Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hovedskud til råvildt?
#61
for at komme alllllle de anskydninger til livs.
Vil det så være en ide at få indført at man skal have bestået bukke prøven med min. bronze..........
feks: hver gang man fornyer en riffeltilladelse......så er der jo nogle som skal tage prøven hver .2 mdr og andre hver 10 år
og hvem vil så have færeste anskydninger ??

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#62
for at komme alllllle de anskydninger til livs.
Vil det så være en ide at få indført at man skal have bestået bukke prøven med min. bronze..........
feks: hver gang man fornyer en riffeltilladelse......så er der jo nogle som skal tage prøven hver .2 mdr og andre hver 10 år
og hvem vil så have færeste anskydninger ??

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#63
Jo endelig, lad os få indført årlige obligatoriske skydeprøver[Big Grin]

Så skal bukkeskiven også have et træfområde i hovedet[B)][:o)]
Præcis som alle de skiver sydafrikanerne bruger[^]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
Hvorfor ikke bare indføre den årligt, eller hvert andet år ?

Hvad med hagl ? Jeg ville nok skulle træne en del, men alligevel.
Det kunne måske være grunden til jeg kom afsted på lerduebanen.

Hilsen Steen
Svar
#65
Aaarghh............

Debatten om hovedskud eller ej, kan IKKE relateres til skydefærdigheder.

Det er udelukkende et spørgsmål om etik og moral - alt andet er sø- og bortforklaringer.

Når bl.a. Danmarks Jægerforbund opstiller jagtetiske regler, er det for at vejlede de danske jægere - nye som gamle - om, hvad bl.a. DJ og familen Danmark finder acceptabelt i forbindelse med den jagtudøvelse som 97% af Danmarks befolkning "tillader" 3% af Danmarks befolkning udøver.

Dukker der en historie op i dagspressen om,
"at en buk med hængende kæbe er set i det og det område, i stærkt afkræftet tilstand og den rekvirerede schweisshundefører, kunne efter aflivningen berette, at bukken sandsynligvis havde lidt i flere dage, før den til sidst i stærkt afkræftet stand var søgt ud i det åbne for, som en sidste desperat handling, at søge at dulme den tørst og sult, som den havde følt de sidste par dage".
og hvad pressen nu ellers kan få ud af en sådan stærkt følelsesladet historie.

Her er det ubetinget nødvendigt, at DJ - som sandsynligvis skal udtale sig - har en klokkeren og -klar holdning til, at hovedskud og dermed risiko for kæbeskud - er TOTALT UACCEPTABELT og sandsynligvis også i strid med loven:
Jagtlovens §22 pkt 2:Ingen må jage på en måde, der 2)udsætter vildtet for unødige lidelser

Det er den ENESTE MÅDE DJ kan "redde" videre jagtudøvelse på. Begynder man (DJ) først at væve rundt i "uheldige omstændigheder", "nogen kan - under visse omstændigheder" o.s.v., så kører pressen lynhurtigt med på det spor og henvender sig til politikere om: "det mon ikke var på tide med stramninger omkring jagtudøvelsen - evt. forbud o.s.v."
Og - mon ikke der var et par mere eller mindre "røde" eller "grønne" politikere som var lynhurtige til at samle det "guldæg" op, for en klar og markant profilering i pressen[xx(] - som talte direkte til hjertet for over 90% af de danske vælgere.

Et offentligt fora som VTF, må derfor - efter min mening - ikke undergrave denne klare holdning til jagtetik og -moral, som rigig mange jægere og tillidsfolk kæmper for dagligt.

Skydeprøver af den ene eller anden art, vil - i min verden - ikke kunne eliminere fremtidig riskio for anskydninger.
Uanset niveau for den eneklte jægers skydemæssige formåen, vil han eller hun på et eller andet tidspunkt bevæge sig ud over sine egne grænser (tage chancer som GT udtrykker det) - det er naturligt og ingen kan sige sig fri for det (det er jo netop drivkraften bag menneskehedens succes) - men det er ikke det samme som, at "godkende" hovedskud i Danmark - hverken helt eller delvist.

Og endelig - hvis behov for at "slå et dyr ihjel" er så stort, at det er nødvendigt, at tage slige metoder i anvendelse.
Jagtudøvelse i Danmark ER jo kun en rekreativ fornøjelse, hvor ingen er økonomisk afhængig af resultatet.

mvh
Korthår
Svar
#66
Citat:quote:

Debatten om hovedskud eller ej, kan IKKE relateres til skydefærdigheder


Det mener jeg egentlig det har! Nu er det således ikke det samme som at alle jægere skal være olympiske medaljevindere. Det har ALDRIG nogensinde været min holdning og bliver det heller aldrig!!!

Mht lovligheden, vil jeg påstå at de jægere der skyder decideret dårligt, og dem er der en del af, i mindst lige så stor udstrækning bryder loven!

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#67
Der kan ikke siges noget dårligt om gode skydefærdigheder.

Selv den bedste skytte er dog ikke herre over vildtet, der skydes på, og han kan dermed ikke forhindre, at bukken virrer på hovedet i de 0,2-0,3 sek. skuddet er helt udenfor skyttens kontrol. Og da målet er så meget mindre end bladet samtidigt med at råvildtet faktisk bevæger hovedet meget, så kan man efter min mening godt sætte spørgsmålstegn ved det jægermæssige i et hovedskud. Risikoen for anskydning er objektivt set mangedoblet - også for den bedste skytte i verden. Så sultne behøver vi vel ikke at være?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#68
Citat:quote:

Risikoen for anskydning er objektivt set mangedoblet


Korrekt! end of story!

Det jeg KUNNE opponere imod mht tikka4ever´s skud er:

Var det nødvendigt??

Kunne der ved et halvt minuts venten have være afgivet et skud på kroppen i stedet og deraf kraftigt forøget sandsynligheden for et dødeligt træf???

Det vi ikke kan vide er om manden er i besiddelse af evnen til at vurdere situationen.
Som nævnt så gik det godt. Hvad næste gang???

Citat:quote:

så kan man efter min mening godt sætte spørgsmålstegn ved det jægermæssige i et hovedskud


Fuldstændigt korrekt.
Man kan ligeledes, rent provokatorisk, stille spørgsmålstegn ved om man rent etisk/moralsk kan tillade at folk med ekstremt ringe skydefærdigheder driver riffeljagt??? Her er tale om den flok der i dag har "riffeljagt tilladt" kva alder og som ikke teknisk ville være i stand til at bestå den eksisterende riffelprøve.

En ussel brøkdel af de mennesker ser både jeg selv og andre, der ofte kommer på skydebanerne, hver gang der er indskydning......[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by GT

Man kan ligeledes, rent provokatorisk, stille spørgsmålstegn ved om man rent etisk/moralsk kan tillade at folk med ekstremt ringe skydefærdigheder driver riffeljagt??? Her er tale om den flok der i dag har "riffeljagt tilladt" kva alder og som ikke teknisk ville være i stand til at bestå den eksisterende riffelprøve.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Det er ikke en disse provokativt - hvis man ikke kan bestå den eksisterende riffelprøve (rent skydefærdighedsmæssigt - alle kan glemme at glo gennem piben [Wink]) bør man ikke have lov til at drive riffeljagt. Hånden på hjertet så snakker vi om en 20 cm. cirkel der står fuldstændig helt og aldeles bomstille på en kendt afstand - kan man ikke ramme den med 5 skud burde man måske overveje at flette peddirør istedet.

Men jeg afstår alligevel fra hovedskud netop pga. hjortevildtets tendens til at "ryste på hovedet"

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#70
Citat fra andet indlæg:

, at hovedskud og dermed risiko for kæbeskud - er TOTALT UACCEPTABELT og sandsynligvis også i strid med loven:

næste citat:

For mig svarer det faktisk at man mener det er ok at overtræde loven, så længe man ikke bliver opdaget!

og næste:

Tilbage står så spørgsmålet om hvad der er sket. Umiddelbart ser der ud til at være tale om mindst én overtrædelse af jagtloven.

Nu har jeg i flere indlæg læst at hovedskud sandsynligvis er ulovligt.

Da det ikke står klokkeklart i jagtloven og at man måske kan udlede det udfra de etiske regler, så er det stadig min mening at det er lovligt indtil det har været prøvet i retten og dømt ulovligt.

Kan vi blive enig om det, så Tikka4ever kan sove roligt om natten uden at tro at han har overtrådt loven.

Det er domstolenes opgave at tolke lovens bogstav.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#71
Ulovligt? Det er vist en farvet tolkning af lovens bogstav. Det mener jeg heller ikke der er noget belæg for at påstå.

Og ja - det er et kæmpe problem at alt for mange jægere ikke vil erkende at de skyder dårligt og behøver at træne for at gøre deres færdigheder med riflen acceptable. Og ja - det er "lige så slemt" at skyde, når man burde vide, at man ikke kan (fordi man aldrig træner og ofte skyder forbi), som det er for en rutineret skytte at tage chancen med et risikobetonet skud. Men det, at der er mange klovne i verden, fritager jo sådan set ikke den enkelte for at tage ansvaret for sin egen adfærd.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#72
Jeg har lige haft vendt spørgsmålet mht. hovedskuds lovlighed med en jurist på jobbet.

Udfra Jagtlovens §22 er det IKKE ulovligt med hovedskud. Passagen mht. udsætte vildtet for unødig lidelse er møntet på at jægeren ALTID skal TILSTRÆBE at træffe vildtet (uanset art) i de vitale dele, således det hurtigst mulige drab opnåes.

Man erkender fra centralt hold, at i jagtudøvelsen kan vildtet pludseligt tage et skridt eller lign. hvorfor 100 % dødelige træf ikke kan opnåes med sikkerhed. Af samme grund er bl.a. schweisshundene givet de rettigheder de med bl.a. at måtte eftersøge anskudt vildt på andres jagtområder.

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#73
Citat:quote:

fritager jo sådan set ikke den enkelte for at tage ansvaret for sin egen adfærd.



Det er der ret beset heller ingen der siger, tværtimod.

Jeg står fuldt ud inde for de jagtlige beslutnigner jeg tager og det kommer som sagt ingen til at ændre på, hverken "for eller imod".

@Tacle,

det var dog rart med noget faglig brugbar info[^]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#74
Vi er jo fuldstændigt enige.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#75
Rest asured M@X, jeg sover fantastisk hver nat. Det er ikke uvilje der afholder mig fra debatten, men fordi jeg i lørdags blev far for 3 (og sidste) gang.

Har dog lige fået læst op på tråden og indtil hans sidste indlæg har GT beskrevet mine kriterier omkring hvornår jeg skyder og hvordan jeg skyder. Men ved spørgsmålet om skuddet var nødvendigt…. Der kan jeg jo kun sige nej det var det ikke. Men jeg havde iagttaget dyret længe og kunne se det havde fuldstændig ro på sig og var ikke ”on alert” på nogen måde. Ved godt en hestebremse eller andet happengot kunne i teorien have sat dyret i gang, men han skulle ikke bare have rystet på hovedet men flyttet hele hovedet og halsen. Havde han ”bare” drejet hovedet han jeg stadig skudt halsen/nakken midt over.

Vil til stadighed fastholde at den bedste jæger ikke nødvendigvis er den der skyder bedst, mest eller mindst, men den der kender sig selv, sine evner og sit udstyrs begrænsninger TIL FULDE. Og jeg er også med på vognen der ønsker årlig riffelprøve og i en sværere udgave end i dag.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#76
Citat:quote:

og indtil hans sidste indlæg har GT beskrevet mine kriterier omkring hvornår jeg skyder og hvordan jeg skyder


ikke forstået[?]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#77
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Risikoen for anskydning er objektivt set mangedoblet


Korrekt! end of story!

Det jeg KUNNE opponere imod mht tikka4ever´s skud er:

Var det nødvendigt??

Kunne der ved et halvt minuts venten have være afgivet et skud på kroppen i stedet og deraf kraftigt forøget sandsynligheden for et dødeligt træf???

Det vi ikke kan vide er om manden er i besiddelse af evnen til at vurdere situationen.
Som nævnt så gik det godt. Hvad næste gang???

Citat:quote:

så kan man efter min mening godt sætte spørgsmålstegn ved det jægermæssige i et hovedskud


Fuldstændigt korrekt.
Man kan ligeledes, rent provokatorisk, stille spørgsmålstegn ved om man rent etisk/moralsk kan tillade at folk med ekstremt ringe skydefærdigheder driver riffeljagt??? Her er tale om den flok der i dag har "riffeljagt tilladt" kva alder og som ikke teknisk ville være i stand til at bestå den eksisterende riffelprøve.

En ussel brøkdel af de mennesker ser både jeg selv og andre, der ofte kommer på skydebanerne, hver gang der er indskydning......[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



@GT - Der hvor jeg mener vi ikke deler opfattelsen af hvordan man skyder til vildet er ved at sætte 3 spørgsmålstegn ved "hva med næste gang". Det vil jeg, fuldstændig som du selv, være 100% éne om at beslutte. Fra gang til gang. Det behøver jeg ikke andre til at begræde, bekymre eller på nogen anden måde kloge sig på.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#78
Præcis derfor vil du, hvis du læste indlægget, kunne bemærke at jeg har skrevet KUNNE med stort[Wink].
Det er ikke det samme som at skrive at jeg gør det. Læg venligst mærke til det!!!

At du skyder hovedskud er mig personligt så inderligt ligegyldigt.
Det gider jeg ikke blande mig i.

Og så lige så provokatorisk som dit indledende indlæg åbenbart kan virke på "massen"......
når du skriver sådan:
Citat:quote:

Det behøver jeg ikke andre til at begræde, bekymre eller på nogen anden måde kloge sig på.



Hvorfor fanden lægger du så billedet/beskrivelsen på nettet hvis du ikke ønsker kommentarer/meninger[Big Grin][B)][:o)][Wink]

Tja, whatever.....[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#79
@GT – Læste godt dit indlæg inden jeg skrev[Big Grin]. Og så også godt at det var med stort.

Jeg lagde billederne af samme grund som alle de andre ligger deres i samme tråd. Så kan man kalde det hva man vil men det er vel bare interaktiv bukkepral[Wink].

Og jeg lagde en rimelig detaljeret beskrivelse med, fordi jeg vidste at det ville blive bemærket/kommenteret at det ikke var en bladkugle[}Smile].

Så for at ligge kortene på bordet og ikke tegne korset tegn for sig og stikke i en lang afledningsmanøvrer, fortalte jeg kort og præcist om forløbet. Netop for ikke komme til at fremstå som en skydegal Neandertaler uden samvittighed eller empati.

Den del mislykkes jo totalt, som også tråden taler sit tydelige sprog om. Men den slags selvforskyldt verbale tæsk må jeg jo affinde mig med.

Egentligt syntes jeg det er en skam, at vi tvinger os selv til at tage stilling til om vi er for eller imod hovedskud. Fordi vi er tilbøjelige til at tage udgangspunkt i egne færdigheder. Jeg ville fx godt vide, hvad der ville sker hvis jeg kravlede op til Kessler[B)][B)][B)]. Det magter jeg nok ikke. Men derfor kan det jo godt være at andre kan.

På samme måde ville jeg lige så usvigeligt sikkert, også kende resultatet, hvis jeg tog en af alle de jægere, med 40 års riffelerfaring, der hver år ”splejser” om 20 bolcher 6,5x55 jagtammo med 2-3 af deres kammerater, 2 til indskyning og så 3-4 stk til jagt, en tur med på 600m banen[:0][:0]. Og JO dem er der mange af.

Det er på ingen måde for at flytte fokus eller pege fingre af andre. Det er slet og ret min holding til sagen.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Aaarghh............

Debatten om hovedskud eller ej, kan IKKE relateres til skydefærdigheder.



Det mener jeg nu afgjort, at den kan. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vanskelige skud som det her debatterede er noget, som kun en meget, meget lille del af de danske jægere bør så meget som overveje - men det er altså ikke det samme som at det i ethvert tilfælde er uansvarligt.

Som du selv skriver, handler det grundlæggende om at gøre sit yderste for at undgå at vildtet udsættes for unødig lidelse. Det vil for lang, langt de fleste betyde, at hovedskud er absolut no go - hvis de har den sunde fornuft med på jagt - men jeg er stadig overbevist om, at visse skytter kan præstere hoved- og halsskud som er fuldt forsvarlige under de rette omstændigheder.

Men lad os være enige om én ting:

Hovedskud er ikke noget, der på nogen møde bør indgå i registret over anbefalede skud til hjortevildt og generelt noget, jægerstanden som helhed bør afholde sig fra.

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)