Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 contra 300winmag
#1
Jeg har de senere år anvendt min gamle sauer i cal 300winmag til trofæ og drivjagt rundt omkring, nu havde jeg så en større debat ude på skydebanen med nogle andre jægere om dræbe evnen hos en 300.
Flere påstod at forskellen var ren teoretisk, hvilket jeg helt klart ikke mente den var.
Mit indtryk er at jeg føler at med en halvblød kugle slår en 300 bedre ihjel under en drivjagt(jeg ved godt at det er kuglens placering der er gældene, men skuddet sidder jo desværre ikke altid som tiltænkt)
Som sagt så føler jeg at både grise og kronvildt, dåvildt etc. triller bedre med en 300, jeg ved ikke om jeg står alene med det indtryk?
Er der nogen her der har erfaringer med begge kalibre?
Det skal siges at de første 4-5 år anvendte jeg selv en 30-06 på drivjagterne.
Svar
#2
Jeps, 2 stk 30-06 og 1 stk 300wm der kører på 3. pibe[Wink]

Som en her inde skriver "first shot placement, the rest is bullshit"

Jeg er af tilfældige omstændigheder endt op med 13g kugler i 300 win mag.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej . Det er vel flugtstrækning i diskuterer [Wink] , den er kortere ved 300wm , ikke kun teoretisk !. Der er en prof. jæger der har lavet statestik på flere hundrede stk. vildt (kan ikke huske hvor jeg så det) .

Hilsen A-bolt
Svar
#4
har først på det seneste prøvet en 30-06, men har brugt 300 win / 180 gr vulcan siden 88. det virker glimrende.

har lige købt Benelli i 30-06 da fornuften siger mig at dræbeevnen kun er marginalt ringere.
mit lille problem er at jeg har svært ved at overbevise mig selv om at forskellen på krudtmængden ikke har den store betydning i effektivitet.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Det er vel flugtstrækning i diskuterer , den er kortere ved 300wm , ikke kun teoretisk !


Absolut ikke enig!!

Kva praktisk erfaring har jeg ikke oplevet nogen forskel.
Men man kunne jo forestille sig at det havde noget at gøre med af de statistikker man ser er med et så stort spekter af personer at det har noget at sige.
Man kan mare ikke sige det så firkantet.

Selv valgte jeg 300wm til en canada tur fordi den teoretisk "bærer budskabet" på en længere afstand.......

Skal man lave en statistik så er der så mange parameter der skal være ens at det næsten er umuligt at udlede noget af andet end en sandsynlighed....

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg har så oplevet det samme som A-bolt skriver om.
Med min 300 føler jeg at der har været mere knald og fald effekt, modsat min 30-06 hvor jeg tit følte de løb uanfægtet videre, selvfølgeligt kan dette også bero på kuglevalg.
Men jeg mener klart der er en markant forskel.
Jeg ved selvfølgeligt godt at sidder det første skud perfekt, så har kaliberet ikke den store betydning, men ved en alm. dødelig som jeg selv, der egentligt forberede mig godt og skyder imellem 1000 og 1500 skud på hjortebaner og skydearena, ja der sidder skuddet desværre ikke altid som tiltænkt og der giver en 300 i mine øjne et lidt større spillerum.
Svar
#7
Teoretisk ja, praktisk tror jeg ikke man vil kunne bemærke forskellen.
Der er så mange parametre der ændres på så du ikke kan forvente at "mærke" en forskel.
Man er måske nok tilbøjelig til at bestyrke sine egne valg med følelser og antagelser.

Ja der er en forskel i antal leverede joule, MEN med samme kuglediameter.

Som sagt endte jeg også op med en 300win mag af den grund at jeg godt kan finde på at skyde på lidt lange hold og derfor gerne ville have samme effekt på disse afstande som med en "bondekaliber" (læs: 30-06).

Men, er man derude hvor man vil kompensere for ringere skydning med voldsommere kaliber så træner man nok alligevel for lidt[Big Grin][B)]

Bin´ there done that got that fucking t-shirt....[B)][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Og så afhænger den sidste del af effekten vel også lidt af løbslængden ...



K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Dejligt at få bekræftet at der er bare `lidt` mere effekt i en 300WM , efter at der i sidste uge kom endnu en S-L i skabet, denne gang en cal 300WM.
Har tidligere brugt 308W, håber at svinene nu tipper helt om på ryggen[Big Grin][Big Grin]

Kan i `gamle` brugere af 300WM øse lidt af jeres erfaringer mht. kuglevalg til svin og krondyr?????

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#10
Det må godt nok være nogle store grise der ikke vælter for en 308[:0]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Jeg har da os skudt en del svin med 308 og de dør sq os med den Smile

Michael olesen
Svar
#12
@308 win, så må du have brudt en naturlov eller to, for det burde ikke kunne lade sig gøre[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



...er tilbøjlig til at gi Rex ret.

30-06 er en dejlig [Image: smiley75.gif] kaliber [Smile]

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#14
Hvis nu ikke folk var så pivede for hovedskud, så behøvede de ikke de monsterkalibre [:o)][:o)][Big Grin]

/GT
Exclusive member of "Team Headshot"
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvis nu ikke folk var så pivede for hovedskud, så behøvede de ikke de monsterkalibre [:o)][:o)][Big Grin]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvis nu ikke folk var så pivede for hovedskud, så behøvede de ikke de monsterkalibre [:o)][:o)][Big Grin]

/GT
Exclusive member of "Team Headshot"
Shoot low, they might be crawling !!!!



[Image: smiley41.gif][Image: smiley32.gif][Image: smiley41.gif]

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvis nu ikke folk var så pivede for hovedskud, så behøvede de ikke de monsterkalibre [:o)][:o)][Big Grin]

/GT
Exclusive member of "Team Headshot"
Shoot low, they might be crawling !!!!



Nu er det jo ikke os alle, almindelige og realistiske, jægere der udelukkende skyder vildtet i hovedet under en drivjagt.

Jeg holder stadigvæk ved at en 300 i mine øjne giver et lidt større spillerum hvis kuglen ikke sidder som planlagt.
Så jeg er nok derude hvor jeg i din terminologi ikke træner nok hvis dette er nødvendigt.
Grunden til at jeg anvender den, er kun at jeg føler den slår bedre ihjel.
Selvølgelig kan en 308 slå grise ihjel, det kan en kaliber 22 i teorien også, men du kan ikke fortælle mig at en 308 er lige så optimal under en drivjagt som en 300. - jo du kan godt fortælle mig det,men jeg har været med så lang tid at jeg ved et ikke passer.
Svar
#18
[Image: 300%20Winchester%20Magnum%20GE.jpg]

Der er ifølge ovenstående, endda ikke så lidt mere tøf i en .300WM end i 30-06éren... især på de lange hold.

Endelig har .300én den fordel at man nemt kan få den til at skyde som 30-06éren. Det kan i sagens natur ikke lade sig gøre til fulde den anden vej rundt.

Men efter min mening er der bare stadig flere fordele ved 30-06éren. Men jeg syntes osse der er alt for varmt i Afrika [Wink]

Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo03.png][/center]

Executive Producer of "Team Headshot"

[center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#19
Når man først har set hvad 308´eren faktuelt kan udrette på 400m+ så forstummer diskutionen normalt[Wink][^]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Ja det er flot,men nu gik tråden nu engang på anvendelse under drivjagten,så dine sidste par indlæg er jo fuldstændig uden relevans for denne tråd.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)