Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Korte piber/lange piber
#61
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Det ville derfor være fint at kunne lave en tilnærmet "formel" man kunne bruge, som kan give en vejledning i hvornår man ikke må save mere af!


Problemet med formler er at de ofte tages for bogstaveligt, fordi det ikke er beskrevet hvor mange antagelser der er gjort.

Ikke destomindre har jeg masseret HVK's 243 data og dine egne (teoretiske) 338 LM data og fundet at trykluftsmodellen er rimelig præcis dvs inden for +/-10 m/s for 338 og +/- 5 m/s for 243.

Kigger vi på den igen: E0=P0*vol*ln(1+Pi*rad^2*L/vol), så er vol/(Pi*rad^2) dit og ignorantens forhold for hvor meget pibe der går til hylstervolumen. Lad os kalde det F(orhold) for kaliberen.

Så har vi E0=konstant*ln(1+L/F), eller hvis vi kender en konkret energi E1 til pibelængden L1:

E = ln(1+L/F) * E1/ln(1+L1/F)

Desværre har vi stadig logaritmen ln, så den ikke kan regnes ud på enhver lommeregner. Hvis man tilnærmer udtrykket yderligere så bliver det for upræcist.

At der er forskelle i præcisionen mellem 243 og 338 skyldes at langsomt krudt afviger for meget i forhold til trykluftmodellen, fordi trykket opbygges over tid og ikke (næsten) momentant. Det svarer til at trykket først topper når kuglen er et stykke ude i piben dvs større "hylstervolumen" og kortere "pibelængde" - udover at kuglen har en "starthastighed" i forhold til modellen.

osterwald
Svar
#62
Hej osterwald!

Jeg er ikke i tvivl om at det er noget hen i retning af din "trykluftsmodel" vi skal for at få en brugbar "formel"

Jeg har fået lokket et par "tal-nørder" til at gruble over vores problem, så jeg selv kan hvile mit hoved lidt og få ladet nogen flere patroner op[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#63
Så haler jeg lige en gammel krikke frem igen, da der er kommet nyt hø i krybben!

http://www.loadammo.com/Topics/October05.htm

Julehilsner

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#64
Spændende læsning -

Jeg kan se at R=[(vol+area*L)/vol]=1+L/F, jfr trykluftsmodellen ovenfor, så der er enighed om den afgørende parameter.

Faktoren F= [(1-R2^-.25)/(1-R1^-.25)]^.5 er til beregning af hastigheden, så hvis det er energien der sammenlignes bliver faktoren

E2/E1=(1-R2^-.25)/(1-R1^-.25)

I forhold til trykluftsmodellen har vi

E/E1=ln®/ln(R1), da R=1+L/F.

Jeg har prøvet at regne tabellen igennem og finder at (1-R^-.25) ligger ca 1 m/s under hvor ln® ligger ca 2 m/s over.

Der er dog en forbløffende præcision i begge formler.

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)