Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm - 223 Rem
#21
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

En endnu bedre kombination er en 6mm/250 En .22-250 udvidet, eller kalibret op til 6mm.
Hogmeister



Så kan man da lige så godt vælge en 6xc, når man alligevel er gået halvvejs [Smile]

Mvh. Loft
Svar
#22
Citat:quote:

En endnu bedre kombination er en 6mm/250 En .22-250 udvidet, eller kalibret op til 6mm.
Hogmeister


Frem og tilbage er lige langt...det er bare en 243W... om man nedkalibrerer et 308W hylster eller op-kalibrerer et 22-250 hylster er vel et fedt[Big Grin]
Svar
#23
Citat:quote:

Frem og tilbage er lige langt...det er bare en 243W... om man nedkalibrerer et 308W hylster eller op-kalibrerer et 22-250 hylster er vel et fedt

Uhhhhhh nej da......

Det er potientielle indtjeningsmuligheder du er ved at eliminere her[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Skal alle fordele være på éns side så er der ingen vej uden om 6x47 Lapua!

- Lapua messing (altid en absolut fordel)
- Lille fænghættelomme der bør give bedre forbrænding (klar forbedring ifht 6XC)
- et layout der tager udgangspunkt i hylsterets aktuelle geometri
- ingen fireforming
- lidt stejlere skuldrer hvilket bevirker en lidt mere distinkt lukkeafstand (ifht. 243win).

og så selvfølgelig.....
- Lapua messing
- Lapua messing
- Lapua messing
- Lapua messing
- Lapua messing
- Lapua messing
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Lige en flok tillægsspørgsmål:

- Er 6x47 blot en nedkalibreret version af 6,5x47 Lapua?
- Hvorfor er det en fordel med lille fænghætte når nu hylstret har så relativ stor voloume? Jeg tænker "lille fænghætte - mindre tænding" (spørger af ren uvidenhed)
- er 6,5x47messing ikke MEGA dyrt?

J.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by GT

[quote]

- lidt stejlere skuldrer hvilket bevirker en lidt mere distinkt lukkeafstand (ifht. 243win).

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Du mener selvfølgelig fladere skuldre giver en mere distinkt lukkeafstand.[Wink] Modsat en 9,3 X 62 som har stejle og små skuldre og som ikke "bunder" så distinkt i kammeret

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Citat:quote:

- Er 6x47 blot en nedkalibreret version af 6,5x47 Lapua?
- Hvorfor er det en fordel med lille fænghætte når nu hylstret har så relativ stor voloume? Jeg tænker "lille fænghætte - mindre tænding" (spørger af ren uvidenhed)
- er 6,5x47messing ikke MEGA dyrt?



- Jeps, det er en nedkalibreret 6,5x47. Tricket består i at du fuldkalibrerer før første ladning og så ikke yderligere.
Hele geometrien er lagt ud herefter.
- Teorien og erfaringerne går på at krudtet antændes i en tynd søjle og forbrænder mere udad i stedet for med den store fænghætte at blive presset frem og antændt "bagfra". De "stejle" skuldre frem for "lange" skuldrer skulle teoretisk og praktisk også medvirke til at krudtet skulle have nemmere ved at blive i hylsteret under "ignition" og derfor ikke slide så voldsomt på throaten.
Yderligere er der den indlysende fordel er at de små fænghættelommer holder mål langt bedre og ikke så let taber hænghætter når folk genlader hylstrene mange gange og/eller generelt kører med højt tryk.
- Nej messingen er ikke dyrere end alt andet. Jeg har da set "grådige" priser på 10-12 kr stk, men så handler du det forkerte sted[Wink]

Så kan man så sige, "hvad så med 6BR?".
Den er kort, har stejle skuldre og relativt meget pibe slitage ifht til f.eks 6,5 træls.
Den ligger lige på grænsen og er derfor også erfaringsmæssigt meget følsom med ladningerne. Kombinationen af muligheder med brændhastigheder på krudt og hylstergeometri må så være kompromiser i større grad end f.eks 6x47 Lapua???

@Max, potato - tomato[Wink]

lange slanke skuldre kontra korte stejle......[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hmm...interessant, hvis man engang skulle bygge en lille vildkat[Big Grin]
Svar
#28
Første ladning til skadedyr var en 70 grains BT med 1100 m/s.
Virker egentligt udemærket på ræv og krager[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Undskyld, hvis jeg hi-jacker tråden.

Men GT - er du ikke lige rar at forklare hvorfor, Lapua messing skulle være/er bedre en andre kvalitetshylstre som f.eks. Norma?

Tak for'et! :-)

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#30
Lapua messing er...

- mere uniform i målene (behøver generelt ikke halsdrejning)
Tager du nye Lapua hylstre er det unikt hvor uniforme de er "ud af æsken"
- en mere stabil materialekvalitet (flyder ikke så nemt og skaber "donuts")
- har som oftest ikke ulige godstykkelse i skuldrene (en stor fordel for at undgå "donuts"
- har i kalibrene 6,5x47 og 308win små fænghættelommer (en fordel jfr. ovenstående indlæg)
- koster overordnet ikke mere end Norma (ellers køber du hylstre de forkerte steder og JA, der ER forskel på Lada og Mercedes[Big Grin])
- tåler generelt flere genladninger
- tåler generelt et højere tryk, hvis det ellers er ønskeligt (det er det notorisk for mange hjemmeladere)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
@ fisker

Glæder mig til at følge dit videre projekt.

Mvh Søren
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Hej Kjeldsen.

Så kom jeg også et skridt nærmere [Wink]
Har lige ladet nogle 6-223R med Speer BT 6mm 85Gr.
Skal så lige ha fundet Vixen [:I] og en pibe med 7-8" stigning
men det skal nok jeg nok nå inden bukkejagten. [:p]
[Image: 2010-340-5-7-31-1-6-223R.JPG]



Er du sikker på at de patroner, som du har ladet, kan bruges i din nye pibe. Du har jo ikke haft muligheden for at prøve hylstert i kammert...

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#33
Er du sikker på at de patroner, som du har ladet, kan bruges i din nye pibe. Du har jo ikke haft muligheden for at prøve hylstert i kammert...


Hej rkn.

Nej, selvfølgelig ikke.
Nu bliver GT der skal lave piben og han vil ha nogle nye hylstre til kaliberet sammen med piben.
Så de viste patroner var enlig bare for at afprøve den ny indkøbte die og for at se hylsteret form efter en tur i Fl.Die
Men der sker snart ting og sager. [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#34
Nå ok, Var bare bange for at du havde ladet en ordenligt stak[Big Grin]
Pressede nemlig selv 150 stk hylster til min 270 win, som efterfølgende ikke passede i min nye pibe/kammer. Men efter en hårde presning/sizning, passede de 100 %. Det var også GT som lavede min pibe, og det virker bare perfekt[Wink]

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#35
Så er jeg kommet et skridt videre. En lille "godt brugt" vixen er hentet hjem fra Sverige til en fornuftig pris[8D] Serienummeret siger 1970/71. Låsen virker meget lidt brugt. Til gengæld er der en svensker, der har fjernet bagerste sigtemiddel med en vinkelsliber. Ikke særlig elegant.[B)]
Riflen skal være basis for mit projekt. Næste skridt er en ompibning. Våbensmeden er kontaktet. Min hensigt er at få en pibe på i samme lette kontur, således at det forbliver en let og handy purchriffel. Stigningen skal være 8" så den kan håndtere kugler op til ca. 100 grs.

Mvh Søren

[Image: sakol461222001.jpg]
Svar
#36
Var li´e en tur på skydebanen med 2 nye ladninger til min T3/Lothar Walther kombination.
Her er et eksempel på en 3-skudsgruppe med 100 grain Sierra Prohunter:
[IMG][Image: 3-skudsgruppe6x45mm100grainSierraProhunterN530.jpg][/img]

Denne ladning har jeg tænkt mig, at anvende i maj...hvis der nu bare ville komme en buk forbi [Wink]

Fik også testskudt med 90 grain Nosler Ballistic Tip:
[IMG][Image: 3-skudsgruppe6x45mm90grainNoslerBallisticTipN530.jpg][/img]

Samme spredning som med Sierra´en. Skal bare klikkes ind på optikken, så er der et godt alternativ mht. præcision.

Bliver spændende at se hvordan Sierra og Nosler opføre sig i vildtet i.f.t den 85 grain Speer BT jeg har anvendt med gode resultater i 2010-11.
Svar
#37
Ja, Carsten jeg er slet ikke misundelig [:o)]
GT har fået et Blaser løb over som bliver klonet til 6-223 [8D]
Fik så set et KKC skæfte på en Blaser også [:p] så nu kan jeg ikke leve uden sådan et skæfte.
Der skal nok komme billeder når det bliver tid.....GT
Jeg kan bare ikke vente [Big Grin]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#38
Hvilken pibe kan du klone fra - til en 6-223?

J.
Svar
#39
Det er en alm. 223R som der bliver lavet om til 6-223R
Men det har GT styr på [:I] Jeg glæder mig bare til den er færdig.
Men så skal der nok komme billeder mm. [Smile]
Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#40
Hej Carsten

Det ser rigtig godt ud.
Har du ikke været betænkelig ved at disse 100grs kugler skal sættes meget dybt i hylsteret?

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)