Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemer med el - nu 14000 kroner fattigere
#1
I fritidshuset i Sverige, som vi overtog d. 5 Okt. 2010, kører fyret og cirkulationspumpen, alt andet er slukket.
I perioden til nu har vi været der 10 dage.

Oktober måned aconto el kr. 995,-

Oktober til årets udgang 13975,-[:0][:0][xx(]

Har talt med elselskabet her til aften, og de fastholder regningen, indtil jeg har bekostet en elektriker til at checke huset og måleren[}Smile]

Mit umiddelbare bud er at måleren er gået amok, hvilket jeg delvis fik elselskabet til at gå med på - men ingen elektriker, at betale.

Er der nogle herinde med et bud på hvad problemet ellers kan være, udover at naboen har lagt en forlængerledning ind.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Det er vel Svenske kroner ???

Så er det jo ikke så slemt [Big Grin]

Har de ikke haft vand i elvene sidste år........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Chok... Sikker på at der ikke sidder et elvarmelegeme eller evt. el-gulvvarme og hygger sig? Er det oliefyr? Hvis det KUN er fyret og en cirkulationspumpe, så bruger det tilsammen nok ikke mere end maks 200W. Dvs. 4,8 kwh/døgn. På 90 dage er det så ca. 432 kwh og det passer jo meget godt med ca. 995,- kr. Hvis nu der skulle gemme sig et stort varmelegeme, så løber det dog stærkt. Hvis vi antager et gennemsnitsforbrug på 2kw så bliver det 48 kwh/døgn og det bliver så omkring 4300 kwh. Og så er du jo godt på vej derop med prisen. Det er EKSTREMT sjældent at en elmåler bare kokser og viser forkert. Mit gæt er at der sidder et eller andet elvarmelegeme og hygger sig.

Hvad med forbruget af brændsel til fyret? Passer det med det forventede? Det kunne jo være at varmtvandsbeholderen (Hvis den har et elvarmelegeme) står og sender varme ud igennem centralvarmespiralen fordi fyret ikke kører rigtigt.

Er der fjernaflæsning af måleren? Hvis ikke kunne det jo være en fejlaflæsning.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
[quote]Originally posted by M@X 2.0

Det er vel Svenske kroner ???

Så er det jo ikke så slemt [Big Grin]

Har de ikke haft vand i elvene sidste år........

Nej det kunne da have været meget være[:o)]

Elven/kanalen i baghaven er der masser af vand i. Den kommer oppe fra kraftsstationen.

Men til knap 1,40 sv.kr. per KW er det squ mange kilowatt fyret og pumpen bruger[}Smile]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Nja McQuolle der er ikke gulvvarme nogen steder og den tidligere ejer kørte varmt vand fra fyret men varmede op med el. Hun brugte for 14000 kroner el om året.

Fra 5 oktober til 28 december, havde fyret haft et olie forbrug på ca. 200 liter, hvilket indbefatter de 10 juledage vi var der og der var fuld skrue på varmen.
Det er ligesom -31 om natten kræver lidt, hvis man ikke skal krepere af kulde[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Jeg vil starte med at slukke Fyr og pumpe.

Derefter starte med at slukke for HPFI relæet og se om der stadig er gang i elmåleren.

Hvis der ikke er gang i den, så slå den til, og sluk for alle grupper og tænd en af gangen.

Hvis der er en af dem hvor den begynder og køre så har du ihvertfald indkredset om det er 1 eller 3 faser der skal ledes efter.

Kunne der stå en varmeblæser på et loft, et skur eller en kælder???

Har set det engang før men det var varme måleren hos en gammel afdød mand. Det vidste sig at der var en garage der var skjult af højt vegetation som ingen kendte til. Der stod en nydelig gammel Triumph Mayflower mener jeg det var i vældig god stand. Der var nogle arvinge der fik noget af et chok at finde sådan en.

Håber du finder en løsning.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Jeg vil starte med at slukke Fyr og pumpe.

Derefter starte med at slukke for HPFI relæet og se om der stadig er gang i elmåleren.



Nu har jeg endelig fået fat i jaktlagets leder som kikker efter huset. Han vil se om han kan få en elektriker ud imorgen.

Det er jeg spændt på - svenske håndværkere[xx(]

Jeg smutter ikke lige derop - der er 'kun' 900 kilometer, hver vej[:o)]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Nægter at tro på at det bare skulle være fyret og pumpen. Det svarer til et gennemsnitsforbrug på knap 5kw/h. Hvad med varmepumper? Dem er de jo så glade for i det svenske de kunne godt have en effekt der kunne forklare det. Når udetemperaturen når tilpas langt ned vil de køre uafbrudt uden at afgive det mindste varme.

200L på 3 kolde måneder!?! Så koldt som du skriver det er, så synes jeg det lyder af MEGET lidt, med mindre huset er ekstremt godt isoleret.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Nægter at tro på at det bare skulle være fyret og pumpen. Det svarer til et gennemsnitsforbrug på knap 5kw/h. Hvad med varmepumper? Dem er de jo så glade for i det svenske de kunne godt have en effekt der kunne forklare det. Når udetemperaturen når tilpas langt ned vil de køre uafbrudt uden at afgive det mindste varme.

200L på 3 kolde måneder!?! Så koldt som du skriver det er, så synes jeg det lyder af MEGET lidt, med mindre huset er ekstremt godt isoleret.

MvH
Morten



Der er ingen varmepumpe.

Huset har været holdt på ca. 10 grader og den ekstreme kulde kom først midt i November.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Hvor mange m2 er huset på? Og hvornår er det bygget?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Hvor mange m2 er huset på? Og hvornår er det bygget?

MvH
Morten



Bygget i 1970 og på 97 kvm.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Jeg vil starte med at slukke Fyr og pumpe.

Derefter starte med at slukke for HPFI relæet og se om der stadig er gang i elmåleren.



Nu har jeg endelig fået fat i jaktlagets leder som kikker efter huset. Han vil se om han kan få en elektriker ud imorgen.

Det er jeg spændt på - svenske håndværkere[xx(]

Jeg smutter ikke lige derop - der er 'kun' 900 kilometer, hver vej[:o)]
"kun" Det er da hjemmefra fredag ved middagstid, så er du deroppe ved 22 tiden, og så hjem søndag middag igen. [8D]

Hvor henne i Sverige er det ? Skal muligvis til Stokholm indenfor de næste par uger. [:p] en smuttur på 10 timer. [Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#13
Så burde du have et årligt forbrug på ca. 1300L olie. Og da okt-dec udgør ca. 33% af årets samlede varmebehov så burde du have brugt ca. 430L olie. For hver grad man sænker temperaturen sparer man ca. 5%. Så der havner man omkring 250L olie... Så det ser vel ud til at passe rimeligt godt. Så det er nok ikke gået til opvarmning... Det her er godt nok i forhold til danske standarder, men så forskellige kan de ikke være fra de svenske...

Prøv det Stef_H foreslår. Måske en af naboerne så kommer og banker på og spørger om der er sprunget en sikring. :-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#14
"kun" Det er da hjemmefra fredag ved middagstid, så er du deroppe ved 22 tiden, og så hjem søndag middag igen. [8D]

Hvor henne i Sverige er det ? Skal muligvis til Stokholm indenfor de næste par uger. [:p] en smuttur på 10 timer. [Wink]


Oppe i toppen af Värmland, nærmere bestemt Hagfors

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Prøv det Stef_H foreslår. Måske en af naboerne så kommer og banker på og spørger om der er sprunget en sikring. :-)

MvH
Morten



[Big Grin][Big Grin] Nu er naboen ikke en af guds bedste børn, så i den retning vil intet undre mig, men der bor 2 par gamle nisser på modsatte side af vejen, som har det fulde overblik. Mon ikke de havde set det ske[?]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Lad os endelig høre hvad elektrikeren siger, det er jo spændende læsning det her.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#17
Hm... Hagfors... Uddeholm Stålværk.
Kom lige i tanke om hvor det var. Har overnattet i en bil deroppe i januar 2009. det er PÆNT køligt da hotellet var lukket af for natten og de lige havde glemt og sende en mail med kode til Døren.
Det er ikke lige en "smuttur" Det får du så ret i. Fløj til Karlstad sidst og så 2 timers kørsel derfra... [xx(]

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#18
Ja hvis det er stålværket der har lagt en forlængerledning ud, så synes jeg det er billigt sluppet!!!! :-D

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#19
Hmm, i fritidshuse bør alle udvendige stikdåser have sin egen sikring, dette lærte min far på den hårde måde på i hans sommerhus på Marielyst[Sad], der skullebygges 2 nye sommerhuse ved siden af og de lånte lige lidt strøm.[}Smile] Det fik så en hurtig slutning da vi kom for at se til vores hus, den gamle tog hurtigt spaden og startede fra skel, jeg tror at der var 15 stk ledning af 1 meter da han var færdig og så blev strømmen slukket[Big Grin][Big Grin]

Håndværkerne hentede først resterne da vi var kørt igen.[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#20
En Kammerat i det svenske har haft et lignende problem.

Han fandt strømslugeren, det var den pumpe, der hold hans kælder tør.
Styringen af pumpen var defekt, og pumpen brugte 20x så meget strøm som nødvændigt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)