Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
salonriffel
#1
Lige et hurtigt spørgsmål, har et lille væddemål på højkant m en kammerat, spørgsmålet lyder, skal man have riffeltegn til en salonriffel, det er en middag og bytur der er på højkant.......
Svar
#2
Her er lidt tekst fra Bekendtgørelsen om Jagttegn:

Kapitel 2, § 11 - Stk. 5. Ved jagtriffel forstås i denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v., lovligt kan anvendes til jagt og regulering

(Sakset fra denne side: http://www.morud.dk/jagt/jagttegn.htm eller herfra: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20020010605-regl )

dvs.
Man skal IKKE have riffelprøve til salonriffel, da denne ikke har centraltænding.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by JRexA
dvs.
Man skal IKKE have riffelprøve til salonriffel, da denne ikke har centraltænding.



Ja, sådan kan det læses, men i så fald omhandler hele bekendtgørelsen kun centraltænding og der gives derfor ikke jagttegn til salonrifler/randtænding.(heller ikke .22 Mag!) [:o)]

Uden gyldigt jagttegn kan salonrifler ikke bruges til jagt/regulering, hvilket ikke er praktisk, så jeg tror at udlægningen bliver at "centraltænding" udelades og der skal riffelprøve til jagt med salonrifler.

På den anden side skal man jo ikke have riffelprøve for at anskaffe en jagtriffel...

Det er vist et spørgsmål om man skal ae eller jage. [Big Grin]

osterwald
Svar
#4
Hej Knudsen!

Jeg er helt sikker på, at man ikke skal til riffelpröve for at kunne jage med salonriffel!

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
riffelprøven kan kun aflægges med centraltændings våben...

men har man kun en salonriffel, kræver det ikke en prøve, da det er randtænding og kun gældende til småvildt...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Godt vi endnu ikke skal tænke på den slags heroppe nordpå.

Jeg så også, at da jeg har et dansk jagttegn, så kan jeg sandsynligvis slippe for riffelprøve, når jeg engang kommer retur til Danmark.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Ja og du slipper også for at gå på jagt i statsskovene.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kento

Ja og du slipper også for at gå på jagt i statsskovene.



Skov... Skov....... Er det ikke dem der med store træer i? [Big Grin]

Til gengæld så slipper I for gåture på 10+km med "små" bakker på ofte over 500 meters højde...

[Image: jagt1.jpg]
[Image: jagt2.jpg]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
det ligner nu heller ikke salon terræn...

med mindre man er god til at dope the range... [:0]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Flotte billeder må jeg sige.
Svar
#11
Hej JRexA

Fede billeder...[:p] Er det fra Cirkus-søen, Nuuk ?

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#12
Det er fra Tasiussarssuaq der er en sidefjord til Buksefjorden.

Der er en lille sejltur på 31 sømil fra Nuuk.
Hvis man skal gå, så er der knap 180 km, og adkillige fjelde på 1200-1500 meter man skal over.

Salonrifler er fremragende til Ryper, også i sådan et terræn.
Der er ikke meget Rype tilbage, hvis man bruger en 30-06'er [Sad](HAR prøvet[Big Grin])
Forsøgte at skyde hovedet af den, men den dukkede sig lige da jeg trykkede af, så den var parteret og spredt over et stort område.

Det allerbedste til Ryper, når man er i fjeldet ville være en pistol cal. 22LR, men pistoler er forbudte heroppe.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Pistoler forbudt på Grønland...........du får ikke noget medlidenhed her fra: Alt andet er jo nærmest tilladt![^]

Tør øjnene og spis en kiks[:p]
Svar
#14
Halv og Helautomatiske våben, herunder haglvåber kræver også våbentilladelse, og denne gives ikke.....

Fangere kan dog købe halvautomater uden tilladelse.

p.s. Sider og gnasker på en Skibskiks [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Jrexa du skriver du har jagttegn og nok slipper for riffelprøve. jeg er overbevist om du kan få dine tilladelser til at eje riflerne når du kommer til Danmark, men jeg er overbevist om du skal til riffelprøve for at måtte gå på jagt med en riffel i danmark.
Men hva det er vel heller ikke noget problem at grupere 6 skud inden for 20 cm. for en erfaren skytte [Big Grin]

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#16
Hej Claus the Dane.

Jeg regner ikke med at få problemer med at bestå en evt. riffelprøve, men det jeg hentyder til er Jagtlovens §11 stk 4:

Stk. 4. Personer, der er bosat i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, og som kan dokumentere at have tilladelse til at udøve jagt med jagtriffel i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, kan ved udstedelse af dansk jagttegn, jf. § 20, på begæring få påtegning på jagttegnet om tilladelse til jagt med jagtriffel.

Hvorfor tage flere prøver end man er tvunget til [8D]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)