Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagtkikkert , mest pr. krone !
#1
Hej .

Penge kan kun bruges en gang og jeg vil helst have så meget pr. krone som muligt [Wink] , måske andre også kan bruge det i deres valg af kikkert . Dem der er forgabt i tyske kikkerter behøver ikke læse vidre [Smile].

Det følgende er hvad jeg selv har fundet frem til igennem tiden .

[Image: DSCN1100.jpg?t=1277715792]

Det er dem jeg har prøvet , plus en Aimpoint som er solgt igen .

Fontaine Elektro-dot 800kr .

Bushnell Scopechief 1,5-6x32 fully multicoated (svarer til 4000 serien) 3000kr .

Welter 1-4x24 RD 4000kr .

Weaver Classic V-3 1-3x20 fully multicoated 2175kr .

Leupold VX-II 1-4x20 4000kr , (købt på nettet til 2250kr) .

Aimpoint og Elektro-dot var dem jeg startede med , men det fungerer ikke for mig . Man skal skyde med begge øjne åben ellers er synsfeltet minimalt og det manglende horisontale linie som ved almindelig kikkert , gør det svært at holde den rigtige højde når prikken er ude foran dyret .

Så blev 1,5-6x32 købt , super klart og skarpt billede . 25m synsfelt/100m . Monteret på en 30-06 funger den rigtig godt til drivjagt , og ingen problem at skyde ud til 200m med det tynde sigte ellers .

Så fik jeg den ide ,at der skulle noget mere synsfelt til og købte Welter 1-4x24 RD .

Den RD synes jeg ikke der er brug for , men det større synsfelt var da et plus . Kikkerten er lidt mørkt i billedet og sigtet er medforstørrende , hvad der ikke er så smart til skud på lidt længere hold , plus at den virker noget stor og klodset .Det lange øjenstykke gør det også lidt vanskelig med at få tilstrækkeligt med øjnafstand i en standard montage . Det var ikke noget hit .

Så fik jeg mig en 450Marlin og valgte en Weaver 1-3x20 denne gang . Super klart og skarpt billede , lille og fiks . 29m/100m synsfelt. Der har ikke været nogen problemer , andet end at det lille Weaver mærkat faldt af i startfasen , den var ikke limet ordentligt . Med kun 3x forstørrelse er det vanskeligt at indskyde på 100m , krydset dækker helt prikken på skiven men ellers en rigtig god kikkert !.

For nyligt skulle jeg så have en kikkert til min 358Win og fandt en Leupold VX-II 1-4x20 , den skulle prøves , da den var til næsten samme pris som en Weaver .

Jeg må sige at den har et noget dårligere billede en Weaver , ikke så skarpt men lige så lyst !. Den har samme synsfelt og lige den 4x forstørrelse gør det muligt at lige ane prikken bag krydset på skiven . Om den så er dobbelt så god i mekanikken , hvis man sammenligner pris i danske butikker [?].

Og mit fasit blev . Welter har 36m synsfelt , men i virkeligheden virker det ikke som der er så stor forskel til de andre . 28m synsfelt virker fint , man kan også se andet end lige det man sigter på (tænk på sikkerheden , hunde ,klappere o.s.v.).

Weaver V-3 1-3x20 , der for man virkeligt noget for sine kroner [Smile] . Sammen med en lysstærk kikkert med god forstørrelse , Weaver el. Warne stålbaser og QR montage , så er man godt rustet til alle jagtformer .

Håber nogen kan bruge det til noget , Hilsen A-bolt
Svar
#2
Den slags "hold tingene op mod hinanden" kan vi kun få for lidt af - thumbs up herfra
Svar
#3
Omkring Aimpoint eller kikkert:

Det er sjovt, du nævner det med den horisontale linie.

Jeg skyder bedre med min 3-12x56(på 3 gange forstørrelse) på hjortebane end min aimpoint(dog skal det noteres at den ene er 6,5x55 og den anden er 338wm, indrømme 6,5x56 har skudt mest på bane, men det det er nu ikke fordi fordi der ikke bliver hældt noget gennem løbet på 338wm)

Men i praksis finder jeg mål meget hurtigere i aimpoint end 3-12x56. Jeg ved ikke om jeg skyder med begge øjene åbne men jeg ser i praksis kun en rødprik for mig når jeg bruger aimpointen, resten køre på rutinen, hvor jeg i kikkert er begrænset til synsfelt i kikkerten.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#4
jo her er jo noget info i den retning jeg kan bruge til muligt næste projekt. Gennemgangs/driv etc med tungt skyts (375 Ruger Alaskan spøger stadig)

har fået lov at kigge i en Swaro Z6i 1-6x24 .. meget bredt synsfelt .. MEN det kræver stadig at kigge lige 'rxven' af den. Bare lidt off axis og væk er sigtet (dog ikke så slemt som mit Busnell 3200 på min Luftriffel). Det med synsfelt (FoV) er nok relevant når man er oppe på forstørrelser hvor man skyder 'enøjet' og man ser velplaceret ind i kikkerten. Men ved en 1 til 1,5 gange med begge øjene åbne så der jo 'binært' syn og selve 'rørets' FoV betyder mindre for total opfattelsen. Det der åbenbart tæller er maximale off axis afvigelse (MOAD) eller
http://ultimak.com/UnderstandingE-sights.htm
dvs i en presset situation ikke har sigtet lige midt for .. men det kan stadig ses og peger det rigtig sted hen

har prøvet med Aimpoint micro på min 8x68er og den har lidt mere off axis tolerance .. så et åbent rød punkt (Burris fastfire) men den havde ikke så imponerende off axis opførsel heller (AImpoint er den eneste mig bekendet der reklamerer med at prikken holder hvor den skal selv ved skævkikning.. de bruger et dobbelt spejlglas og anveder brydning indeks at rette sigte og syne ind så de falder sammen)

Så har nogen erfaring med det bedste 'skæv kigge' sigte til en presset situation??

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Virkelig brugbar info.[Smile]
Skal selv have fundet en drivjagts kikkert, så nu er der da fokus på nogen andre mærker, efter jeg har læst dette topic.
Den weaver model, hvad er øjen afstanden på den..[?]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Hej . Ja de tal som fabrikken skriver om synsfelt , opleves ikke helt som det tallene antyder ! . Der er et noget større synsfelt ved de små kikkerter i forhold til Bushnell .

[Image: dscn1103.jpg?t=1277879033]

Den røde dunk er en Meopta 3-12x56 ved 3x , sort spand Bushnell 1,5x , Gul spand Weaver og Leupold 1x , hvid spand Welter 1x .

Afstand 30m , synsfelt starter ved røret .

Ingen tvivl om at Leupolden var det bedste køb for mig , kvaliteten må trods alt være noget bedre end Weaveren . Man skal jo heller ikke studere sommerfugle på drivjagt .

RKN , øjnafstanden er 79mm .

Hilsen A-bolt
Svar
#7
Hej A-bolt
kan du lave den 'omvendte test'. Du 'låser' siget på røret eller hvad du har som reference mål - så flytter du dit syn off axis
.. hvor mange grader ca (iforh til on axis) hvor du stadig kan se prikken/sigtet på målet?
.. hvor mange grader før prikken/sigtet forsvinder helt?
det vil fortælle noget om 'tolerance' når man ikke kan få skulderet helt korrekt eller hvis man har 'dobbelt mount' (som jeg har med rød punkt oven på kikkert) så man skal lede efter sigtet med 'hovedet i fri luft' (dsv uden kindstøtte el lign .. efter en del træning er der nogen 'muskelhukommelse' i at finde sigtet.. men det måtte godt være nemmere= hurtigere)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Hej igen . Leupold er noget følsom for ikke korrekt øjn placering , billedet forsvinder pludseligt . Ved de andre skal man være meget skævt for , inden billedet forsvinder og man kan følge billedet blive mindre . Er det forståeligt beskrevet [?] men riflen skal da virkeligt passe dårligt , for at få noget problem med dem alle !(kan ikke sige hvad grader det er , lyder som en tosset løsning med dobbelt mount [:o)][B)][Smile]) . Hilsen A-bolt
Svar
#9
dobbelt mount er fordi det er hurtigere trods alt lad øjet glide fra en kikkeret stillet i 6-8x eller mere - op på en rød punkt, istedet for at skrue ned på 'gas pedalen' når der kommer noget farende. ydermere 'snilt' når der skal fanges et dyr ind man fx har spotte via håndkikkert : gøres med rødpunkt hvorefte øjet kan glide ned på kikkert stillet i høj forstørrelse. Anyway det med skæv kigning er netop fordi det er uden kind kontakt på rød punkten, som jeg har monteret det nu (andet projekt er at lave en fold tilsiden skæfte forhøjer el lign .. ) .. så jo mere tolerance jo hurtigere indfangning. Alt andet lige så virker det bedre for mig nu med dobbelt mount end kun at have enten eller på

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
A-bolt.
Virkelig fin illustration med spandene - så kan selv jeg forstå det uden at læse tænke -læse tænke - enkelt og ligetil.

Wolf. (og andre)
Ville det fungere med en dobbelt mount sidevis således at man bruger venstre - højre øje? Jeg gør det lidt selv, dog uden dobbelt mount - men når jeg f.eks. skyder i biograf og bruger stor forstørrelse, lukker jeg højre øje og finder målet på siden af kikkerten med venstre øje, når jeg så åbner højre øje er målet (nogen gange) lige i sigtet.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Fin test...
Er det ikke lidt som at skyde med haglspreder... at man man blot ved at at se på selve målet med det blotte øje og så efterfølgende tager riflen/kikkerten til øjet - så har man krydset/dotten på målet næsten)?!

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
ok det der projekt med at have side stillet rødpunkt og kikkert.. har prøvet på min BBF (kikkert for oven, rødpunkt TV).. Men for at bare tilnærmeles at virke samtidigt skulle rødpunktet så langt ud TV at det passer med øjenafstanden (og så kommer den altså en del ud og flagre, de fleste har vel omkring 6-7cm center-center øjenafstand). Næste poroblem er fokus afstanden - her er kikkerten meget 'følsom', så det er den man retter ind efter .. dvs rødpunkten skulle således trækkes tilbage til okular afstanden på kikkerten (og derved mistes lidt udsyn udenom iforh til en montage længere fremme). Det jeg prøvede var have rødpunket ca ud for midten af en lille 2-8x32 kikkert og det virkeret ikke for mig = øjene kæmper om hvem der skal bestemme fokus afstand etc. Men nok muligt at nogen har leget lidt mere med det og fundet en duelig recept? (forestil dig det lidt som biokular håndkikkert hvor de to rør er væsentlig forskellige og har forskellige okular afstand)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Hej . Jeg har fået mig en Zeiss Duralyt 1,2-5x36 sigte 06 .

[Image: DSCN1492-1.jpg?t=1355896478]Det var lidt et impulskøb , nu prøver jeg sku lige sådan en [Smile].

Jeg havde længe kikket lidt efter en Weaver Super slam 1-5x24 , det er rart med lidt extra forstørrelses spænd . Lige i de mål er der ikke mange kikkerter at vælge imellem , hvis man også vil have et stort synsfelt . 30m ved de to , så en af de to skulle det være .

Første problem Duralytens kliktårne sidder langt fremme og den bliver for lang til en kort lås [:I] tis , det havde jeg ikke lige styr på . Afsted til Hatting , han fiksede lige hurtig en ny forlænget foreste base til riflen .

Nu har jeg så haft gang i den i nogle måneder . Først til optikken , et meget skarpt billede i midten ! men kantskarpheden er meget dårlig , så galt at synsfeltet vel reelt er noget mindre end de 30 m !

Klik indstillingen går meget stramt ! Sikte 06 er meget tyndt og afstanden mellem den tykkere del er stor . Man kan skyde meget præcist med det sigte men til drivjagt bør man nok tage det med rødpunkt , det tynde sigte syner ikke meget på en mørk krop !

Konklusion , jeg er ikke specielt imponeret . Udvendigt ser den lidt billig ud , den hårde klikindstilling og det tynde sigte og den lange afstand til kliktårn som minusser .

Plus , stort synsfelt , mulighed for lange skud og OK pris 5500kr (men den kan ikke mere end min gamle Bushnell 1,5-6x32 [Wink]).

Julehilsner , A-bolt
Svar
#14
Jeg var på skydearena i mandags og øve lidt med min aimpoint H34. Efter en lidt dårlig start fik jeg styr på grisene og det var ret nemt at skyde med åbne øjne. Efter et par serier skiftede jeg til en 3-12x56. Den var drejet ned til 3 gange forstørrelse. Der blev sat ny film på og en flok kronhinder kom forbi, de fyldte hele sigtet. Der blev hurtigt skiftet tilbage igen.
Jeg har ikke før skudt med aimpoint men med zwaro fra 1,6 til 2,5 på laveste forstørrelse. Det var en rigtig god oplevelse.

Når jeg sigtede med begge øjne åbne så gik skydningen fint og havde rigtig gode træf. Men når jeg lukkede det ene øje så kom der større spredning på skuddene.

For mig så tror jeg at det her er det rigtige valg
Svar
#15
"How low can you go" eller hvor dybt kan man synke [:o)][:o)].

Jeg har gået og surmulet lidt over mit køb af den Duralyt og søgt efter en afløser til min 450Marlin .

Det er sådan set let at finde en f.eks VX-6 med asv , så man trygt kan skyde med det monstrum på lidt udover 100m (man kan jo nå at tage en kop kaffe inden kuglen når målet ude på 200m) . Men jeg vil ikke bruge så mange penge på det pjat [B)].http://www.handladigitalt.se/weaver-kaspa-14x24-slugmuzzleloader-kikarsikte-kamo-p-7683.html

Jeg faldt så over den her Weaver Kaspa 1-4 med et par ekstra streger på sigtet og nogle interessante specifikationer og møj dyr er den jo ik [:I].

Første indtryk , Nå shit ! made i China ... ææhh ka det gå godt [?]. Den ser også noget billigere ud end mine andre Weaver kikkerter . Havde jeg vist det havde jeg ikke købt den [xx(]. Nå men Weaver har jo en god garantiordning (livsvarig garanti til første ejer).

Jeg har først monteret den på min 30-06 og så høvlet en masse skud af . Klik indstillingen går meget svær og ved sideindstillingen er der ingen hør-eller følbare klik , det kom først da den kom på 450ern . Den er fin at kigge igennem , ikke helt så skarp som de andre men fin helt ud til kanten !. 36m ved 100m synsfelt er vist noget pral , ved 30m afstand er synsfeltet kun ca. 1m større end de andre (Welter 1-4 er solgt).

Så blev den monteret på 450ern og testet på 200m , og hurra sørme nok passer streg nr.2 på den afstand .Skudfast er den også end til vidre. Så er den sådan set godkendt [:I][:o)], tror jeg nok .

Hvis man ikke vil bruge eller har penge til mere , kan den da bruges , men det er vist nederste skuffe nede under hylden med alt det andet(men jeg ville jo have de ekstra streger) . Weaver Classic serien er et langt bedre køb til de samme penge !! eller en VX-2 [Wink], den kan findes til næsten samme pris hvis man er heldig.

Så har jeg prøvet det [Smile], hilsen A-bolt

PS , er en VX-1 værd at rode med [?] http://www.handladigitalt.se/leupold-vx1...-6685.html
Svar
#16
Jeg har smidt en SC Vector Grimlock 1-6x24IR , på en Anschutz 1427 Biathlon.

Umidelbart er optikken fin, også på en overskyet efterårsaften.
Den rød/grønne Dot er ok.

Der er ret utydelige klik på højdeindstillingen, og stort set ingen klik, på sideindstillingen.
Det kan være det bliver bedre, når skiverne "motioneres"
Men til prisen på US$ 150 inkl. porto til Grønland, så er jeg godt tilfreds, indtil videre.

http://www.aliexpress.com/item/Super-Dea...36212.html

jeg overvejer om 1-6'eren skal over på mit .308 win projekt, og så smide den 2-12 Walther PRS fra det projekt på Anschutzen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Taenker lidt over dit foerste indlaeg, hvor du skriver at du vil have mest muligt for pengene. Det ser ud til at du I mellemtiden har investeret I 7 - 9 forskellige kikkerter, men stadig uden at opnaa et optimalt resultat? Jeg vil tro det havde vaeret billigere at koebe en enkelt kikkert af topkvalitet fra starten [:I]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#18
Det kan jo være at de er til forskellige rifler?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
[Big Grin] Nemlig , hver kikkert har sin egen riffel !.

450 Marlin , 358 Win , 358 Norma Mag , 30-06 . Man er nød til at have noget at vælge imellem , alt efter hvordan sol og måne står [Big Grin].

Hjemmeladeren , hvorfor det !,tror du at en dyrere kikkert vil føre til større jagtheld [?], de har da fungeret alle sammen !, det er da kun fordi det er sjovt at prøve lidt forskellig jeg roder med lidt hele tiden [Smile]. Hilsen A-bolt
Svar
#20
Jeg er super glad for min Trijicon 1-4x24 accupoint


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)