Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kobberafsmitning
#1
Hvad er forskellen på det kobber, der anvendes til f.ex. barnes-X og så til almindelige projektiler med kobberkappe og blykerne?
Det lyder til at kobberafsmitningen i piben fra barnes kuglerne er langt større end ved "almindelige" projektiler.

Fasan
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Det "kobber" der bruges til kapper er noget der kaldes tombak, Og er reelt en legering, og et meget vidt begreb. Et kobberprojektil er nødt til at være meget rent blødt kobber for at kunne presses gennem riffelfelterne, og derfor opstår hurtigt en slags forkobring da det smitter af. Jeg vil mere eller mindre påstå at det er uegnet til projektiler, da det ikke er hårdt nok, og er umuligt at rense ud.

G.D.
Great Dane

Svar
#3
er der ikke nogle der har prøvet at lave nogle i messing
for det har jeg jeg lavede en i 6.5 det blev en rundnæset
på 140gr det gik ok men jeg syntes ikke at pressionen var
god nok ca 6cm på 100 meter så jeg gad ikke lege mere med det.
grunden til at jeg valgte messing var at jeg så hornedy`s i 416
solids

hilsen Hatting

man er vel jysk[}Smile]
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
HØ HØ Hatting....Du brugte vel det rene bløde langspånede messing?? Og så må jeg lige tilføje at det af en eller anden årsag kun virker i de helt store kalibrer, hvor det ikke er superpræcision der tæller.

G.D.

Ps. Jeg skal hilse fra "den røde baron"...Han sagde noget om at det var godt du købte den riffel, underforstået, at han var glad for at de slap af med den.

Undskyld....Det sagde han selvfølgelig ikke, men jeg skal hilse mange gange.
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

...tombak...et meget vidt begreb....


[Image: anim_bs.gif]

G.D! Tombak er ikke noget vidt begreb:

Tombak = 80-85 % Cu og 15-20 % Zn

[8D]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Tilgiv mig min uvidenhed, men hvis det kan lade sig gøre at lave en mantel i tombak uden at det giver voldsom kobberafsmitning i piben, kunne man så ikke lave et projektil i tombak? eller er massefylden for lav?

Fasan
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#7
Et konventionelt projektil i massivt tombak bliver for hårt for riffelgangen at kapere. Det går an, når der er tale om en forholdsvis tynd kappe omkring en blød blykerne, men altså ikke, når materialet er massivt. Men det er da meget muligt, at en konstruktion med bæreringe i stil med Lutz Møllers design (se G. D:'s link) var en god idé - netop med tanke på tombakens mindre afsætning i piben.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Hej Alle

Nu findes Barnes X også i en Coatet kugle, altså en kugle der er overflade behandlet med en slags "smøre middel", er der nogen af jer der har prøvet Barnes X i Coatet version ??.

Jeg skyder selv lidt bane skydning med en 150 grain Nosler ballistik silvertip ( Coatet ) i en 308 win, og den går bare super præcist,
og der er ikke nogen aflejringer i løbet.

Claus The Dane / Claus fra Fyn
Svar
#9
Skrives der noget om, hvad der nærmere bestemt er årsagen til denne pitting (punktvis korrosion)? Er det partikler fra coatingen der brænder sig fast i løbets overflade eller reagerer aflejringer fra coatningen med atmosfære og stål resulterende i korrosion?

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Hej

hvad kan jeg gøre for at forebygge ovenstående ?
Rense løbet grundigt med børste / solvent. ?
Skifte til traditionelle kugler ?

Nogen der har en god ide, eller er problemet overdrevet ?

Claus fra Fyn
Svar
#11
lige et par bemærkninger fra en Barnes-x bruger!

Jeg har testet Barnes X og Barnes Solids i 224, 243, 6.5x55 og 416

jeg kan konstatere at riffelgang-stigningen er yderst vigtig for om Barnes-x kuglerne virker, det skyldes tilsyneladende at rene kobberkugler (de er af rent blødt kobber af hensyn til expansionen!)
Barnes Solids er af en Messing-legering der er lidt blødere end Tombak, men det er vist marginalt, de giver ikke mere "kobber" i piben end andre vanlige kappeklædte projektiler.

I min 6.5x55 er både 100grains Barnes-X og 140grains -X meget præcise, men der skal renses efter ca. 10 skud ellers bliver det et hestearbejde[V]
Barnes 120 grn Solids i 6.5 skyder meget præcist og sviner ikke mere end andre kugler.

I min 22-250 var både de coatede og de "rene" barnes-X kugler ubrugelige (10 -15 cm spredning på 100m) i min .222 kunne de coatede bringes ned på ca 5-6 cm... altså ingen success, men igen kan det være stigningen der driller.

I 416 Rem mag er 350 grains Barnes-X de mest præcise kugler jeg har prøvet, i en Blaser (jo.. jeg tør godt, men det er ikke min Blaser)
man gider ikke skyde alt for mange grupper med .416 Rem mag fra en bænk, så det blev kun til nogle 3-skuds-grupper på omkring 2 cm !!!!!!

mærkeligt nok sviner kobbeer-kuglerne ikke nær så meget i den store kaliber, det må være noget med anlægsfladens størrelse, for 416-piben i Blaseren er mere "ru" end den i min 6,5x55

416-Solids testen må vente til senere... i skal nok få det at høre, senere skal jeg også have ild i min 375H&H....

Hilsner
Dravis aka FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Hej
Jeg er overbevist Barnes X bruger, bla. andet fordi jeg tror på at vi før eller senere, sikkert før for blyforbud også for riffelkugler. I mine rifler samler de udmærket, ihvertfald til jagtbrug og det gælder både med og uden belægning. Der er imidlertid kommet en nyere verision nemlig Triple-Shock. De har neddrejninger på projektilkroppen så de får minimal anlægsflade = mindre kobberaflejringer. Jeg har indkøbt nogle af disse men ikke nået at afprøve dem endnu, men iden ser rigtig ud.

http://www.barnesbullets.com/prodtsx_new.php
MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)