Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indretning af laderum
#1
Jeg er ved at indrette et almindeligt værelse til laderum. Jeg har søgt genladningstilladelse og kan forstå, at polisen denne gang vil ud og se på forholdene, så nu er spørgsmålet: hvor meget gjorde I ud af det ??

Hvad er loftbeklædning i klasse 1 jf. BR.82 bilag 4 ? hvor slemt er det, at der sidder en almindelig stikkontakt under ladebordet? jeg tror ikke den er lavet efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum. Skal jeg bare få kontakten fjernet og erstattet af et blænddæksel?

Hvad med loftlyset ? Skal jeg købe et armatur i klasse "sprængstofrum" eller skal jeg bare hænge lampen 2 m væk fra ladepressen ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hej Lasse,

når du finder ud af hvad sådan et armatur koster så finder du fluks de 2 meter et eller andet sted[Big Grin]

/GT
member of "Team Headshot", og gider ikke diskutere det mere!Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Du skal nok holde igen med køb af for mange matrialer, da der er væsentlig forskel i behandlingen afhængig af hvilken politikreds du bor i. Enkelte vil kun forholde sig til reglerne af hensyn til brandfare, og hvis der kræves en eller anden klasse beklædning kan de ikke acceptere feks en mursstensvæg, og så videre. Derfor er det en rigtig god ide at bede pågældende betjent forklare hvad han ser på, inden du går igang. Enkelte gange har jeg tidligere hørt om betjente der kun modvilligt ville se rummet, for de mente at så skulle de jo tjekke alt, og ville med garanti finde fejl...istedet sendte de blot tilladelsen [:0]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#4
@ GT: har talt med en elektrikerven der nævnte et eller andet i området af 3500,- kr [xx(], så er to meter ledning alligevel billigere.

@ GD : Jeg har tidligere haft genladningstilladelse i Jylland, det var nemt. Nu bor jeg lidt østligere. Måske for østligt, men nu må vi se.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Loftbeklædningen skal være gips, det overholder kravet.

Det må også kunne bruges til at afdække kontakten.

Sæt en halogenlampe op 2 meter væk, det fungerer fint.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Det er ikke lovligt bare at lade stikkontakter forsvinde inde bag en gipsplade - Heller ikke selvom man skifter stikkontakten ud med en blind afdækning.

I det hele taget er der mange særlige regler omkring elinstallationerne i sprængstofrum, så hvis I alligevel vil indrette et rum helt til formålet, så gør det da ordentligt når I skal i gang.

Hvis I mangler lys på bordet, så prøv at skaffe nogle brugte Eex-lamper... Jeg skal lige prøve at forhøre mig lidt rundt omkring, tror godt jeg kan skaffe et par stykker brugt til lidt andre priser...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Jeg vil mægtig gerne lægge billet ind på to brugte lamper i den helt rigtige kvalitet. jeg mener ligesom du, at det ideelle vil være at indrette rummet fuldstændig efter reglerne.

Problemet er, at jeg lige nu bor til leje. Det har jeg gjort et årstid mens jeg har kigget efter huse til salg, men den rigtige kombination af pris, kvalitet og beliggenhed er altså ikke dukket op endnu.

Så min ambition med dette rum er, at lave det så det kan godkendes uden at kaste mig ud i en større ombygning. Jeg kunne godt fræse ledningerne ud af væggen og sætte gipsplader på loftet, men jeg ville hade at reetablere det når jeg skal flytte.

Eex lamperne vil jeg selvfølgelig sætte op her hvis du kan skaffe dem, og så tage dem med når jeg flytter.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Du blænder da bare kontakten af, og installerer 24 volts lamper, så er den metangas presset ud.
Eller hvis den direkte afstand fra dit ladeapparat ikke er stor nok, tager du en gipsplade der er så stor at de 2 afstande fra kontakt til et vilkårligt punkt, og afstanden fra dette punkt til lade apparat tilsammen udgør den korrekte afatand. Plade kan så males så den ligner væggen, og skubbes til side når der ikke er lade aktivitet.

Edit: staveplade
Svar
#9
Hej,

Jeg er til dagligt beskæftiget i en branche, hvor vi tit møder EX krav. Der har vi det problem at det ikke er alt der kan leveres som EX godkendt. Dette løser vi ved at have en EX udkobling, dvs at når det medie der kan forårsage eks. sprit dedekteres, så afbrydes forsyningen til de ikke godkendte instrumenter, i den zone hvor spritten er dedekteret. Denne løsning er 100% iorden rent juridisk og ganske effektiv.
Kan man ikke gøre det samme i et laderum ?
Sæt et skilt op med tekst ala det her: "Før åben krudthåndtering afbrydes gruppe XX i eltavlen placeret i rum YY"

Så kan det være at forsyningen til din lampe evt. også ryger, men så brug en forlængerledning til denne, så kan du også nemmere overholde de 2m. på en eller anden måde.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#10
Det er ikke nok at blænde stikkontakten af. Den skal fjernes helt uden for zoneområde hvis det skal gøres rigtigt. Om lampen er 24V eller 230V er sådanset underordnet - armaturet skal stadig være i ATEX-udførsel.

Jeg vil tro at en sådan udkobling skal være automatisk og den skal ske ved detektering af sprængfarlige stoffer i rummet for at den vil blive godkendt. Sådan er det ihvertfald i områder med gas. Det vil være en ekstrem dyr løsning.

Reglerne er jo ikke lavet bare for at gøre det besværligt at indrette sprængstofrum, men fordi der er en reel risiko. Man kan da sagtens lave en masse fusk-løsninger, men når hele skidtet så går i luften så risikerer man jo både at forsikringen ikke vil dække samt måske endda en stor bøde...

De nøjagtige regler findes i Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, kapitel 806. (Starter på side 358)

Her er kort de generelle krav:

- Materiel skal være IP54-kapslingsklasse.
- Alle fremmedledende dele skal udlignes (Dvs. alt metal skal forbindes med mindst 10mm2 kobberkabel)
- Elektrisk materiel som kan udgøre en fare skal kunne afbrydes af en nødafbryder udenfor rummet.
- Der må IKKE benyttes forlængerledninger.
- Stikkontakter skal være med låg og de må kun kunne tilsluttes/udtages i spændingsløs tilstand
- Alle armaturer skal være udført eksplosionssikkert (Der står ikke noget med at det bare skal være 2m fra hvor man sidder.

Syntes dog at det umiddelbart lød voldsomt at man skal følge reglerne for sprængstofrum, men efter at have læst kapitlet er der ikke meget at være i tvivl om...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Ja, men lad os nu ikke gå helt over gevind.

Det er jo ikke krudt i Seest- mængder vi taler om. Når røgsvagt krudt brænder i det fri, så foregår det ca. så voldsomt som svovlet på en tændstik. Det farligste ved hele sagen er, at jeg skal opbevare krudtet i våbenskabet, men da jeg højst må have to kg. er det meget begrænset hvor galt det kan gå.

Det er min vurdering, at det er langt farligere at have en jerrycan med benzin i udhuset sammen med påhængsmotoren.

Nu har jeg ikke lige betingelserne her, men jeg mener ikke der står at selve rummet skal være være indrettet som sprængstofrum, blot at de elektriske installationer skal overholde stærstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum. Så det er måske en farbar vej bare at afbryde strømmen til værelset når der er krudt og gænghætter fremme.

Men det irriterer mig alligevel at jeg skal stå med hatten i hånden og bede om et halvt iknebet øje når rummet skal godkendes. Vi skal nødig derhen hvor det er nemmere at lave en godkendt underjordisk 100 m skydebane med elektronisk markering og indbygget hastighedsmåler i begge ender, end et simpelt laderum. Selvom jeg da også ønsker mig sådan en.

@ McQuolle: Jeg vil stadig gerne købe to lamper hvis du kan skaffe dem [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Det er ikke nok at blænde stikkontakten af. Den skal fjernes helt uden for zoneområde hvis det skal gøres rigtigt. Om lampen er 24V eller 230V er sådanset underordnet - armaturet skal stadig være i ATEX-udførsel.

Jeg vil tro at en sådan udkobling skal være automatisk og den skal ske ved detektering af sprængfarlige stoffer i rummet for at den vil blive godkendt. Sådan er det ihvertfald i områder med gas. Det vil være en ekstrem dyr løsning.

Reglerne er jo ikke lavet bare for at gøre det besværligt at indrette sprængstofrum, men fordi der er en reel risiko. Man kan da sagtens lave en masse fusk-løsninger, men når hele skidtet så går i luften så risikerer man jo både at forsikringen ikke vil dække samt måske endda en stor bøde...

De nøjagtige regler findes i Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, kapitel 806. (Starter på side 358)

Her er kort de generelle krav:

- Materiel skal være IP54-kapslingsklasse.
- Alle fremmedledende dele skal udlignes (Dvs. alt metal skal forbindes med mindst 10mm2 kobberkabel)
- Elektrisk materiel som kan udgøre en fare skal kunne afbrydes af en nødafbryder udenfor rummet.
- Der må IKKE benyttes forlængerledninger.
- Stikkontakter skal være med låg og de må kun kunne tilsluttes/udtages i spændingsløs tilstand
- Alle armaturer skal være udført eksplosionssikkert (Der står ikke noget med at det bare skal være 2m fra hvor man sidder.

Syntes dog at det umiddelbart lød voldsomt at man skal følge reglerne for sprængstofrum, men efter at have læst kapitlet er der ikke meget at være i tvivl om...

MvH
Morten



Hej McQuolle,

Nu var mit forslag egentligt ikke en opfordring til at omgåes reglerne. Kravet om at rummet skal bygges efter reglerne i stærkstrømsreglementet, gælder så vidt jeg ved kun indtil 1.5 m. over arbejdsbordet og indtil 2m i det vandrette plan.
Og som du selv lister i de almene krav, så kan man afbryde ikke godkendt udstyr uden for rummet. Der står ikke det skal være automatisk.
Min ide med skiltningen var at det er samme fremgangsmåde som der foreskrives med hensyn til tobak og åben ild under genladningsarbejdet. Her er der jo heller ikke noget krav om automatik.
Løsningen med forlænger ledning, er som jeg tolker det ok, bare både lampe, ledning osv. er mere end 2m. væk.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#13
Definition på sprængstofrum i forhold til SB Afs. 6:

§806.2.1 - Sprængstofrum er rum, hvori der oplagres eller arbejdes med eksplosivstoffer, genstande ladet med eksplosivstoffer, såsom ammunition, tændmidler, andre ammunitionskomponenter, pyrotekniks materiel (fyrværkerisager) o.l.

Note: Rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer i begrænset mængde i overensstemmelse med de af Beredskabsstyrelsen udarbejdede forskrifter, betragtes ikke som sprængstofrum. Det kan f.eks. gælde i boliger og butikker.

Så vidt jeg kan læse af det der så gælder reglerne for hele rummet og ikke bare for et område som er afgrænset... Dog behøver man ikke følge de her regler der hvor man opbevarer krudtet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#14
Men genladning må godt foregå i et rum som ikke er et sprængstofrum. Det er bare eventuelle elektriske installationer der skal overholde stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum, og det gør de jo hvis de er afbrudt og spændingsfrie.

Eex lampen kan så have en lang tilledning ( ikke forlængerledning), som er tilsluttet udenfor rummet, så er kravet stadig opfyldt.

Når jeg er færdig med at genlade sætter jeg krudtet i våbenskabet, og tilslutter den almindelige strøm til værelset igen, for så er der jo kun tale om opbevaring.

Det bliver ihvertfald min løsning aktuelt, så må vi se hvad myndigheden mener.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
ang lampe i ip54. så er et indkapslet lysstofarmatur fra jem og fix til 125 kr ok
Svar
#16
Hej,

Jeg er lidt nysgerrig, på min genladningstilladelse fra 2007 er der under almene krav pkt 1.4 bla. listet at:

Den elektriske installaton skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads udføres efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum.

Har i den samme formulering på jeres tilladelse eller er der ændret på dette ??

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#17
ja i har ret i at Den elektriske installaton skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads udføres efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum.

og så ligger man en forlænger ledning til de lamper som skal monteres
+ lidt 220W til hulsterføderen på dillonpressen[Wink]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#18
Citat:quote:

ang lampe i ip54. så er et indkapslet lysstofarmatur fra jem og fix til 125 kr ok


Det er ikke hvad jeg har hørt Nohab, men det ville da være dejligt hvis du har ret. Kan du bakke din påstand op med en henvisning til regler, beskrivelse eller evt. en myndighed der har skrevet det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Hej Lasse. Har sendt dig en mail med de regler mit laderum er indrettet efter.
Ole
Svar
#20
Tak for det, det ser mægtig interessant ud.

Hvordan er det IP kapslingsklassesystem opbygget ? Er det et hieraki, så IP 66 også oveholder IP 65 og IP 54 eller er hvert nummer en ting for sig ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)