Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En historie fra det virkelige liv.
#1
For et par uge siden var jeg inviteret på jagt i et større konsortium. Under morgenkaffen blev jeg placeret ved siden af en ældre sjællandsk jæger,som passede jagten på sin egen og sine naboers jord. Det er ialt et areal på ca.400 tdl. Vi snakkede om løst og fast,mest naturligvis om jagt. Han fortalte at han havde overtaget landbruget for 15 år siden,og første år havde han og naboerne holdt en fællesjagt. Der var blevet skudt lidt forskelligt vildt,og bla.to harer. At der ikke blev nedlagt (eller set) et større antal harer på dette relatiivt store terræn,undrede min sidekammerat temmeligt meget. De efterfølgende år brugt han meget tid på at bekæmpe rovvildt (15 ræve det første år!) og så blev der ellers bekæmpet krager og skader..... 75 stk den første sæson faktisk!!! De efterfølgende år blev rovvildtet stadigt ihærdigt efterstræbt,og han skyder stadig 3-5 ræve årligt. Kragerne og skaderne har heller ikke fået fred,og han fanger ca 10-15 stykker hvert forår i fælder. Ved siden af fældefangsten skydes der naturligvis også nogle stykker. Men hans største "kæphest" er stadig fældefangsten i foråret.Han holder et vågent øje med reviret,og flytter fælderne rundt til de steder hvor han spotter fuglene,og når de så er fanget bliver fælderne flyttet videre til næste "problemområde" De sidste par år,har han faktisk haft så megen succes med sin fangst,at han ikke har haft ynglende krager og skader på terrænet (og hvis der er nogen,har de holdt meget lav profil..)

Og hvad er så moralen med denne historie.....[?]
Jo-ugen inden jeg mødte ham her i november måned,havde de haft fællesjagt på terrænet igen-samme areal,samme antal jægere og samme såter som for 15 år siden. Og på paraden lå der udover masser af fuglevildt hele 51 harer......!!!!!! Så dermed en opfordring fra en der har taget bekæmpelsen af rovvildt meget seriøst: Se at få gjort noget ved jeres eget revir her i foråret!! Udover den store tilfredsstillelse ved at bekæmpe nogle af de grå røvere,så gavner det nyttevildt-bestanden helt utroligt meget. Jeg selv skal igang med at bygge nogle flere fælder her i vinterens løb. Så hermed er opfordringen givet videre[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hørte næsten den helt samme historie i jagtmagasinet en aften.
Skytten på et eller andet gods havde fået til opgave at skyde rovvildt og ikke mindst kragerne havde fået en ordentlig tur. Det havde bare 2-3 år efter givet et kæmpe boom i harebestanden.
- Derefter har jeg prøvet på lidt kragejgt, og det er jo faktisk ganske sjovt [Wink]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Ja, man burde nok opprioritere den del lidt.. :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Jeg ved dette er en gammel tråd, men bær over med mig.
Jeg har bekendte igennem en jagtforening som har lært mig at "lave" harer. Det er ejerne af nogle frugtplantager.
I en frugtplantage slås græsset imellem træerne/buskene hver 14. dag.

Det var det! Så noget græs. Slå det med maks 14 dage imellem og harerne skal nok komme.

De har så mange at der fra tid til anden kan reguleres på dem, simpelthen fordi de ikke holder sig tilbage og spiser træernes bark også. Og det er noget der koster dyrt skal jeg hilse og sige.

De omkringliggende gårde nyder også rigtig godt af harerne skal jeg love for. Vi talte 32 på en og samme mark, i slutningen af August sidste år. Det giver alligevel grundlag for noget ragout!

Mvh Ledsmoke
Mvh Ledsmoke
Svar
#5
Mon ikke ogsaa saadan en frugtplantage ud over graesset udmaerker sig ved at have masser af flyverskjul, saa harerne ikke har helt saa meget at frygte fra sortfuglene. Med andre ord tror jeg ikke at det goer det med graes alene.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Jeg skal ikke afvise at du har ret Yeti. Træer/flyverskjul og plantager hænger godt nok sammen. Så det giver umiddelbart mening det du siger. Men hvis man gør nummeret med græsset er de også sikret rigelig forsyning af friske unge skud, og det er det de lever bedst af.

Men god pointe dog.

Mvh Ledsmoke
Mvh Ledsmoke
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)