Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chronograf, overtryk og præcision
#21
Hejsa

Overvejer at tage et mikrometer i anvendelse efter de anvisninger der findes i denne tråd.

Er der nogen der kan anbefale et godt mikrometer, der kan aflæse 0,01 mm? Evt. En henvisning til hvor det kan købes [Big Grin]

På forhånd tak [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#22
http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Maleva...eterskrue/

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#23
Og vil du rigtig nørde med målingerne så her [Smile] http://www.diesella.dk/Default.aspx?ID=1121

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Maleva...eterskrue/

MVH Bjarne



Holder de en rimelig kvalitet? Forstået som er de brugbare eller er misvisningen for stor?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#25
Jeg har ikke haft en sådan i hånden men det er ikke sikker den målte diameter stemmer men jeg er overbevist om at den er ok til at registrere om hylsterbunden har udvidet sig 0,01 - 0,02 mm hvor man måler før og efter skud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#26
Køb en Mitutoyo Digimatic Caliper.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#27
Disella er det samme som en indisk produceret trabant, hvis i snakker nørd præcision[Wink]

Men til våben/dele er det langt rigeligt fint, nu er det jo ikke andet en simpel mekanik og det du skal måle er en differance og ikke et absolut mål.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
De kalibre jeg lader mest til er 243W, 6,5x55, 30-06, 7mm RemMag og nu 8x68S. Jeg beregner mine ladninger i Qload og tester over chronograf og jeg vil sige de ligger meget tæt på de hastigheder som Qload siger, mange gange svinger de inden for 3 til 10 m/s.
Jeg ville have svært ved at undvære Qload og chronografen til mine ladninger.
Mener at det er vigtig at kende sin kuglebane
Mvh Ole



Hmmm - mine erfaringer siger mig, at QL konsekvent er noget konservativ. I alle mine rifler får jeg ca 100-150 fps LAVERE hastighed over kronograf end det QL forudser.. Jeg øger så bare krudtmængden gradvist og kommer derved op på den normale hastighed (under behørig iagttagelse af tryktegn).. Men måske er det mig som ikke bruger QL rigtigt eller præcist nok???
Svar
#29
jo nok tendens at QL generelt er lidt konservativt..men ikke meget på de ladinger der passer bedst (typisk med MRP, 203B ).. men dem der langt fra er med URP .. det krudt har jeg aldrig fået på plads .. og så er der min lille 6x50R ..der konsekvent ligger 50m/s eller mere under QL med forskelligt krudt / kugler etc

noget andet er kronograf tolerance/nøjagtighed. Tror CED etc er i ca 1% området.. så det skal man tage højde for. Men noget andet er repeterbarheden, hvis den bare er i orden så har man dog noget at sammenligne med relativt set. Absolut udsving i kronografer .. set nogen op efter hinanden,.. se fx her
http://www.longrangehunting.com/forums/f...acy-62752/
L. Möller havde en link med 2 CED efter hinanden
http://lutz-moeller-jagd.de/Feuerschlucker/FS7.html
se fotos 1/3 nede med de to CED Mil 952 m/2 vs 959 m/s.. og det er endda ikke så galt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
De kalibre jeg lader mest til er 243W, 6,5x55, 30-06, 7mm RemMag og nu 8x68S. Jeg beregner mine ladninger i Qload og tester over chronograf og jeg vil sige de ligger meget tæt på de hastigheder som Qload siger, mange gange svinger de inden for 3 til 10 m/s.
Jeg ville have svært ved at undvære Qload og chronografen til mine ladninger.
Mener at det er vigtig at kende sin kuglebane
Mvh Ole



Hmmm - mine erfaringer siger mig, at QL konsekvent er noget konservativ. I alle mine rifler får jeg ca 100-150 fps LAVERE hastighed over kronograf end det QL forudser.. Jeg øger så bare krudtmængden gradvist og kommer derved op på den normale hastighed (under behørig iagttagelse af tryktegn).. Men måske er det mig som ikke bruger QL rigtigt eller præcist nok???



Jeg måler ihvertfald rumindholdet af de afskudte hylstre efter at længden er tilpasset så alle hylstrene er ens. så indtaster jeg både hylstrets længde og det nye rumindhold samt kontrollerer at projektilet har den længde der angives og naturligvis er præcis med længden af patronen til sidst. Men jeg har jo ingen fartmåler, så jeg kan ikk give dig resultatet..
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tjaaa...

Nu har jeg jo den luksus at være i besiddelse af et trykmåle-udstyr[8D]

Foreløbigt i 4 kalibre: 22-250AI. 6,5x55, .308W og 6,5-284

Det har jo givet en del interessante oplysninger..

Metoden med at lægge en tyk tusch-streg på den nederste del af hylstret er kun anvendelig til at fortælle om man er oppe i et FARLIGT tryk-niveau!

fænghætter og hvor flade de er, er upålideligt... Det er f.eks afhængigt af hvor hårde og ensartede "koppen" i fænghætten er, og hvor ensartet hullet er til fænghætten.

Ladninger med moderate tryk og med langsomt krudt giver store variationer i trykket..

Jo tættere man kommer til max ladningerne, jo mere ensartet er trykket

Ensartet tryk = ensartet hastighed = små grupper... (specielt vertikalt)

Moly coating og moderat tryk = uensartet tryk og svingende præcision .. (både små og store grupper)

kvali fabriksammo (Norma, Lapua) = højt tryk!!! men ikke i nærheden af "Farezonen" i mine rifler...

Norma Rekrutt i 6,5x55 --- lavt tryk og stor variation... ringe præcision i min riffel...

Mest præcise ladning i 22-250AI = under 100 bar under absolut maksimalt tryk..[:I]

Jeg tester altid nye ladninger med chronograf, men ikke altid med trykmåleren...

Min foreløbige rekord er en 6,5x55 ladning med en SD på 3 ..... målt på 10 skud.

Med 22-250 har jeg en 5 skuds- serie hvor SD ikke er målt men hastighederne så sådan ud:
m/s
1079
1079
1081
1080
1080

gruppen var 17 mm bred og 4 mm høj, hvilket ikke er særligt godt... normalt er de ca 10 mm og næsten runde[^] Jeg gav vinden skylden for det...[:o)]

Ang Mr Tubb.... på de lange hold er variationen i hastighed meget vigtigere for præcisionen end på 100 m, prøv at regne på forskellen i træfpunkt på 300 og 600 m ved en forskel i V0 på 20 m/sek !!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Interessant.. men vi er nok en del der lader til 6,5x55 der så spørger.. hvilken ladning er det med? [Smile]
Svar
#32
Min mest præcise ladning (grupper) til 6,5 x "kedelig" er;

44,0 grains VV N550 og Scenar 7 gram Det er ikke en "hot" ladning.

Ladningen med mindst variation i V(0) var med 8 grams Scenar og 43 grains VV N550 Men den har ikke samme præcision på 100 og 200m som 7 grams kuglen.

Jeg er efterhånden overbevist om at min 6,5 x 55 er ret speciel, da den langt foretrækker lettere kugler og krudt med moderat brændhastighed.
Dette på trods af en stigning på 1:9" Piben er også den eneste .264 pibe jeg har set med 8 riffelgange ....[:0] I følge N&K er skulle det være en Shilen Select Match Rusttræg, men det stemmer ikke helt med antallet af riffelgange...
Men... præcis det er den, sidste glansnummer var en 200 meter 3-skudsgruppe på 14,9 mm ...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
Hej allesammen.

Har lige - endnu engang - læst denne tråd om tryk m.v. og har lige et spørgsmål i forbindelse med at man på et "standard" hylster har vist hvor man måler udvidelsen i forbindelse med trykanalyse.

Hvor måler i trykudvidelse på magnumhylstre?

Mange hilsner - Per
Svar
#34
http://www.shootingsoftware.com/ftp/dbra...9%2004.pdf

lidt en anden indstilling til at måle på hylster bund, som retnings giver for tryk.

Mvh Høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#35
Tjaaaa.. hvad kan man sige til den artikel, ud over at den peger meget i den retning jeg selv havde tænkt...

Forhåbentligt får jeg tid til at underbygge konklusionerne med egne data...[:I]

Konklusion: Kun en direkte repeterbar MÅLING af kammertrykket med et system bareret på de fysiske realiteter (Strain-gauge) giver brugbare data, de øvrige metoder er mere eller mindre gætte-værk, der måske kan afholde nogen fra at komme for meget krudt i, men reelt kan man ikke hverken måle eller bedømme kammertrykket med de "gængse metoder" nemlig "Hylsterbunds-udvidelse" Fænghætte-forfladigelse eller diverse "mærker" .

Lidt "kildekritik" skader dog ikke i denne sammenhæng" "WWW.shootingsoftware.com er "Pressuretrace's" hjemmeside [Wink][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Citat:quote:

Lidt "kildekritik" skader dog ikke i denne sammenhæng" "WWW.shootingsoftware.com er "Pressuretrace's" hjemmeside [Wink][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



fair nok.. [Wink]
men jeg håber ikke de er helt i hegnet da jeg har målt nogle heftige udvidelser på hylsterbunden i fabrikladet norma gt..
men ellers mener jeg ikke at have observeret tegn på unormalt tryk
under afskydning af dem.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#37
Der er generelt meget snak om at man søger ladninger der giver ens udgangshastighed.. Angiveligt fordi det er tegn på god og ensartet forbrænding. Så vil jeg bare lige nævne at jeg lige har målt en håndfuld ens hylstre, afskudt i min 30.06. (norma hylstre) Længden var næsten ens, da de havde været trimmet inden sidste skud.
Vægten af hylstrene varierede 6,4 gr. for to hylstre af ens længde (ud af 5 hylstre tilfældigt valgt)Forskellen fra mindste til største, var 1,5 gr. vand.. Indtaster man de data i Ql. beregner den en forskel på op til 10 m/s. fra største til mindste hylster blandt de 5.
Uanset hvor god en ladning man udvikler dertil, vil den afvigelse jo altid være der! Det er ikke tilstrækkeligt at veje dem heller, der er ikke videre sammenhæng mellem vægt og rumindhold, så hvis rumindholdet skal være ens, skal man veje hvert hylster både med og uden vand og sortere dem herefter.. Et større arbejde! Iøvrigt indeholdt Norma hylstrene i snit 71,38 gr. vand og havde en længde på 63,176 mm. Det er noget større volumen end standart. tager man ikke højde for det, vil trykket og hastigheden jo også blive lavere end forventet..
Svar
#38
hmmm.. @højen...

HVIS dine hylstre er full-sized ens, trimmet til samme længde OG målt til samme og ensartede tykkelse i halsen, så er der kun et sted forskelle i hylstervægt kan "manifestere" sig, nemlig i hylstrets indre volumen, det er ren Newtonsk fysik... [Wink] Jeg tror nemlig godt at vi her kan se bort fra variationer i messingets densitet, eller eventuelle kvantemekaniske fænomener [Big Grin]

Jeg har forsøgt at se hvor "repeterbar" metoden med at "veje vand" i hylstret er som målemetode til hylstervolumen, og det duer ikke rigtigt... det samme hylster målt 10 gange med og uden vand, gav nemlig mere end 8% variation i målingen af volumen [:0]
Det skyldes mest sandsynligt små luftbobler i vandet, som fylder, men stort set ikke "vejer" ..

Sjovt nok er der heller ingen Benchrest-skytter der "måler volumen" på deres hylstre, de sorterer dem efter vægt... også dem der skyder 1000 yards BR ....

Som skrevet længere oppe i tråden, så har jeg lavet ammo med særdeles små variationer i hastighed, UDEN at "veje vand", men udelukkende ved at gøre hylstre, fænghætte (CCI BR), krudtladning og ikke mindst "hals-stramhed" (drejede, ensartede hylsterhalse!!) så ens som muligt.
Mine "BR" Hylstre i 22-250AI er sorterede Norma hylstre der vejer det samme indenfor 2 grains = 0,131 gram.

Jeg vejer i øvrigt ikke altid mit krudt, mindre ladninger "kaster" jeg med enten et Lee eller et Forster krudtmål.. Vægten af krudtet er ikke så vigtigt som en præcis "mængde" i volumen..

Vægten af krudtet kan fint svinge +/- 1% uden at de kan ses på V(5) målingerne (Kurzzeit Chronograf)

At lave et "batch" af ammo på f.eks. 100 eller 200 skud der er meget ens er som regel ikke et problem, men det er MEGET svært at ramme den samme V(0/5) og præcision med et nyt batch..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)