Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
40 stykker raavildt skudt paa Schackenborg
#1
Jeg er forundret over at ingen har kommenteret paa historien om en haandfuld jagere der skod 40 stykker raavildt paa en dag i Gallehus skov tilhorende Schackenborg slot.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#2
Det skyldes vel at det for mange faktisk er svært at vurdere om det er problematisk eller ej. 40 rådyr er mange på en parade, og det finder mange sikkert voldsomt. Men i hvor stort et område er det? Hvor meget er der skudt i øvrigt i sæsonen m.v. Jeg så i JyskeVestkysten at en jæger udtalte at det var jo 1/5 af alle rådyr i området - jamen så er det jo fint, HVIS der ikke er skudt andet i området.

En hver jagt bør jo vile på maksimalt udtag med minimum af forstyrrelsen. Det KAN jo have været tilfældet i Møgeltønder[Wink].

D93
Svar
#3
Citat:quote:

Jeg er forundret over at ingen har kommenteret paa historien


Hogmeister:
Det kan jeg jo godt gøre, og jeg er helt enig med D93: Vi kender ikke nøjagtige bestandstørrelsen eller praktiserede afskydningens politiken i det pågældende område.
Hvis hele den årlige afskydningen ikke er mere end en 1/3 af forårsbestanden dvs. bukke, råer og lam pr. 1 maj, kan jeg ikke se noget forgjort i 40 stykker (bestanden er jo ifølge experten i området på ca. 200 stk). Hvis man yderligere kun holder en tryk/driv jagt om året for at minimere uroen på området, så er 40 stykker ikke for lidt. Det er vel at foretrække frem for 2 til 4 mindre jagter med mindre afskydning og en hel del mere uro.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Alligevel lyder det lidt vildt.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
De kongelige på jagt i deres velfodrerde klappe zoo?[Wink]

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#6
Er det meget anderledes på revirne i Polen ?
Mvh.

Yeti
Svar
#7
hogmeister ! En eller anden skulle starte debatten....og du vandt [Smile]

Joh - jeg finder det også forkastelig med den nedskydning.......minder noget om fasanjagter med bl.a. Kongelige deltager ca. 20 tilbage.....

Yeti - du har ret.....en del skydegale personer (måske deltaget i en Hunters Video film)kommer til Polen og Ungarn [}Smile]

I don`t shoot innocent, only the ones that looks guilty
Svar
#8
Misforstaa mig endelig ikke. Jeg kender udemarket godt det revir omkring Gallehus skov, og det store militar omraade ost derfor (soldaterskoven) og hvis der er tale om 20% afskydning vil jeg ogsaa godt tilslutte mig D93 at det kan forsvarlig lade sig gore.
Jeg forventede blot at nogen af de arede medlemmer ville fare i blakhuset tidligere i forsvar af jagten, og komme hende der Illum-et- eller-andet i forkobet.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Lars Mahon hvorfor er det nedskydning?

Du kender ikke noget til hvilket måde jagten er foregået på? Du kender ikke noget til den årlige afskydning på reviret? Du kender ikke noget til revirets bæreevne?

Er det antallet af stykker vildt på en parade der fortæller om det er jagt eller nedskydning?

Så var det altså nedskydning jeg var med til på en jagt i efterået hvor vi var 20 jægere med riffel der nedlagde 25 stykker kronvildt og 2 stykker råvildt? Jeg mente ellers helt tydeligt det var jagt da det var trykjagt på fri vildtbane, med en i øvrigt en nydelig skudstatistik. Jagten overholdt i øvrigt de jagt etiske regler DJ har reklameret for og som er diskuteret i en anden tråd.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
hvis det er aktuelt nyt, er det det rigtige tidspunkt til afskydning af råvildt.

jeg er godtnok modstander af kongehuset, men kan ikke se noget galt i afskydningen. (hvis skudstatestikken er i orden)

hvad så med afskydning af ca 40 stykker hårvildt på Meilgaards egen skovpart pga godsejerens fødselsdag ?.

eller en jagt på et forholdsvis lille areal på djursland hvor et aktivt medlem her på forummet var deltager på en formiddagsjagt der resulterer i 11 stykker kronvildt ?.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i det og vil bestemt ikke kalde det nedskydning.

Tit og ofte er der en stor råvildt bestand på de store godser og det er derfor også nødvendigt med afskydning af en større mængde. 40 stk. lyder af meget ment rent faktisk kan det jo sagtens være for lidt, hvis det er det eneste der er skudt siden bukkejagten.

Jeg har en kammerat som deltog i en lign. jagt på et gods i Nordjylland. På dette gods er der ekstremt meget råvildt og skytten er også blevet advaret flere gange om at få skudt en del væk, for at undgå overpopulation og evt. sygdom.

Der blev efter nytår afholdt en tryjagt for skyttekolleger og hjælpere. Efter de 2 planlagte såter var der skudt 41 stk. råvildt. En skytte kunne fortælle at der i de 1,5 time han stod på post ikke var gået et minut uden han havde set råvildt. Han skød også 8 stk. på den post [Smile]

Det er, mig bekendt, den eneste gang i efteråret, at der er blevet jagtet råvildt på godset og det hele var overstået i løbet af en formiddag og så var der ro igen.

Jeg tror det er en god måde at få afskudt en større mængde uden at stresse bestanden. der er naturligvis risiko for, at der bliver skudt en kastebuk. På det omtalte sted er der ikke engang blevet skudt en 1/5 af bestanden den dag. langt fra.

Kort og godt så gad jeg dæleme godt komme på en trykjagt og skyde 8 stk. råvildt på en post på den frie vildtbane[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
og der skal overhovedet ikke herske nogen tvivl om at jeg er skydegal[:p][:p] og jeg er faktisk også lidt misundelig på min kammerat som var med den dag[Wink]
Svar
#12
Hvad er der galt i at være skydegal,hvis man gør det på en forsvarlig måde,hvis folk får ondt der hvor de er højest når de plukker jordbær,må det da være en form for misundelse,har selv været med på trykjagt efter kronvildt,første gang blev der skudt 26 på 2,5 time og anden gang 23 på 3 timer,og lars kender du nogen af dem på hunters siden du kan omtale dem som skydegale.
MVH
LØVIG
Svar
#13
Jeg kan ikke se hvad der er galt.
Hvis det er foregået på en etisk og forsvarlig måde og bestanden kan klare en sådan afskydning, hvad er der så galt i det[?]

Man kan så spekulere lidt på, om det er en form for misundelse, der giver diverse sure oopstød.

Men det er dejligt at moralens vogtere udtaler sig på baggrund af så absolut ingen viden om den aktuelle sag.

[Image: puke.gif]

Schönauer

[Image: 11takker-2xx.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Før republikanerne finder høtyven frem og gør dette til at spørgsmål om rangklasse - så lad mig kaste et forsigtigt postulat ind i debatten: Jagten på Schackenborg er udlejet[:I].

D93
Svar
#15
Det er ikke noget postulat! Du har ret. Jagten er udlejet til et konsortium.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#16
Hvad er det odiøse i at skyde 40 stk råvildt eller ca 20% af bestanden. Hele efteråret har diskussionen gået på at vente så længe som muligt med at jage råvildtet for at lammene skal blive så store som muligt og have mulighed for at overleve vinteren, nu sker det så og det er også et problem.
Hvordan havde de forskellige debattører tænkt sig at jagten skulle være foregået?
Svar
#17
Selekteret afskydning, nedskydning, drab, mord, aflivning, nedslagtning, slå ihjel og nedlægning ...

Det er alle ord for det samme, at fratage et indvid livet.

Men hvilket ord der bliver benyttet, afspejler sig meget i gerningen.

Eller er det omvendt ...

For er 40 stykker råvildt meget? Måske men i forhold til hvad[?]

Der var ingen her på siden, der var negative, da jeg berettede om vores tur til Polen, hvor 3 mand nedlagde 40 stykker råvildt, jfr. den polske afskydningspolitik.

Er 40 rådyr mere end f.eks. 40 fasaner?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Jeg synes det er helt iorden - forudsat man blot har lidt styr på hvilke aldersklasser/køn man har skudt.
mvh
Svar
#19
Storm, ved du med sikkerhed at de stykker vildt der er skudt på Meilgaard ikke indgår i deres afskydnings plan, som er sat af deres skytte.

Hvis man på godset stykke har valgt og gemme sin kvote til den fest kan jeg nu ikke se noget galt i det, hvis man har valgt og skyde mere pga. den fest synes jeg ikke det er så godt.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#20
halløj Kim
ja, det passede ikke Kjeldgaard helt. men om det er fordi det ikke var hans ide eller fordi han mente det var rigeligt ved jeg ikke.

men det er væsentligt mere kronvildt end de enkelte konsordier må nedlægge på årsbasis.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)