Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tomme hylstre i våbenskab
#1
Ka' det passe at tomme hylstre skal opbevares under Skafor Blå [?]

Overskrift ændret
Redigeret af Kima
mvh
Svar
#2
Nej. Messing er ikke ammunition. Der mangler fænghætte, krudt og projektil.

Citat:quote:

Opbevaring

§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.


Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
jo men se lige 308 komps post forneden i
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hichpage=3
vist det er Ø Jylland/våbenkontor personen som jeg tror han referer til, så er han sikkert standhaftig på at messing skal i et blå skab? (uanset hvor tåbligt det er .. fx i Tyskland er alt "passivt" = messing/kugler .. lige at sende med posten).. der er nok et springende punkt hvad (og af hvem) man definerer som ammunition

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Så vil jeg spørge det lokale våbenkontor imorgen [Smile]
mvh
Svar
#5
Hylstre betragtes, ifølge våbenlovens §1 stk2, som værende ammunition.

2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Svar
#6
Jep, det er ammunition...
Det er helt hul i hovedet.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#7
Vi får da nogle problemer med "Patronspanden" på skydebanen. Jeg tror da vi på vores skydebane skal have lavet en vagtordning blandt instruktørerne om, hvem der har ansvaret for at tage den faaaarlige skraldespand med hjem og låse inde.. [:p] - Vi skulle jo nødigt ende i spjældet [Big Grin]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#8
Ja, tænk blot på de to piger der fik en bøde på 500kroner for at gå rundt med bælter lavet af tomme patronhylstre. Jeg forventer, at det i nærmeste fremtid bliver forbudt at opbevare bøger, omhandlende våben, udenfor Skafor blå!
Svar
#9
Skal de så også bortskaffes som værende våben og ammunition ?? - så må spanden med de ubrugelig hylstre jo hellere afleveres til politiet og altså tømmes på skranken på våbenkontoret[:p]...
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#10
De kommer godt nok til at få en enkelt spand eller 2.... med brugte .22LR hylstre, for dem må man vel heller ikke længere bare smide i skraldespanden....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
For ikke at tænke på haglpatronhylstrene ...

Der står en hel container på KFK, ved ikke om den skal til politigården [Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Hæ Hæ [Big Grin]

Det kan være vi skal til at gøre lige som landmændene der hælder mælk ud i gaderne - vi kunne lave en aktion, hvor vi indfinder os med 500.000 afskudte hylstre hos justitsministeriet - vi vil jo ikke bryde loven [8)].... Så kan vi jo håbe på, at de har et Skafor Blå [:o)]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#13
Af alle de tåbelige paragraffer der efterhånden bruges til at "regulere" os farlige skytter og jægere,så må denne her da tage prisen som den absolut mest tåbelige og idiotiske...!!!! Vorherre bevare mig vel[Sad!]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
hæhæ ja - I har sgu en pointe... men spørgsmålet er, hvad de vil gøre ved dem, der skaber et problemaffaldsproblem på ministeriets trapper... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Troede sgu i starten at det var fis og ballade ...... Nu sidder jeg så tilbage med en følelse af dyb undren og "det kan sgu da ikke passe", men det kan det åbenbart.
Man kan beskylde vores kære lovgivere for mange ting, (og det skal man også) men overblik og sund fornuft er helt bestemt ikke på listen.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#16
Og hvad så med forsvaret???
Skal de så ud og samle disse farlige hylstere op ude i tærrenet??
Bare røvtur at være ham der løber efter en lmg eller tmg og samler op ....

Men hvad med den viden der ligger herinde??
Den må da også skulle sikres...
Det har de da vist ikke fået med..
Det kommer nok i næste ombæring ;0)

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#17
Jeg tror den gode politimand i Århus er galt afmarcheret, det er han forresten tit. Det er også ham der tror, at sorte halvautomater er forbudte [:0]

Når jeg får tid vil jeg lige læse forarbejderne til den ændring af reglerne der betød, at ammunition skal i Skafor blå. Der skal nok stå noget om hvad man mener med det, og afhængig af hvad det er, kan politiet i Århus sikkert bare rende og hoppe.

Edit: Så fik jeg fundet høringsbrevet m.m. : https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146000706

Det hjalp ikke meget. JM er ikke ligefrem særlig meddelsom angående begrundelser eller baggrund for ændringerne.

Hmmm. Jeg opfatter det på den måde, at du kun må besidde patronhylstre, hvis du har den nødvendige tilladelse. F.eks. jagttegn, våbentilladelse eller genladningstilladelse. Det er derfor pigerne med patronbælter blev dømt. Men dengang ammunition bare skulle opbevares i aflåst gemme, var der jo ingen der drømte om, at dette også gjaldt tomme hylstre, og det forhold er der ikke ændret på.

Men jeg kan godt se, at hylstre i våbenloven er omfattet af definitionen på ammunition, så jeg bliver da en smule i tvivl.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Har i dag telefonisk forespurgt det lokale våbenkontor - beskrev rygtet om hylstre skulle opbevares under Skafor Blå.

Svaret jeg fik var: ''Det har jeg sgu ikke hørt noget om !!''

Så vi må nok takke politimanden i Århus for en længere tråd [8D]
mvh
Svar
#19
jo ran har bemærket problematikken mht hylstre = ammo, i denne gamle tråd
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hichpage=2

Citat:quote:

Originally posted by ran
Bemærk lige, at afskudte patronhylstre (som et kuriosum) i lovteksten henregnes til ammunition, og derfor skal opbevares i aflåst gemme [^]



men der var det aflåst gemme. Nu er gemme -> Blå,

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
@wolf_skate - kender godt den gamle tråd vedr. krudt og hætter, hvor ran nævner hylstrene som et kuriosum.

Jeg har netop købt et større pistolskab i Skyttebutikken for at opbevare min ammunition efter de nye regler.

Havde jeg troet på hylstre skulle under Skafor Blå - ville være blevet et noget større skab [|)].

Jeg synes generelt der ofte er tvivl om tolkninger af love og regler. Jeg har nu spurgt den kriminalassistent der skal kontrollere mig. Hans udsagn om jeg stadig kan have mine plastikkasser med afskudte og forberedte hylstre stående på hylderne som de plejer retter jeg mig efter. (Har beskrevet de ikke er låst inde.)

Det er jo som regel den udøvende magt man møder først [Wink]
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)