Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schultz & Larsen
#21
Tak til ULG for afklaringen.
Jeg har selv i første omgang afstået fra at melde ind da jeg ikke kunne se, hvem der stod bag hjemmesiden.

mvh
Bo
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Yeti, du har jo masser af energi og ved også hvodan det skal laves, du er jo en af de bedre kandidater til at give Jørgen Christensen en hånd [Smile]

MVH Bjarne



Energi jo og jeg har da rodet en del med html og er såmænd også muggerator på et site (om rejser og friluftsliv). Der jeg tror at det kommer til at skorte er dels med tid men i særdeleshed mangelfuld viden om S&L. Jeg har en DL97, men går mere op i at får den brugt end hvor den kommer fra. Måske derfor blev jeg så skuffet da jeg klikkede mig ind på sitet for at blive klogere blot for at finde ud af at jeg ikke var en "rigtig" S&L ejer. Havde som om jeg var klikket ind på et site der fx kunne have heddet http://www.danskeriffelskytter.dk for så at blive afkrævet en kvittering for at eje en Sauer for at måtte være med.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Måske derfor blev jeg så skuffet da jeg klikkede mig ind på sitet for at blive klogere blot for at finde ud af at jeg ikke var en "rigtig" S&L ejer.


Nu læste jeg det som om det var Jørgen og hans side http://www.schultz-larsenrifleclub.dk der skulle have optrådt snobbet og definere forkerte og rigtige S&L rifler hvilket jeg ikke kan finde noget om i ULG's indlæg eller på siden, der er derimod et medlem af automat klanen der mener at vide at nogle S&L rifler er forkerte og andre rigtige, for mig at se er de dog alle rigtige, det er måske også vedkommende automat du mener at skulle være snobbet eller? [:o)]

Citat:quote:

Originally posted by helautomat

det er jo kun di rigtige S&L rifler som fortjener denne opmærksomhed
m denne side http://www.schultz-larsenrifleclub.dk/[;)]



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#24
Jeg kan altså godt finde ud af at tage hatten af i respekt for det arbejde der er blevet udført med hjemmesiden. Godt gået !!!

Om siden så skulle hedde det ene eller det andet er da noget fuldstændig ligegyldigt flueknepperi [xx(]

Jeg hører til blandt de lykkelige ejere af en Rask Mølle model. Ville gerne bidrage til historien om dem, men jeg er desværre om muligt endnu dårligere til IT end jeg er til at ramme med haglgeværet.

Min Schultz & Larsen mistede forresten mødommen og kostede et svensk vildsvin livet i week-enden. Det er vel i virkeligheden den slags oplevelser det hele handler om, er det ikke ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det er vel i virkeligheden den slags oplevelser det hele handler om, er det ikke ?


Jo jeg forstår mig heller ikke lige på rigtige eller forkerte rifler og tager også hatten af for at der er nogen der laver en hjemmeside som denne, og jo for mig er det den slags oplevelser det handler om samt at se andre glæde sig over det/de våben de har til disse oplevelser

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#26
Hvis man har en klub der hedder "schultz-larsenrifleclub" og det så kun er nogle S&L rifler der er med så er der vel tale om at nogen har defineret hvad de anser for en rigtigt S&L. Nå, men nu gider jeg ikke bruge mere tid på det, for det er der alligevel ingen der bliver lykkeligere af.
Mvh.

Yeti
Svar
#27
Jørgen Christensen beskriver ellers at han senere vil tilføje Rask Mølle S&L'erne, så jeg kan ikke se at han definere forkerte og rigtige S&L rifler
Han mener jo blot at det er første prioritet at samle oplysninger om de gamle Otterup S&L'ere så længe de med viden om disse er i live, og det kan jeg da kun give ham ret i, er det ikke godt nok så må du jo som han skriver selv i gang med en side

Citat:quote:

Originally posted by ULG

Der skal selvfølgelig nok blive lavet sider om S&L Rask Mølle og der samles ind til det, ikke mindst fra Norge af Thomas Bragdø.-Men ting tager tid,så derfor: Send mig på mail boksen hvad du har. Ingen vil se hvem du er, udover mig, og jeg kan garantere din anonymitet.



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#28
Bevares,
det er et stykke dansk produktionshistorie der desværre ikke gik i "den moderne tid". Virksomgheden eller en del heraf blev opkøbt af en superoptimist der fik det bragt videre i en form hvor det igen kunne lade sig gøre at producere noget der kunne sælges til konkurrancedygtige priser. At det så har været nødvendigt at få "pengefolk" med og at det så desværre heller ikke går længere er der andre grunde til som parterne nok selv kommer med , hvis de ønsker det.

Mht de "gamle rifler" så har jeg selv haft ret mange af dem og synes det er nydelige rifler, men så er de altså heller ikke mere fantastiske. Det er jo ikke noget revolutionerende præcisionsinstrument. Jeg har f.eks haft 4 forskellige 7x61, en 243 og en 6,5x55 der absolut ikke kunne skyde til nogen redelighed. Jeg har også haft flere der skød hæderligt og en enkelt DL100 der skød exeptionelt. Så jeg kan modsat mange ikke falde på halen af benovelse over produkterne, desværre.....

At der er nogen der på eget initiativ vil forsøge at bevare et stykke iknteressant dansk produktionshistorie er da kun prisværdigt.
Jeg har selv arbejdet som produktiionstekniker (ikke hos de nævnte) og har også af tidligere ansatte fra Otterup fået fortalt ting omkring produktionen, derfor forstår jeg også hvorfor det ikke gik i Otterup.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
@GT - men efter datidens normer var det vel fine våben - eller ?

Det er vel naturligt at noget der kommer fra en skruestik har svært ved at måle sig med varer der kommer ud af et moderne produktionsapparat ?

Sådan var det jo også med biler [:o)]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#30
Citat:quote:

@GT - men efter datidens normer var det vel fine våben - eller ?

Det er vel naturligt at noget der kommer fra en skruestik har svært ved at måle sig med varer der kommer ud af et moderne produktionsapparat ?

Sådan var det jo også med biler


Helt klart var det som jeg også skriver nydelige våben, men dertil at ophøje det til gudestatus det ligger mig bare lidt fjernt.
Det udelukkende kva erfaring med de omkring 10 rifler jeg har haft der ude fra. Der var sku nogle konstruktionstekniske detaljer der gjorde at riflerne ikke mere var tidssvarende. Måske i takt med at folk generelt fik en bredere våbenteknisk indsigt???
F.eks at riflerne er meget ømtfindtlige for olie/fugt. Messingen pakker ikke ens i kammeret og øger/ændrer derved "boltthrust" hvorved piben svinger anderledes. Det forstod de bare aldrig (eller ville det ikke) på fabrikken. Havde de nu lavet "en Nielsen" og flyttet de skide låseknaster frem så havde problemet stort set været ellimineret.
De holdt febrilsk fast i at de skulle demonstrere hvor lidt blivende deformation låsestolen fik ved overbelastning, men det var jo slet ikke det der var problemet......

Nu var det mere produktionsteknologisk man nogle steder i produktionen hang fast i forældede rutiner og mekanik.
Det var vel i 1991 eller deromkring hvor det begyndte at gå drastisk ned af bakke indtil ca 1995 hvor "Nielsen" samlede skårene op.
Jeg mener, indtil 1991 havde man haft muligheden for at ruste produktionsapparatet til nye tider men enten havde man ikke pengene eller også havde man ikke længere visionerne???
Selv blev jeg udlært på et finmekanisk værksted og var færdigudlært i 1990. På min læreplads havde vi da allerede mange 2 og 4 aksede drejebænke med roterende værktøjer samt mangeaksede langdrejere. Jeg mener, det var ligesom tidens trend for visionære virksomheder der "ville noget" med deres produktion.

Men på Otterup havde man traditionelle maskiner ......

Man kan så sige at det var Nielsens "gevinst" eller fordel om man vil at han havde visionerne til at drive det videre med tidssvarende maskiner[?]

Igen, jeg synes stadig det er et virkeligt nydeligt og elegant våben!!
For årgang 1965 et rigtigt pænt resultat!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
God ide Jørgen Christensen har fundet på. Der forestår et stort arbejde med at samle og udgive alle data.
Iøvrigt er rifler fra Rask Mølle nævnt på siden.
Mvh

FN
FN
Svar
#32
http://www.riffeljagt.com/NOMotterup.htm

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)