Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er sådan en bandit lovlig...??
#21
Ja det er da utroligt du gentager dig selv så mange gange.

Jeg mangler stadig lidt baggrund for "(som man ikke får)". Det er det eneste jeg er forundret over.

Når der er et smuthul i loven, altså at politiet kan udstede tilladelsen - så er der også mulighed for at opnå tilladelsen og politiet skal give den. Ergo må der være nogle ting som politiet skal se for at betragte ansøgningens betingelser som værende opfyldt.

Hvis man ikke får tilladelsen, har man ikke opfyldt lovkravet. De kan ikke nægte noget som man opfylder kravet til.!

Det er nøjagtig samme svar jeg får, hvis jeg ansøger om en enkeltskuds .50BMG med årsagen "Jamen jeg syntes den er edderfed og så skal jeg råpløkke nogle gamle pengeskabe i baghaven.!"

Det får jeg jo ikke en riffeltilladelse på... ergo har jeg ikke opfyldt kriterierne for en jagttilladelse.

Tilladelsen for natsigte skal gives til den der kan påvise en gyldigt formål.
Det er ansøgerens ret, og det vil han/hun formodentlig få medhold i ved en evt klagesag.

De er eksempelvis FULDT UD tilladte her i Grønland. Til jagt, træning, ja selv en 4 årig psykisk syg ét-benet pige kan købe dem uden videre dokumentation.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
Jamen så kan vi jo som happynanoq skriver konkludere at vores fritidsinteresse er: ULOVLIG; PERIOD; For der står jo i loven at man hverken må have jagtgeværer eller rifler... Og at man har mulighed for tilladelse igennem jagttegn og våbentilladelse er åbenbart uden betydning for der står jo i lovteksten at det er ulovligt.

GT>> Din påstand er lige så forkert/rigtig som vores. Eneste faktum er at ingen af os har tal der kan dokumentere vores påstande. Desuden - Vi bringer ikke nogen i fedtefadet. Der bliver skrevet ganske klart - De ér lovlige hvis man har en tilladelse. Det er det samme med lyddæmpere, rifler og muldvarpegift. Det er LOVLIGT hvis man opfylder betingelserne og får en tilladelse til det.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#23
Det er dog utroligt.... [xx(][xx(][xx(]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#24
JA!,[xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

at men ikke kender danske retsprincipper om at forbyde ting og så lette "ventilerne" der hvor man specifikt ønsker det!

@Nanok, det er åbenbart ikke tilladt at gengive fakta fra lovteksten[xx(], men det gør jeg nu lige så længe folk mistolker loven[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

ID & GT >> Hvorfor er det lige at jeres udlægning med at "der i praksis ikke gives tilladelse" står mere til troende end at de folk som siger at den er lovlig blot man har en tilladelse. Jeg vil da lige så gerne se jer underbygge den påstand at politiet ikke har givet/ikke giver tilladelse til det. Sidder I hos politiet og kan kigge registrene igennem siden I er SÅ skråsikre på at den ikke gives?

Jeg tror gerne på at de ikke deler sådanne tilladelser ud, men det gør ikke jeres påstand mere rigtig end den modsatte. Faktum er at ingen af jer har påvist at I har ret i jeres påstande. Det ér kun formodninger om hvordan det bliver tolket der er kommet frem.

MvH
Morten



Ja, jeg har prøvet at forespørge, men hvis du er så meget i tvivl, så ring til Rigspolitiet og spørg!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Jamen så kan vi jo som happynanoq skriver konkludere at vores fritidsinteresse er: ULOVLIG; PERIOD; For der står jo i loven at man hverken må have jagtgeværer eller rifler... Og at man har mulighed for tilladelse igennem jagttegn og våbentilladelse er åbenbart uden betydning for der står jo i lovteksten at det er ulovligt.

GT>> Din påstand er lige så forkert/rigtig som vores. Eneste faktum er at ingen af os har tal der kan dokumentere vores påstande. Desuden - Vi bringer ikke nogen i fedtefadet. Der bliver skrevet ganske klart - De ér lovlige hvis man har en tilladelse. Det er det samme med lyddæmpere, rifler og muldvarpegift. Det er LOVLIGT hvis man opfylder betingelserne og får en tilladelse til det.

MvH
Morten



Ja, og hvis du IKKE har tilladelsen.?

Må du så.??

Nej - hvis man ikke har tilladelsen, så er det ulovligt for den pågældende person.!!

Der er ikke grader af "lovligt" - kun lovligt... eller ej.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#27
Hvis nogen har lyst/interesse kan de ringe til ABM Nortek som har forhandlingen af Yukon.

Han skulle efter sigende kende til flere politikredse hvor tilladelsen gives uden videre - men dette er jo stadig andenhånds viden.
Problemer er nok, at der ikke er nogle af dem der har fået en tilladelse, der vil skrive om det her på siden.

Efter sigende skulle disse kikkerter være utroligt populære i Jylland.

En ting er sikkert: Fyns Politi er ikke vilde med dem[8D]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 338 RUM.
Mvh.

mp
Svar
#28
MP>> Som du kan læse tidligere i denne tråd så uddeles sådanne tilladelser ikke i praksis. Period. Så det kan jo slet ikke passe det du skriver.

(Undskyld - Det er skrevet med en hel del sarkasme!)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#29
På : http://www.berlingske.dk/article/20090831/infoshoplarge/90827134/ har de et regneark....

Dette regneark : http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AsAyOqlZe6KLdHYzMTBJRUhaNEZnRDF2NkVGbDgyUGc&hl=en

Det er statistik over givne tilladelser.

Ark 155 er "Sigtemidler".... ehhhhhhhh, hvilke sigtemidler er det lige der kræver tilladelse.???

"uddeles sådanne tilladelser ikke i praksis. Period." ?!?

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#30
Den ene tilladelse for lyddæmper (ark 145) i Hjørring Politikreds i 2004 - Gæt hvem.!!

Det var tilmed en HJEMMELAVET lyddæmper der blev registreret.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Køv den....den må være god til de jyske vildsvin

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

MP>> Som du kan læse tidligere i denne tråd så uddeles sådanne tilladelser ikke i praksis. Period. Så det kan jo slet ikke passe det du skriver.

(Undskyld - Det er skrevet med en hel del sarkasme!)

MvH
Morten



Jamen det er da også en dræbende sarkasme - not!
Hvis du nu læser mp's indlæg ordenligt, vil du lægge mærke til at det er noget med "at han har hørt" og "efter sigende", altså det sædvanlige sladder som man ikke kan bruge til noget som helst.
Jeg ved positivt at der er udstedt 2 tilladelser i København, men disse tilladelser er udstedt ved en fejltagelse (Københavns politi troede fejlagtigt at NV var tilladt i Sverige). Man har p.g.a. "redelig i forvaltningen" valgt ikke at inddrage disse tilladelser igen - forbliver lovgivningen på dette område uændret vil der dog ikke blive udstedt en ny tilladelse når den gamle udløber (jeg kender ikke løbetiden på sådanne tilladelser).

Jeg vil dog stadig opfordre dig til, når nu du tilsyneladende ved noget som vi andre ikke ved, at ringe til nærmeste våbenkontor for at høre deres udlægning.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
En anden ting der er lidt interessant er at der kloges om danske lov og retsprincipper som tilsyneladende er lavet om?????

Indtil for ganske nylig var det sådan at man i dansk lovgivning forbød et "område" og så ophævede delelementer af området specifikt, f.eks med en tilladelse.
Det er altså åbenbart lavet om, interessant!

En anden sag er fremstilling af våben, som også "var" forbudt, grundlæggende og som man så kunne få en tilladelse til hvis justitsministeriet synes det. Det må så angiveligt også været lavet om???

Skrevet med en smult sarkasme. P E R I O D ![Wink]

Citat:quote:

uddeles sådanne tilladelser ikke i praksis. Period.


NEJ! for f....., gør nu os alle en tjeneste og ring, som ID foreslår, til en stak forskellige våbenkontorer!!!
Og få jer selv til at indse virkeligheden.

Det er IKKE bare lige at fremskaffe en tilladelse på NV: PERIOD!

At nogle får krejlet en tilladelse igennem pga det enkelte våbenkontors uvidenhed er da ikke det samme som at loven er lavet om og at tilladelser "i praksis" gives landet over.
LÆS: DET ER IKKE VIRKELIGHEDEN!

Praksis er stadig, når våbenkontoret/sagsbehandleren er vel vidende om lovens muligheder OG gældende praksis, at tilladelser til NV ikke gives!

Præcis det samme er sket med halvautomatiske militærvåben der er krejlet igennem som repeter rifler. Det bliver de sku da ikke lovlige af.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Jeg kan ikke rigtig se hvad det skulle hjælpe at ringe til politiet og forhøre sig.

Vi kender jo nok alle det svar folk får, når man ringer og forhører sig om muligheden for at få en riffeltilladelse til en halvauto AR15-riffel.

Mange får svaret "Den gives i praksis aldrig - du kan godt søge, men du får den ikke." - men når folk ansøger, tvinges de til at afveje ansøgningen imod gældende lovgivning.
Her kan de naturligvis nægte tilladelsen, men enhver benægtelse medfører en klagemulighed på et højere niveau.

Har én kammerat der egenhændigt har kæmpet en længerevarende kamp for at holde på sin ret til at få netop en AR15 riffel. Politiet ønskede tilsyneladende at nægte tilladelsen så længe som muligt, fordi den ligner et fullauto våben og dermed ikke ansås som egnet som jagtvåben.
Ved et opkald fik han også svaret, at det kunne han godt glemme - hvis han ansøgte, ville han få afslag.

Han ansøgte og fik som ventet afslag, men førte klagen videre - og fik senere medhold.

Og hvorfor fik han medhold.? Fordi der ikke er noget i lovgivningen som kunne nægte ham det.
AR15 KAN bruges til jagt, og er endda en af de bedre rifler til formålet.

Politibetjenten der oprindeligt behandlede ansøgningen om tilladelsen, gav afslag fordi han samtidig spillede smagsdommer for hvad han syntes at folk må have lov at bruge som jagtvåben.

Når man går skridtet videre til klageinstanserne, og ultimativt Rigsombudet - tvinges de til at vurdere LOVTEKSTEN.! På de høje niveau findes der ikke "i praksis" eller "smagsdommeri".

Det er jo sørgerligt når folk klapper hælene sammen og fejer det af bordet allerede fra starten - for så har politiet vundet i deres smagsdommeri, ved at folk mister interessen for at søge.

Netop statistikken som jeg henviser til, er en statistik som BT har - ved agt-indsigt - krævet at få oplyst. Her kan ikke fifles med tallene eller udsagnene.

Såfremt BT har behandlet de rigtige tal, så kan vi se at der.... i praksis.... GIVES tilladelser til sigtemidler. Der står dog ikke hvilke sigtemidler der er givet tilladelse til - men man kan ikke give tilladelse til noget der allerede ER lovligt.!

Så det er sku nok "ulovlige" sigtemidler, som er givet tilladelse til.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#35
Hvis i ikke vil prøve at tage kontakt til politiet (som vi andre har gjort) og hvis i ikke tror på det svar i ville få, så er det lidt svært at komme videre i denne tråd...........så jeg tror at jeg dropper ud her.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
[Smile]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#37
Hele denne lange og "resultatløse" diskussion bygger på manglende præcis definition af "objektet" for diskussionen!!!!

objektet er her en "tilsatsordning til sigtemiddel på et våben" altså en lysforstærker der ikke i sig selv er et sigtemiddel!!!

Jo vist er den beregnet til at montere på et våben (Hardball/softair "våben"... måske) MEN DEN ER IKKE ET SIGTEMIDDEL I SIG SELV!

Derfor er den heller ikke ulovlig, natkikkerter der ikke indeholder sigtemidler er fuldt lovlige i stort set hele europa.

De eksemplarer jeg har set af deciderede våben-sigter med lysforstærkning, ER ulovlige... medmindre man kan få krejlet sig til en tilladelse.... (Hvilket der vistnok kan siges at være enighed om er svært (grænsende til det umulige) at få...

Det må derfor være genstand for nogen undren at der er givet tilladelse til 155 stk. "Sigtemidler" ... ?
DE eneste "sigtemidler" der efter loven KRÆVER TILLADELSE, er laser-sigter eller lysforstærkere.. Men måske er ALLE 155 stk laser-sigter... Skytteforeningerne har ihvertfald nogle systemer til træning der belyser målet med laser for at kunne hjælpe skytterne med at holde riflen i ro... Gad vide om der er søgt og givet tilladelse til de systemer?

Hvad med de meget solgte "indstiks-lasere" til indskydning? er det et "ulovligt sigtemiddel"?

Altså: Få lige styr på definitionerne, inden i skruere jer helt op i en spids omkring danske retsprincipper o.s.v.
[Big Grin]
[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
Citat:quote:

Få lige styr på definitionerne, inden i skruere jer helt op i en spids omkring danske retsprincipper o.s.v.


Præcis!

Da der er tale om et lysforstærket sigte beregnet til montage på våben er den jfr. gældende dansk lovgivning ulovlig.
Denne paragraf KAN som sagt ophæves hvis man virkelig har dokumentationen for "nødvendigheden" i orden....[Big Grin]

En anden jeg lige er stødt på er at der er fremsat et forslag der gør det ulovligt at "samle" våben i danmark. D.v.s. at vi ikke længere med en bøssemager/forhandlertilladelse må stykke våben sammen af dele af forskellige fabrikater.

Dette forbud vil så kunne ophæves ved at der meddeles tilladelse fra JM til "produktion/samling" af våben.

Det er ikke blevet lettere at skrue i våben[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by GTEn anden jeg lige er stødt på er at der er fremsat et forslag der gør det ulovligt at "samle" våben i danmark. D.v.s. at vi ikke længere med en bøssemager/forhandlertilladelse må stykke våben sammen af dele af forskellige fabrikater.

Dette forbud vil så kunne ophæves ved at der meddeles tilladelse fra JM til "produktion/samling" af våben.

Det er ikke blevet lettere at skrue i våben[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Den skulle de lige indføre over for personbiler [8D][8D]
Svar
#40
Om der er sigtemidler i den lysforstærkende anordning er ligegyldigt det er funktionen der afgør om den er lovlig eller ulovlig. Lad os tage en Simrad uden sigtemidler, denne montering er lovlig for så vidt (det er noget med hvor meget vægt man lægger i formuleringen "beregnet til").
[Image: Simradonspottingscope.jpg]
denne montering er ulovlig
[Image: SimradonAI.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)