækfugle, som vi sammen med flere lande har et fælles ansvar for. Derfor stiller strand- og havjagt ganske særlige krav til udøverens ansvarsbevidsthed og selvdisciplin.
Det er vigtigt, at fuglene sikres tilstrækkelig ro til at udnytte raste- og fourageringsområderne. Når du driver jagt på fiskeriterritoriet, bør du derfor begrænse den uro, du er skyld i mest muligt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hejsa.

Det skud Tikka4ever har udført har ud tvivl virket og flugt afstand 0 meter. Men jeg ser også et skud der er 3-4 cm fra en bortskudt kæbe og et dyr der er på vej i sultedøden. I mine øjne kan hoved/halsskud med riffel ikke forsvares. Det kan godt være man kan ramme en ølkapsel på 200 meters afstand hver gang, men dyret kan sagtens flytte sig de få cm der gør forskellen fra et "perfekt" skud til en uhyggelig anskydning, på den tid der går fra slagstiften rammer fænghætten til kuglen nær dyret. Det Etiske regler bør overholdes af alle.

Tikka4ever spørger hvem der ellers ville lade en sådan buk gå 8-10 gange. Det ville jeg og alle dem jeg omgåes med på jagt. Har selv jagtet en lignende buk i år og har set ham 16 gange og har haft mulighed for hoved/halsskud halvdelen af gangene. Jeg har haft riflen oppe flere gange i håbet om at bladet blev frit. Det er ikke sket endnu men der er jo også en uge endnu og ellers kommer der en mulighed igen til efteråret eller næste bukkejagt.

Mvh. Taby
Svar
#4
http://www.jagareforbundet.se/jaktskolan/deere.htm

Prøv hovedskudet her og læs derefter den ledsagende vurdering...

Der var en tror jeg i den anden tråd der skrev noget i retning af: "Det er ikke alle skud man KAN skyde - man SKAL skyde." Det giver god mening for mig. Man kan jo for eksempel også køre rigtig, rigtig stærkt på motorcykel (og måske endda undlade hjelmen) og få det til at gå godt mange gange. Men går det galt - går det til gengæld HELT galt...

Men tillykke til Tikka. En fin buk og bestemt et fint skud (teknisk set).

MVH
Klaasehaans
Svar
#5
Ingen tvivl om at skuddet var øjeblikkeligt dræbende - men JEG havde ALDRIG trykket på kontakten i den situation. Ikke engang på 20 m. havde jeg gjort det - af den simple grund at risikoen for anskydning er for stor. Der er mange faktorer i spil i den ligning såsom vind, dyrets aktivitetsniveau, riflens egenspredning, skyttens egenspredning osv osv osv....hvis ALT går op i en højere enhed kan det gøres, men virkelighedens faktiske kolde verden siger at der ALTID er noget som ikke er fuldstændig optimalt. DERFOR undlader jeg hovedskud uanset afstand.

Noget helt andet er vel egentlig også resultatet ??? En 30-06 kugle placeret der må vel gøre det pænt svært at få opsatsen til at se pæn ud ??

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#6
Det er muligt, at jeg ikke har set godt nok efter, men i de jagtetiske regler opsummeret af M@X, synes jeg det vigtigste afsnit mangler:

• Ved riffeljagt:
#10146; Bør du ikke skyde uden fast anlæg, skyde på afstande over 100 m eller skyde til løbende vildt, medmindre du igennem
omfattende jagtrelevant træning har opnået rutine heri.
#10146; Skyd kun, hvis der er frit skudfelt.

#10146; Skyd ikke hals- eller hovedskud
og skyd ikke i ugunstige vinkler.


mvh
Korthår
Svar
#7
Hals/hovedskud mener jeg er problematiske, og bør undgås.

Hovedet/halsen kan sagtens kan nå at blive flyttet fra jægerens hjerne sender besked om at trykke på aftrækkeren, til kuglen når sit mål.

Vildtets kropp kan ikke flyttes tilsvarende hurtigt, og målet er da også væsentligt større her.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Det er muligt, at jeg ikke har set godt nok efter, men i de jagtetiske regler opsummeret af M@X, synes jeg det vigtigste afsnit mangler:

• Ved riffeljagt:
#10146; Bør du ikke skyde uden fast anlæg, skyde på afstande over 100 m eller skyde til løbende vildt, medmindre du igennem
omfattende jagtrelevant træning har opnået rutine heri.
#10146; Skyd kun, hvis der er frit skudfelt.

#10146; Skyd ikke hals- eller hovedskud
og skyd ikke i ugunstige vinkler.


mvh
Korthår



Problemet er nok at det er uskrevne regler.[Wink]

Jeg saxede det fra Skov og Naturstyrelsens hjemmeside.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
[?][?][?][?]Jeg er rystet[:0]det er absolut ikke i orden at hovedskyde medmindre man står med en anskydning,vi har vel alle stået i situationer hvor kun hovedet var synligt,der undlader jeg ihvertfald at skyde,er det så også iorden at bruge Texanske bladskud[?]nej vel,ikke når vi taler om et rask dyr,på mig virker det som om at jo mere folk træner med deres riffel jo mere alternative bliver de i deres skydning,bevares skuddet på bukken har da været øjeblikkelig dræbende,men men der er sgu ikke langt fra et kæbeskud.
LØVIG
Svar
#10
Hvis man mestere skudet er det ok.[Smile] Ville ikke selv gøre det, for så sikker er jeg ikke.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Absolut unødvendig , resikabelt skud . Hvis man var ved at dø af sult , ville det måske være ok .

Hilsen A-bolt
Svar
#12
har brugt en del hovedskud tidligere og gør det stadig, men kan ikke se det morsomme i en go buk med smadret kranie - det vil ødelægge kvaliteten i bukkejagten for mig.

om et < 5 cm stort mål på 130 m under jagtlige forhold er forsvarligt, kender jeg ikke skytten godt nok til at bedømme (men GT´s favoritværdighed på feltbane er da i farezonen [:I]).

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Jeg ville helt klart også afholde mig fra skud i bøtten på hjortevildt - også selvom jeg havde bestået "agurketesten" (TBCSO-testen [Big Grin]) på de lange hold.

Der er jo mange aspekter med i "beslutningsgrundlaget" før skudafgivelse udover "blot" et effektivt kill; herunder naturligvis anskudsrisiko og absolut også fare for ødelæggelse af trofæ. Og så kan jeg heller ikke sige mig helt fri for en lille snert af Disney-pylder, når det handler om råvildt. Det må godt se forholdsvist pænt bagefter.

Og ja - hvorfor er det så i orden at skyde en due i bæret med luftgun? Det ved jeg sgu ikke - men det er det bare - hvis man altså kan.....[Wink]

/b
Svar
#14
Er helt enig i de ovenstående indlæg og tager klart afstand fra den slags skydning på levende vildt. Skød en rå i efteråret som havde et ar på underkæben og et ældre brud der tydeligt stammede fra et strejf-skud - bare et bevis på at den slags skydning kan gå galt for selv den bedste skytte og derfor ALTID bør undlades. Kan da vist heller ikke komme bag på nogen at det giver anledning til debat når den slags billeder smides ud på et offenligt forum.
Svar
#15
jeg har også brugt/bruger hovede/ hals skud til råvildt ....også buk
men nu er jeg jo også mere kød end trofæ jæger jeg kan ikke se det er forkert med et hovede hals skud det ødelægger da mindre kød

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Sikke da det kan sætte kog i sindene.

Vil nøjes med at sige, at jeg meget sjældent har været roligere eller mere sikker på udfaldet, efter at ha sluppet kuglen. Med 30 x forstørrelse i 50mm glas på 130 m og med støtteben på, kan man nærmest mundaflæse hvad myggene diskutere på dyret. Så det var hverken et resultat af overmod eller ungdommelig dumdristighed. Og mht. skydefærdigheder…. Jahh så har jeg kun nået 15000 skud på feltskydning de sidste 2 år. Det er jo som bekendt kun nullermænd der kommer af ingenting.

Det essentielle i alle riffelskud under jagt, er efter min mening, at skytten kender sine egne og udstyrets begrænsninger. Har set mange gamle garvede jægere dumme sig flot med et forsøg på bladskud på 40-50m. Men så længe det bare prøver at ramme det jagt etiske korrekte træfpunkt er alt forladt. Og jeg har set yngre jægere skyde råvildt på 250m med ønsket resultat hver gang. Hvem er det der skulle tage ved lære af hvem her???!!!

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#17
At der er flere ærede medlemmer der bruger hovedskud gør det ikke mere ok i min verden,man kan jo ikke sige,at bare nok gør det er det iorden,og argumentet om at man har ladet bukken gå flere gange synes jeg er lidt tynd,kan man ikke komme til ham nu må han jo skydes til oktober,hvor vegetationen er knap så tæt,nej hovedskud bliver ALDRIG okay i min verden,men det er bare min mening[8D]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever
Det essentielle i alle riffelskud under jagt, er efter min mening, at skytten kender sine egne og udstyrets begrænsninger.


Nemmerlig!
Svar
#19
Jeg tager også dybt afstand fra hovedskud til noget levende mål på den frie vildtbane[Sad!][Sad][V]. Har selv gjort det ved slagt i farm.

Tikka4ever - jeg betviler ikke dine evner med en riffel, dem har du jo her bevist - du forholder dig bare ikke til, at det er et levende væsen. Det betyder set med mine øjne to ikke uvæsentlige ting i forhold til dine skud på fast mål uanset skudafstand:
1) dyret kan reagere uforudsigeligt på et splitsekund!
2) Hvis den gør det og dit skud dermed sidder 1 cm længere til højre - så mærker dyret en smerte som ingen skyde skive kan, hvis der af uransagelig årsager gik noget galt!

D93
Svar
#20
Hej igen.

en afstand på 130 meter gør det bare helt vandvittigt. Om man så kan skyde 100 skud gennem det samme hul på den afstand gør det ikke mere rimeligt. Der er nemlig andre faktorer som at selv om kuglen ville træffe perfekt i det sekund den bliver affyret kan bukken nemt nå at flytte hovedet de få centimeter der skal til for det bliver en uhyggelig anskydning i "flyvetiden".

Læs og forstå de etiske regler for din, min og jagtens skyld. Det er den slags tåbeligheder der kommer til at begrænse vores muligheder for jagt i fremtiden....[V][V][V]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)