Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftebejse
#1
Leder efter en "bland-selv" eller evt færdig produkt der kan give et ex-lakeret geværskæfte (Garand) en smuk mørk farve.

neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#2
Almindelig sprit bejdse

Når jeg har monteret kapper på rifler og slibningen ikke har været hel perfekt, så indfarver jeg med sprit bejdse. Sprit bejdsen er hurtig til at tørre og farven kan derfor kontrolleres – vandbaseret! Ja det siger ligesom sig selv. Til indfarvning og rep. arbejde bruger jeg en mørk valnød, lys eg og en mørkerød mahogni. Pas på -farve forskellen mellem våd og tørt træ er meget stor. Poserne koster omkring 20-30 kr. Dem blander jeg så til farven passer nogenlunde – start med en lidt for lys blanding - så laves en prøve der skal tørre helt op – så påfører jeg den endelige overfladebehandling for at få en ide om det endelige resultat. Blandingen justeres alt efter resultatet. Det kan også bruges til knivskæfter.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#3
Hej THORLAK, tak for tipset, det lyder som noget jeg godt kunne få rigtigt meget fornøjelse af. Slutter du af med en lin-olie overfladebehandling eller er andre træ-olier bedre?
Jeg vil ikke have at skæftet bliver alt for "fancy" det skal jo immervæk sidde på et mil.våben. Er korn 100 for grov?
mvh

neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#4
Hej neuhof

Nu ved jeg ikke hvor meget du vil gøre ud af det, men…
Start med korn 100 og gå til 220…Jeg plejer at ende på 6-800, på haglbøsserne ender jeg på 1200. Slibe ridserne skal helt væk hvis resultatet skal være bare nogenlunde, når du påfører olien bagefter træder de meget tydeligt frem. Hvis du har tryk mærker på skæftet kan du rejse træet igen ved at varme et stykke fladjern godt op og trykke det mod et vådt stykke stof direkte oven på tryk mærket.

Skæfter, både på våben og knive, mætter jeg først med ”Danish Oil” eller anden hærdende olie f. eks Old London, som regelen flere lag og fjerner overskydende olie med ståluld mellem hvert lag. Hvis det er lavet ordentligt så får du en rigtig holdbar overflade.

Her er et par adresser, hvor jeg har handlet med stor tilfredshed. Specielt Dyson’s er bare så hjælpsomme. De fik en lille las guncase filt over som farve prøve og tilbage fik jeg et stort stykke brugt filt i nøjagtig samme farve.

http://www.chambersgunmakers.co.uk/ultra.htm
http://www.peterdyson.co.uk/ Workshop equipment

God fornøjelse mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Hej neuhof

Hvis du vil bruge Danish Oil så har http://www.hanghoi.dk/
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Hej THORLAK, fik et udmærket resultat ud af din blandingsopskrift.
Super - tak for hjælpen.
mvh

neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#7
Hej Neuhof
Jeg fifler lidt med knivmageri.
Jeg er gået væk fra spritbejdsen, idet jeg ikke "gider" at blande pulver + sprit ( = et værre svineri!!!)
Istedet bruger jeg narvsværte. Det er læderfarve og det kan jo også bruges til skederne[Big Grin]

Mvh. MS

"Man skal ikke sælge skindet før børnene er skudt"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#8
Jeg har aldrig rigtig haftt succes med spritbejse. jeg synes de bløde ører er blevet sorte og de hårde årer ikke tog farve. Især på bøgeskæfter har jeg haft problemer. Jeg fandt dog ud af, at det de kalder lakbejse i nogle hvide beholdere med 150-200ml virker rigtig godt. Til gengæld skal man være omhyggelig med penslen, da man næsten kan "male" årer på træet. Men det giver et flot og ensartet spil, og fås i et utal af varianter.
MVH
Henrik
Svar
#9
Pas på med kombinationen af bejdse og olie...
Jeg modificerede og sleb et skæfte på min salonriffel.
Det viste sig at det var lavet af bøgetræ.

Nå, men efter at have konsulteret en bøssemager, mente han, at jeg sagtens kunne bejdse først og oliere bagefter. Og hvis bejdsen efter oliering ikke vær jævn, kunne jeg bare bejdse ovenpå - bejdsen skulle nok trænge igennem, når bare der var en slat salmiakspiritus i bejdsen.

På opgaven med "krum hals" pudse slibe gøre våd (=aftørring med våd klud for at rejse årene - ikke noget med at dyppe i vand og sådan...) pudse med endnu finere slibepapir osv.....til skæftet var helt glat og silkeblød. (var helt nede på korn 1200 til sidst!)

På med bejdsen over 2-3 omgange. Skæftet blev rigtig flot - ja faktisk rigtig rigtig flot endda!!![:p]

På med den første omgang skæfte olie[B)][B)][B)]

Bejdsen flyttede lige rundt på "sig selv" nogle gange og skæftet blev broget!....

Jeg skulle nok have valgt at lakere oven på bejdsen i stedet...[xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Hej ran

Den med at bejdsen flyttede sig rundt på sig selv, har jeg ikke hørt/set om før.
- var det vand eller sprit baseret?
- var skæftet helt tørt inden du påførte olien (dumt spørgsmål)?

mvh Thorlak

Pral: 14 ænder med 18 skud - med den lille "nye" englænder i cal 16 - rolig nu - jeg kommer ned igen og helt af mig selv!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Hej ran

Den med at bejdsen flyttede sig rundt på sig selv, har jeg ikke hørt/set om før.
- var det vand eller sprit baseret?
- var skæftet helt tørt inden du påførte olien (dumt spørgsmål)?

mvh Thorlak

Pral: 14 ænder med 18 skud - med den lille "nye" englænder i cal 16 - rolig nu - jeg kommer ned igen og helt af mig selv!



Ja, træet var tørt.
Bejdsen var spritbejdse, idet jeg vurderede, at den flygtige sprit ville tørre hurtigere. Træsorten var bøgetræ.
Der var tilsat et skvæt salmiakspiritus, idet det får bejdsen til at trænge bedre ind.
Og ja - træet var HELT tørt!
Du kan se det brogede skæfte under "Members only" i en tråd med et dralf-projekt.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jeg så et sted på nettet da jeg læste ombejdse, at man skal passe på med at give mere end en gang bejdse, da bejdsen kan trække sammen i skjolder. [Sad]

Lige nu kan jeg ikke finde det, men jeg søger.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#13
Beklager, jeg kan ikke finde det. [xx(]

Jeg har prøvet at farve en parketstav af bøg med forskellige farver narvsværter. Efter narvsværten, blev staven olieret med linolie med alcanorod, ca 20 gange.
[Image: Narv.jpg]
Øverst ses et stykke ubehandlet bøgetræ, af samme stav som det olierede.

Jeg kan ikke huske hvad farverne hed, men det finder jeg ud af i morgen.

Jeg er ikke tilfreds med farvningen, da det tæt på ser ret kunstigt ud.

P.S. Neuhof/Thorlak : Hvor køber I de poser ?? Jeg har kun fundet det færdigblandet, til en meget høj pris.[B)]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#14
Prøv at bruge den mahogni farvede spritbejse på et stykke ditto stav, og se hvordan det ser ud FØR oliering...og giv det så en gang lak!

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Citat:quote:

P.S. Neuhof/Thorlak : Hvor køber I de poser ?? Jeg har kun fundet det færdigblandet, til en meget høj pris.

Mvh

Zoli


Poserne kan bla. købes i Bauhaus[Wink]

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#16
sorry - havde ikke set spørgsmålet -ja de kan købes i byggemarkedets farvehandel - pris 39.95 - pr. stk.
mvh

neuhof
ps. fandt senere ud af at Garand skæfter oprindeligt kun er behandlet med linolie - nå men "mit" skæfte viste sig at være et Beretta skæfte - med en International Harvester ombord - iøvrigt med et Springfield bundstykke fra 1943!! Klogere bliver man oftest bagefter.

"Audemus jura nostra defendere"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)