Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal IZH 18MH .223r : Den grimme ælling
#1
[Image: sztucerizh18mh3006orznign8.jpg]

Det er nok, tilpas, ambiøst men på ingen måder selvfedt, når jeg har valgt at kalde denne Topic for Baikal IZH 18MH .223r : "Den grimme ælling". Jeg er meget tiltrukket af denne lille russer, og synes ikke at producenterne har ydet den retfærdighed i forhold til udseendet. Den er vel nærmest lidt grim. Jeg kan ikke mere huske, hvor jeg egentlig fik øje på den, men nogle youtubeclip førte til øget nysgerrighed. Efter ture ud ad forskellige "blinde" veje har Korsholm hentet en hjem til mig fra selve "moderlandet".
Min viden om Baikal begrænser sig til, at jeg kan se, at de producerer en større mængde forholdsvis billige, funktionsdygtige og robuste våben. Den billige pris er bl.a. muliggjort ved at give køb på design og finish. Den lille knækriffel er ingen undtagelse. Den har skæfte af en billig træsort. Der er ikke netskæringer. Formen på skæftet er "designet af kopifræseren". En form, der ikke giver meget omkostningstyngende efterbehandling.Overfladebehandlingen af den snoede pibe er ikke i Sako kvalitet. Aftrækket er ikke justerbart.
Dette projekt er et "discountprojekt", hvor jeg vil se, hvor langt jeg kan komme m.h.t. præstation og udseende uden, at det koster en formue.
Jeg har, på nettet, fundet den i følgende kaliber:
.222r .223r .308w .30-06spring 7.62X39 De har også lavet en IJ18 serie, og her traf jeg også 243w og 270w.

Jeg har enkelte steder set den med blank (forniklet) baskule
Jeg er bekendt med, at Baikal producerer særdeles fine våben [8D]

[Image: options15.jpg]
[Image: options16.jpg]

[Image: album_pic.jpg]

På ovenstående kig ind i systemet, har en bøssemager? monteret en lille bolt, der skal fungere som justerbar indstilling. For mig at se er det en simpel anordning, der blot tager det første hårde træk og reducerer afstanden til "take off" ? ganske enkelt ved at tvinge aftrækkeren bagud. Den kan skruemekanikkerne så tygge lidt på. Jeg er ikke i stand til at vurdere det sikkerhedsmæssige og det stabile ved denne løsning.

[Image: post-14357-1248373244.jpg]

Den findes også i en udgave til "plasticdrenge", der ikke gider træ og skæftning [Big Grin]

[Image: BAIKAL-SINGLE.jpg]

[Image: DSC03280.jpg]

Selv om jeg er udpræget røre/ se intelligent [:o)], har jeg alligevel planlagt nogle ting, der skal indgå i det nye design. Jeg har kigget rigtig mange rifler, og det er endt med, at skæftet skal være inspireret af "American Custom".
Sorte felter, bløde kurver og runde former er den gennemgående linie.Jeg har allerede "løftet" skæftet, og det skal løftes yderligere senere.
Jeg vil forsøge at "aflive" det meget urolige område, hvor forskæftet foroven møder systemet. Efter min mening er det området omkring hovedbolten, der aldrig er tegnet færdigt. Forskæftets spids, ved baskulen, er "klippet" af, og jeg kan ikke rigtig se, hvorfor man har gjort dette.
Det valgte skæftetræ er meget mørkt, og sort ibenholt vil passe fint ind. Jeg har dog også overvejelser omkring noget flammet rosentræ.
Skæftet er løftet noget, og skal sikkert løftes endnu mere. Det afgør jeg, når jeg kan røre/ se [Big Grin]
Pistolgrebet er ændret m.h.t vinkel og form. Der er tænkt forhøjede områder på begge sider, hvor forskæfte og skæfte møder baskulen.

[Image: DSC03281.jpg]
[Image: DSC03282.jpg]

Claro valnødden er købt på Ebay.Under 1000,- for de to stykker. At stykket ikke er så stort samt, at der under bunden er nogle mindre tørrerevner har givet den lave pris.Ganske flot træ, der lige passer til dette projekt. Jeg har i dag taget af tykkelsen, hvilket fjernede nogle af de små revner. Jeg pudsede mig, bagude, lidt ind i form for at undersøge et bestemt område. Jeg har aldrig tidligerefornemmet rondelpudseren så meget "på arbejde". Dette stykke valnød er væsentligt hårdere, end jeg har mødt det før. Det hænger fint sammen med vægten af stykket, der er ganske betragtelig!
Forskæftestykket er så stort, at der er " 2 skud i bøssen" til at forsøge sig med.
Svar
#2
Spændende projekt!

Det bliver som sædvanligt interessant at følge dit nye projekt.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej Valnød,hvad er grunden til at du ikke valgte Baikal´s dobbeltriffel. De laver een der minder om den du har købt,bare med 2 rør. Og den er også til at få for en sveden pris.[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
[Smile]

Jeg skal anstrenge mig til det yderste for også at være skarp på detaljerne - promise!

ULG:
Husk nu på, at jeg er ny(riffel)jæger. En dobbeltriffel er stærke sager... selv i .223r [Big Grin].... eller også er det fordi, jeg ikke føler mig overbevist om, at en dobbeltriffelmodel / discount kan klare sig "uden briller" Læs: Kan være en kende skeløjet [Big Grin]
Skulle en eller flere blive ansporet af dette projekt, kan de frit vælge single or double [8D]
Ja, og så lige afslutningsvis: Den her er til forårsbukken, og den skal være single shot!
Walnut
Svar
#5
Hvad er prisen for sådan en baikal?det kunne nemt gå hen og blive min næste rifel.

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by H.C

Hvad er prisen for sådan en baikal?det kunne nemt gå hen og blive min næste rifel.

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.



Hej H.C

I Tyskland kan den findes til et par tusinde. I UK koster den ved York Guns 280 pund. Der er tale om nye rifler.Brugte er lejlighedsvis forbi på Egun. 2 stk. i .308w , i dette øjeblik.
Jeg har valgt at give lidt mere ved at købe i DK. Jeg orienterede Korsholm om disse priser og sagde, at jeg max. vil give 2500,-. Den pris accepterede de.
Jeg bad dem, med et glimt i øjet, om at bestille nogle stykker [Wink]
Walnut
Svar
#7
Hvis du skulle få lyst så har jeg da en dobbeltriffel i 7x65r som du kunne lege med, der er også 2 haglløb til den. Masser af forskæfter.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Hvis du skulle få lyst så har jeg da en dobbeltriffel i 7x65r som du kunne lege med, der er også 2 haglløb til den. Masser af forskæfter.



Så lukker og slukker jeg:
SINGLESHOT from Russia with Love [:X][Big Grin]
Svar
#9
He he. God arbejdslyst. Nu vil jeg gå over og pakke min nye båndsav op og skære en kolbe til min lille bbf. Den skal hede foxy.
Svar
#10
Der nogle russere, der er gået i forvejen! Gad vide, hvilken teknik/ teknikker der anvendes her [8)] ???

[Image: 1419572nf9.jpg]

Walnut
Svar
#11
Ja sådan en kipplauf er egentlig et interessant projekt. Det ser vi frem til. Man tænker sig nok også lidt mere om når man kun har "et skud i bøssen" [Smile]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by West

Ja sådan en kipplauf er egentlig et interessant projekt. Det ser vi frem til. Man tænker sig nok også lidt mere om når man kun har "et skud i bøssen" [Smile]

A. Westergaard



Netop. Det er ligesom "nerven" i single shot. Jeg har dog set, hvor hurtigt, der kan genlades med lidt øvelse.
Walnut
Svar
#13
smid en pb hvis du er interesseret i links
Svar
#14
@Walnut

Har du overvejet hvilket navn den lille tordenstock skal have?

Hilsen Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

@Walnut

Har du overvejet hvilket navn den lille tordenstock skal have?

Hilsen Lille

Hilsen Lille



JA [Big Grin]

Jeg håber på dåb og champagne og ikke gravøl i det sidste indlæg [Big Grin]
Walnut
Svar
#16
Nu fandt jeg endelig det rigtige indlæg til walnuts nye kipplauf. Husk papir til at tørre øjnene med, han er dygtig.
http://handengravingforum.com/showthread.php?t=4269
Det er custum rifle når det er mest nørklet.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Nu fandt jeg endelig det rigtige indlæg til walnuts nye kipplauf. Husk papir til at tørre øjnene med, han er dygtig.
http://handengravingforum.com/showthread.php?t=4269
Det er custum rifle når det er mest nørklet.



[Big Grin]
Jeg havde, i en lykkelig tilstand, glemt/ fortrængt denne spændende hjemmeside. Jeg tror, at det sidste gang faldt på, at den "pneumatiske vidunderdims" koster 12-15.000kr. Jeg sad også med en fornemmelse af, at de folk, der optræder i videoerne, ikke er helt uøvede [:o)]

Walnut
Svar
#18
Der er ringet fra Korsholm i dag, mens jeg var på arbejde. Den lille russer står nu i Skjern, og der er bare papirarbejdet tilbage, inden hun bliver min [Smile]

Walnut
Svar
#19
Mig osse ha :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Mig osse ha :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Det er ikke noget for dig Vilsgaard. Det er bare en billig og grim russer. Skyde kan den sikkert heller ikke. [Big Grin]
Jeg havde forleden skæftestykket med på arbejde for at justere lidt. Jeg sad med det i hænderne og var lidt fjern. Blev "vækket" af en af mine kvindelige kollegaer med replikken: (suk), "Hvem der bare var et stykke Valnød" (suk) [Big Grin][:I] Jeg må jo have lavet "kælebevægelser" [Big Grin][:I]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)