Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæfter!
#21
I betragtning af at det koster det samme at få lavet en netskæring hos en skæftemager, som du skal betale for værktøjet, er det da billigt. ”Det kan jo også bruges flere gange”.
Et andet aspekt som jeg syntes er vigtigt i denne forbindelse er, glæden ved at ”gøre det selv”.

Selvgjort er Velgjort!!![^]
mvh.
Swift
Svar
#22
Det er lige netop det argument jeg bruger hver gang jeg skal have noget nyt værktøj - Nu skal jeg nok snart have et nyt værksted....

Jeg går lige og overvejer om den gl. sako Vixen skal inddrages til et ombygningsprojekt, så må jeg selv igang med netskæringerne, eller om den skal sælges i en byttehandel......

/Jørgen
Svar
#23
Øhh hvis nu du skal sælge din Vixen kan du jo give mig en melding
Svar
#24
Jeg har faktisk en træ kopi fræser der kan skære et skæfte på en 10 minutters tid. Men den er ikke stille op p.t. jeg har en ide med at skulle forsøge med at skære en master i flamingo, belægge det med tape og køre en kopi ud fra det. det burde kunne lade sig at gøre, og flamingo er lidt nemmere at bearbejde end valnød...Det vil gøre det nemt og fleksibelt at ændre lidt fra gang til gang.
MVH
Henrik
Svar
#25
halløj HVK
den kopifræser lyder meget interessant!!!!
min kammerat byggede en 2 pers flyver af et amerikansk byggesæt hvor alt blev lavet af flamingo som blev vrappet med glasfiber/epoxy.
det samme må da kunne gøres med en flamingokopi af ens foretrukne træskæfte[Big Grin][Big Grin]
det ville være rigtig lækkert med et let, robust og HJEMMELAVET skæfte
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Ja jeg havde så tænkt mig at gå den anden vej....:-) Snitte skæftet i flamingo, belægge det med noget rimeligt hårdt (tape) og køre en kopi i træ.... Jeg har kørt ca. 300 skæfter på den fra den samme master, så den kører fint..... Fylder bare en del, men det kan være jeg får den stillet op til vinter....:-)
MVH
Henrik
Svar
#27
Hej Henrik, en kopifræser til skæfter ??? hvordan virker den ?? og hvor meget efterbehandling er der ??? kan man bruge hvilket som helst skæfte som master ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#28
Skæftet skal pudses ned og alle udfræsninger til lås m.m. skal laves efterfølgende. Man kan bruge alle skæfter til master, men jeg ville ikke bruge mit pæneste / dyreste skæfte. Kopi hjulet trykker lidt. Jeg har dog gjort det en gang ved at belægge skæftet med en kraftig tape, det gjorde at der ingen tryk mærker er. Men der skal laves noget opspnding. Normalt tager man blot masteren og borer nogle pinol huller i begge ender. Kopifræsere får i mange udgaver. Denne her er en gammel før krigs fræser som jeg har bygget om. Den har fået nyt skære hjul med kop fræsere og kører ca. 3000 omdr/ min. Masteren sidder i den ene side og skæftet i den anden. Begge dele roterer synkront og vipper samtidig op og ned. Det der styrer vipningen er gevæksterne på skæftet og dermed hvor meget fræsehovedet skærer på den anden side. Ud fra et stykke råt træ plejer jeg at tage 2 overløb af 5min hver. Og i sådan et overlåb kan den sagtens skære en spån dybde på 3-4cm i bøg som er det jeg har kørt mest i. Fræseren er bygget op med noget yderligere styring og elektroniske stop.

Jeg har en del bøgeskæfter til at ligge til enkeltskuds haglgeværer eller salonrifler. Skæfterne har en god størrelse og er råt udfræste. Lidt pudsning, bejse og lak - så skulle den være hjemme.
MVH
Henrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)