Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 contra 300winmag
#21
Hej 375 . Ta´deres indlæg ikke så tungt , de kan jo godt lide at drille lidt , se bare underskriften i fed rød [Smile][Smile].

Hilsen A-bolt
Svar
#22
Citat:quote:

Ja det er flot,men nu gik tråden nu engang på anvendelse under drivjagten,så dine sidste par indlæg er jo fuldstændig uden relevans for denne tråd.


Tag dog og slap af......... [B)][Wink][Big Grin]

Citat:quote:

jo du kan godt fortælle mig det,men jeg har været med så lang tid at jeg ved et ikke passer.


Nu tror jeg du bilder dig selv noget ind!

Du mener altså at et løbsskud fra en 300 er laaaaangt bedre end fra en 308 eller for den sags skyld fra en 30-06, nej vel.
Du kan ikke udskære det så firkantet som du forsøger!

Mange opnår en eller anden falsk sikkerhed med et større kaliber og den teoretiske differance der er mellem de nævnte kalibre udgør en så lille forskel at jeg vil antage 99 ud af 100 jægere aldrig vil opleve forskellen i det virkelige liv.

Men forskellen er nok mere gjort af det stof meningsløse diskutioner er lavet af......

PS: Skyder selv med en 300 win mag, men af andre grunde[Wink]

@A-Bolt, det er nu ikke udelukkende drilleri, da jeg stadig skyder hovedskud når det passer sig og bliver ved med det[Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
i tilfælde af en mavekugle vil jeg nu også foretrække en wm frem for en 308 win .

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#24
Det er også meget godt STROM, men man kan altså argumentere lige fornuftigt for begge[Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Jeg skød en elg under ikke optimale forhold.... som resulterede i en mavekugle - elgen stillede sig 20 meter fra skudstedet - og blev stående indtil jeg nåede frem og gav den fangstskud.
Det var en 9,3x62 mega - have det været et mindre kaliber - hvad var der så sket - VI VED DET IKKE..... men måske var den smuttet 200 meter yderligere....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#26
Ja ja GT [Smile] , ok så er du stolt af at være i klubben og skriver det derfor i rødt . Lyder det bedre [Big Grin]. Hilsen A-bolt
Svar
#27
Det er ganske enkelt for tyndt et grundlag!!!

Har selv oplevet at give en brunsthjort en baglig lungekugle (16,2 gram Hornady round nose) fra min 358Norma mag, hvilket resulterede i at hjorten løb ca 200m.

Efterfølgende har jeg skudt en del vildt med blandt andet 308win, jeg her herved ikke oplevet flugtstrækninger i den størrelsesorden selv med lungetræf.

Det hele skal altså sættes i et lidt større perspektiv end som så.

@A-bolt, stolt, nej egentlig ikke, jeg forbeholder mig bare retten til at jage inden for de rammer som jagtloven foreskriver[Wink]
Det er såmænd derfor[Big Grin][Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Tikka4ever skrev.

Citat:quote:

Executive Producer of "Team Headshot"



Det tror jeg så ikke. Det team blev startet i Kroatien 2008 af tre formænd fra VTF, inklusive undertegnede. Du kan dog godt være medlem hvis du spørger pænt [Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#29
Jeps,

og billeddokumentation haves[^]

Men kan folk tåle at se det.....[Big Grin][Big Grin]

Hmmm, måske man skulle lave en stak "limited edition" t-shirts[?][?]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Tikka4ever skrev.

Citat:quote:

Executive Producer of "Team Headshot"



Det tror jeg så ikke. Det team blev startet i Kroatien 2008 af tre formænd fra VTF, inklusive undertegnede. Du kan dog godt være medlem hvis du spørger pænt [Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Så er den underskrift udskiftet og sender samtidigt ærbødigest optagelse blanketten [Image: smiley114.gif]

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo03.png][/center]

Rogue Candidate Member of "Team Headshot"
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#31
Tilbage til emnet i stedte for en flok ærede medlemmer der ....... ... over, at de skyder vildt i hovedet[Sad!]

@375 H&H
Mine egne jagterfaringer med .308” kalibre er udelukkende baseret på .300 win mag. Men jeg har da set en del jagt udøvet med .308 win og .30-06.

Hvis .300 win mag skulle slå bedre ihjel end .30-06 skulle det betyde at anslagsenergi gør forskellen når vi taler om dræbeevne[?]

Jeg har kigget lidt på de ballistiske fakta på Normas hjemmeside. En 180 grains kugle har en V0 på 790m/s fra en .308win, 820m/s i .30-06 og 900m/s i .300 win mag. Tager vi udgangspunkt i en kugle med en BC på .400, vil kuglen fra en .300 win mag have samme anslagsenergi som fra en .30-06 på 99m og som en .308 win på 138 meter[Wink].

Ja mere anslagsenergi kan jo ikke skade – men alt andet lige er dybde virkningen ikke større fra en kugle med lav anslagshastighed end fra en med høj? Jeg vil til en hver tid foretrække gennemskud i stedet for stor sårkanal igennem den første lunge.

Den forskel der kan opleves mellem .300 win mag og .30-06 ved praktisk jagt kan kun være akademisk. Den forskel der er mellem .308 win og .30-06 er også kun akademisk – en .308 win jæger som kan pürsche sig 37 meter tættere på dyret har en ”.30-06”[Big Grin]

Hvis du synes .300 win giver dig noget på drivjagt en .30-06 ikke giver, så er det fint for mig, for så har du mere til tror til den og vil derfor også være en bedre jæger med den[Wink]. Men hvis du ud fra logisk rationale tror på at den .300 win giver dig noget en .30-06 ikke giver – så skal du sgu’ købe dig en anden riffel så som .300 pegasus eller .30-378 wby.

D93

NB! – jeg har en .300 win mag fordi jeg gerne ville kunne jage på lidt længere afstanden end normalt eks. i Namibia. Men jeg tror ikke på den som universal middel til noget som helst og overvejer faktisk at få den ompibet til .338 win mag – da jeg tror på at den øgede kuglediameter og -vægt giver mig mere end en akademisk fladere kuglebane.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)