Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plante i bunden af pil
#1
Hej.
Jeg har lavet en aftale om at få nogle pilestiklinger som skal ud bestemte steder på reviret.
Nogle af stederne måtte der meget gerne være noget stort græs i bunden af pilen.
Har læst her inde at noget der hedder rørflegen skulle være godt, men kan ikke finde det ngen steder.

Er der bedre alternativer eller er det det bedste? Eller vil der kommer rigeligt med grønt (ukrudt) i bunden ?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Da jeg plantede pil havde jeg rigeligt problemer med at holde det grønne væk! Hvis man vil have en kraftig busket pil, så skal den sættes i et godt såbed uden for meget konkurrence fra ukrudt. Græs/ukrudt holdes nede det første år og så kan man med fordel køre hele skidtet ned med en brakpudser til efteråret. Når foråret kommer så skyder pilen endnu flere skud og bliver lidt tættere. Jeg fik aldrig givet mine en tur med brakpudseren, så de blev 4-5m høje stængler... 30% af dem fejede bukken livet af indenfor det første år. Og de var vel at mærke plantet blot 20m fra huset!!!

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Kender ikke rigtigt til det, men har hørt at der skal være godt rent min. det første år, umiddelbart vil jeg sige at der nok skal komme grønt nok i bunden!

Et lille link: http://www.nyvraa.dk

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#4
jeg sprøjtede rent med fusilade, efter råd fra sælgeren af stiklingene. det hjalp voldsomt på væksten

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Det lyder på jer som om der ikke behøver at være noget grønt i bunden sonntag skal plante eller så.

Jeg vil sætte stiklingerne her i foråret og så klippe Pilen og det omkring den godt ned.
Muligvis bliver der sprøjtet inden stiklingerne kommer i.
Hvor lang tid inden skal der sprøjtes?
Kan der sprøjtes med round up eller er det for kraftigt?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Round Up burde være glimrende. Det skulle jo efter sigende kun virke på grønne plantedele. Jo bedre og mere rent et såbed du har jo bedre vækst får du. Du skal vel sprøjte 14 dage før senest... (Det er der nok andre der ved meget bedre)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
McQuolle har ret, round up virker kun ved at det optages via bladmassen, når det er på jorden har det ingen effekt, og efter sprøjtningen skal jorden være uberørt i 10 dage og det er rigeligt - har du tissel bruger du en kræftiger blanding.
Som storm har gjort er en rigtig over super ide, ved plantning af energiskov foreskriver de stomp sc her ovre i sverige men det må være når de planter i efteråret hvor de sætter en stikling uden bladmasse - lige det der tror jeg du skal snakke med rekylling om, der er han prof.

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#8
Pil skal plantes for sig selv. Hvis det er små arealer kan du med fordel bruge noget sort plastic og stikke huller hvor stiklingerne skal være. Det holder ukrudt væk, og kan også bruges hvor man ikke når at sprøjte græs væk. Græs er den værste fjende over for små pilestiklinger.
I et bed ved siden af pil kan rørflegen være en rigtig god afgrøde som fulgene kan gemme sig i.
Du kan evt starte med at sprøjte græs væk. Efter 10 dage slå det helt ned, altså så kort som muligt. Sprøjt igen. Så kan du plante.
Jeg bruger et stykke tentorstål og en hammer når jeg skal plante små stykker med pil. Et stykke 12 mm tentorstål på en meter slås 20 cm i jorden. Trækkes op og man putter en 25 cm lang stikling i hullet. Og næste hul. Hvis man er to så går det hurtigt.
Svar
#9
Der kan i sku se hvad jeg skrev - han var proff :-D

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#10
God idé med at lave hullet til stiklingerne.
Plasticen tror jeg desværre ikke bliver muligt.
Der er 3 steder hvor vi skal have en gruppe pil og resten af stiklingerne bliver spredt ud i mindre grupper hist og her.

Så hvis jeg 10 dage inden jeg skal have stiklingerne i jorden sprøjter de tre områder med round up, banker huller til pilen og propper dem i 10-14 dage efter jeg har sprøjtet er det så godt?

Skal jeg gå en tur med busketswren inden og efter? På de steder hvor pilen står?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#11
Der er jo lidt komplikationer fordi roundup virker når græs gror. Græs er pils værste fjende. Sprøjt, vent 10 dage slå alt ned så kort som muligt. Sprøjt igen. Plant, lad ca 5 cm stikke op og træd til omkring hver stikling. Sørg for at den rigtige ende pejer opad. Hold gerne ukrudt væk med buskrydder eller skærmet sprøjte. Hvis du har mulighed for at klippe skudene af til efteråret vil de brede sig endnu mere de efterfølgende år.
Svar
#12
Super!
Er der da noget der er bedre end round up?
Fx det som strom snakker om?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#13
Og round up'en skader ikke pilen vel?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
Hvus du sprøjter efter pilen er sat og det kommer på bladene kan pilen tage skade...

Det bedste for pil er et så bed der er klinisk rent. Hvor kraftig pile planten bliver afgøres af hvor godt den etablere sig første år. Hvis pile planten har haft meget konkurrence første år vil det ikke blive nær så kraftig og dette vil ikke blive indhentet senere.

Hvis man vil gøre det ekstra godt og stikker man ikke pilen ned i jord men smider den bare oven på de rene jord og harver(betyder i praksis pilestiklingene ligger ned). Dette gør at pilen bliver meget busket hvilket er velegnet til vildt Denne metode er dog ikke helt så etablering sikker.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Hvus du sprøjter efter pilen er sat og det kommer på bladene kan pilen tage skade...

Det bedste for pil er et så bed der er klinisk rent. Hvor kraftig pile planten bliver afgøres af hvor godt den etablere sig første år. Hvis pile planten har haft meget konkurrence første år vil det ikke blive nær så kraftig og dette vil ikke blive indhentet senere.

Hvis man vil gøre det ekstra godt og stikker man ikke pilen ned i jord men smider den bare oven på de rene jord og harver(betyder i praksis pilestiklingene ligger ned). Dette gør at pilen bliver meget busket hvilket er velegnet til vildt Denne metode er dog ikke helt så etablering sikker.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Hvordan vil det virke med en Reolpløjning/dybdepløjning[?] Evt. efter en sprøjtning med Round-up.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Får en hel del flere hjem end jeg mener jeg har brug for, så tror jeg laver en kombination af at stikke dem i jorden og ligge dem på jorden.
Er ude efter at få en busket pil, da det er mest anvendeligt for dyrene.
Må ud med riven hvis et godt resultat skÆ opnåes [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#17
Det er derfor jeg snakker om en afskærmet sprøjtning. De færreste naturbearbejdende mennesker har grej til at lave et pilebed klinisk rent. Min metode virker godt nok til vildt uden at det medfører meget arbejde. En klipning med brakpudser til efteråret giver samme effekt som at lade pilestiklingerne ligge oven på jorden og køre dem ned i det smattede jord med traktor i det rigtig tidlige forår. Som nu egentlig er nu. Netop nu i disse dage.
Svar
#18
Husk at nu mere i roder i jorden, jo mere ukrudt vil komme senere hen, derfor er det bedst som rekylling skriver, og det med plastik'en er ganske overkommeligt også selv om at det er flere steder, det skal jo bare være ca 60x60 cm.
Og uanset hvad man gør er der ingen ting der kommer af sig selv!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#19
Må jeg så høre den fremgangsmåde med plastic?
Hvor lang tid skal det ligge og hvad med sprøjtning inden?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#20
Det er stadig en fordel at sprøjte og slå før du vil plante. Til efteråret skærer du plasticen i stykker, putter den i gennemsigtige skraldesække og afleverer på genbrugspladsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)