Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skab til opbevaring af krudt og fænghætter
#1
Hvilken type skab bruger I til opbevaring af krudt og fænghætter[?]
D93
Svar
#2
De små mængder man må have kan sagtens være i våbenskabet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
som jeg opfatter det skal det være et skafor blå udelukkende med krudt og hætter (adskilt fra hinanden) ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

som jeg opfatter det skal det være et skafor blå udelukkende med krudt og hætter (adskilt fra hinanden) ?



Det er fuldstændigt korrekt.

Først defineres hvor der må opbevares og som sædvanligt forbydes opbevaring og ventilen lættes således at der ved en tilladelse må opbevares indtil 2kg i en bolig.

Citat:quote:

Opbevaring

§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.

Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.

Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.

Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.



Herefter defineres hvorledes opbevaringen skal ske. Jfr. den samlede nettomængde:

Citat:quote:

§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:

1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.

3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade. (Dette betyder at krudt og fænghætter skal adskilles jfr ovenstående.)

4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.

5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.

6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.



Umiddelbart tror jeg gerne du må opbevare sammen med andet, men det skal bare være adskilt jfr ovenstående. Men spørg hos politiet. De ved måske hvordan reglerne skal tolkes???[B)]

Læs evt. selv: https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...6308&exp=1

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Jeg gentager: Brug våbenskabet.

Fænghætterne i top-boksen og krudtet står i bunden af skabet. Så er der en stålplade samt 100 mm luft imellem dem.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
@STROM,

ring du nu bare til din lokale sheriff og få hans fortolkning[Wink]

Hvis det går godt ryger alt dit krudt i våbenskabet, hvis det ikke går så må du som jeg gjorde for 10 år siden købe et 1000kr pistolskab som er rigtigt fint til formålet.

Alternativt, køber man et lille billigt skab, så slipper man også for at have det skrammel til at stå i bunden af de almindelige våbenskabe.....

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Ja, og så har man også et skab til værktøjerne... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hvis det går godt ryger alt dit krudt i våbenskabet, hvis det ikke går så må du som jeg gjorde for 10 år siden købe et 1000kr pistolskab som er rigtigt fint til formålet.

Alternativt, køber man et lille billigt skab, så slipper man også for at have det skrammel til at stå i bunden af de almindelige våbenskabe.....

jeg har pt et 5 ´r våbenskab til krudt og hætter, men med 2 kilo er det spild af plads( + at det ser sølle ud med alt det tomrum[Smile])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
[Image: s7-d.jpg]

S7-D. Dokument & Ammunitionsskabb fra http://centosafe.dk/

Med god plads til krudt, patroner og bling [8D]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#10
Jeg bruger også våben skabet, hætter i toppen, og krudt i bunden.
Så må det være godt nok.
Det næste bliver vel at man også skal låse lade grejet inde..[xx(]
Sæt nu at nogle terrorister kom og ladet patroner...[B)]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Bortset fra det - så er ladegrej jo ikke "ukostbart" - så hvorfor ikke låse det inde?
(Hvis der nu alligevel er plads i skabet.. :-))

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jeg har flere gange set det fremført, at krudt og fænghætter ikke må opbevares i laderummet, og heller ikke sammen med våben og ammunition.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogen regler der forhindrer dette. Kan andre ?

Spørgsmålet er med andre ord: Skal man have to skafor blå skabe hvis man er hjemmelader ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
SÅ vidt vides må man gerne opbevare det i samme skab. Det er alene fænghætter og krudt der skal holdes adskilt.

PÅ det netop overståede genladningskursus var meldingen også at det bare skulle ind i våbenskabet sammen med geværene.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#14
Fra 1. marts skal patroner også opbevares i skafor blå. Hvordan betragtes de egentlig i denne forbindelse - færdige patroner består jo også af krudt og fænghætter.

Må man evt. have patroner sammen med krudtet i bunden af skabet, eller må man have patroner sammen med hætter i toppen ?

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#15
Ja, det er det samme pjat hver gang der kommer nye regler[B)]

Men nu er der sendt en forespørgsel til justitsministeriet herfra!

Så er det bare at vente på svaret.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ja, det er det samme pjat hver gang der kommer nye regler[B)]

Men nu er der sendt en forespørgsel til justitsministeriet herfra!

Så er det bare at vente på svaret.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Fint initiativ - desværre er der jo nok noget svartid fra ministeriet.

Jeg havde for et års tid siden en god dialog med Lars Thune Andersen, der dengang var kursuschef på Kalø. Han fortalte at DJ dengang havde sendt en del punkter til afklaring ved ministeriet, og jeg foreslog at der efter klarhed blev skrevet en forenklet liste med reglerne. Nu er han dog ikke hos DJ mere, så det projekt er vist gået i stå. Ved sidste henvendelse til DJ var der ikke nogen der kendte til at noget sådant havde været igang.

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)