Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Størrelse på remise
#1
Jeg pønser på at lave en lille remise til efteråret. Den skal ligge for enden af et levende hegn, og ellers være omkrandset af marker. Den skal være et hvilested for råvildt, men må også gerne kunne drives af for et par fasaner. Mit udgangspunkt er at lave den 20x20 meter. Er det ok, eller kan jeg vinde meget ved at udvide den lidt?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Det er 400 kvadrat meter? Det giver ikke meget mulighed for kreativitet.

Hvad havde du regnet med at plante?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen
Hvad havde du regnet med at plante?



Mest noget busk-krat-noget. Dunet gedeblad, slåen, måske lidt roser og så krydre med hvad jeg nu kan finde [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hvor tæt havde du regnet med at plante?

Med 1,5x1,5 meter giver det ca 180 planter. Og 1,5x1,5 er egentligt lige tæt nok. Der er ikke meget råde rum.

Du kan overveje at lave en holm af nål. Nåletræ er fantastisk skjul til hjortevildt!
Jeg vil vælge en holm af sitka. Når de bliver 1,5 til 2 meter høje ville jeg skære toppen af dem reglmæssigt med 1-3 år intervaller alt efter hvor doven man er. Jeg ville endvidere følge med i om sitka blev for tæt så den begyndte at oprense sig. Hvis det så sådan ud ville jeg fjerne mellem 1/4 og 1/2 alt efter smag.

Hvor du planter løvtræ/buske skal du yderst lave en fodpose til at stoppe vind. Her er dunet gedeblad, slåen og fejlribs udemærket. Bag ved ville jeg plante hvidtjørn, eventuelt også noget pil også HELT klart noget eg. Eventuelt en håndfuld ammetræer, som fc birk eller rødel.

Jeg ville sætte planter 2-3 stykker sammen når jeg planter for at give små grupper der sikker at den enkelte art ikke bliver overvokset af andet.

Lov mig du ikke planter rosa rugusa også kendt som hyben eller hybenrose. Den udradere alt det andet du planter.

men 20x20 meter giver ikke mulighed for ret meget kreativitet. Når man laver en remise af større omfang har man mulighed for at lave et åbentområde i midten hvor man fx, kan lave en vildt ager.

Regner du med at sætte hegn?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Hej Uffe,

Det lyder som en rigtig god idé med lidt skjul til vildtet. Jeg vil slutte mig til Christensen og sige at 20x20m ikke er det store, men dog rummer lidt muligheder.

Jeg har selv plantet to remiser på 24x60m (24m passer i bondens spor og giver ikke unødvendige skæve hjørner). Sammensætningen er nogenlunde som Christensen beskriver. Dog 4 rækker rundt i kanten til at give læ, en holm af granner mod nord, som efterlader et åbent stykke inde i remisen mod syd (for solen) hvor der er plads til græs, jordskokker og evt andre foderplanter.

Jeg har plantet 12000 træer og buske på ejendommen inden for de sidste 2 år og det begynder at tage form. Endvidere har jeg fået nogle rigtig gode kontakter. Så vidt jeg husker bor du ikke så langt væk, så hvis du har lyst, giver jeg gerne mine erfaringer videre på en rundvisning -tag det som en invitation og smid mig en mail eller PM hvis det har interesse.
Svar
#6
Lidt er bedre end ingenting. Jo mindre du planter jo mere vigtigt er det at hegne. Arbejdet øger jagtglæden 4dobbelt.
Svar
#7
Det er faktisk en lille beplantning, som jeg har tænkt mig at gøre større. Det er den på de to øverste billeder her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hichpage=2
Planen er at fortsætte pressenningsideen hvis der er liv i de planter, jeg har plantet til efteråret. Indtil videre ser det fint ud.
En fordel er at pressenningen larmer, så jeg tror ikke at råvildtet er meget for at gå på den. Så sparer jeg hegningen. Harerne har taget lidt, men ikke noget der betyder noget procentmæssigt.
Jeg overvejer at prøve stiklingeformering af nogen af buskene til fodposen, men jeg er ikke kommet i gang endnu.
@ RAW: Jeg tager gerne imod invitationen til en markvandring. Det er altid spændende. Du får lige en PM.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
I anledningen af det forestående efterår, genoptager jeg lige tråden. Jeg har besluttet at beplantningen bliver på 24x30 meter. Det er hvad der er mulighed for lige nu. Der er indkøbt vildthegn og presenninger til formålet, så er det bare at vente på høstvejr og tid. Jeg er noget i tvivl om planteafstanden, jeg synes at 1,5 meter lyder af meget. Går der så ikke meget lang tid før det bliver til noget? Til gengæld er jeg tiltalt af at skulle skaffe færre planter end jeg havde regnet med.
Det lyder fornuftigt med muligheden for at plante græs/kløver/fodermarvkål syd for en holm (hvad er det nøjagtigt, og hvor mange rækker skal der til for at den giver et fornuftigt skjul for noget råvildt?) af graner. Jeg regner med at plante som vist på skitsen [:I]. Der hvor der ikke er angivet andet, er planen at plante diverse træer og buske.
Kommentarer modtages gerne.

[Image: Uffe_remise.bmp]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Har din mor ikke lært dig at nord altid skal være op ad på et kort?[Big Grin]

Nu får du min version af hvad jeg mener om hvordan man laver en god vildtplantning.

Når du planter graner ville jeg ikke plante tæt op af dem med løv træ/buske. Dit mål med granerne at skabe dække og det går i fløjten hvis granerne bliver oprenset. Når træet er 10 år er 1,5 mellem planterne ikke meget.

Jeg har ikke i praksis afprøvet hvor mange graner der skal til, mit gæt ville være 3 rækker er fint, hvis du er presset på plads kan 2 sikkert også gøre.

Jeg ville vælge sitka. Eventuelt rødgran. Hvis det er råvildt, så cut toppen i 1,5 meter højde. Det skulle give en fin lille hæk. Store graner har næsten ingen værdi for råvildt.

Jeg ville selv vælge 1,5x1,5 meter eller 1,75 x 1,75. Det du vil er du gerne vil skabe nogen store buskede planter, og det får du bedst mulighed for at lave dem med stor plante afstand. HedeDanmarks læhegn er tilsammenligning plantet med 1,5 meter mellem rækker og 1 meter mellem planterne. Det er for tæt i forhold til min smag, når der skal laves vildtplantning.

ujensen hvis du planter tættere end 1,5x1,5 skal du helt sikkert ud og tynde din vildt bevoksning tidligt. Og graner skal om ingen omstændigheder plantes tættere.

Fint set med at lægge vildtagren mod syd!

Jeg synes det ser fint ud.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Tålmodighed er en dyd og jo tættere du planter des tidligere skal du tynde ud. Noget af det vigtigste er at der er god plads til den enkelte plante - hvis de presser hinanden bliver de åbne i bunden med træk til følge. For 10 år siden deltog jeg i et biotop-projekt, hvor vi plantede ca 3 ha vildtplantninger. Pga af muligheden for brug af plantemaskine valgte vi en rækkeafstand på 1,25m og en planteafstand på 1,75m. Der er på nuværende tidspunkt tyndet flere gange og skulle jeg gøre det om ville jeg bruge 2x2 m - i nåletræsbevoksningerne og de indre busk- og løvtræsbevoksninger og 1,5x1,5 i randbeplantningerne.

Mht til størrelsen på nåletræsdelen ville jeg i dit tilfælde vælge 3-4 rækker med 4-5 planter på stor afstand. Hvis ikke den nye remise er et sted du færdes ofte skal der ikke så meget til for at skabe ro og læ.

mvh
Martin
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen
Når du planter graner ville jeg ikke plante tæt op af dem med løv træ/buske. Dit mål med granerne at skabe dække og det går i fløjten hvis granerne bliver oprenset. Når træet er 10 år er 1,5 mellem planterne ikke meget.



Mange tak for input, de vil blive brugt.

Jeg skal bare lige forstå det rigtigt; Skal jeg droppe fodposen mod nord og rykke granerne helt ud, eller skal jeg beholde fodposen og så bare plante graner i hele bredden?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen
Når du planter graner ville jeg ikke plante tæt op af dem med løv træ/buske. Dit mål med granerne at skabe dække og det går i fløjten hvis granerne bliver oprenset. Når træet er 10 år er 1,5 mellem planterne ikke meget.



Mange tak for input, de vil blive brugt.

Jeg skal bare lige forstå det rigtigt; Skal jeg droppe fodposen mod nord og rykke granerne helt ud, eller skal jeg beholde fodposen og så bare plante graner i hele bredden?



Det er dit valg. Jeg har ikke set det i praksis hvor man har forsøgt at lave en fodpose inden granerne, MEN når graner er kommet op og blevet 9-10 år og er nogle små fede stolper(tænk på et bredt jule trær.... den slags familien ikke kan nå rundt om), så skal fodpose ikke være så klods op ad, at den skygger de nederste grenkrense.

Knæk og bræk... Du må lige invitere en tur forbi når du er færdig med den.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Takker igen for alle råd. Nu ser den sådan ud:

[Image: Uffe_remise_2.bmp]

Og selvfølgelig finder vi en dag, hvor du kommer forbi Christensen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)