Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lydsvag salonpatron
#1
Hej alle sammen.
Er der nogen der kan anbefale mig en lydsvag salonpatron i cal. .22lr. Skød en dag i nærheden af hvor der er nogle heste gående, hvilket hestene ikke virkede specielt begejstret for. Patronerne jeg brugte var CCI standard velocity.
Kom også til at spekulere over om man kan bruge en .22 long patron og .22 short i en salonriffel med kaliber .22lr.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Rasmus Jakobsen
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by erasmus

Hej alle sammen.
Er der nogen der kan anbefale mig en lydsvag salonpatron i cal. .22lr. Skød en dag i nærheden af hvor der er nogle heste gående, hvilket hestene ikke virkede specielt begejstret for. Patronerne jeg brugte var CCI standard velocity.
Kom også til at spekulere over om man kan bruge en .22 long patron og .22 short i en salonriffel med kaliber .22lr.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Rasmus Jakobsen



Den svageste .22 lr. jeg kender er den du kan købe ved skytteforeningen (pistol ammo).

.22 long patron og .22 lr. (long rifle) er det samme[Wink]

.22 short kan du bruge hvis du kan lade enkeltvis - altså ikke hvis du har en .22 lr. med rørmagasin.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#3
Jeg mener bestemt ikke 22 long og 22 long rifle er det samme
Men jeg er heller ikke helt sikker jeg er nok ved at være gammel[V]

Men ham her ved det...
Citat:quote:

The .22 Short was the first of the .22 rimfire cartridges and is the oldest American, commercial, self-contained, metallic cartridge. It was introduced in 1857 for the Smith & Wesson First Model revolver and intended for serious self defense. It was loaded with a 29 grain bullet and four grains of fine black powder. After 1887 it was available in smokeless powder. In 1927 Remington came out with a non-corrosive primer (Kleanbore). The high velocity shorts were good for small game up to a maximum of 50 yards in a rifle.

Then came the .22 long. It is first seen in 1871 for revolvers and shortly thereafter Remington and Stevens produced rifles for the .22 long. Today it is not as accurate as the short or the long rifle, and some say it has outlived it usefulness.

It seems the .22 long rifle was developed by the J. Stevens Arms & Tool Company in 1887. It was originally the .22 long case with five grains of black powder and a 40 grain bullet. The Peters Cartridge Company is supposed to have first manufactured the long rifle for Stevens. Remington first introduced the high-velocity long rifle in 1930. Soon after, the 40 grain solid point and the 37 grain hollow point were introduced and have been available for many years. The .22 long rifle is considered to be the most accurate of any cartridge. It is the most popular match cartridge in existence and also one of the most widely used small game cartridges. There are probably more .22 rifles and handguns produced than any other caliber in the world. So why do we sometimes hear, "Oh, its just a .22?" Because some folks don’t stop to think, is the answer.



Og Fiocchi laver en sådanne 22 long Z
Svar
#4
der kan laves en lydsvag patron ud af en 22 lr, hvis man tager fat både i kuglen og hylsteret og laver et lille vrik, ligesom når man knækker en blyant...
når kuglen er så løs at man kan dreje den rundt, så er bønnen klar...

en af de bedste salonpatroner er RWS pistolmatch... fordi de er udviklet til brug i korte automat våben, brænder krudtet lidt hurtigere, men stadig med god precision...

with the right ammo, who needs a silencer?

Den svageste .22 lr. jeg kender er en .22 long patron. (vist også kaldet zimmer stutzen)...den har kuglen fra en 22 short med en reduceret ladning .22 lr. (long rifle) er ikke det samme... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Samt RWS...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Citat:quote:

Den svageste .22 lr. jeg kender er en .22 long patron. (vist også kaldet zimmer stutzen)...den har kuglen fra en 22 short med en reduceret ladning .22 lr. (long rifle) er ikke det samme...


øhhh... Der blev jeg forvirret[|)]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#7
Jeg bruger RWS Z lang,det er en salon patron med alm.langt hylster,men med short projektil(1,9 g)og ladning.Det er en stor fordel med de lange hylstre i en repeter riffel med magasin,de alm.short patroner kan godt give problemer.Disse patroner er meget støjsvage ved alm.brug og næsten lydløse med lyddæmperen på
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Der findes da´flere fabrikater af "subsonic" ammo og cci mfl. laver da også en såkaldt cb cap langt hylster med let kule og ingen eller næsten ingen krudt den kan godt drive kuglen kun med fængmaterialet men du skal ikke regne med ret stor gennemslagskraft med disse patroner de er nærmest at betragte som en gammeldags agern patron med rundkugle men dem er du nok for ung til at huske[^][^]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Jeg har eksperimenteret med stort set alt hvad der findes af salon-ammo, målt hastigheder og testet præcision, både i Ruger 10/22 halvauto, FN browning trombone (pump action m. rørmagasin)
Sako enkeltskuds.
( det er jo noget jeg kan gøre i min baghave!, dejligt tidsfordriv)

Min konklusion er: Forskellige rifler foretrækker forskellige patroner.

Generelt er det mest lydsvage, som samtidigt har acceptabel præcision, pistol-match-ammo

Min Ruger 10/22 foretrækker Eley Pistol Match (10 mm spredning på 50 m[Big Grin])

FN Browning Trombone skyder bedst med RWS Standard, men er mest lydløs med gamle Lapua short (meget gamle!, æskerne er kun af papir/pap ikke antydningen af plastic)
Den gamle "trombone" er helt ligeglad med længden af ammo'en den virker bare hver gang[Smile] Der kan være ca. 15 "shorts" i røret.

Diverse "subsonic" af forskellige mærker er også testet og de er alle upræcise. (kronograferet hastighed varierer alt for meget)

Den samme vilde variation i V(nul) har jeg konstateret med meget "high velocity" salon-ammo = dårlig præcision.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by mphansen
.22 short kan du bruge hvis du kan lade enkeltvis - altså ikke hvis du har en .22 lr. med rørmagasin.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl



Jeg har lige købt en Browning BL-22 Leveraction salonriffel, og tjekkede lige databladet for den igennem, på brownings hjemmeside, og ifølge det, så kan den både tage ".22LR, .22Long og .22short," og den har rør-magasin. Der kan være 15stk. .22LR, 17stk. .22Long, og 22stk. .22Short i den, ifølge brownings oplysninger.

Har bare ikke fundet nogen .22Short i nogen butikker endnu, men skal lige have prøvet med dem, når jeg finder dem.
Svar
#11
.22short har vel alle "på lager" [?]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#12
Et temmelig stort udvalg af .22 patroner kan ses på http://www.22ammo.com, sammen med en omtale af bl.a. .22 short, long og long rifle. Desuden er der omtale af nogle andre, ikke helt så almindelige, randtændingspatroner.

Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#13
Citat:quote:

Jeg mener bestemt ikke 22 long og 22 long rifle er det samme
Men jeg er heller ikke helt sikker jeg er nok ved at være gammel


Jeg må bøje mig i støvet, da der åbenbart er noget jeg har misforstået.

Citat:quote:

Den svageste .22 lr. jeg kender er en .22 long patron.


Den forstår jeg så ikke.

Citat:quote:

Jeg har lige købt en Browning BL-22 Leveraction salonriffel, og tjekkede lige databladet for den igennem, på brownings hjemmeside, og ifølge det, så kan den både tage ".22LR, .22Long og .22short," og den har rør-magasin. Der kan være 15stk. .22LR, 17stk. .22Long, og 22stk. .22Short i den, ifølge brownings oplysninger.


Jeg har en Marlin .22 lr. med rørmagasin. Den kan ikke skyde med andet end .22 lr.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#14
22 Long har hylster som 22LR, men kugle som 22 Short, og en mindre krudtladning en 22LR.

Den svageste jeg kender er Aquila Kolibri og Super Kolibri, begge 22LR, de har kun tændsats, ingen krudt, larmer lidt mere end et super luftgevær.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Jeg kan godt anbefale Winchester Z .22 lr. den siger ligesom et luftgevær selv uden dæmper[Big Grin]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#16
Tak for alle de gode svar
Er der nogen der ved hvor man kan købe Aguila colibri, super colibri og Winchester Z .22 lr.

På forhånd tak
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

.22short har vel alle "på lager" [?]

The Shootist



22short er godt på vej til at uddø.
Næsten synd at det skal gå på denne måde med den vistnok første metalpatron der nogensinde var i produktion.

Sidste dødsstød er at den ikke længere benyttes til Olympisk konkurenceskydning.(Herrenes Rapid Fire pistol)
Dette betyder at den ret hurtigt vil forsvinde fra de enkelte landes nationale skydeprogrammer.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by erasmus

Tak for alle de gode svar
Er der nogen der ved hvor man kan købe Aguila colibri, super colibri og Winchester Z .22 lr.

På forhånd tak



Prøv at snakke med Karlslunde Sport http://www.karlslundesport.dk
Jeg ved at han på et tidspunkt havde Aquila SSS hjemme. Ring til ham, det giver det hurtigste svar.
Hans 1000 stk. priser er nogle af Danmarks bedste.

Aquila SSS: 22 Short hylster, 60 grains kugle, totallængde og tryk som 22LR. 289m/s, 17kg/m energi.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)