Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fodring nu!?
#1
Jeg vil gerne hjælpe vildtet i denne hårde tid. På Jægerforbundets hjemmeside opfordrer de til at man kører en tur med sin traktor og skraber sneen væk så vildtet kan finde føde. Det har jeg ikke mulighed for på mit revir.

Vi har fodrer lidt igennem hele sæsonen med et par små foderrør, men vil det være en ide, at rydde noget sne og simpelthen smide en del korn på jorden?

Eller er det en dårlig ide mht. råvildtet og deres følsomme maver?

Er det bedre at smide nogle gulerødder eller æbler til råvildtet?

På forhånd tak.
Svar
#2
Du skulle godt nok have startet noget før efter min mening..
Vi ar 5 fodertønder stående på vores stykke. Det er fyldt med hvede og dyrene har bestemt ikke svært ved at æde af det, selvom der er sne stortset helt op til spiralen. Og vi går ikke ud fra at råvildtet har fået dårlig mave af det. Og kronvildtet spiser sig også godt mæte, når tønderne får sig en tur.
Hvis du først begynder at fodre og dyrene finder ud af det. (der plejer at gå lidt tid. Måske en uge eller to) så skal du blive ved! Ikke noget med at stoppe før sneen og kulden er væk.

- Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Normalt vil man påbegynde fodring af vildt - fjer og hårvildt - i oktober/november. Dette gøres mens der stadig er naturlige fødeemner som vildtet kombinerer - og samtidig vendes deres tarmsystem til de "nye" fødeemne. Men begynd du bare nu.
Jeg har kun 34 tdl jagt men vildtet tager ca 1,5-2 t korn og i denne tid lægger jeg også hø ud til råvildt og harer.

Husk at hvis du starter med at lægge fodder ud - må du fortsætte indtil der er naturlige fødeemner. Ellers kan det gå meget galt for vildtet.

Det at fodre giver også en god fornemmelse af vildtbestanden og nogle gode oplevelse + røde kinder :-)
Svar
#4
Ja vi har bare smidt et par høballer ud rundt omkring i områderne, dem går de i.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Jeg fodrer normalt ikke råvildtet, men jeg mener at der er en risiko for at de er pressede i år, så jeg har sat en wrapballe ud. Så må vi se om de er sultne nok.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Jeg mener også at de skal kunne klare sig selv, men som du siger er de pressede i år. Men så bliver der nok sorteret lidt ud i alt skralderværket. F.eks. rå med 3 lam. Der smutter nok 1.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)