Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Registrering af gammel haglbøsse????
#1
Jeg fik i dag på jagten et spørgsmål jeg ikke kunne svare på..[:I]

En af konsortiets medlemmer fik på en politistation at vide at en haglbøsse som han har besiddet siden han var 16 (ca. 40 år) skulle have været registreret hos politiet for længe siden..[:I]
Min mening er at der jo ifg. §40 i bekendgørelsen om våben og amm. står at hvis man i dag erheverver sig et haglgevær skal det registeres, men der er ikke noget krav om registrering af gamle haglvåben.. Nu skal manden i midlertidig have et våbenpas, så han bliver derfor nød til at registrere det (og det er der heller ingen ben i), men at han på stationen får at vide at det han har gjort (eller ikke har gjort) er ulovligt, mener jeg ikke er rigtigt..

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde det på skrift????
Eller findes der en mailadr. til en våbenkyndig hos politiet hvor jeg kan få et holdbart svar (de forskellige politimyndigheder svarer jo det de tror er rigtigt)..[:o)]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Jeg ved ikke hvor det findes på skrift,men du har ret. Der er vist nogle politifolk der ikke er inde i regelerne.....![Sad!]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Politiet har faktisk ret denne gang.

Det var sådan, at enhver der var i besiddelse af et jagtgevær den 1. januar 1986 skulle anmelde dette inden 31. december 1986, men man glemte at indføre regler om at også nyerhvervelser herefter skulle anmeldes. Det skete først med Bek. nr. 66 af 26. januar 2000, som trådte i kraft den 11. februar 2000.

Så kun hvis du har et jagtgevær som er erhvervet i "vinduet" mellem 1. januar 1986 og 11. februar 2000 kan du have det lovligt, uden at det er registreret.

Det er ikke helt let at udrede den slags. Man kan starte med de gældende regler på retsinfo, og så pløje sige bagud igennem de historiske udgaver af samme regler. Eller man kan søge lidt på emnet her på forum eller på "love og regler" på NVF. Det er det sidste jeg har gjort [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Lasse,den regel du henviser til,er jeg ret sikker på var for folk som var i besiddelse af et haglgevær uden de havde jagttegn. Tidligere måtte personer uden jagttegn besidde haglvåben,med politiets godkendelse.Dog måtte man ikke være i besiddelse af patroner.... Jeg er helt sikker på(men kan ikke finde det på skrift) at jagttegnsindehavere tidligere ikke skulle anmelde deres haglvåben til politiet.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Jeg tror at Lasse har ret[^]

Sakset fra Retsinformation
§§ 3-4 i lov nr. 297 af 6. juni 1984 om ændring af våbenloven og om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (Kontrolordning for glatløbede haglgeværer mv.) indeholder følgende bestemmelser:

§ 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med landbrugsministeren tidspunktet for lovens ikrafttræden 2)

§ 4. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest 1 år efter lovens ikrafttræden.

Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser om anmeldelsesordningen efter stk. 1, herunder om anmeldelsens form og indhold, og kan fastsætte regler om gebyr for behandling af anmeldelsen.

ad §3 note 2) Trådte i kraft den 1. januar 1986 i henhold til bekendtgørelse nr. 528 af 11. december 1985.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#6
Hmm-lyder til at jeg må igang med lidt benarbejde for at finde hoved og hale i denne sag....[8D] Er der nogen af de ældre jægere på forummet (mig selv inclusive!) der før år 2000 anmeldte haglvåben til politiet? Jeg kender ingen jægere der har gjort det...[?]

Ps-jeg tror stadig at den lov der henvises til,var for folk uden jagttegn.

Pps-jeg tror stadig jeg har ret.....[Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Det er da dejligt at man kan få sat gang i lidt debat..[Big Grin][Big Grin]
Men jeg har også lidt på fornemmelsen at der ude i landet står rigtig mange haglspredere der ikke er registreret, og hvor jægeren mener at han ikke skal gøre det (og jeg heller ikke troede det)..[:I][:I]
Så jeg følger spændt "de kloge hoveder arbejder"...[Wink][Wink]
Og hvor er det SUPER med den hjælpsomhed.. Så tak for det..[Smile][Smile]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#8
Men findes der virkelig ikke juristnørd inde hos politiet der kan give et skrifteligt svar der holder??? [V]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#9
Jeg ringede til min gode gamle Våben-kontakt hos politiet i dag. Hun var ikke på job da jeg ringede,men skulle være der i morgen. Der prøver jeg at fange hende...

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Super..[:p]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#11
I dag fik jeg så fat i "våben-damen" Og hun siger at inden den "nye" regel som vi nok alle kender,trådte i kraft(2000) Var der INGEN krav til folk med jagttegn om at deres haglvåben skulle registreres. Man KUNNE få dem registreret,men det var frivilligt.

Ps-jeg skulle hilse at sige,et hun er 110% sikker....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Jamen nu bliver jeg da helt i tvivl.

Jeg kan huske, at jeg havde en kammerat som ikke havde jagttegn, men han havde sin bedstefars gamle hanegeværer hængende af ren veneration. Jeg kan også huske, at han fik problemer med dem, fordi han ikke kunne få dem registreret, så politiet ville have dem udleveret til destruktion. Det var sidst i 80´erne. Kammeraten valgte istedet for, at tage jagttegn, og det var faktisk i den forbindelse han fik mig med til bueskydning, så vi tog buejagttegn sammen.

Jeg havde jagttegn i forvejen, og jeg husker ikke noget om, at jeg skulle have mit jagtgevær registreret. Kunne hende politidamen henvise til nogen regel eller bestemmelse der fritog os med jagttegn fra at registrere ? Jeg har nemlig ikke kunnet finde det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Nej,det kunne hun ikke umiddelbart huske. Hun viste bare at regelen om registrering blev indført der i starten af dette årtusinde. Inden da var der ingen krav til folk med jagttegn vedr. registrering. Hun havde lidt travlt,så jeg ville ikke "holde på hende" længere i telefonen end højst nødvendigt. Jeg spørger lige igen [:o)] : Er der nogen her på VTF der fik deres jagttegn før end år 2000,der dengang fik en haglbøsse registreret[?][?][?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Ja, det ville være optimalt at kunne dokumentere det..[:p]

Lært af mange års erfaring med statslige myndigheder (i mit tilfælde sikkerhedsstyrrelsen)kan man jo desværre ikke bruge et mundtligt svar til ret meget andet end at fortsætte "rygterytteriet" (med mindre "[:X]politidamen[:X]" har et navn hun vil ud med??[Wink])..[xx(]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#15
Ja,det er rigtigt-det er rarest at have det på tryk. Der må arbejdes videre...[Wink] Hun har et navn,men det har hun ikke givet mig lov til at offentliggøre-så det gør jeg ikke her.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Her er lidt fra folketinget's hjemmeside. Se i første del af teksten.
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20012/spor_sv/S881.htm

Det tyder jo også på registrering er af relativ ny dato-men det står jo ikke "sort på hvidt" Problemet er jo nok at i den gamle våbenlov,stod der intet om registrering-da dette krav netop ikke fandtes.Det er jo ikke alle de ting man GODT må,der står i loven. Og så i den nye lov ( 10 feb 2000) optræder den nye regle for første gang.

http://www.blaabjergjagt.dk/rediger/doku...gerene.pdf

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
For lige at opsumere...[:o)]

Vi/I kan ikke finde nogle steder hvor det står at "de rigtig gamle haglbøsser" som nogle jægere har skulle have være registeret for længe siden (er det rigtigt forstået??)..

Dvs. at når der ved politiets våbenskranke står en der påstår at jægeren besidder et ulovligt gevær, kan geværets ejer ikke modbevise dette (eller hur)??[Sad][Sad]

Jeg bliver selv lidt rundforvirret...[:I] Hvad siger jeg til min "konsortie-ven" på lørdag???[:I][:I]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#18
Det er altså omvendt.

Ingen kan finde noget sted hvor det står, at en rigtig gammel haglbøsse ikke skulle være registreret med udgangen af 1986.

På den anden side kan politiet jo ikke bevise, at han har haft den før 1986, så hvis politiet nævner det forbudte ord (" Ulovlig våbenbesiddelse"), må svaret ganske enkelt være: " anskaffet engang i slut 80´erne" , det er trylleordet der afslutter den diskussion.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Hej
Jeg har læst jeres svar på ovenstående tråd fordi jeg skal finde ud af følgende:

Min far (har jagttegn og haft det i mange år), har fået et haglgevær af en fra familien. Vedkommende har haft haglgeværet til at ligge i mange år (måske 30 år)uden at han har brugt det og har haft indløst jagttegn. Nu tør han ikke ligge inde med det mere pga. den tilstrammede våbenlovgivning og straffe og har derfor været så "flink" at forære min far det. Nu står min far så i den situation om han skal registrere våbnet, for det skal han jo efter loven, men på blanketten står der den tidligere ejers navn og cpr nr skal anføres - og så kommer den tidligere ejer, som ikke har jagttegn jo i fedtefadet? Eller skal han bare udfylde blanketten uden at skrive den tidligere ejers navn på og håbe at politiet ikke gør noget ved det? Eller skal han helt undlade at registrere det og hvis politiet engang kommer på besøg så sige, at han købte det i perioden mellem 1987-2000, hvor der ikke var pligt til at registrere jf. ovenstående?

Lige et lille tillægsspørgsmål vedr. mig selv: Jeg købte selv i 1996 et haglgevær, som ikke skulle registreres dengang. Jeg har i 2007+08 været i udlandet med det på jagt og har fået det indført i mit våbenpas - er det dermed registreret korrekt? For jeg kan ikke fremvise en kvittering på at have anmeldt det, men ja det står anført i mit våbenpas og måske har jeg også dengang fået en kvittering på at have tilmeldt det, men har måske fået smidt kvitteringen væk. Skal jeg gøre mere ved den sag?

På forhånd tusind tak for hjælpen.
Svar
#20
Hej alle

Jeg sendte spørgsmålet til Jægerforbundets jurister i starten af 2010:

Vi sad et par stykker over jagtfrokosten i dag og diskuterede anmeldelsespligten af haglgeværer og reglerne herom - og der hersker i den forbindelse en del tvivl/ueninghed om, hvor vidt man stadig kan besidde et haglgevær lovligt, der ikke anmeldt/registreret ved politiet.

Derfor har jeg gravet lidt i love og bekendtgørelser på retsinfo.dk

Bekendtgørelse af Våbenlov
Herved bekendtgøres våbenloven, jfr. lovbekendtgørelse nr. 16 af 20. januar 1965, med de ændringer, der følger af § 116 i lov nr. 213 af 4. juni 1965, lov nr. 322 af 13. juni 1973 og lov nr. 297 af 6. juni 1984.
§§ 3 og 4 i lov nr. 297 af 6. juni 1984 om ændring af våbenloven og om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (Kontrolordning for glatløbede haglgeværer m.v.) indeholder følgende bestemmelser:
§ 3
Justitsministeren fastsætter efter forhandling med landbrugsministeren tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§ 4
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest 1 år efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser om anmeldelsesordningen efter stk. 1, herunder om anmeldelsens form og indhold, og kan fastsætte regler om gebyr for behandlingen af anmeldelsen.
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 11. december 1985 om ikrafttræden af lov om ændring af våbenloven og om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (Kontrolordning for glatløbede haglgeværer m.v.) indeholder følgende bestemmelse:
I henhold til § 3 i lov om ændring af våbenloven og om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (Kontrolordning for glatløbede haglgeværer m.v.) og efter forhandling med landbrugsministeren fastsættes:
Loven træder i kraft den 1. januar 1986.
(Deraf må gælde, at at personer, der d. 1. januar 1986 er i besiddelse af haglgevær skal anmelde besiddelsen inden d. 1. januar 1987)

I en senere bekendtgørelse om våben og ammunition m.v af 26 feb. 2000:

§40: Personer, der efter d. 10 februar erhverver glatløbede haglgeværer......skal inden 8 dage fra erhvervelsen anmelde overdragelse til politimesteren...

Begge regler er rimelig klare - men det åbner op for et interessant spørgsmål:

Kan det passe, at haglvåben, der er erhvervet i den mellemliggende periode ikke skal være anmeldt?
...og at det dermed er muligt lovlig at besidde haglvåben,´uden at disse er anmeldt til politiet, hvis bare de er erhvervet i perioden mellem de to bekendtgørelser i slutningen af firserne?

Det virker lidt ulogisk, hvis det er tilfældet. Hvis det ikke er tilfældet, har I så mulighed for at henvise til de regler, der viser, at ALLE haglgeværer skal være anmeldt til politiet, for at de lovligt kan besiddes (også dem, der er erhvervet i perioden mellem de to bekendtgørelser?

Med venlig hilsen
(mig)

Her er hvad jægerforbundets konsulent skrev tilbage:

Jeg vælger at dele dine spørgsmål op i før 26 feb. 2000 og efter.

Efter ovenstående dato, henvises til bekendtgørelsen om våben og ammunition nr. 997 af 19/10 2009
§ 41. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politidirektøren.
Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket udformet af politiet. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 43, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.

Hvilket vil sige at erhverver har anmeldelses pligt.

Før 26 feb. 2000, har anmeldelses pligten aldrig blevet håndhævet, men dette vil jeg lige have lov til at grave lidt mere i, hos de relevante myndigheder, og vender tilbage senere med nærmere information.

Det gravede han så mere i og vendte tilbage med denne uddybning:

Har nu talt med en del våbenkontorer, og alle er enige om at glatløbede våben først skal registres fra år 2000. Våben købt/erhvervet før denne dato, kan selvfølgelig også registreres.

Håber det belyser Jeres undren... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)