Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekt FN Browning - "Superposed"
#21
Citat:quote:

Originally posted by Swift

@ mkpl.

Before I’m going to drill, I make two centre points for the drill, (one in the front, and another one in the back of the stock).

With an extended drill, I work behind the front point and halfway back, while I try to get in line with centre point in the back. Afterwards I do the same from the back and forwards.

Maybe it sound a bit daring, but I’ve try it some times now, and its newer failed.

/Swift


hi Swift! Now i can see..that's the way i should do it. I don't know why, but i was sure that it's no good way. Thank you for answer
One shot one kill....no luck, just skill
Svar
#22
Nå, men det er vel på tide at komme i gang med forskæftet! [Smile]

Jeg startede med at grovfræse ned i den dybde hvor afrundingen til den nederste pibe begynder.
Råemnet er opspændt imellem to træklodser der dermed fungerer som anlæg for fræseren.

[Image: B25rskfte3step002.jpg]

[Image: B25rskfte3step004.jpg]

Jeg har lavede en ”slidse” i et stykke 12 mm. rundstål, således at jeg kan fastgøre et stykke smergellærred i slidsen. Opspændt i en håndboremaskine har man nu et praktisk slibeværktøj, som kan udforme rundingen i bunden af løbskanalen.

Rundstålet er af en sådan længde, at jeg kan håndstøtte det i den modsatte ende af boremaskinen.

[Image: B25rskfte3step006-1.jpg]

[Image: B25rskfte5step002-1.jpg]

Den ende som vender ind imod baskylen er her efter opmærkning, groft udskåret med en nedstryger.

[Image: B25rskfte5step001.jpg]

Samme ende udfræses indvendigt til låsebeslaget. Den efterfølgende tilpasning foregår med stemmejern og fil.

[Image: B25rskfte5step003.jpg]

[Image: B25rskfte5step004.jpg]

[Image: B25rskfte6step001.jpg]

[Image: B25rskfte6step002.jpg]

[Image: B25rskfte6step003-1.jpg]

[Image: B25rskfte6step005.jpg]

[Image: B25rskfte6step006-1.jpg]

Da den indvendige tilpasning var okay, formede jeg forskæftet udvendigt.

[Image: B25rskfte6step007.jpg]

[Image: B25rskfte6step008.jpg]

[Image: B25rskfte6step011.jpg]

Endelig kunne jeg samle bøssen og begynde at danne mig et indtryk om hvordan den ville komme til at tage sig ud.

[Image: B25rskfte6step014.jpg]

Jeg prøvede at kaste den til skulderen! - Hold da kæft hvor den ”faldt” godt.
Nå med det er vel ikke så mærkeligt, den er jo lavet efter ”mine” mål. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
#23
Thumb's Up...!!!!!!!!!![:p]

Den må vi da vist hellere fejre...[Wink]

Mvh.
Søren
Svar
#24
Jeg er altid klar når der er noget der skal fejres! – jeg sætter ”vand” over. [Big Grin]

Meeeen – der er lang vej tilbage inden projektet er afsluttet.

Næste skridt bliver netskæringen – Det kommer nok til at trække lidt ud, for i den kommende uge er der nogle Svenske bukke der skal ”Plejes” [}Smile]

/Swift
Svar
#25
Jeg nyder virkelig at følge jeres "bygge" projekter..dyb respekt!!!
det er sku flot arbejde...

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#26
Det ser sateme flot ud swift.
Skal vi ikke snart se resten af dit projekt eller er du paa bukkejagt i sverige.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#27
Flot håndværk - igen!!

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by West

Skal vi ikke snart se resten af dit projekt eller er du paa bukkejagt i sverige.

Ja jeg har været i Sverige i den forløbne uge.[Smile]

Jeg kom hjem sent i aftes, men lige så snart jeg har "fået sjælen med" kommer der et nyt indlæg om projektet.

mvh.
Swift
Svar
#29
Jeg har lavet en skabelon efter modelskæftet. Skabelonen rettes ind og fastgøres med tape.
Derefter tegner jeg omridset af netskæringen op med en blyant.

[Image: Netskring1step001.jpg]

Netskæringen skal have 3 grænselinier. De er her på billedet lagt ud, sammen med de 2 hovedlinier, som krydser hinanden i en vinkel på 42 grader.

[Image: Netskring1step006.jpg]

Linietætheden har jeg valgt til 22 linier pr. tomme. Det er første gang jeg bruger min forstørrelsesskærm (2,5 gange forstørrelse) til netskæring, men det letter arbejdet betydeligt i forhold til før hvor jeg arbejdede uden.

[Image: Netskring1step009.jpg]

Her ses så det færdigskårne pistolgreb.

[Image: Netskring1step010.jpg]

/Swift
Svar
#30
Hej Swift.
Fine sager du laver, altid spændene at følge med i dine projekter. [Wink][:p]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#31
Hej Swift .

Det ser dælendulme godt ud . Hvordan arbejder du ud til kantlinien , hvilken teknik , rækkefølge [?]

Hilsen A-bolt
Svar
#32
Når jeg har optegnet yderkonturerne efter skabelonen, skærer jeg den yderste grænselinie med en et skærs 90 graders fine cutter.
Derefter bruger jeg en 2 skærs 60 graders spacer, og anvender den yderste grænselinie som styrespor (I dette tilfælde 2 gange, således at jeg får 3 grænselinier).

Når jeg skærer netskæringen, stopper jeg et par mm før den inderste grænselinie. Først når jeg efterfølgende uddyber sporene med en 90 graders V-Edger, skærer jeg helt ud til grænselinien.

Til sidst finpudser jeg sporene med en fine cutter. Først når netskæringen er færdig, får grænselinierne den sidste finish med fine cutteren. Skulle der være enkelte små mærker i grænselinierne efter netskæringen, er der mulighed for at fjerne dem, ved denne sidste uddybning.

mvh
Swift
Svar
#33
Så er det forskæftets tur. På samme måde som ved pistolgrebet, streges yderkonturerne op efter en skabelon.

[Image: Netskring2step002.jpg]

Forskæftet tapes fast på en rundstok, så jeg kan spænde det op i en ”Jig”. Opspændt i Jiggen, er forskæftet nemmere at dreje, således at netskærejernet altid skærer vinkelret ned imod træet.

[Image: Netskring2step005-1.jpg]

[Image: Netskring3step002.jpg]

Jeg mangler nu kun den sidste finish med ”fine cutteren”. Den venter jeg med til efter Tru-oil behandlingen.

[Image: Netskring3step004.jpg]

[Image: Netskring3step005.jpg]

Undskyld den forringede billedkvalitet. [:I]

mvh.
Swift
Svar
#34
Du er simpelthen utrolig......... Endnu en gang er karakteren hérfra 13 på 12 skalaen.

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha
[Image: Asgrdlogo.gif]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#35
Samtidigt med at jeg har bruneret metaldelene, har skæftet været igennem en Tru-oil behandling.

Jeg vil bibeholde den blanke overflade, da denne er i overensstemmelse med den oprindelige fra FN fabrikken.

[Image: Tru-oilbehandling006.jpg]

[Image: Tru-oilbehandling002.jpg]

Nu mangler jeg bare at få aftrækkeren retur fra ”Scancrom”, som står for forgyldningen. [Smile]

Swift
Svar
#36
Jeg har lige været en tur i Brabrand, for at hente den forgyldte aftrækker.

[Image: Goldentrigger004.jpg]

Den var (som jeg forventede) helt perfekt. [Smile]

Så nu: er der kun samlingen med diverse skruer, fjedre og stålstifter tilbage, inden projekt ”FN Browning - Superposed” er slut.

mvh.
Swift
Svar
#37
Swift!

Gider du prøve at beskrive din arbejdsgang med TRUOIL og andre BIRCHWOOD CASSEY produkter.

Det er jo simpelthen en fantastisk finish, på et flot stykke træ, du har opnået!

Stor respekt hérfra.....

P.S. Hvornår flytter du til staterne ......Du er jo -også dér- tilbedt som "King of gunstock making"........og de lokker jo med både Dollars og alt muligt andet.....:-)

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha
[Image: Asgrdlogo.gif]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#38
Hej Charlie-Bravo-Alpha.

Den teknik jeg bruger er lidt anderledes end den der står i ”Birchwood instruktionen”.

Når skæftet er færdigpudset, smører jeg med en finger et tyndt lag Tru-oil på.

Derefter lader jeg olien tørre ca. 1 døgn.

Dette gentager jeg 4 – 5 gange. Efter sidste påsmøring lader jeg det tørre 2 døgn.

Derefter pudser jeg forsigtigt med fint sandpapir (korn 600 eller finere), og fjerner derved eventuelle ujævnheder på overfladen.

Efterfølgende gentages påsmøringen af olie i et meget tyndt lag med en finger 4 – 5 gange.

(I tilfældet med Browningén sleb jeg 2 gange, så den har fået ca. 15 lag olie.)

Overfladen skulle nu gerne være helt blank og glat.

Hvis man ønsker en lidt mat og satinagtig overflade, kan man efter ca. 3 døgn afslutte behandlingen med Birchwoods ”Stock Sheen & Conditioner” , som er et meget fint slibe/poler middel.

Mht. at flytte til staterne kunne det da være fristende (Varmint jagt osv. [:p]) men jeg tror nu jeg forbliver i Danmark. Jeg kunne ikke tænke mig at gøre ”våbennusseriet” til mit levebrød. - Dertil bruger jeg alt for lang tid arbejdet.

Det er jo netop dette, at kunne kræse for detaljerne (uden at skulle tænke på timeforbruget) der i mine øjne gør arbejdet spændende. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
#39
Projekt ”FN Browning - Superposed” er nu slut. [Smile]

Endnu engang har jeg været fascineret over med hvilken håndværksmæssig kvalitet denne Browning er fremstillet – (De kunne sku noget dengang i Belgien)
Konstruktionen i sig selv er simpelt hen genial, og det er ikke så mærkeligt at den er blevet efterlignet i mange af de efterfølgende fabrikater af O/U haglbøsser.

Det er det projekt som jeg indtil dato har lagt flest timer i. Især forskæftet med de mange tilpasningspunkter har været meget tidskrævende. Så meget desto større er for mit vedkommende glæden over nu at kunne holde det færdige våben i hænderne. – en Over and Under 100 % efter min smag.

Tak til jer der har fulgt med i projektet, og tak for de mange rosende ord undervejs. [Image: icon_cheers.gif]

[Image: frdig.jpg]

[Image: frdig2.jpg]

Swift
Svar
#40
Meget, meget flot!!!
Lige et gevær efter min smag.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)