Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler Accubond...?
#1
Moin ...[Smile]

Er der nogen af de ærede Dralfer, som skulle ligge inde med viden/erfaring omkring følgende.:

Nosler Accubond, 165 gr i 308 win som drivjagtkugle til primært svin (kort skudhold)...?
Samme kugle til svin, hjort etc, på længere skudhold...?

På forhånd tak..
Ydmygst..DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#2
DIB - jeg tror du er ved at sætte grå hår i hovedet på moderatorerne! Dette spørgsmål høre vel retteligt hjemme under genladning[Wink]

Nuvel - jeg har kun personlige erfaringer med Accubondi 6,5mm - men når det er sagt, så ville jeg ALDRIG vælge er aerodynamisk reltivt let projektil til drivjagt, hvad skulle være fidusen ved det?

Vel en rundnæset kugle af god konstruktion, hvis du alligevel skal frem med lade pressen ville jeg i dit sted fikse en ladning med Woodleigh! Hvis du skal have noget ned af hylden hos den lokale - Oryx eller Mega.

D93
Svar
#3
@D93

Men hvis det netop er den 165gr tunge og aerodynamiske projektil, der skyder godt i ens riffel, er der vel ingen grund til at vælge den fra bare fordi den er aerodynamisk.

I hvert fald så længe den virker som den skal, og det gør vel de fleste projektiler når de ikke går hurtigere end de godt 800m/s, bonded eller ej.

@DIB
Jeg er sikker på, at du roligt kan bruge din Accubond til at skyde gris med. Jeg har efterånden skudt del svin med 165gr InterBond, som nok ligner Accubond en del.

Det virker upoklageligt.

Men jeg vil mene, at 180gr udgave nok er et bedre valg.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by D93

DIB - jeg tror du er ved at sætte grå hår i hovedet på moderatorerne! Dette spørgsmål høre vel retteligt hjemme under genladning[Wink]

D93



Nej. Spørgsmålet er ikke af teknisk karakter, men der spørges til praktiske erfaringer. Placeringen i denne gruppe er OK

mvh Moderatorteamet
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
æh..."kugle-i-gris-og-reaktion" går for mig under jagt...- hvis jeg ville vide noget om genladningen af hvepsen, havde jeg informeret om krudttype, mængde og fænghætte...anyway..jeg har også været væk fra forummet nærmest hele sommeren..og kan være blevet lidt rusten...[Wink]

Nå..Buba, sad med Mugge, igår, og vi rundede ligeledes de 180 gr.
Sagen er blot den, at de har nogle laaaaaange skud dernede fra hochsitz , senere på ugen ( og nu havde jeg en del 165gr i forvejen..[:I])så hvis der lige var nogle erfaringer med netop den vægt (helst gode) også selvom det ender med et større hæmatom ! [Wink] ville det vare super...og så skyder 165 pænt godt i min shilen pibe[Smile]
Ps. har ikke glemt vores aftale vedr. S og B

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#6
Vups..lige oveni..havde ikke set dit kommentar Max..

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#7
Det er bare fint!

Men ingen bekymringer, den 165gr skal nok klare de gris den kommer ud for.

Men prøv at lege lidt med ballistiken med den 180gr, du vil nok finde ud af, at der ikke er nogen voldsom forskel mellem 165gr og den 180gr.

Du skal ikke tage fejl af det, den 180gr's flyver godt.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Har lige erhvervet mig nogle 180 èr...skal da lige prøves [Wink]
Thanx..

Ydmygst..DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#9
Jeg ved ikke hvad de har gjort med den Accubond, men den skyder godt i det meste jeg har prøvet den i.

Mon ikke det komme til at gå rimeligt i din riffel også.

Lad os høre hvad der bliver til.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#10
@ DIB hvad er din fortolkning af laaaaaange skud??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
120-130m.....[B)]

Nej, lurer selv lidt på den 165 eller 180 grains udgave til 308´eren.... (læs: den der samler bedst)

De kugler i den vægtklasse flyver bare rigtigt godt.

Med en 180 grains ved omkring 800m/s så skyder du unden problemer et vildsvin ud til 250m med den rette indskydning, vel omkring 4-6cm overslag på 100m.

Nu kan der flukneppes til det uendelige om ballistikken i nævnte combo. Det er jeg egentlig ligeglad med.

I praktisk jagt vil begge kuglevægte levere varen. Jo tungere kugle jo bedre i alle henseender. Bedre BC, mindre vindfølsomhed, bedre tværsnitsbelasning, m.fl.
Ingen praktisk/faktuelle fordele i en lettere kugle.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Den kommer med i 165 gr...dem havde jeg jo en mindre forretning af [8D](

Ligeledes samler den helt eminent ! 3-4 skud kan på 100m samles med et` stykke klistermærke. Indskudt nu med overslag på 4 cm...

Så nu er der kun et at sige til svinene i weekenden..:

"Who`s your Daddy..!!?" [8D]

Nå..så fik jeg vist lige spillet håneretten ind på banen til jer hva..!?[Big Grin][Wink]

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#13
DIB - du mener da vel ikke du skal på drivjagt i weekenden[V]

D93
Svar
#14
..jagd, kraut und knödel und hefeweitzen bier, taufrisch im Glass ist dess waidmanns Glück..!
.....det var skam planen, altså jagten[Wink]

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#15
..er forresten den eneste bolt-lifter i bilen, resten er inkarnerede Blaser freaks...det bliver sjovt, for som Buba siger.: "Hvor der en Blaser ....er der underholdning" [Big Grin]

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#16
Nu må du ikke blive smittet med den frygtede Blazer bacille[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#17
Moin Kedde,

du kan jo nok forsvare dig i sår´n en bil, du har jo en "riffel" med[Big Grin][Big Grin]

Knæk og bræk[Wink]

PS: kom lige til at købe en stak 165 grn AB til Barnard´en da den i forvejen skyder godt med BT. Nu må det briste eller bære[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
[Big Grin]..Snakkede lige med Max i aften, han var også helt bekymret for den massive påvirkning, jeg ville blive udsat for den kommende weekend af alle de BlaBlaBla.. ejere.. Men, som i måske husker, så blev jeg jo noget læderet sidste år af Prethom`s Bl... [V]
Konsekvensen heraf blev, at jeg måtte love konen aldrig at røre en Bl ..igen - i det mindste ikke før skødet på huset var underskrevet.
[:I]
Omvendt gav hun nærmest tilskud til projekt "Ny Riffel" som WSM og jeg gik igang med..og mine trofæer må nærmest hænge i hele huset !!! [8] ( Ingen grund til at fortælle hende, at jeg er ved at være restitueret) ..tror jeg nok..[B)]

GT.: AB og BT går perfekt i min rif`, det gjorde Hornady SST og Interbond også før i tiden, indtil vi studsede pibelængden lidt..[8D]

Hmmm...så er jeg vist temmelig Off Topic nu ..

Ydmygst...DIB

Forresten har Bl.... ejere nok en stærkere psyke end vi andre![Wink]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)