Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftrækkets vægt
#1
Hvad er den optimale instilling af aftrækket under brug til jagtfeltskydninger.
Hvis vi følger M@X anvisning skal aftrækket stilles så det passer til jaglige forhold, men hvis vi skal have mulighed for at gøre os gældene til en konkurrance så er det vel en fordel med et let aftræk.

Det leder tanken hen på at stille yderligere krav til riflen ud over Kaliberkravet !!

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#2
Davs Claus

Du er da vist blevet bidt af en gal feltskytte.

(eller er det "rekorden for flest indlæg på en uge" du går efter?

Hvis det skulle være en fordel med et meget let aftræk, så vi nok flere med snelle[xx(]

Med 1,2 kg. tror jeg vi dækker det meste.

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Mvh.

mp
Svar
#3
Jo MP jeg har altid haft lyst til feltskydning, men ikke altid haft tiden, nu har jeg tiden, om "bestyrelsen" vil det, og da jeg mener jeg næsten har den optimale riffel, skal jeg lige have finpudset instillngen af aftrækket.
Jeg har også en foreløbig ladning klar med en 125 grains Nosler BT.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#4
Hej Claus,
jeg vil vælge et let aftræk, og jeg vil gå længere ned end 1,2 kg. Jeg kan godt li' et let aftræk til jagt også. Jeg bruger en mellemting mellem bevidst og ubevidst aftræk.

mvh. JOhannes
Svar
#5
>JTK

Hvilken vægt stiller du dine aftræk til?

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Mvh.

mp
Svar
#6
Vel et individuelt foretagende... jeg synes min Sako stod for højt så den blev justeret ned så.. nu har jeg 2 rifler på 1100 gr. og Varminten er på 800 gr. [Wink]

[Image: skydforsaan.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#7
jeg har lige med lidt lodder, snor og en tom rosinbøtte målt og vejet aftrækket på min Varmintmaster 1320 gr.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#8
Jeg har ikke noget så fancy som snelle på mine rifler, men foretrækker dog et let aftræk.
Min 6,5x55 og min .264 Win. mag. har en aftræksvægt på 700 gram
og min "Varminter" i .220 Swift har 300 gram.

Swift
Svar
#9
Hej MP,
hvis man løseligt måler med en snor med elkedlen i, så ligger aftrækkervægten på ca. 1400-1500 gram. Snoren går sikkert på et par steder. Jeg har prøvet at stille aftrækket på dem begge to længere ned, men så kommer der slæb på aftrækket. Hellere et sprødt aftræk der er sværer en et let aftræk med slæb! SÅdan er det åbenbart på Sauer 202, jeg ved ikke om det er noget der kan gøre noget ved. De to sakoer, jeg havde tidligere var på ca. 900 gram. Det kunne jeg bedre li'. Men det går da godt med Sauerne. Jeg ville foretrække, hvis jeg kunne få aftrækket en anelse mere ned.

mvh. JOhannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)