Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Praktisk tøj til 5 måneder i Skotland.
#1
Hej. Jeg skal 90% sikkert til Skotland i 5 måneder og arbejde for en gut. Det jeg skal lave kommer til ar være noget skadedyrs kontrol, skov rydning, med-stalker og nogle andre ting.
Dertil skal jeg bruge noget praktisk tøj. Noget der kan holde vind og regn ude. Men samtidig også noget åndbart.

Kom meget gerne med nogle forslag til noget tøj. Støvler og gaiters har jeg. Så jakke og bukser hovedsageligt.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Tweed slår alt og det behøver ikke at vaskes ret tit.

Derfor bruges det osse af stalkerne i Scotland

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej Boldsen

Dværgen har ret. Tweed holder derovre og så ligner du også en af de lokale. Et sæt Härkila Prohunter vil du imidlertid næppe heller ikke fortryde. Spændende projekt du har gang i - held og lykke!

MVH
Klaasehaans

Official VTF smagsdommer
Officially approved never-to-be member of Team Headshot
Svar
#4
Hvorfor ikke vente til du kommer til Scotland og kobe det rigtige udstyr der?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor ikke vente til du kommer til Scotland og kobe det rigtige udstyr der?
Hogmeister



Det kunne bestemt også være en mulighed. Men vil gerne have noget at starte med. Så kan jeg alrid supplere med noget mere/andet når jeg kommer der over.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Jeg er stor fan af inderbehlædning af merinould, fra f.eks. icebreaker.

Ulden har ikke helt de svedtransporterende egenskaber som moderne svedtransporterende undertøj har. Men det er jo uld og derfor tildels selvrensende. Derfor kan man bruge den samme underbeklædning flere dage i træk, uden at man får en fæl dunst, det kan kundtstof underbeklæning ikke prale med.

Desvære er beklædning af merinould ikke billigt [V]

Yderbeklædning ved jeg tilgengæld ikke en skid om.

Mvh. Loft
Svar
#7
Jeg har kun været i Skotland få gange, men min erfaring er, at husene generelt er dårligt opvarmede og det kan være svært at tøre vådt tøj. Derfor vil jeg anbefale et sæt svedtransporterende undertøj og mikrofleece + fleecejakke i god kvalitet. Overtøjet synes jeg skal være vandafvisende/vandtæt. Som hverdagsbeklædning ville jeg ikke vælge tweed.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Hej Boldsen

Jeg ved ikke om det virker i Skotland, for der har jeg aldrig været, men jeg ved at det virker 200% her i Danmark.

http://www.aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=4&lang=en#

Jeg har heldragten og det er bare super-super lækkert!! Der er indbygget hætte som kan bruges som halsedisse og der er skide-klap bagpå, hvis dét skulle være nødvendigt.

Som der er skrevet, har uld den fordel at du ikke lugter af gnu efter én dag, men lige kan strække dén en dag eller to. Hvis arbejdsdagene som skotsk stalker er ligeså lange som dansk skytte-elev, så får du ikke vasket hver dag...

Et Goretex sæt er nok svært at komme udenom, og det foreslåede sæt fra Härkila er et kvalitetssæt, jeg har selv Littmann bukser og jakke fra Seeland, det er billigere og efter min mening et rigtigt godt sæt. Mit har været brugt hårdt i to sæsoner og har holdt mig tør indtil videre...men som nævnt: jeg har aldrig været i Skotland. [Smile]

Rigtig god tur, hvis du kommer afsted. Jeg er sikkert ikke den eneste der MEGET gerne læser om din tur...

/Kalle
Svar
#9
Hej Kalle.
Jeg kommer ikke til at arbejde som stalker hele tiden. Der vil også indgå en hel del skovarbejde. Men i det skotske vejr skal der noget til som kam holde vind og især regn ude på såvel jagt som skovarbejde. Der skal helt sikkert købes et par sæt varmt undertøj. Og gerne noget som ikke kommer til at lugte efter én dag.
Og jeg skal helt sikkert nok skrive og lægge billeder ind af min tur løbende!
Dét slipper i sgu ikke for [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Hej Boldsen,

Hvad endte du med at iføre dig derovre? Og hvilke erfaringer gjorde du dig mht beklædning?

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#11
hvis du vælger tweed så prøv at kigge på http://www.bobparratt.co.uk/
Svar
#12
Jeg endte ud med at bruge mine jagtstøvler (til de HELT tørre dage (red. sjældent)), dyrt regntøj (kan ikke huske producenten). Gummistøvler (muck boots), flere forskellige fleece (northface), deerhunterjakke (gerne med gore-tex osv).
Jeg gik efter noget der var overkommeligt til prisen, noget som gerne måtte blive slidt, og aller sidst noget der kunne smides ud med god samvittighed efter endt brug (her tænker jeg på penge). Jeg tror ikke det HELT dyre tøj bliver mindre slidt end det andet (til moderat pris).
Varmt undertøj er også en selvfølge og her ville noget anti-lugt noget være super. Jeg brugte dog bare det normale northface af 4 sæt.
Husk at have et sæt strømper og et sæt sokker på - på den måde undgår man vabler. Jeg brugte forskellige producenter af sokker. De behøver ikke være varme da man nok skal holde varmen.

Alt bliver vådt og det bliver slidt i løbet af opholdet. Desuden er sved en realitet lige meget i hvor god form man er.

Netop som der også skrives ovenover, så er tørre mulighederne i husene generelt svært og derfor skal det gerne være noget hurtig-tørrende.

Til mit arbejde derovre ville tweed havde været selvmord [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)