Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bang sagde det ...
#1
En af mine gode venner var oppe hos Korsholm for nyligt, for at prøve skydebiografen.

Efter nogle runder eksploderede en patron i kammeret på riflen.
Magasin, bundstykke m.m. blev ødelagt, og han blev oversået af små stykker i hovedet ... heldigvis mistede han ikke synet.
Patronerne (Sellier & Bellot) havde han købt i Hubertushuset/Ringsted.
Da han to ned og fortalte dem om uheldet, afviste de kategorisk at det var patronens skyld, eftersom de havde solgt mere end en million af dem.
Riflen er p.t. oppe hos N.P. og han er ikke i tvivl om at det er patronen, der har været defekt.
Er der nogen af jeg der har hørt om lign. tilfælde med S & B ammo.

Her bundstykket:

[Image: img_0921.jpg]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#2
Det er ikke ualmindeligt at det skod ammo er underkalibreret. Sådan forstået at hylstrene specifikt i 6,5x55 er for korte til kammeret.
Til tider ret voldsomt.
På hjortebanen på Langeland her de oplevet det før.

Underligt at folk skyder med det skrammel[B)]

Mht våbnet (Tikka), så er den lille plasthætte selvfølgelig ødelagt, men selve låsen er nok ikke ødelagt. Slagstiften er muligvis kaput, men jeg tror ikke selve låsen er ødelagt. Så havde skaderne været mere markante.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Her nøjagtigt hvad der skete:

• Ved afskydning af det tredje skud i en serie (skud nr. 79), eksplodere våbnet med en bagudrettet tryklækage. Det bemærkes at der er markering på det andet skud.

• Magasin skydes ud af våben i forbindelse med eksplosion og dele heraf kan lokaliseres rundt i skydearenaen. Flere af delene blev efterfølgende indsamlet.

• Afdækning/kappe som afslutter bundstykke i kunststof eksploderede i mange dele. Flere dele kan lokalisere i skydearenaen og er indsamlet.

• Lås for fastholdelse af bundstykke blev skudt ud af våben ved eksplosionen. Låsepal blev fundet og er indsamlet.

• Ved eksplosionen falder undertegnede bag over efter at være ramt af gastryk og fragmenter i ansigt og på højre hånd.
• Skydeinstruktør stopper skydningen med det samme og tilkalder våbensmed (Thorkild) fra Korsholms værksted, for inspektion af det eksploderede våben.

• Det konstateres at det pågældende hylster fra eksplosionen er deformeret og patronhylstret er revnet under rille til patronudtrækker.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
Holy ****, nu tør jeg dårligt proppe de s&b patroner jeg har arvet i min nyerhvervede Tikka!

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor mange herinde der bruger skydebriller?
For det lyder da som en vanvittig god idé at bruge dem.
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by GT

Underligt at folk skyder med det skrammel[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Du drømmer ikke om hvor nærige folk er når det kommer til ammo[xx(]

Udstyret er topklasse, jagter i dyre domme i ind & udland, men ammo det må ikke koste noget. Kan man spare 10 øre pr. bønne kører man gerne 100 km for at hente et par kasser. Joeh folk er skam meget prisbevidste og økonomiske.[V]

Sådan har det været for over halvdelen af jægerne, i de mange år jeg har været i branchen og det bliver nok ikke anderledes, uanset hvad forretningerne prædiker for dem

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Det har nu ikke altid noget med nærighed og gøre.
Der er flere butikker, der direkte anbefaler S & B, da det er dem de tjener bedst på.

Og for en "almindelig" jæger, der ikke skyder ret meget, så er det ikke ualmindeligt at han/hun vælger hvad butikken anbefaler.

Der er mange der ikke kender S & B's dårlige ry.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
@REX,

den skade der er sket på riflen er hvad der sker når du får en hylsterpunktering.
Vær du bare dybt taknemmelig for at det ikke var en Bl****, no shit!!
Mht det skod ammo, så har jeg oplevet præcis det samme, bare med en Winchester 70[B)]
Det var første, sidste og eneste gang jeg arbejdede med det skrammel.
Jeg havde genladet 50 patroner på S&B hylstre, gud bedre det.
Hele skæftet blev destrueret idet magasinbrønd og indhold blev blæst under ud. Manden der skød fik gassen lige i "bøtten" og træsplinter i hænderne fra skæftet[xx(].
Jeg har hylsteret liggende endnu!

Han havde dog så meget rygrad at han påtog sig ansvaret da han specifikt havde bedt mig at anvende de hylstre, mod min vilje.
Hans kommentar var, "ja, du havde jo frarådet mig det skrammel".

Nu langt over 100000 genladede patroner senere har jeg lært lektien "the hard way"......og lader aldrig nogensinde mere på S&B eller anbefaler deres færdig ammo til nogen!!!

Hvornår lærer folk at købe noget ordentligt ammo??? Det er satme en gåde[xx(][xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Det er nyt for mig at der kan være sikkerhedsproblemer med billig ammo, så det er utroligt vigtigt at sådanne ting kommer frem. Har hidtil blot troet at det var nøjagtigheden/konsistensen der var problemet.

Har dog aldrig brugt S&B, og kommer åbenbart heller ikke til det Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Så er det jo rart, at skyde S & L - her kan man nøjes med lidt røgudvikling [Wink]

Jeg skal ikke kunne sige, hvad der konkret er sket - men det kunne tyde på, at der er tale om en række uheldige omstændigheder.

Jeg gætter på, at fouling af løbet og varme/varmeudvikling, har bragt trykket "godt og vel" op i det røde felt.

Herudover har der nok været en svaghed i det pågældende hylster, der nok ikke havde været et problem ved "normalt tryk"

Jeg blev kureret for "boller i selleri" da en kammerat afskød sit jagtgevær ved siden af mig, og vi begge var overraskede over - at vi stadig var i live [xx(] - det er mange år siden, men brændt barn skyer ilden [B)]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Som Rex skriver, er der butikker der ligefrem anbefaler "Boller og Selleri". Vi havde på Højderyggens Skydecenter en ny kvindelig riffelskytte som mødte op her i foråret med B&S, hun skød faktisk rimeligt godt og vi anbefalede hende, at hvis hun kunne tænke sig at prøve hvad hun og riflen kunne præstere, skulle hun købe noget bedre ammo. f.eks. lapua scenar. Hun kørte til en STOR butik i nærheden, men blev pure afvist - der fandtes iflg. pågældende butik, ikke noget bedre end B&S.

CP

Ps. Er det rimeligt at skydebiografer - som drives af velrenomerede våbenforretninger og med uddannede skydeinstruktører (ja ja ved godt der er penge i l.....) kører seancen så folk skyder deres rifler så varme som de gør?????????
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Jeg kan også kun tilslutte mig kritikken af S&B.. har heldigvis ikke været ude for uheld som de beskrevne, men meget skiftende træfpunkt og ekstremt beskidt pibe efter jeg for nogle år siden var blevet udstyret med S&B fra min tidligere arbejdsgiver.
Ingen tvivl om at de var indkøbt pga den lave pris, men jeg (og et par andre)nægtede at skyde mere med dem end den ene dag på skydebanen[}Smile] så besparelsen var minimal, når vi allesammen alligevel gik ud og købte Norma på firmaets regning i stedet[Wink]

Jimmy
Svar
#12
ja det er så det 4 tilfælle af hylster sprængning jeg har hørt om
med S&B Ammo

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Citat:quote:

Så er det jo rart, at skyde S & L - her kan man nøjes med lidt røgudvikling


Så skråsikker ville jeg nu ikke være med en decideret hulsterpunktering.
Med en fænghættepunktering, måske.
Det har jeg selv oplevet nogle gange på Tikka og Sako.
Der har det også bare røget lidt

Men med hylsterpunktering er det altså en anden sag!

Du oplever nok ikke at sluthovedet falder af, MEN du kan sagtens risikere at magasinbrønden skydes under ud. Derfra kan du sagtens få læsioner på hænder af træsplinter og flyvende metaldele fra brønden/magasinet.
Man kan ikke vide sig sikker.

Det tilfælde jeg oplevede var som sagt med en WIN70 (ikke pre 64) som ikke umiddelbart hører til i den dårlige ende.
Her var der heller ingen skader på selve bundstykket.
Trods det fik manden partikler i øjnene og har stadig lidt siddende i det ene øje.

På Tikka´en er plastskjoldet og bundstykkestoppet faldet af.
Gastrykket blæser plastskjoldet af og knækker den lille stift ved bundstykkestoppet.
Men ingen umiddelbar risiko for hovedbrud fra flyvebde bolt!

Dog KAN der ske det der tidligere mange gange har været nævnt herinde, nemlig at slagstiften kommer bagud.
Så skal der nok både katastrofalt overtryk + hylsterbrud til først.

Det kunne være en god idé at få udluftet bundstykket før fjederstoppet på slagstiften som det er set gjort på flere tikka bundstykker. Så skulle flyvende slagstift være elimineret....

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Har punkteret en fænghætte i år i min Win. M70 post-64 kal. 6,5x55, hvilket ga' lidt "os" bagud derfor vil resten af æsken nu blive dumpet i sejlrenden en dag på fjorden.....!!

Mvh.
Søren
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Har punkteret en fænghætte i år i min Win. M70 post-64 kal. 6,5x55, hvilket ga' lidt "os" bagud derfor vil resten af æsken nu blive dumpet i sejlrenden en dag på fjorden.....!!

Mvh.
Søren



Ja, ja - de sandsugere, der uddyber sejlrenderne, er jo vant til lidt af hvert....

JPL
JPL
Svar
#16
Nu er snakken inden på¨dårligt ammo.

Så er det ikke tre månder siden jeg måtte trække et halt hylster ud af kammert på en gammel GTér, sorry Gl. 98ér i 308, det var tyndt som papir af rust og jeg kunne se lyset igenmen de små huller der var tærert i det, den her unge herre manglet da også et øjenbryn og hade stadig snurern i fingene efter det hade væst og spruttet om ørerne på ham.
Spurte den unge mand hvor i hede hude H.... han kunne hitte på at komme det gamle lort i, Han lignet et stort spørgsmål´s tegen og siger så at han hade købet den ammo sammen med sin riffel i en Jysk foretning på anbefaling af ham han handler med i foretningen.

Jeg kunne desværer ikke få ud af ham hvor det var han hade handlet, nok godt det samme, for de hade fået en opringning og så en forlæsning om hvor mange ton´s tosk jeg har renset og vejet op med tyve kg i hver kasse, og at de blev de næste vis det kom mig for ører igen at de sælger det livsfarlige LORT.

Så ja som GT skriver, folk skulle lærer at offer de par basører mere på sin ammo, det giver for det først en beder skydning og en rimlig stor chance for at have ti finger og et sæt øjne til at tælle dem med, med sig hjem.

Det var forøvrigt en engelsk produceret 308 som var solgt til ham

Skotte,


Svar
#17
slettet
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hans

Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by GT

Underligt at folk skyder med det skrammel[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Du drømmer ikke om hvor nærige folk er når det kommer til ammo[xx(]

Udstyret er topklasse, jagter i dyre domme i ind & udland, men ammo det må ikke koste noget. Kan man spare 10 øre pr. bønne kører man gerne 100 km for at hente et par kasser. Joeh folk er skam meget prisbevidste og økonomiske.[V]

Sådan har det været for over halvdelen af jægerne, i de mange år jeg har været i branchen og det bliver nok ikke anderledes, uanset hvad forretningerne prædiker for dem

Schönauer

[Image: flue.gif]


Undskyld mig, men magen til ansvarsforflygtigelse skal man lede længe efter.

Hvis ellers landets "diskenspringere" havde bare lidt hår på brystet, var der vel INGEN der ville sælge lo**et.
Der burde ikke være folk som havde samvittighed til at sælge produkter der var med markant forhøjet sikkerhedsrisiko, bare for at skore et par latterlige håndører.
Undskyldningen med jægeres nærrighed, holder ikke en meter.

Undskyld min ligefremhed[:I]



Som våbenproducent burde du jo vide at man er nødt til at have det på hylderne som folk efterspørger.

Jeg sælger ikke det skrammel, hvis jeg kan slippe - kunderne bliver altid anbefalet at købe et ordentligt produkt.

Hvis de insisterer, så får de hvad de beder om, hvorfor skulle vi sende dem i armene på konkurenten[?]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#19
Sende kunder til konkurrenterne eller ej - det virker da lige på kanten at sælge ammo som man ved der er en forhøjet risiko ved at bruge. Det kunne jeg sku ikke gøre personligt.

Mht. GT's reference til Blaser - lad det nu ligge. Der er så vidt jeg er orienteret ikke konstateret ulykker med en Blaser som ikke ville være sket med ethvert andet våben - siden de fik skiftet komposit delene i bundstykket med ståldele. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men jeg plejer at følge med på ret mange forums. Jeg har både Blaser og andre rifler og bruger alle med lige stor fornøjelse. Jeg er på ingen måde blind Blaser tilbeder, men der er jo heller ingen grund til at give dem et falskt dårligt ry.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#20
jeg kan kun sige at i min butik kan man ikke købe S&B CRAP
og har aldrig kunnet så vil jeg hellere sende dem til "konkurenten"

det har jo været kendt længe i branchen at det er lorte ammo

så i de butikker hvor de fremhæver S&B CRAP som god ammo ved i nu .....( hvis i har læst dette ) at de er fulde af løgn.#¤%&&&[}Smile]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)