Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Økologisk foderager
#1
Jeg påtænker at så lidt foder til råvildtet i tilslutning til mine beplantninger. Jorden bliver drevet økologisk og bonden har tænkt sig at så vårhvede i det i år. Jeg vil helst have noget, der kan sås i det såbed, som bonden laver (evt. oven i hveden), og vedligeholdes med en plæneklipper et par gange eller tre i løbet af vækstsæsonen. Er det realistisk, og hvad skal jeg vælge?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
De her sælger økologiske frøblandinger. Lige til at gå til for dig.
http://www.froesalget.dk/
Vårhvede med lucerne i bunden er faktisk en ret god foderager også helt uden arbejde for dig. Hveden bliver høstmoden meget sent, ofte septemer. Det betyder at der første vil være kerne tilgængelige når det er nødvendigt. Råvildtets tilgang til lucernen vil få hveden til at knække ned og fuglevildtet kan nå kornet. Det er en ren vin vin situation. Jeg har noget stående tilbage fra sidste år endnu, det kaster stadig læ af sig til vildtet.
Svar
#3
@ rekylling
sår du den blanding i 2 overkørsler ?
kan/skal den sprøjtes ? ( husker stadigvæk da jeg sprøjtede en ærte / lupinmark med et alm middel til ærter [B)] = farvel til lupinerne )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Nej. Ofte så har jeg lidt forskellig rester af korn, det blander jeg sammen med lucerne om efteråret og så det ud med såmaskinen uden skærtryk. Bagefter bliver det tromlet.
Generelt ,syntes jeg, så bør ukrudtsmiddel til foderager være roundup og det sprøjter man ud før man pløjer eller harver for at lave såbed.
De dyre blandinger som jeg køber fra frølageret bliver sået ud i starten af maj. Maskinen bliver sået ind så frøet rækker til arealet.
Svar
#5
Kunne jeg bruge kløver i stedet for lucerne? Min far har en rest liggende.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Man skal huske at bruge øko udsæd. Ellers kan landmanden sikker få KO. Ja det hedder det fakttisk. Det betyder noget med penge op af lommen hvis det bliver opdaget.

Sprøjte det...er det ikke økologisk. Så må man i øvrigt kun sprøjte med godkendte midler i DK. Tvivler på der er noget som er godkendt til lucerne eller lupiner. Ja det er sku næsten umuligt at drive landbrug i DK
Svar
#7
En årrigt eller fler årigt? Vildtryk(relativt lavt med kun råvildt?)?

Niels Søndergård anbefaler i sin nye bog natur og vildtpleje.

For en "skoveng" til råvildt anbefaler han
Havre 40 kg per ha( du har allerede vårhvede i det så jeg ville bare droppe havren)
Boghvede 10 kg per ha
hvidkløver 2 kg per ha
rødkløver 2 kg per ha
lucerne 5 kg per ha
kommen 0,5 kg per ha
cikorie 0,25 kg per ha
rødsvingel 2 kg per ha
timothe 3 kg per ha

Jeg ville ikke nødvendigvis hænge mig for groft i den, men i det du beskriver så noget rødsvingel, timothe, noget kløver (gerne hvidkløver), også resten efter hvor eksotisk du har lyst til at lave det, men det er nu ikke raketvidenskab. (cikorie og lucerne er nu ikke dumt at tilføje)

Skovenge har den fordel frem for almindelige vildtagre de er fler årige og at de ved et højt vildttryk ikke bliver trampet i stykker. De skal gødskes som alt andet, men sprøjtning behøves de ikke. De har godt af at blive slået af hvis vildttrykket ikke kan holde dem græsset tilstrækkeligt ned, og den kan de aldrig, selv på meget kronvildt overrendte jord har de godt af at blive slået.

Efter den er etableret så jo mere du slår den jo bedre, men den kan reelt nøjes med at blive slået 2 gange. Den sidste gang skal være i sen sommer/efteråret. Det giver et højere sukker indhold i bladene på urterne. Så overvinter de bedre og de har bedre fødeværdi for vildtet.

Husk når du sår ud, så er det ikke nødvendigt at så alt for tæt. Hellere et tyndere lag. Det giver mulighed for de hurtigt indvandre urter som fx, svinemelde vil indfinde sig. Det er godt for insekter og dermed fuglevildt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Takker. Jeg kommer nok til at gå ud fra det muliges princip, og se hvordan det arter sig. Det værste der kan ske, er jo at det ikke kommer og man må prøve noget andet næste år.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)