Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sikring af montage baser og skruerne dertil?
#1
Sikring af montagebaser og skruerne dertil?

Kære og ærede formand!!!
De hænder jo at man få købt en ny tordenstok!Er lige sket for mig venter utålmodig!
Der på skal de så monteres baser disse skal skrues fest med skuer!
Nu har jeg lagt mærke til at speciel tyske, østrigske og til dels amerikaner skytter og jæger er meget glade for at lime deres baser fest so ekstra sikring + en eller andet form for skruesikring.
Mit spørgsmal er så hvad kan man bruge for at gøre samme med henblik at de måske også skal skilles af igen!Uden at man skal bruge vold mod emnet!

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#2
Hvis ting passer ordentilg sammen, skulle der ikke være nødvendigt at lime noget.

Det bedste er kontakt mellem ren metal/metal.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#3
UHU Endfest 300 til baserne

evt. kan du sikkert få en tube "boneloc" ved Buba "knæ-mekkeren" Den bruger jeg osse til bedding. (Buba - i den virkelige verden er der aldrig 100% perfekt kontakt mellem baser og låsestol. Derfor bruger jeg en fugedannende lim.)

Loctite 222 til skruerne

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
kan man ikke bare give skidtet en spunskrue?
Svar
#5
Der findes forskellige udgaver af Locktite, som jo netop er skruesikring, men lad nu være med at bruge den der hærder op med ca. samme styrke som epoxylim ;-)

Derudover er det vist et spørgsmål om religion - nogle sværger til at bruge en skruesikring, andre mener det er unødvendigt når man bruger kvalitetsmontager.

Jeg hælder selv til den sidste anskuelse.

Mvh
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

kan man ikke bare give skidtet en spunskrue?



Du tænker vel på knæ og hofter......Buba køber ind til sin arbejsplads i byggemarkedet [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Vi handler kun de billigste materialer, i bataler for lidt i skat, derfor er vi nødt til at spare.

Du M@x, du skal snart til at investere i en Tikka og Surgeon, så sliper du for af fuge dine våben.[^]

Bonelock.. desværre, de har konfiskeret al vores støbegrej, der er kun sådan noget moderne stads tilbage.
Og nu har de også pakket det ind i luftæt ambalage. Man kan engang få lov at få maler-hjerne i ro og fred.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Der findes forskellige udgaver af Locktite, som jo netop er skruesikring, men lad nu være med at bruge den der hærder op med ca. samme styrke som epoxylim ;-)

Mvh
Kenneth



Hvis du læser mit svar, vil du se at jeg skrev Loctite 222 som er den svageste gevindsikring.
Låsemomentet er styrken på en M10 bolt

Loctite 222 = 6NM
Loctite 290 = 10NM
Loctite 248 = 19NM
Loctite 243 = 20NM
Loctite 268 = 25NM
Loctite 278 = 30NM
Loctite 2701 = 38NM

Altså ikke noget med epoxy egenskaber

PS: Min stavemåde "Loctite" er den korrekte

PPS: Loctite er kemiske hjælpemidler og skrusikring er et af deres mindste produktområder

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Mange svenskere har - i mangel af bedre - anvendt simpel hærdende linolie til sikring af både baser og skruer.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
[
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Mange svenskere har - i mangel af bedre - anvendt simpel hærdende linolie til sikring af både baser og skruer.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Jebs, og det virker osse fortrinligt til at låse det indre af aftrækket med [Sad!][V][xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Vi handler kun de billigste materialer, i bataler for lidt i skat, derfor er vi nødt til at spare.
Aha, så er det derfor jeg ikke kan gå forbi en magnet uden at hænge fast
Du M@x, du skal snart til at investere i en Tikka og Surgeon, så sliper du for af fuge dine våben.[^]
Er du gal[:o)], hvad skal han så få tiden til at gå med[Big Grin]
Og nu har de også pakket det ind i luftæt ambalage. Man kan engang få lov at få maler-hjerne i ro og fred.
Vær du glad for det, ellers var du jo bare blevet beskattet for endnu et frynsegode[Big Grin]



Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Jebs, og det virker osse fortrinligt til at låse det indre af aftrækket med [Sad!][V][xx(]


Er det det man kalder for svensk sikring[?]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#12
Ja, linolie er et alsidigt produkt!

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
[quote]Originally posted by Krengel

Mit spørgsmal er så hvad kan man bruge for at gøre samme med henblik at de måske også skal skilles af igen!Uden at man skal bruge vold mod emnet!

Når skruerne skal løsnes igen opvarmes de - f.eks. med en hårtørrer eller endnu bedre med en loddekolbe direkte på skruen.
Svar
#14
Hej m@x kan de loctide 222 også bruges under baserne som en slags lim jeg kan se de de har en brugsområde op til 150 grader c.jeg tænker på når de så bliver opvarmet over max anvendelses temperaturen 150c.om så giver slip igen ude de efterlader voldsomme spor på våbnet!

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#15
Loctite 222 kan løsnes igen UDEN brug af varme. Det er jo kun en let skruesikring. Selv Loctite 243 kan løsnes uden brug af varme.

Den "Endfest 300" lim jeg bruger under baserne, kan løsnes med et slag på enden af basen. Jeg bruger en kobberdorn og en hammer og et dask.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Der findes forskellige udgaver af Locktite, som jo netop er skruesikring, men lad nu være med at bruge den der hærder op med ca. samme styrke som epoxylim ;-)

Mvh
Kenneth



Hvis du læser mit svar, vil du se at jeg skrev Loctite 222 som er den svageste gevindsikring.
Låsemomentet er styrken på en M10 bolt

Loctite 222 = 6NM
Loctite 290 = 10NM
Loctite 248 = 19NM
Loctite 243 = 20NM
Loctite 268 = 25NM
Loctite 278 = 30NM
Loctite 2701 = 38NM

Altså ikke noget med epoxy egenskaber

PS: Min stavemåde "Loctite" er den korrekte

PPS: Loctite er kemiske hjælpemidler og skrusikring er et af deres mindste produktområder

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Hej M@x,

Jeg overså din loctite 222 anbefaling [:o)]

Derudover så laver Loctite også produkter der er i epoxy lim klassen - om det så stadigvæk hedder skruesikreing ved jeg ikke Smile

Hvis man bruger den forkerte serie skruesikring, så kommer man ikke udenom at skulle opvarme + bruge håndværktøj for adskillelsen - det var det jeg mente med at passe på :-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Hej
har selv haft problemer med montagerne, at de går løse.
Det problem skulle gerne være løst nu da jeg har anvendt Loctite.

Hvis i er bange for at lave mærker eller om i kan løsne dem igen så anvend en loddekolbe i et minut parkeret direkte oven på skruen(spidsen mod kærven) så løsner den sig uden problemer.

Mvh Sniper 2
Svar
#18
Har andre forsøgt sig med ovenstående fremgangsmåde - skal have fjernet baser fra Leupold Quick Release på min nykøbte Sako 75
Skruerne sidder fast som en i h..... og aner ikke hvad der er brugt (loctite?) eller om der er brugt noget...?
Bruger man andet end Loctite, og hvordan "blødgøres" det ud over varme - skal skruen have et dask oder was?
Svar
#19
Begge dele. Varme og et dask?
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#20
Varme på skruetrækker så skrue eller bolt ikke ødelægges Spæn og afspæn med god kraft vertikalt på skruen. Brug evt lille hammer og slå på skruetrækker. Søg evt slagskruetrækker
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)