Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hvornår er en riffel en riffel?
#1
Et lidt underligt spørgsmål men...... Hvad adskiller en riffel og en pistol? Ja, en riffel har som regel et skæfte, men der er jo ikke nogen der forbyder en at sætte et pistolgreb eller et foldeskæfte på? Hvad med løbslængden, hvor langt ned må man korte en riffel pibe før det er på kant med loven? Og endnu bedre - hvor står det? Det står så vidt jeg har fundet ud af ikke i våbenloven, men måske i en fortolkning til do??? Eller er der ikke nogen krav ud over tilladelsens farve?

Grunden til mit spørgsmål er en dansk bøssemager har bygget en revolver om til en riffel. Desuden var tanken om de store amerikanske single shot pistols der typisk har en riffel lås og et kort løb. Nogen der ved noget???

MVH
Henrik
Svar
#2
hej hvk
en riffel er en riffel mår den har en pibe på mindst 30.cm
og har en total længte på mindst 60.cm

(har sendt en mail)

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej hvk
en riffel er en riffel mår den har en pibe på mindst 30.cm
og har en total længte på mindst 60.cm



Ikke og men eller!
Altså enten min. 600mm totallængde eller min. 300mm pibelængde.

Life's GREAT if you're a loony.

Henrik
Svar
#4
nej the dane det skal foståes så ledes:

en riffel er en riffel når piben er mindst 300mm lang og våbnet er minst 600mm langt begge dele skal være opfyldt
dvs: pibe 301mm
våben :total 601mm så er det en riffel

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Hej Hatting
Tak for tilsendte - den kendte jeg ikke. Men der står altså "eller" i de papirer jeg fik af dig.... Jeg er ved at drømme om en Ruger MK-II skiveskydningspistol med 320mm fluted løb fra en Otterup baneriffel og en kikkert. Selvfølgelig med et par Harris støtteben...:-)
MVH
Henrik
Svar
#6
Helt så enkelt er det nu ikke, for våbnet skal også have det, som politiet kalder "riffel særpræg". Du må altså ikke lave en lang pistol på 601 mm.
[|)]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
En anden lille detalje som "de" "hænger sig i" er om riflen kan "bruges" altså affyres i "afkortet tilstand" altså med foldet skæfte eller adskildt (uden brug af værktøj)

Foldeskæfter er IKKE tilladt, hvis de ved foldning afkorter "riflen" til under de 60 cm,og våbnet stadig kan skyde, men man må gerne have "takedown" rifler.

F.eks kan en langløbet pistol med et "løst påskruet" skæfte IKKE registreres som riffel.

Laver man en "Riffel" af f.eks en revolver, skal dens skæfte altså ændres så det "lange skæfte" ikke umiddelbart kan afmonteres, og våbnet bruges som en langløbet pistol.

derudover er der ikke nogen regler.. Det der med "Riffel-særpræg" står ikke i de "Schengen-regler" som politiet læner sig op ad nu om dage. (EU-harmonisering[Sad!])
Det er dog normalt at definere en "Riffel" som et våben der er konstrueret til at støttes mod skulderen ved affyring, dermed bliver selv de lange af amerikanernes "bolt action pistols" udelukket.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
ok, spændende..... jeg er da i tvivl om min US Karabin med foldeskæfte er 60cm...... Men argumentet lyder logisk nok. hmmm det var ellers en skam.....:-)
mvh
Henrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)