Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning og vurdering af tryk
#1
Hjælp !

Med risiko for også at blive hånet og latterliggjort i dette forum [}Smile] !!!!!

Hvordan vurderer i hjemmeladere trykket i jeres riffelammunition ? og hvordan vurderer i trykket eller forsvarligheden af ladninger i finder på nettet ?

mvh
Henrik
-------------------------------
Nemo me impune lacessit
Svar
#2
Tja...Man kunne jo starte med at pumpe en ladning, sprænger hylstret og fænghætten er flad, så skal det være lidt mildere[B)]

Nej...Ikke sådan, men jeg starter gerne lidt mildere end foreskrevet. Især med nye krudttyper og kalibre, jeg ikke har erfaring med. Men jeg prøver også at sammenligne ladninger, da jeg enkelte gange har oplevet en række ladninger variere. Det har været samme kuglevægt og krudttype, og så optræder en med en udgangshastighed 200 ms hurtigere end andre...Der er noget galt, så den holder jeg nallerne fra. Men efterhånden som man lærer krudttyper kontra kuglevægt at kende, lærer man at regne startladninger ud. Hvis du virkelig vil spørge en ekspert i riffelladning, så klik dig ind på profilen Greenberg og mail ham...Min egen guru.. Mht efter skuddet og vurderingen af hylstret, er det jo simppelt at kontrollere med gastrykket. Er fænghætten bare en smule flad eller hylstret er mikrorevnet, så er det ned i ladning. Det samme gælder sortsvedning i randen omkring fænghætten.
Great Dane

Svar
#3
Den mest precice måde at vurdere om trykket i en ladning er for højt, er som følger: Affyr 2 - 3 fabriksladninger hvor i på forhånd har målt hylsterdiametren umiddelbart foran udtrækkerrillen med en mikrometerskrue (undgå at måle på den udbulning som stortseet altid forekommer ca 3-5mm længere fremme)kontroler samme mål efter affyring og noter forskellen, hvis i anvender denne faktor som rettesnor for et acceptabelt gastryk kommer i aldrig helt galt af sted. Vedr de af G D nævnte normalt nævnte trykvurderingstegn kan de ligeså godt være tegn på følgende: Sodet fænghætte mindst 3 følgende: stor lukkeafstand pga for kraftig kalibrering af hylstret til den aktuelle riffel. For lavt tryk. eller for højt tryk.
Flad fænghætte: for stor lukkeafstand pga kalibrering eller for højt tryk.
Jeg har en meget simpel måde hvormed i kan kontrolere kalibreringen efter en fullsizening (som ikke er lig med hvad mange fejlagtigt tror, diesættet helt i bund, men anvendelse af et diesæt som former hele hylstret ned til den massive bunddel. I modsætning til halskalibrering som kun former hals og skuldre.) Kontrollen foregår ved at i tager et fuldsizet hylster og putter i kammeret hvorefter i klipper/river et enkelt stykke alm ternet papir på ca 10x10mm som i fugter let på den ene side (så sidder den lettere fast)og placere i forenden af bundstykket, herefter lukker i bundstykket, hvis lukkeafstanden er korrekt vil i akkurat kunne mærke en let træg bundstykkelukning og efter åbning af bundstykket og udtagning af papiret vil i ideelt kunne se et svagt aftryk af patronbunden. Hvis lukkeafstanden er for lille= ikke tilstrækkeligt dybt sizet hylster, kan i ikke lukke bundstykket. Hvis lukkeafstanden er for stor = hylstret for dybt sizet, vil i ikke kunne mærke modstand ved lukning af bundstykket, eller få aftryk på papiret: Ovennævnte metode kan kun anvendes ved ideel kalibrering til den enkelte riffel, og kan let være ubrugelig hvis den samme ammo bruges i en anden riffel.Årsagen er at lukkeafstanden kan variere op til 2/10 mm eller mere mellem forskellige rifler.

jbn
Svar
#4
trykvurdering ved hjælp af laddedata, hastighedsangivelser og brug af kronograf må ansees for værende tilfældig, da samme ladning i to forskellige piber let kan variere med mere end 50m/sek, samt at visse piber kan levere mere end 75m/sek extra uden forhøjet tryk afhængigt af pibemål, friflugtslængde samt overfladekvalitet og materialevalg, så tilbage til en reel vurdering af trykket vha hylstret.

jbn
Svar
#5
Jeg glemte i mit tidligere indlæg at oplyse at det skal være nye hylstre af samme fabrikat som dem man vil anvende, som anvendes til trykkontrol.
Ja der kan være en vis forskel mellem messingen i forskellige fabrikater, men ikke så meget at det giver problemer.
En anden ting er at man selvfølgeligt også som suplement kan anvende vurdering af fænghætterne, hvis man er sikker på lukkeafstanden.

jbn
Svar
#6
Jeg har fået en pæn mail fra en venlig person ansat ved Norma.

Den korte version !! Kig i den norske ladeboken, afsnit: "vurdering af tryk".

Trykmåling er ingen eksakt videnskab og hvad der fungere forsvarligt i en riffel kan gi' et pænt overtryk i en anden og omvendt.

Så øh ?!?!?! fænghætter, bundstykkeåbning, måling af trykring osv. osv. er vist det der kan kontrolleres.

Henrik
-----------------------
Nemo me impune lacessit
Svar
#7
Jeg er enig i at det kan være svært at vurdere trykket, men min erfaring siger mig at kronografen er uundværlig, samt at f.eks Vitavouris ladetabeller er ret gode at vurdere efter.
Det hjælper også at have prøvet flere forskellige våben i samme kaliber, med samme ladninger!!

Jeg har konstateret at måling af hylsterbunden er en god metode i de fleste af mine rifler, specielt hvis man går "statistisk" frem.
(altså baserer sig på mere end 5 skud, gerne 10 skud.)

I reglen har jeg ikke travlt med absolut at pine den maksimale hastighed ud af en kaliber, men sigter efter den mest præcise ladning der optræder lavere end maks. ladningerne i tabellerne, hvis jeg vil have en hurtigere kugle, så anskaffer jeg mig en kaliber med større hylster[Wink] (og jo.. der findes en 6,5x55 "improved")

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)