Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørge Jørgen er på banen igen ..
#21
http://www.youtube.com/watch?v=_An7Dj1w_gU

vh/pedro

Man må begrænse sig, det er betingelsen for al nydelse."
søren kierkegaard.
http://www.munthes.dk - gir størst velvær
Svar
#22
God fiskeudstyr....[^]

flue fisk udstyr http://www.sageflyfish.com/

og trolling fiskstænger

http://www.shakespeare-fishing.com/index_rods.html

Se big water rods/salmon -steelhead rods...[^]bedst til konge laks trolling på great lakes i US
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by pedro

REX, du anskaffer en 2 meter bambuskæp, 4 meter line, 1 krog og 3 orme som du har gravet op i din have[Wink].

når du så har siddet og fisket der i 4 timer uden at fanget noget[V], og har fundet ud af at det ikke er dig alligevel[Sad], så glæder du dig over at udstyret ikke har kostet dig så meget.[Big Grin][Big Grin]

vh/pedro

Man må begrænse sig, det er betingelsen for al nydelse."
søren kierkegaard.



Det passer ikke ... de orm jeg graver op i vores hønsegård ... det er bare supermading .... de har været skyld i mange abbores tunge vej til spisebordet [Big Grin]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#24
he he godt ord igen, det var nu også kun for sjov.

det jeg mener er at det behøver ikke at være de store mærkevarer man fisker bedst og størst med.

mange gange betaler man en hvis del extra bare for navnet, men bevares pris og kvalitet hænger sammen. hvis man kun skal ud og fiske 3 gange om året, så kan man jo godt "nøjes" med japansk kvalitet frem for svensk.

vh/pedro

Man må begrænse sig, det er betingelsen for al nydelse."
søren kierkegaard.
http://www.munthes.dk - gir størst velvær
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by pedro

he he godt ord igen, det var nu også kun for sjov.

det jeg mener er at det behøver ikke at være de store mærkevarer man fisker bedst og størst med.

mange gange betaler man en hvis del extra bare for navnet, men bevares pris og kvalitet hænger sammen. hvis man kun skal ud og fiske 3 gange om året, så kan man jo godt "nøjes" med japansk kvalitet frem for svensk.

vh/pedro

Man må begrænse sig, det er betingelsen for al nydelse."
søren kierkegaard.



@Pedro

Hvilke svensk producerede mærker er bedre end dem fra østen - f.eks. Malaysia?

Ifølge spørgsmålet fra Rex, drejer det sig hvilke mærker han skal sælge i sin butik, så bambuskæppen er nok uaktuel (selvom den kan købes/sælges billigt.

Da han ikke vil have Bilka/Netto grej, er ABU udelukket.

Hvis det er spinnegrej der er aktuelt, er: Shimano, Okuma, G.Loomis, Penn og Diawa gode varer med et stort prisspænd.

Fluegrej: Loop, Sage, G.loomis og Guideline er gode aktuelle mærker.

Både Fenwick og Hardy har lavet nye serie for at få "Comeback", dog uden den store effekt.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#26
Citat:quote:

Hvilke svensk producerede mærker er bedre end dem fra østen - f.eks. Malaysia?

Ifølge spørgsmålet fra Rex, drejer det sig hvilke mærker han skal sælge i sin butik, så bambuskæppen er nok uaktuel (selvom den kan købes/sælges billigt.
Da han ikke vil have Bilka/Netto grej, er ABU udelukket.


Hmm jeg synes aldrig jeg har set et Ambaasadeur hjul i Bilka ?

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#27
Dengang da jeg var dreng. Uh det er mange år siden. Da var ABU kvalitet, lavet i Sverige. Så blev de opkøbt Af Garcia og min interesse for fiskning gik fløjten.
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by JBN

Citat:quote:

Hvilke svensk producerede mærker er bedre end dem fra østen - f.eks. Malaysia?

Ifølge spørgsmålet fra Rex, drejer det sig hvilke mærker han skal sælge i sin butik, så bambuskæppen er nok uaktuel (selvom den kan købes/sælges billigt.
Da han ikke vil have Bilka/Netto grej, er ABU udelukket.


Hmm jeg synes aldrig jeg har set et Ambaasadeur hjul i Bilka ?

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.



Ambassadeur bliver stadig lavet i Sverige.
Bortset fra det, er der nok ikke mange butikker der strøjter Ambassadeur hjul ud.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#29
Hej Rex - nu skal du høre...

Fluegrej - du skal have det der er nyt og hot... og hvis du er til USA import fordi du har forbindelser så er mærker som SAGE og Fenwick til at få for penge derovre (ca. ½ pris i US detail i forhold til DK)
Sierra, Gary Loomis, Guideline og Greys er også populært og "in" lige nu....
Loop er godt og superfedt - men nok ikke til at få fat i og parallelforhandle....
Zspey er noget af det nyeste og superfedt - men har en lidt mærkelig "skæfteudformning" - så den er nok lidt langsom til at trænge igennem - lidt ligesom Blaser mod en Mauser.. ;-)

Hardy og Orvis er "yt" og gammeldags mærker... men stadig luksus og kvalitet - men købes primært af ældre mænd...

Flueliner: Scierra, Guideline, Loop, Scientific Anglers m.fl. Vær opmærksom på at flueliner er et videntungt produkt - du må hellere komme en dag på kursus sammen med mig ved en å.. :-)
Maxima eller Drennan forfangsliner

Spinnegrej: Fastspolehjul Shimano er et must - det kører godt - men du skal holde dig fra de billigste modeller og satse på dem der hedder biomaster, stradic, stella og lignende topmodeller. De rangerer normalt i prisniveauset fra 1500 til 6000 i detailhandelen.
Spinnestænger: Shimano, Berkeley, Sierra, Kinetic er mellemprismærker. Mærker som Ronthomsom er billigmærker som smides i nakken af unge fiskere i pakketilbud - se f.eks. Hunters House m.fl.

Multiplikatorhjul (mest havfiskeri): ABU Ambassadeur er og Penn er klassikerne over dem alle og elsket af alle.... Shimano laver også multiplikatorhjul.

Ryobi, Elbe, Shakespeare - glem det - det er der, du har noget der tenderer bilkagrej. Daiwa var stor engang for mange år siden - men lever ikke rigtig noget mere, der er værd at købe. Ud over multihjul - så glem alt andet ABU grej - bortset fra deres endegrej - de har stort sortiment af klassikere - mere følger længere nede....

Endegrej:
Spinnere: Vibrax, Anglia, Panther, Reflex og Droppen (De sidste to er ABU)
Blink: ABU har et stort sortiment, Jensen har et stort sortiment - og der findes flere, Sølvkroken har nogle bestseller klassikere i sortimentet. På blink skal du nok ikke blive for amerikansk og satse på Pixi og den slags - det sælger ikke rigitgt i DK.
Pirke: De skal bare være store tunge og med rustfrie kroge og ringe - gerne i krom eller stærke farver med folie - så er navnet ligegyldigt.
Woblere: Rapala og Storm - punktum! Glem de andre... det er Rapala der virker og Rapala der sælger.

Kroge: Mustad og VMC er hverdagskroge for de fleste. Gamakatsu, Owner og Loop (fluekroge) for de kvalitetsbevidste, der er lidt mere kræsne og vil betale for en ordentlig krog...

Liner: Berkeley, RApala, mfl. du må forske lidt. Jeg bruger Berkeley fletliner på havet og Rapala monofil til mit woblerfiskeri i åen og spin på kysten.

Beklædning: Meget af dit jagttøj kan bruges - men du kommer til at mangle goretextøj - fjælræven, Simms, Scierra sælger godt, Pinewood - hvis det skal være billigt.... (juniorfiskere og pensionister)

Så har vi slet ikke snakket fluer - her skal du nok holde dig til færdogstrikkede fluer fra en levrandør i Afrika eller sådan noget.... Med mindre du vil ind og forhandle fluebindegrej om materialer. Men så skal du nok også på et lille kursus..;-)

Du skal være velkommen til at ringe - du har mit nummer - ellers send en PM... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#30
Så skal du også lige huske alle plejeartiklerne, gummistøvlerne, skridtstøvler og waders med wadestøvler, fiskeveste, bæltetasker, lineklippere, fisketænger (Rapala har et godt sortiment der sælger), fiskevægtt, priests, gaf, landingsnet, flåd, medekroge, ormebøtter, bjælder, stangholdere....osv.... masser af "smågrej" som moster køber i julegaver, som koster mellem 100 og 300 kr...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#31
Sufix laver gode liner. hvis det er fireline der sætter standarden er suffix fletliner mindst lige så gode, og så er de billigere.
Svar
#32
Hardy Demon er en af de mest solgte stænger i DK og England lige i øjeblikket. Så mange gamle mænd er der vel heller ikke.

mvh
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Haterock

Hardy Demon er en af de mest solgte stænger i DK og England lige i øjeblikket. Så mange gamle mænd er der vel heller ikke.

mvh



Har du ikke lige et link til dette.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#34
Hardy er jo et engelsk mærke... så der jo nok et udtryk for en slags patriotisme... lidt ligesom når vi køber S&L herhjemme...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#35
Nu har jeg lige brug for noget hjælp.

I Danmark, der skriver man hvor mange meter line der kan være på et hjul. F.eks (0.15 mm line / 200 meter)

I USA skriver man styrke og hvor mange yards.
F.eks: (4lb / 200 yeards)

Hvordan omskriver jeg de (4 lb / 200 yards) til (0.x mm / xxx meter) ?

Eller er det overhovedet muligt ?

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#36
1 Yard er 0.9144 meter dvs 183 meter
1 lb=ca. 0,4536 kg dvs 1,8 kg omregning til tykkelse kan jeg ikke klare

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

1 Yard er 0.9144 meter dvs 183 meter
1 lb=ca. 0,4536 kg dvs 1,8 kg omregning til tykkelse kan jeg ikke klare

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Det ved jeg allerede [Smile]

Men jeg mener det er jo svært med omregning til tykkelse, for det har jo noget med hvilken type line man bruger.

Eller bruger de en reference line i deres tekniske info ?

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#38
Man omregner ikke diameter/tykkelse til vægt. Det er vidt forskelligt fra linefabrikat til linefabrikat og materialetype m.m. hvilken brudstyrke det har.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by ran

Man omregner ikke diameter/tykkelse til vægt. Det er vidt forskelligt fra linefabrikat til linefabrikat og materialetype m.m. hvilken brudstyrke det har.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Prøv og se her (under specifikationer på hjulene)

http://fish.shimano.com/publish/content/...nning.html

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#40
Det de skriver på hjulene er kun groft vejledende. Froskellige linematerialer lægger sig forskelligt på spolen. På mindre hjul vil man typisk bruge 0,20-0,25mm monofil line eller 0,10-0,15 mm fletliner.

Hvis du skal sælge liner er der generelt to metoder:

1. køb en spolemaskine med en metermåler på.... så fylder du spolen op med den ønskede line fra en jumbospole, når en kune henvender sig med en tom eller næsten tom spole.

2. sælg liner på spoler med 200+ m... da det er træls at skulle have en linesamling 50-70 meter før hjulets spole er fyldt op... Det bliver hurtigt trælst at kaste med.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)