Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fejl finding
#1
Så er der problemer med min 6,5-284'er igen.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1867

Efter ombygning og en hurtig indskydning skulle den indvies til feltskydningen på Hindsholm.

I bagklogskabens ulidelige klare lys, kan jeg nu se at jeg skulle have medbragt en af de andre rifler. (Der var én der skød ringere end mig.)

Problemet er at efter 2 skud begynder den at kaste kuglerne 5-10 cm.
Før ombygning skød den fint grupper på 12-15 mm.

Pibens frilægning er kontroleret, bedding er gennemgået, kikkert og ringe er efterspændt.

Jeg mangler nu kun at kontrolere baserne, som har været afmonteret under bruneringen.

Bøssemageren som har udført pibens flutening mener ikke der kommer spændninger i stålet, da fræseren køre langsomt (det har jeg heller ikke forstand på).

Han nævnte noget med låsegangen (hvis den ikke køre lige på patronbunden) som et muligt problem. Dette forstår jeg ikke kan have betydning for projektilets gang. Desuden er der ikke arbejdet med låsestolen under denne ombygning.

Håber der er en metalmand/ombygningsekspert der har et par gode råd.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#2
I teorien kan bundstykke og pibe være forskudt i aksen hvilket teoretisk skulle give en skrå støtte til patron bunden med følgende muligheder for upræcis skydning..... Mennnn..... Jeg ved ikk eom nogen kan bevise at de har oplevet det i virkeligheden. Med de tolerancer der er i en mauser skulle det nok gå. Men ved flutening af piben kan det vel have udløst nogen spændinger? Det kan godt være at han ikke har opvarmet stålet med frøæseren - det lyder sansynligt da det formentlig er lavet med en HSS skive / kontur fræser. Men lad os nu sige, at han har fræst 0,5mm længere ind i den ene side end i den anden? Eller han har spændt piben op efter hullet? Hvis piben er en kortet skytteforenings pibe kan man sagtens opleve at hullet ikke sidder i midten (jeg har sådan en .....:-) og så tager man vel helle ikke lige meget materiale af? Og dvs. ved opvarmning smider den kuglerne i en bestemt retning grundet uens godstykkelse. Men efter 2 skud lyder hurtigt....

Skulle kan kontrollere ovenstående kunne man jo:
- finde ud af hvor den smider kuglerne hen (retning9
- skrue piben 1/10 omgang ud
- spænde riflen op, og se om træfningen når den bliver varm er flyttet 1/10 med uret rundt.

Dette skal gøres af en bøssemager da det forøger lukkeafstanden med 0.1-0,15mm hvilket er en fordobling. Jeg mener ikke at det betyder det helt store (jeg ved andre har HELT andre meninger og vil mene at jeg er idiot....:-) sålænge man ikke ligefrem holder ved den og bruger kvalitets messing. Ovenstående mener jeg selvfølgelig kun hvis det drejer sig om en K98 Mauser af tysk oprindelse da jeg ofte har oplevet dem med stor lukkeafstand og sprængte hylstre uden at de umiddelbart tog skade af det..

Dette var blot ideer - der er sikkert nogen der har nogle andre....:-)

MVH
Henrik
Svar
#3
Hej mp..Piben har vel været afmonteret under arbejdet ? I så fald syntes jaeg at du skal starte med at finde gamle ikke kalibrerede hylstre frem og sammenligne med de sidst afskudte, og fortælle om du kan se/måle forskel.

Vi venter spændt...[8)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Også ville jeg forøvrigt endnu engang kontrollere at piben ligger frit - i skydestilling. Dvs. ikke i en eller anden fin riffel bænk hos en bøssemager, men der hvor skuddet affyres. Der kan godt være forskel på trykket på skæftet m.m.
MVH
Henrik
Svar
#5
Citat:quote:

Skulle kan kontrollere ovenstående kunne man jo:
- finde ud af hvor den smider kuglerne hen (retning9
- skrue piben 1/10 omgang ud
- spænde riflen op, og se om træfningen når den bliver varm er flyttet 1/10 med uret rundt.


Hej HVK
Hvordan dælen får du piben til at sidde fast. og pege i samme retning, hvis du skruer den 1/10 omgang ud.

Hvis du klarer at få piben til at sidde fast, vil det derefter medføre en forøgelse af lukkeafstanden, på mindst 2/10mm, hvilket i sig selv vil være ødelæggende for precicionen

Citat:quote:

Bøssemageren som har udført pibens flutening mener ikke der kommer spændninger i stålet, da fræseren køre langsomt (det har jeg heller ikke forstand på).



Om fræseren køre hurtigt eller langsomt, har intet med spændinger at gøre, det udløses udelukkende af om fræseren er skarp eller sløv.
En ikke usansynlig ting kan være at mundingen er trykket under flutningen (har prøvet[:I])

Der kan også være problemer med omkamringen fra 6,5x55 til 6,5-284, hvis rivalen ikke har kørt frit og concentrisk

jbn
Svar
#6
Citat:quote:

Hej mp..Piben har vel været afmonteret under arbejdet ? I så fald syntes jaeg at du skal starte med at finde gamle ikke kalibrerede hylstre frem og sammenligne med de sidst afskudte, og fortælle om du kan se/måle forskel.

Vi venter spændt...

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com


Hej GD.

De "gamle" ikke kalibrerede hylstre, er de flækkede hylstre omtalt i anden tråd.

Dvs. jeg har ikke hylstre tilbage fra før ombygningen, der ikke er kalibreret.

Citat:quote:

Der kan også være problemer med omkamringen fra 6,5x55 til 6,5-284, hvis rivalen ikke har kørt frit og concentrisk

jbn


Hej jbn.

omkamringen er ikke sket ved denne ombygning.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#7
Kan man på nogen måde fastslå at problemet skyldes spændinger i stålet? eller går man bare ud fra det, når alt andet er kontroleret?.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#8
mp...Mål lige diameteren på hylsterkroppen 2mm over bunden, på de gamle og nye hylstre. Og så skal du lige kontrolere baserne. Du skal også lige foretage Ignorantens yndlingstest...Læg papirbrikker mellem hylsterbund og bundstykkehovedet, når du lukker bundstykket med færdig ammunition og fortæl lige hvor mange der kan ligge bag. Samme test kan du foretage med de afskudte gamle og nye hylstre, jeg er sikker på at der er en forskel. Du har vel tidligere målt friflugten på piben...Mål den igen [Smile]

Spændinger i stålet køber jeg ikke umiddelbart, ellers ville det være et kendt problem i Horsens og omegn, med de skæve produkter de leverer [:I][Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#9
IgnorantSadHej HVK
Hvordan dælen får du piben til at sidde fast. og pege i samme retning, hvis du skruer den 1/10 omgang ud.)

Yep godt point da den jo går i bryst på en K98 - for lang tid siden jeg har haft piben skruet af. Ja så kunne jeg finde på at lægge en 1/10 mm tynd skive mellem pibe og bryst / ring således at den ikke kommer til at hænge grundet slør i gevind. Jeg er enig i, at den forøgede lukkeafstand kan gå ud over træfsikkerheden. Mmen hvis det er SÅ tydeligt at den smider skuddene 10cm efter 2 skud, så er det eneste der skal findes ud af om man kan flytte den retning den smider skuddene i. Og til det mener jeg ikke at lukkeafstanden betyder det store. Herregud det er jo kun en riffel og ikke et stykke finmekanik....:-)
MVH
Henrik
Svar
#10
hej mp
du kan hos brownells købe noget der hedder chamber casting alloy
køb det og få lavet en kammer støbning så kan du måle hvordan dit kammer ser ud i den virklige verden det koster jo kun 17$ +fragt
det er jo billiger end en ny riffel k&b

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
HVK (og MP)
Istedet for at fedte rundt med løse piber og komme i tvivl om det er den øgede headspace der er årsagen til de pludselige kast, så prøv dog at flytte piben over i en anden låsestol (der skulle være en chance for at finde bare en enkelt Mauser/pibe kombination der skyder godt)og se om aben flytter med.
Det kan jo ikke udelukkes at fejlen kan ligge i låsestolen, så ved at bytte piben om med en fra en riffel der er OK så finder MP ud af om det er piben der er syg eller låsestolen.
Husk lige at kontrollere om der er samme headspace på alle 4 kombinationsmuligheder - ellers find en anden donor.

Mølleren foreslog engang at man kunne sætte 5 skiver op og så skyde 5 skud hver dag i en uge. Første skud i den første skive osv.
Efter en uge skulle man så have 5 skiver med 7 skudgrupper der gerne skulle være små, men med forskellig beliggenhed på skiven. Så kan man se om den er lige syg ved det 3die skud hver gang.
Der er den mulighed at der er kommet spændinger i piben ved flutningen, således at piben skaber sig forskelligt afhængig af temperaturen og så kan en gang frysetørring (kryogenbehandling?)måske hjælpe.
Vingsted har vist den mulighed.

Vi følger interesserede med i den videre behandling[8)]



--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
ja, undskyld min uvidenhed på området.

I skriver en masse om fejl i låsestolen, lukkeafstand og forskel i hylsterdiameter før/efter ombygning.

Hvorfor skulle der pludselig være noget i vejen med låsestolen eller kammerstørelsen? disse er der ikke ændret på.

Det eneste jeg kan forstå som en mulighed er pibens fastspænding til låsestolen - det har selvfølgelig også en betydning for lukkeafstanden.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#13
hej MP

Ved hjælp af udelukkelsesmetoden, er der en del der tyder på at problemet er opstået under den langsomtgående flutning[Wink]
Det kan være spændinger, eller trykket munding.

Hvis der er skabt spændinger pga sløv flutefræser, kan det evt kureres ved at flute igen, lidt dybere med en skarp hurtiggående skivefræser[8D]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)