Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper
#1
Hejsa

Er der noget nyt fra lyddæmper land?

Skal vi tæppebombe miljøministeren med ansøgninger ?[Big Grin][Big Grin]
Svar
#2
Har besluttet det er hurtigere og mere lydløst at tage buetegn.... så jeg var på kursus i søndags.....
På buer er lyddæmpende foranstaltninger nemlig lovlige... ;-)

.....nu også ejer af en Browning :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
@Ran - fik du jernbukken - eller fik den dig;-)
Svar
#4
Det lyder nu godt når der bliver ramt uden for træfområdet [Big Grin]
Svar
#5
ja - jeg ville da også gerne have en opdatering... Synes jo at vi er temmelig langt bagefter herhjemme i forhold til de øvrige nordiske lande... Men der sidder jo nok (desværre) en del uvidende skrankepaver rundt om i landet, der synes det lyder helt forfærdeligt at tillade lyddæmpere..[xx(]
Svar
#6
Jeg ramte hjerte lunge regionen, så jeg nøjedes med at lytte til de klooonk- lyde der kom fra de fem uheldige, der satte en pil i jernet.. :-)

.....nu også ejer af en Browning :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Hvad for noget sagde i lyddæmper?[V][V][V] Det kan jeg under ingen omstændigheder tilslutte mig. Jeg vil have det sådan, at jeg kan høre om der er krybskytter på mit jagrevir. Og jeg vil da håbe at mange andre har samme holdning. Men vi må da heller ikke glemme, at det stadig kun er en hobby. Endelig vil det rent jagtpolitisk være et dårligt signal at udbrede i medierne.
Så ved jeg godt at nogen vil mene at på skydbanen vil det være ok. Nej heller ikke der,for så vil det måske friste svage sjæle til at bruge den på jagt.

MVH.jagtbonden
Svar
#8
Og du tror så på at krybskytter ikke kan finde på af at bruge lyddæmper, fordi det ikke er lovligt[}Smile]

Mikkel Sørensen.

http://www.wolf-hunter.dk

Hunt fair chase.
Mvh.
Mikkel Sørensen.

http://www.wolf-hunter.dk

Hunt fair chase.
Svar
#9
Citat:quote:

Endelig vil det rent jagtpolitisk være et dårligt signal at udbrede i medierne.


Hvorfor....?? Er det også skidt at montere lyddæmpere på biler-så kan man jo ikke høre om man er ved at blive kørt ned.....[?][Wink] Ok,sagen sat på spidsen-men jeg deler ikke din frygt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Så nemt som det er at købe en lyddæmper i almindelig handel i dag så køber ALLE da bare skidtet og bruger det ulovligt.

Mange eksempler på en større butik i det østjydske der sælger dæmpere i flæng og fakturerer dem som "mundingsvægt" for 2500 pr. stk.

Perverst at profitere på noget uden tilladelse, som de 100% ved er lodret ulovligt at sælge, opbevare, transportere og anvende uden tilladelse. Men penge, penge, penge[xx(]

Østjyllands politi er helt på det rene med at det foregår, men udtalelsen derfra er at de intet kan gøre......

Så længe sådan noget foregår så bliver det aldrig anderledes og vi må desværre leve i stenalderen rent lovgivningsmæssigt kva både folks og politiets tekniske uvidenhed omkring dæmpere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Hvad for noget sagde i lyddæmper?[V][V][V] Det kan jeg under ingen omstændigheder tilslutte mig. Jeg vil have det sådan, at jeg kan høre om der er krybskytter på mit jagrevir. Og jeg vil da håbe at mange andre har samme holdning. Men vi må da heller ikke glemme, at det stadig kun er en hobby. Endelig vil det rent jagtpolitisk være et dårligt signal at udbrede i medierne.
Så ved jeg godt at nogen vil mene at på skydbanen vil det være ok. Nej heller ikke der,for så vil det måske friste svage sjæle til at bruge den på jagt.

MVH.jagtbonden



Som Mikkel / Grizz skriver, så har enhver krybskytte med omløb i hovedet selvfølgelig en dæmper. OG DE HAR HAFT DET I MANGE ÅR..
Mener du så også at buer og buejagt skal forbydes??? For de ER lydløse. I modsætning til en lyddæmpet riffel. En dæmpet riffel som affyrer en kugle i overlydsfart vil ALDRIG blive lydløs, den vil faktisk staig producere en støj som er skadende uden beskyttelse. Noget andet med subsonisk ammo, men det finder man ikke meget af blandt jagtammo vel??? Selvom de mere erfarne krybskytter nok har gjort sig nogen erfaringer med subsonisk ammunition for den kan faktisk dæmpes næsten til James Bond niveau. Men det kan normal jagtammo altså slet ikke. Det er ca samme støjniveau som en high vel kal 22 LR.
Jeg mener ABSOLUT at lyddæmper skal tillades i Danmark, ligesom i vores broderlande hvor de har set lyset. Danmark er jo i forhold til Norge og Sverige bare en stor park med alt for mange mennesker med sarte ører. Dvs endnu en grund til at jægere bør have lov til at bruge dæmpere, idet megen jagt herhjemme sker nær mennesker og bebyggelse.
Glem din paranoia vedrørende at lyddæmpere producerer krybskytter - de fleste jægere er faktisk gode og lovlydige borgere...

redigeret af Kima/moderator
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT
Så længe sådan noget foregår så bliver det aldrig anderledes og vi må desværre leve i stenalderen rent lovgivningsmæssigt kva både folks og politiets tekniske uvidenhed omkring dæmpere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Netop Henrik[Smile]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Hvad for noget sagde i lyddæmper?[V][V][V] Det kan jeg under ingen omstændigheder tilslutte mig. Jeg vil have det sådan, at jeg kan høre om der er krybskytter på mit jagrevir. Og jeg vil da håbe at mange andre har samme holdning. Men vi må da heller ikke glemme, at det stadig kun er en hobby. Endelig vil det rent jagtpolitisk være et dårligt signal at udbrede i medierne.
Så ved jeg godt at nogen vil mene at på skydbanen vil det være ok. Nej heller ikke der,for så vil det måske friste svage sjæle til at bruge den på jagt.

MVH.jagtbonden

Jeg synes faktisk at det er et godt signal at sende,på den måde viser vi at vi tænker på de omkring boende,specielt når man tænker på skydebaner,jeg er også ret overbevist om at det bliver nemmere at få/opretholde tilladelser til skydebaner,og hvad angår krybskytter,jeg tror IKKE på at der bliver flere af at lovliggøre lyddæmpere,du får det til at lyde som om der går en masse og venter på at lyddæmpere bliver lovlige,så de kan blive krybskytter.
MVH
LØVIG


Svar
#14
Citat:quote:

Men vi må da heller ikke glemme, at det stadig kun er en hobby.


Skader støjen fra våbnet hørelsen mindre når man har skydning og jagt som hobby, end hvis man bruger det professionelt?

Du må da være hårdt "angrebet" af krybskytter på dit jagtrevir, når du vil "straffe" resten af jægerpopulationen ved at forbyde noget, som er en klar forbedring, både i forhold til helbred og våbenteknisk.

Citat:quote:

Nej heller ikke der,for så vil det måske friste svage sjæle til at bruge den på jagt.


Skal vi ikke forbyde våben også, så er vi helt sikre på, at der ikke er nogle svage sjæle, der bliver fristet til at krybe på dit jagtrevir? Nogen kunne blive fristet, hvis de har en riffel.[Wink]

Dine argumenter er, i mine øjne, meget meget primitive og som tidligere beskrevet, bærer præg af mangel på viden og indsigt på området.

Meget dårlig signal at sende.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#15
Kan ikke se hvad der er galt i at have en lyddæmper - overhovedet.

Mange kalibre findes der ikke "Subsonic"-ammunition i, så man vil altid få overlydsbraget.
Hvis en eller anden Smartguy prøver at udvikle subsonic-ammunition, vil han finde ud af at det ikke er så let endda - og selvom han lykkedes i at lave noget som pålideligt ER subsonic og dermed kan lyddæmpes 100%, så er det ikke sikkert at riflen understøtter det.

Husk på, for at være præcis med subsonic-ammunition, skal twist-rate'n være noget hurtigere end standard jagtrifler. Ellers vil projektilet aldrig stabiliseres ordentligt og man vil få elendig præsicion til følge.

Det bedste vil være så tung en kugle som muligt, og en twistrate så hurtig som mulig - gerne 200-220gr kugle i cal 308, og twistrate 1:10 men gerne hurtigere, såsom 1:9
En standard pibe med 1:12 rate, vil ikke stabilisere et subsonic-projektil ordentligt.

Det er generelt en dårlig ide at "straffe" de lovlydige borgere, ud fra en formodning om at hvis det blev tilladt (mod jagttegn/rilladelse) at have lyddæmper - så ville vi alle blive krybskytter, og dermed ikke tillade det.

Det må jo være "Frihed under ansvar", på lige linie med jagttegn og riffeltilladelse er det - hvis det bruges forkert, skal det straffes HÅRDT.!

Bor lykkeligvis i et land hvor det ER tilladt - og monterer lyddæmpere på alt fra .17HMR/.22LR til 8mm centerfire, her bliver de brugt til jagt på ryper, sneharer, rensdyr, moskus m.v.
Men ser ikke "rovdrab" eller andet.

Folk skyder ikke hele rensdyrflokke, eller tager flere ryper end de har behov for.
Det er et værktøj som alt andet - tilfældigvis et værktøj som beskytter hørelsen.

Det har ligeledes den sidegevindst, at hvis flere både sejler i et område, så kan skytterne have lov at sejle lidt i fred.
Forstået på den måde, at når én begynder at skyde, så er det jo tegn på at der er mindst én sæl eller noget - så plejer de andre både at komme også, for at tage del i det.

Men her i Qaanaaq, hvor jeg har monteret en hel del SAK lyddæmpere på salonrifler - der er folk glade for dem, for da kan de have lov at jage lidt i fred fra andre både. Hvilket er med til at øge sikkerheden også.

Tikka 595 cal .223Rem med BR Reflex dæmper
Anschütz 1451G .22LR med hjemmelavet lyddæmper
Husquarna .22LR uden dæmper, men med lidt charmerende "William Malcolm 3x Scope.
[Image: etpar22ere.jpg]

Tre stk Steyr Mannlicher - Scout, alle med BR Reflex dæmper
Øverst : .308Win
Midt : .243Win
Nederst : .223Rem
[Image: 3brothers900.jpg]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Det er en misundelse-vækkende samling af Scout-er du har, HappyN.

Det eneste jeg er lidt bekymret for er, om du er blevet snydt da du købte den 223-er....der er jo ingen bundstykket til.[Big Grin]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#17
Ha ha.

Det giver kakkelovsrør en ny betydning
Svar
#18
gt

siger du nogensinde noget der er bare en smule positivt GT ??? syntes at du, når man tænker på hvor mange indlæg du skriver, altid har en holdning og den er sjov nok ALDRIG den samme som den der har startet tråden....
hvis nogen sælger noget de ikke må og du af en eller anden grund har ondt i røven eller syntes det er ulovligt, så mæld dem til politiet... sådan fungerer det i det land vi lever i.
eller er problemet måske en smule af noget andet... for ses jo tydligt at du har det bedst med at skrive dårligt om andre og fremhæve det du selv laver eller sælger...
er sku ik imponeret.....

what dosent kill you, makes you stronger
what dosent kill you, makes you stronger
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jeg ramte hjerte lunge regionen, så jeg nøjedes med at lytte til de klooonk- lyde der kom fra de fem uheldige, der satte en pil i jernet.. :-)



Ja, det er vist ikke helt nemt at træne sig op til at være en god buejæger.

Vi må håbe at armbrøste snart frigives til jagt, så os der er motorisk mindrebemidlede kan prøve denne spændende jagtform :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#20
Citat:quote:

siger du nogensinde noget der er bare en smule positivt GT ??? syntes at du, når man tænker på hvor mange indlæg du skriver, altid har en holdning og den er sjov nok ALDRIG den samme som den der har startet tråden....


Det er så din opfattelse, den har du da naturligvis lov at have.
Hvis man skulle fornægte sin holdning i et forum, hvis dybeste mening er meningsudveksling, så blev det en fæl gang rygklapperi.

Citat:quote:

hvis nogen sælger noget de ikke må og du af en eller anden grund har ondt i røven eller syntes det er ulovligt, så mæld dem til politiet... sådan fungerer det i det land vi lever i.

Jeg har skam ikke "ondt i røven" for at genbruge din retorik!
Jeg finder det forkasteligt at det foregår i et sådant omfang og politiet "ikke kan gøre noget", se det er en ytring af en holdning. Det kommer du aldrig til at ændre!

Citat:quote:

eller er problemet måske en smule af noget andet... for ses jo tydligt at du har det bedst med at skrive dårligt om andre og fremhæve det du selv laver eller sælger...
er sku ik imponeret.....


At jeg skulle have det bedst som du skriver bevidner bare at du ikke læser mine indlæg eller har en forudindtaget holdning.
Jeg siger ting ligeud og ret direkte, kan folk ikke kapere det ja så bad luck.
Kan så sige at jeg heller ingen lunde er imponeret af hvad du nu så skriver[Wink] det er da direkte negativt.

Men som et forum er skabt til MENINGSUDVEKSLING på godt og ondt!

Mht. din bemærkning om relationen til trådstarter....

Så prøv at læs her:

Citat:quote:

Hejsa

Er der noget nyt fra lyddæmper land?

Skal vi tæppebombe miljøministeren med ansøgninger ?


Hvortil jeg til svarer:
Citat:quote:

Så nemt som det er at købe en lyddæmper i almindelig handel i dag så køber ALLE da bare skidtet og bruger det ulovligt.

Mange eksempler på en større butik i det østjydske der sælger dæmpere i flæng og fakturerer dem som "mundingsvægt" for 2500 pr. stk.

Perverst at profitere på noget uden tilladelse, som de 100% ved er lodret ulovligt at sælge, opbevare, transportere og anvende uden tilladelse. Men penge, penge, penge

Østjyllands politi er helt på det rene med at det foregår, men udtalelsen derfra er at de intet kan gøre......

Så længe sådan noget foregår så bliver det aldrig anderledes og vi må desværre leve i stenalderen rent lovgivningsmæssigt kva både folks og politiets tekniske uvidenhed omkring dæmpere.


Det er da et direkte svar tillagt en brugers opfattelse af situationen endda med et eksempel fra virkeligheden.
Meningen med indlægget var at illustrere at hvis vi fortsætter med at sælge og bruge disse ulovligt så vil det ingenlunde gavne sagen i positiv retning.
Tja, hvis du kan opfatte det så ubetinget negativt, så "be my guest"[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)