Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjorte jagt
#21
Nååå

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#22
Indlæg slettet af Moderatorteamet.

@375Hh

Du fik en venlig men bestemt henstilling om at lade moderatorerne passe deres arbejde. Den har du ikke efterkommet og derfor er dit sidste indlæg slettet.

VTF har ingen officiel holdning til hvordan jagt udøves. Kun til om det er lovligt eller ej.

Den enkelte bruger har ret til at mene hvad han vil og det han skriver, står for egen regning.

mvh Moderatorteamet
Svar
#23
Hold da op, jeg kan ikke rigtigt se hvad der berettigede til at i slettede mit indlæg,men sket er jo sket.

Men lad mig offentligt undskylde overfor GT og andre at jeg påpegede det uetiske i at man anbefalede hovedeskud.
Jeg kan desværre ikke finde ud af at slette min profil, det beder jeg venligst en moderator gøre, idet jeg ikke anser det for værende morsomt at deltage når en debat åbenbart skal være flydende i en og samme retning.

Desuden har jeg ikke anfægtet VTF's holdninger vedr. hovedeskud, har kun bragt til torvs i en ironisk vending at man ikke skulle tage alt skrevet herinde for gode vare.

Fortsat alt mulig held og lykke til Team HS (i får brug for det)
Svar
#24
Hej alle.
Jeg forstår heller ikke rigtig,hvorfor hovedskud skal blandes ind i dette,der blev spurgt om man skød på halsen eller bladet,at der er nogen der syntes at et smadret kranie er pænt er jo deres sag,og selv om en stalker eller anden prof hunter opfordrer til det er det jo i sidste ende jægeren selv der bestemmer,jeg synes det er en skam at denne tråd skulle ødelægges af at vi er nogle stykker der ikke er helt enige angående hovedskud,det virker som om at nogle har behov for at provokere og nogle er nemmere at tænde end andre[V],jeg var faktisk også sikker på at vi var ude over hovedskuds diskusionen[Big Grin].
Men for at komme tilbage til sagen,jeg vil til en hver tid prøve at skyde på bladet,jeg synes halsen er lidt tvivlsom på en gammel hjort,det er lidt svært at sige hvor halshvirvlerne er når de har deres store manke.
Fortsat god sæson og knæk og bræk.
MVH
LØVIG
Svar
#25
Citat:quote:

Fortsat alt mulig held og lykke til Team HS (i får brug for det)


Tillad mig at ønske dig det samme med jagtrejsebranchen, Lars[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Hej igen.

Læs evt. de jagtetiske regler. Jeg ved godt det ikke er lov, men alle jægere opfordres til at overholde dem som lov. Der står blandt andet "Skyd ikke hals- eller hovedskud og skyd ikke i ugunstige vinkler" under riffeljagt på side 5.

Hvis vi alle overholder disse regler er der gode chancer for vi stadig må gå på jagt om 10 år. Hvis der er for mange uheldige eksempler på de ikke bliver overholdt, kan vi se frem til mange stramninger/forbud i jagtloven. Der er desværre rigeligt med jagtmodstandere i folketinget i forvejen, og der er jo ingen grund til at få tvivlere til at gå i den forkerte lejer. Jeg har skrevet med et par MFére i forbindelse med nogle udtalelser de har leveret omkring våbenloven, og tro mig - de følger også med i hvad der rører sig på forskellige fora. Blandt andet også dette. Tænk venligst over dette når i bevæger jer på "grænsen".

De jagtetiske regler kan læses her: http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/9...regler.pdf

Mvh. Taby
Svar
#27
@taby

Vær venlig at holde dig til tråden og besvar trådstarters indlæg.

Hovedskud og etiske regler er diskuteret i en anden tråd og behøver ikke gentages her.

mvh Moderatorteamet
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
@max 2.0

Det er relevant for emnet hvad de jagtetiske regler siger omkring riffeljagt eller hvad???

Jeg har tidligere i tråden svaret at jeg vil skyde på bladet og kun bladet eller lade den gå, og ønske den held og lykke til næste gang vi ses...

Mvh. Taby

PS. Vil lige gøre dig opmærksom at tråden "skred" første gang da GT bragte hovedskud på banen. Spørgsmålet gik på om man ville skyde på halsen eller bladet. Det havde måske været på plads med en løftet pegefinger der fremfor, at den kommer frem når man citerer de jagtetiske regler som vi vel alle bør tilstræbe at overholde?
Svar
#29
Citat:quote:

Jeg har tidligere i tråden svaret at jeg vil skyde på bladet og kun bladet eller lade den gå, og ønske den held og lykke til næste gang vi ses...


Det er så helt fint og din holdning er ikke blevet anfægtet/angrebet!

Citat:quote:

PS. Vil lige gøre dig opmærksom at råden "skred" første gang da GT bragte hovedskud på banen. Spørgsmålet gik på om man ville skyde på halsen eller bladet. Det havde måske været på plads med en løftet pegefinger der fremfor, at den kommer frem når man citerer de jagtetiske regler som vi vel alle bør tilstræbe at overholde?



Nu prøver du igen at pådutte folk noget der i din verden gælder.

Jeg gentager, jeg jager efter jagtloven og står inde for mine handlinger!

Jagtetiske regler er vel et udtryk på hvordan "nogen" synes alle andre skal jage på godt og ondt.
Jeg betragter dem som rådgivning, hvilket er helt fint.
Det er et fremragende værktøj til at guide nye jægere, ingen tvivl om det.

Jeg betragter dem ikke som lov, hvilket de heller ikke er.

Hvorfor er det så svært at forstå at hverken jeg eller andre pådutter folk at gøre det og ej heller påstår at det er det eneste saliggørende.

IGEN, jeg skyder efter det dræbende område på vildet læs: blad, hals eller hoved, præcis når situationen/stedet er til det, hvilket betyder at jeg f.eks aldrig ville skyde på hoved/hals på dyr i bevægelse. Det er så min egen vurdering at det er for risikabelt.

Igen igen igen, jeg har aldrig og vil aldrig opfordre nogen til at gøre det da jeg ikke kan svare for folk "i situationen".

Men jeg er som mange andre træt af at blive skudt i skoene at det er en officiel holdning.
Det er til stadighed den enkelte brugers eget ansvar hvad han /hun skriver.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Er det ikke lidt som med den 100 meter som nogen opfatter som en magisk graense. Staa bukken paa 99 meters afstand er det et forsvarligt skud og staar den paa 101 er det groft uforsvarligt.

For mig er de jagtetiske regler vigtigt at kende da der i dem ligger megen god viden gemt. De fungerer som vejledning og hvis man foelger dem så vil selv den jaeger der kun sjaeldent kommer paa skydebanen i det store og hele undgaa uheldige situationer. Der er dog situationer som saadanne regler ikke kan tage hoejde for hvorfor de i en raekke situationer kan vaere andre reaktionsmoenstre der er mere hensigtsmaessige. Samtidigt saa er saadanne regler skrevet udfra en eller anden gennemsnitsbetragtning. Og det betyder ogsaa at nogen fuldt ud forsvarligt kan goere ting som andre ikke kan goere forsvarligt. Saadanne ting vil man naar man skriver nogle generelle etiske regler vaere noedt til at fraraade da man ellers risikerer at alle uden skelen til deres formaaen goer det med henvisning til de etiske regler.

Saadan er livet, men det der for alvor er mig uforstaaeligt er at der er en del der ikke vil accepterer at nogle med megen traening er i stand til forsvarligt at goere ting der for dem selv vil vaere uforsvarligt at goere. Andre igen har en holdning om fx den magiske graense og vil ikke accepterer at de selv eller andre overskrider denne uanset forsvarligheden. Maaske er det vores kaere Jantelov eller socialdemokratiske "hvad ikke alle kan skal ingen" der goer dette - jeg ved det ikke.

P.s. @Lillebror: Faa nu det med ae oe aa til at virke. Noget skal rettes i koden og maaske kan du finde inspiration her: http://www.eksperten.dk/spm/862755

P.p.s. @Moderatorne: I maa gerne slette disse to, og så sende "P.s." til Lillebror. PM systemer er ikke saa glad for mig i dag - kunne ikke skrive til Hoegh tidligere - sikkert ogsaa det meg tegnsaettet.
Mvh.

Yeti
Svar
#31
Jeg skyder efter opsatsen eller geviret!
Spøg til side.
Hoved/hals-duskissionen er blevet kørt og efter min mening også afsluttes.
Giver GT ret i at folk har egne holdninger, som skal accepteres, hvis de da overholder den gældende lov.

Jeg har altid kun skudt på bladet med riffel. Kan ikke afvise, at jeg engang kommer ud for, at levere et halsskud

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by taby

@max 2.0

Det er relevant for emnet hvad de jagtetiske regler siger omkring riffeljagt eller hvad???

Jeg har tidligere i tråden svaret at jeg vil skyde på bladet og kun bladet eller lade den gå, og ønske den held og lykke til næste gang vi ses...

Mvh. Taby

PS. Vil lige gøre dig opmærksom at tråden "skred" første gang da GT bragte hovedskud på banen. Spørgsmålet gik på om man ville skyde på halsen eller bladet. Det havde måske været på plads med en løftet pegefinger der fremfor, at den kommer frem når man citerer de jagtetiske regler som vi vel alle bør tilstræbe at overholde?



Du synes at tråden skred da G.T. skrev som han gjorde.
Jeg synes tråden skrider når hylekoret begynder og så flyder bægeret over.
Hvis ingen havde anfægtet G.T's holdning, havde den stået alene som hans mening.
Det ødelagde 375HH, hvorefter han ønsker at forlade VTF.
Det er jer selv der holder liv i debatten. I kan ikke først "gå efter" G.T. og så håbe på at tråden bliver lukket.
Længere er den ikke.

mvh Moderatoren[Smile]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Halsen, ellers går der for meget kød til spilde
men jeg er også lidt sindssyg, skyder med Blaser og sådan noget [Big Grin]

Ironi er risikabelt som våben, især overfor ironikere.
Svar
#34
Nej fangstgruber gravet på de mest befærdede veksler,og aflivning med en kølle[}Smile]så sparer vi både ammunition og kød[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#35
tør knapt kommentere her for øjebliket .. men vover, har i de tyske hørt om halsskud som helt bevist målområde i helt specifikke situationer -> når dyret står helt totalt lige på (dvs vender imod eller væk) derved er der veldefineret 'midterlinie' mht halsvirvel + der er en vis 'tolerance' i træfområdet op/ned langs halsvirvlen (mener tyskerne kalder det 'schuss auf den träger'). Om det så kvalificerer benævnelse som halsskud eller burde kaldes nakke/strube skud ved jeg ikke.

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#36
Hør nu her - det er da en fulstændig fjollet debat - der er absolut intet galt i, at skyde en hjort på halsen, eller for den sags skyld i computeren.

Det gælder først og fremmes om godt håndværk og et hurtigt og sikkert drab.

Det er jo helt situationsbestemt og individuelt, om der kan skydes forsvarligt.

Træning og erfaring, er af stor betydning og det er mindst lige så vigtigt, at kunne "læse" vildtet.

Hvis vi nu bare kunne nå så langt, at jægere ikke forsøger, at skyde over evne - så har vi ikke noget problem [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hør nu her - det er da en fulstændig fjollet debat - der er absolut intet galt i, at skyde en hjort på halsen, eller for den sags skyld i computeren.

Det gælder først og fremmes om godt håndværk og et hurtigt og sikkert drab.

Det er jo helt situationsbestemt og individuelt, om der kan skydes forsvarligt.

Træning og erfaring, er af stor betydning og det er mindst lige så vigtigt, at kunne "læse" vildtet.

Hvis vi nu bare kunne nå så langt, at jægere ikke forsøger, at skyde over evne - så har vi ikke noget problem [^]

Mvh. AB


[Image: bolge.gif]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#38
Hvis jeg kun finde ud af og ligge billeder op så kun vi jo se hvor de forskellige vil sætte deres kugler i sådan et dyr ?? nogen der kan ligge billeder op på siden ?? evt.i nogen forskellige vinkler af hjorten??...Vil sel aldrig lave hovede skud men halsen vil jeg ikke ha problemer med men der går nok religion i det??
Svar
#39
Citat:quote:

men der går nok religion i det??


JA!

og hvad er det du vil opnå??

Du vil kunne læse samtlige brugeres holdninger gennem andre tråde!

En på forhånd meningsløs debat.....[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Det har du nok rat i men da jeg er ny her på siden så har jeg ikke fået læst alle indlæg Smile får jeg nok heller ikke gjort men nuu har jeg jo startet tåden om hvor man vil sætte sin kugle i en hjort så det kun jo evt.laves med et billede??...Men kan os være den debat er kørt langt nok ud
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)