Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foder "mark"'s afgrødrer
#1
Hvad vil i anbefale at så som dyrene kan få gavn af? Der er ikke tale om et større areal som skal såes, kun små arelaer hist og her. Vi vil blot prøve noget nyt. Det skal primært være til kronvildt, råvildt, hare og rådyr..

Og det skal gerne være noget som man vi selv kan så uden brug af store maskiner da der ikke er plads til det [Smile]

Kom meget gerne med jeres bud [Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Fodermarvkål iblandet kløver har jeg haft fin succes med.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Hvornår planter du det? Kan det overvintre? Breder det sig? Kan det købes på nettet nogen steder til en rimelig pris?? - 100 spørgsmål til profesoren [Wink]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Kan købes hos DLF over nettet eller i div korn og fodrestoffer butikker, det er ret nemt at så med hånden, men pas på ikke at så det for tæt.
Fodrekål er 2 årige men læs om inden på dlf hjemmeside.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
Hvad er forskellen på råvildt og rådyr[?][Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hvad er forskellen på råvildt og rådyr[?][Big Grin]
MVH
LØVIG



4 bogstaver[Big Grin]

Hvis det ikke skal være noget der skal slåes, så skal vi jo over i afgrøder der skal omlægges med korte intervaller.

Fodermarvkål er en klassiker.

Hvad for en jordbund er det på?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Citat:quote:

Hvornår planter du det? Kan det overvintre? Breder det sig? Kan det købes på nettet nogen steder til en rimelig pris?? - 100 spørgsmål til profesoren



Jeg er faktisk i gang med det nu, fodermarvkålen er 2 årig og kløveren kommer igen.
Det kan overvintre men det bliver stortset altid spist/gnavet(kålen) helt ned inden.

Jeg laver et treårig skift af tilsåningen. Og gøder det umiddelbart efter såning, mest fordi jeg er doven og ikke gider rende rundt flere gange end højst nødvendig.

Nu ved jeg ikke hvor du har til huse, men jeg køber hos Nordjysk Andel i Dronninglund

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Lucerne yder mere bladmasse end kløver. Fodermarvkål kræver en del gødning for at blive stor og stiv for at kunne holde sig oprejst gennem vinteren. Men er også den afgrøde der er størst foderpotentiale i. Dog kan der kun være fodermarvkål i det samme stykke 2 år på grund af knoldbægersvamp.
De arealer jeg har med lucerne var helt grå og visne, bidt ned til 10 cm før sneen. Nu er de i god groning og ca 20 cm høje. Hverken harer eller råvildt kan nå at gnave det af.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hvad er forskellen på råvildt og rådyr[?][Big Grin]
MVH
LØVIG



Tja.. Der skulle have stået kronvildt [Wink]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Hvis man sår fodermarvkål og Gul lupin sammen så siger ham der bondemanden jeg har lejet jagt hos at, man ikke behøver at bruge så meget gødning.
Det er noget med at Lupin samler nitraten og phosforen i jorden siger han. ( hvad ved jeg )

Mine Lupiner blomstrer i bukkejagten, og mine fodermarvkål er da stive og spænstige og næsten en meter høje om efteråret

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#11
fodermarvkål kan blive 2 meter høje og så tykke som en underarm i stænglen
Svar
#12
Vi har nu fundet e læsning på vores "problem" der vil blive sået fodermarvkål og lucerne eller kløver på de små stykker på reviret.

Er der nogen der ved om fodermarvkål og lucerne eller kløver kan tåle at blive vendt. Altså når landmanden pløjer og sår igen næste år. Vil vores planter så gå til eller kan de godt tåle det? Tænker mere på at der hvor vi har stykkerne, kan det godt ske at landmanden kommer til. Vi vil plante en del i kanterne rundt omkring.

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)