Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekyle .308 Win. vs. .300 Win. Mag.
#1
Jeg sad lidt og savlede over en Tikka T3 Varmint Stainless i .300 Win. Mag. [:p] i dag og kom til at tænke på rekylen på den i forhold til min Tikka T3 Hunter i .308 Win. Vægtforskellen er ca. 500 g ekstra i Varmint udgaven. Begge udstyret med kikkert omkring de 3-12x56 og Optiloc.

Er der nogen der kan/vil give et bud på det? Er det som at blive sparket af et æsel i forhold tl .308 Win.[?]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
Rekyl er en individuel størrelse, uanset hvor mange regneark der bliver brugt på at forudsige effekten.!!!!!

Så derfor - prøv en 300WM der passer til dit korpus. Sørg for den skuldres korrekt - fast greb - og den virker kælen.

Skyder selv med 300WM som den foretrukne, også på bukkejagt. Med de rigtige projektiler laver den et absolut anstændigt resultet.
mvh
Svar
#3
sågu er der en væsentlig forskel: både på rekyl og ødelagt vildt.

har brugt .300 Win i 24 år og også ødelagt et stykke vildt i ny og næ.

mine 5 cent: en dejlig kaliber hvis skytten har en del skud i kroppen og kan ignorere rekylen.
derudover skal man være obs på skudplaceringen hvis jagtlederen ikke skal hæve stemmen

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Jeg forstilte mig, at den skulle bruges til krondyr og ræv (ja, undskyld). Og ville så beholde .308 Win. til rådyr. Men kan godt være jeg skal ud og prøve én. Jeg funderede bare over de 500 g mere vægt i selve riflen om det betød noget på rekylen - altså dæmpende.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#5
Jeg funderede bare over de 500 g mere vægt i selve riflen om det betød noget på rekylen - altså dæmpende.
du har ret i at de 500 g virker positivt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
@ Ugelvig

Spar du hellere pengene - du er så rigeligt bevæbnet til opgaven.
Rekylen er selvfølgelig et træningsspørgsmål, men langt de fleste skyder dårligere med 300 win. i forhold til moderate kalibre - og hvad har du så opnået.

Den er udviklet til skud på langt hold, og er ikke særlig velegnet til drivjagt, hvor der forekommer skud på tæt hold.

Jeg har selv haft een - og det skal jeg aldrig have igen - lækker kaliber med masser af saft og kraft, men mange andre kalibre, vil være først på ønskelisten.

Og ja den slår som en hest [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
@Ex Cop, mange tak for svaret. Dejligt at blive bekræftet i at man har, hvad man skal bruge. Selvomom det er dejligt at "shoppe" nyt.

@Strom, tak for svaret. De 500 g er altså ikke nok til at dæmpe den ekstra energi.

@Jss, tak for svaret. Jeg vil ud og prøve en - ingen tvivl.

Kunne være man skulle overveje en Varmint Stainless i .308 Win. og sælge hunteren i stedet?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig
[brKunne være man skulle overveje en Varmint Stainless i .308 Win. og sælge hunteren i stedet?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!



Det lader til du vil have nyt.

En tyk pibe er altid bedst i mine øjne.

Hvis du sender en pm med din postadresse skal jeg kopiere en artikel fra petersens rifle Shooter om valg af kaliber. Jeg kan løfte sløret så meget, at forfatteren mener magnum kun er brugbart for over gennemsnits skytten og at 308 og lign har mange fordele for os andre.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Jeg kan næsten med garanti forsikre dig for at din skydning forbedres markant med en Tikka Varmint. Jeg havde en i 6.5x55 engang - manner for en skyder... Skæftet er lækkert udformet og den ekstra vægt gør den enormt lækker at skyde med. Men hvis jeg var dig ville jeg vælge den med alm sort pibe... SS-piben har det med at blive grim hvis ikke du passer godt på den... Derudover er jeg enig med de andre om at 308W er rigeligt til opgaven. J
Svar
#10
Enig.
Mindre rekyle=bedre skydning for de flestes vedkomene.
Har selv en tung fætter af en 300wm,den skyder jeg hellere med ,end min kammerats lette steyr manlicher i .308

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#11
Rekyloptaget vil også være afhængigt at skæfteudformningen og her vinder en ret skæfte og Steyer manlicher har nærmest optimeret deres skæft til den mest mulige ubehagelige rekyl - men smukke er deres rifler.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Jeg har en Jensen riffel i 300 Win Mag. Rekylen er knapt mærkbar med et godt skæfte[Smile]
Jeg kom for en uge siden hjem fra Sydafrika. Brugte 300`eren der til culling samt lidt trofæjagt. Skød bl.a. 9 vortesvin på afstande ml 180 og 365 meter, 3 kuduer på 25-305 meters afstand og 8 impalaer på mellem 120 og 270 meters afstand og en meget stor bushbuk på 310 meters aftsand (målt vha rangefinder). 300 `eren er suveræn på længere afstande, men om du kender kuglebanen godt (og har rangefinder), så vil en 308`er også fungere uden problemer..
Svar
#13
Tak for svarene. Jeg kigger videre efter en .308 Win. i "sort og sølv".

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)