Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gullige grantræer
#1
Hej!

Jeg er kommet til at købe en ejendom hernede i det Sy´fynske med omkring 1,8 hektar grund til hvoraf halvdelen er temmeligt vildtvoksende granplantage. oprindeligt har det nok været tænkt til juletræer, men der er ikke tyndet ud i dem så de fleste er nu omkring 3-5 meter høje.

En del af dem har gullige nåle hvilket tydeligt kan ses på dette luftfoto:

[Image: Luftfoto.jpg]

Hvad skyldes det at nålene bliver gule?

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
hvis der er mange gederamse eller grå bønke ( ukrut ) eller også bare forde de ikke er tyndet

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
Hej Otterup-et bud kunne være et luseangreb....[Sad]
Skal din 100 meter bane være der til venstre på luftfotoet,langs granerne....[?][Wink][:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej Otterup-et bud kunne være et luseangreb....[Sad]
Skal din 100 meter bane være der til venstre på luftfotoet,langs granerne....[?][Wink][:p]

Hilsen Ulrik



Yes Sir!

Der skal lige laves en jordvold for enden hvis det går efter planerne[Big Grin]

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#5
Hej Otterup

Tillykke med købet!

Regner med det er nordmannsgran når du har en formodning om der har været til juletræer?

Nogen normannsgran juletræs kulture kan blive ret gule medmindre de gødskes, også pletvis.

Må man høre hvad planen er med den gamle juletræs kultur på din ejendom?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Nogen normannsgran juletræs kulture kan blive ret gule medmindre de gødskes, også pletvis.

Må man høre hvad planen er med den gamle juletræs kultur på din ejendom?



Gødningsmangel er også den forklaring jeg har fået andetstedsfra. Jeg er blevet foreslået at give det en omgang kalk.

Havde det været lus ville nålene være faldet af efter et stykke tid, og granerne har set sådan ud det sidste halve års tid. Der vokser absolut intet mellem træerne, da de ganske enkelt står for tæt!

Endnu er der ikke nogen plan sat i værk omkring brug af jorden. Vi har købt stedet p.g.a. beliggenheden, men det skal ikke ligge uvirksomt hen. Hvad koster det at tilplante med juletræer?

Der følger også et 275 kvm drivhus med i god stand, så jeg tror nok vi bliver selvforsynende med tomater...

Indtil videre trænger huset dog til en kærlig hånd - se bl.a badeværelset her:
[Image: 920-3525_109.jpg]

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Normalt - når grønne planter bliver gule (altså ikke at forveksle med visne)... skyldes det mangel på bestemte næringsstoffer - typisk jern, der er et væsentligt mineral i dannelsen af clorofyl (Det der gør bladene grønne)...

Næringsmangelen kan opstå som følge af manglende gødskning, forkert gødning (f.eks. gødning, der mangle visse kikronæringsstoffer) eller for tæt bestand af træer i forhold til mængden af næringsstoffer (Samme effekt som manglende gødskning - da træerne skal deles om for få næringsstoffer = ingen får nok)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej Otterup

Min personlig holdning(set fra et kommercielt synspunkt) er at man skal lade ved med at plante for små områder til med juletræer. Det er simplethen urentabelt. Juletræer er et arbejdsintensivt skovprodukt/landbrugsprodukt, man kan tjene rigtigt mange penge på i stordrift, dog stærkt afhængig af konjukturene, men man skal holde sig fra at plante små arealer til med dem, da det simplet hen ikke kan betale sig.

Hvor meget plads har du? 1,5ha? Du skal have eksterne ud og lave alt maskinarbejdet, det giver forholdvis meget transport i forhold til tid brugt på arealet. Dvs meget store dyrkning omkostning. Juletræes kulturen skal afvikles over 4 måske 5 år. Det betyder du får meget få træer per år og endnu færre i hver sotering. Det bliver svært at afsætte kommercielt til en god pris.

Juletræes priserne har en tendens til at bevæge sige op og ned, med 2x omdrifts alderen mellem pris toppene. Hvilket betyder at alle dem der planter når priser er gode får en elendig afregning mens dem der planter mens priserne er i bund score kassen. (nu fungere verden ikke efter pæne grafer men alligevel...)

Lige nu score folk kassen. Så der plantes rigtigt mange juletræer. Et forsigtigt gæt vil være at når de juletræer der plantes i dag bliver slagbare, vil juletræs prisen være dårlig. De store tjener stadig penge når prisen er i bund, men alle små produceterne taber penge.

Mit råd er hold dig langt væk fra juletræer!

Siden du er her inde må du jo være bidt af jagt. Hvad med at lave nogle holme af løvtræ og nogle holme af nåletræ. Også nogle åbne områder med vildtagre? Så kan du have nogle dyr at kikke på inden fra stuen?

Det giver ingen indtægt what so ever, men herlighedsværdien er helt i top! Det er meget sjovere at kikke på end juletræer!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
@Skovfogedeleven

Tak for input omkring juletræer. Jeg holder snitterne i lommen indtil videre og går i tænkeboks med hvad der kan drives. Jeg har også haft dådyrfarm i tankerne..... Der ligger ikke penge begravet i det, men herlighedsværdien ved den slags er ret stor!

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#10
Synes tit man hører om at kornmarker der bliver gullige lider af mangan-mangel?! Kan det ikke også gøre sig gældende for træer?

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Det er fordi jorden er piv-ringe vil være midt bud?? Altså jorden er fx sandet der hvor træerne er gule. Men det er jo ikke dårlig jord der i sig selv giver træerne den farve. Det er relateret til næringstoffer eller jordens PH som egentig også påvirker tilgængeligheden af diverse næringsstoffer. Altså den ringe jord fucker det op for næringstoftilgængeligheden. Hvis man skulle noget skulle man tage og sende en jordprøve ind. Det koster ikke alverden. Men måske det ligger i en våd lavning som har druknet rødderne? Lidt svært at se på kortet.

Den med jern mangel er lidt meget usandsynligt i DK.

Men fed ejendom set fra er riffelperspektiv.
Svar
#12
Hej.

Har også en juletræskultur hvor farverne på nålene varierer. Jeg er kommet til den konklusion at jordbundsforholdende er lidt forskellige på arealet.
Det hjælper klart at tilføre gødning.

Iøvrigt tillykke med ejendommen ,spændende planer du har med stedet.[Smile]

Mvh. LAM
Mvh Lars
Svar
#13
Tak for svarene.
Ja, ejendommen er rigtigt spændende. Og den ligger bestemt ikke nede i en lavning. På den sydlige del af grunden, hvor træerne også er gule er vi ca. 40-45 meter over havet og er det højest beliggende punkt i området. Der er faktisk en herlig udsigt over hele øhavet derfra...
Mvh
Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#14
Du skal da have Vildsvin og Dåvildt også en dag væltet hegnet.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Synes tit man hører om at kornmarker der bliver gullige lider af mangan-mangel?! Kan det ikke også gøre sig gældende for træer?

MvH
Morten


Jo det er påvist at "gule" områder i pyntegrønt og juletræer kan skyldes manganmangel! Men det er jo også et plantenæringsstof!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#16
Citat:quote:

Synes tit man hører om at kornmarker der bliver gullige lider af mangan-mangel


Ikke nødvendigvis manganmangel - kan også skyldes tidspunkt på året.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Det er kvalstof de tranger til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Når du river badeværelset ned, må du gå til de gule områder i skoven og klare den naturlige aflæsning der..[Wink][Big Grin]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#19
Tak til både Hogmeister og Fisker.
Jeg vil prøve at tilføre kvælstof og bringe resultatet her.
Mvh
Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#20
hvor store er trærne så skal jeg fortælle dig hvor meget du skal bruge pr hektar (pr.træ hvis du vil hånd gøde) og hvilken slaks gødning

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)