Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper
#21
Tror først vi får tilladelse til lyddæmpere, den dag der er to torsdage i en uge...[V]
Mener bare at det burde være ens for alle nordiske lande, og det skide eu siger jo at vi skal være ens. Så giv os da for H..... lov til at bruge lyddæmper.[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#22
Jeg har danset nogle runder med bl.a. politiet, justitsministeriet (JM) og miljøministeriet (MM) om det eksisterende forbud mod jagt med lyddæmpere. Se evt. mere her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14946

Det er mere end to år siden jeg skrev til JM og MM, og fortalte dem, at forbudet er i strid med EU´s arbejdsmiljødirektiv, og forresten også den danske støjbekendtgørelse, der er fastsat ud fra direktivet. Støj skal nemlig dæmpes ved kilden hvis man kan, og det kan man her.

Det positive der kom ud af henvendelsen er, at arbejdstilsynet under Erhvervsministeriet gav mig ret i, at forbudet er ulovligt. Det frustrerende er, at hver gang jeg rykker MM for nyt i sagen, siger de at der arbejdes på det. Når jeg rykker JM siger de, at de stadig overvejer sagen.

Spørgsmålet som jeg snart stiller til de to ministerier bliver: "Hvor længe kan I holde til at vide, at I har ulovlige regler uden at gøre noget ved det ?" Birthe Rønn Hornbeck fandt jo ihvertfald ud af, at to år er i overkanten.

Når jeg slår lidt på vandrørene hører jeg, at MM sådan set godt vil ændre reglerne, men de tør ikke for de våbenforskrækkede overmennesker i JM. Og i JM ved man godt den er gal, men man pønser måske på noget retning af, at det bliver tilladt for erhvervsdrivende at bruge lyddæmper, men ikke for "hobbyjægere". Så er man i hus med arbejdsmiljøreglerne, der ikke gælder hobbyer.

Det er bare en stinker alligevel, for når man har anerkendt, at en lyddæmper er en beskyttelsesforanstaltning for skytten, vil det være højst usædvanligt at forbyde den for private. Tænk på, hvis høreværn eller sikkerhedsbukser var forbudt for private ejere af en motorsav ??? Nej, vel !

Og der ligger den nu. Forhåbentlig når jeg at skrive til ministerierne før valget, jeg tror ikke der er flere ministre der ønsker sig en BRH lige nu [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by gert dybdal jensen

gt

siger du nogensinde noget der er bare en smule positivt GT ??? syntes at du, når man tænker på hvor mange indlæg du skriver, altid har en holdning og den er sjov nok ALDRIG den samme som den der har startet tråden....
hvis nogen sælger noget de ikke må og du af en eller anden grund har ondt i røven eller syntes det er ulovligt, så mæld dem til politiet... sådan fungerer det i det land vi lever i.
eller er problemet måske en smule af noget andet... for ses jo tydligt at du har det bedst med at skrive dårligt om andre og fremhæve det du selv laver eller sælger...
er sku ik imponeret.....

what dosent kill you, makes you stronger



Hmmmm - det har jeg nu aldrig bemærket... Synes nu at GT oftest svarer meget sagligt og fornuftigt..
GT har da fuldstændig ret i ovenstående indlæg - det er vel tilladt at skrive sandheden???
Svar
#24
@ gert dybdal jensen

Overlad det venligst modereringen til moderatorkorpset.

Mvh. AB/moderator

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Det er en misundelse-vækkende samling af Scout-er du har, HappyN.

Det eneste jeg er lidt bekymret for er, om du er blevet snydt da du købte den 223-er....der er jo ingen bundstykket til.[Big Grin]

/Buba

Dubravko



Det er jo kun en lille PeeWee-kaliber, så der fulgte kun en kørner samt en lille gummihammer med til at affyre den med, og en lille børnegaffel til at trække patronen ud med - det virker fintfint.

Samlingen af Scout'er er dog ikke min, men fra dengang jeg skulle lave gevind i de tre Scout'er.

Det går jo dejligt nemt, med det rigtige værktøj - afmonterede løbet på hver af de tre, og fik ordnet opgaven. =o)

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Ha ha.

Det giver kakkelovsrør en ny betydning


Hehe, ja det er ikke de tyndeste lyddæmpere.

Men til prisen er de dels meget lette og effektive.

Og efter min mening mere harmoniske at se på end S&L "Dildo"-udgaven og andre der forlænger løbet.

Har droppet ideen om at få en SAI igen, men det er mere pga personlig forsigtighed - idet jeg havde én af de første udgaver der kun var crimpet sammen. Har bare ikke taget modet til mig til at prøve SAI igen, for de er sikkert ok.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
HappyN

Har du prøvet de Norske A-Tec dæmpere samt Norske Hausken??
Begge havde jeg god erfaring med fra tiden i Norge..

MVH Ulrik
Svar
#27
Nej, de er ikke så nemme at få fat i heroppe - men er lidt tændt på at prøve. =o)

Er typisk altid frisk på at prøve noget nyt indenfor denne interesse.
Har nok monteret 15-20 SAI'ere, og har derudover nok monteret 50-60 SAK og BR Reflex tilsammen.

Har prøvet lidt andre undervejs, og de lader alle til at virke, nogle er bare forholdsmæssigt dyrere end hvad jeg gider give - og hvad får man.? Et fancy navn, overflade og frækt udseende... intet man kan bruge der giver fordele i selve jagten/skydningen.

Så "Best Value" holder jeg på SAK og BR Reflex. =o)

Må se om ikke jeg kan finde en Brügger & Thomet, A-Tec og Hausken dæmper at udvide horisonten med.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#28
HappyNannoq,
Superlakkert kram du fremviste. Gar udfra du genlader til dem ikke ?
Hvis tilfaldet, kan du sa give opskriften pa ladningerne i specielt .223 og .308.
Har selv kun pistoler med dampere, men kober sikkert snart nogle til riflerne
Iovrigt en lidt underlig debat her vedr. lovligt/ulovligt, vel vidende der absolut intet praventivt er ved et forbud omkring lyddampede vaben ikke !!!

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#29
De norske skribenter Jørund Lien og Eirik Moen har testet et utal af forskellige dæmpere, vel stort set alle tilgængelige i Norden.. Jeg synes konsensus virker som at A-Tec og Hausken kommer bedst ud af tests stort set hver gang...
Så prøv dem... Du kan bestille fra Norge. Ingen problemer i det fra Grønland går jeg ud fra..
Svar
#30
Måske lidt et dumt spørgsmål..

Hvis man nu har en Dæmper til en 30.06.. Kan man så bruge den samme dæmper til en hvor kugle diameteren er mindre F.eks 270 eller 6.5

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#31
Sagtens. Dæmpningen bliver bare en smule dårligere.
Hvor meget er lidt svært at sige, men bruger du en kaliber 30 dæmper på noget .224 så vil du have en hørbar dårligere dæmpning end med en dæmper svarende til .224.
Det var ihvertfald hvad vi oplevede med 2 af de der alt for tunge Reflex dæmpere i de to kalibre i Skotland.
Om det forholder sig således med andre fabrikater kan man kun formåde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Ellers er der de svenske Stalon, der lyder ret OK.
Jeg har desværre ingen personlig erfaring med dem.

http://www.stalon.nu/

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

De norske skribenter Jørund Lien og Eirik Moen har testet et utal af forskellige dæmpere, vel stort set alle tilgængelige i Norden.. Jeg synes konsensus virker som at A-Tec og Hausken kommer bedst ud af tests stort set hver gang...
Så prøv dem... Du kan bestille fra Norge. Ingen problemer i det fra Grønland går jeg ud fra..


Faktisk opnåede S&L TMD45 også meget gode resultater i en av Eirik Moens tester i Vapentidningen, på minje med (eller bedre) enn A-TEc Maxim. Når prisen så samtidig er 30-50% af de konkurrerende mærker så kan man jo næsten leve med udseendet (jeg har iaf en på 6,5x55 jeg er godt tilfreds med).

Men klart A-Tec er gode og Hausken spesielt er formentlig blandt det bedre; ikke mindst sælges der MEGET få brugte Hausken heroppe. Når man samtidig ikke læser noget negativt om dem på diverse fora opfatter jeg det som positivt.

Derudover er det jo sådan at der ikke er EN dæmper som er bedst til alle kaliver, alle brugsområder etc. En lille A-TEC ctm-4 er meget smækker og let, og fungerer fint på mindre kalibre samtidig som det ikke er den du vælger hvis du skyder jaktfelt med 7mm RM.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

HappyNannoq,
Superlakkert kram du fremviste. Gar udfra du genlader til dem ikke ?
Hvis tilfaldet, kan du sa give opskriften pa ladningerne i specielt .223 og .308.
Har selv kun pistoler med dampere, men kober sikkert snart nogle til riflerne
Iovrigt en lidt underlig debat her vedr. lovligt/ulovligt, vel vidende der absolut intet praventivt er ved et forbud omkring lyddampede vaben ikke !!!

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Jeg har desværre ikke genladeudstyr eller genladekursus/-tilladelse, så dét er ikke noget jeg begiver mig ind på - medmindre jeg kan alliere mig med et geni indenfor dén verden.

Har fået ladet til en .300WinMag A.I.-riffel jeg brugte til langdistance, samt har fået ladet til min .45/70 Marlin 1895GS'er.

Jeg arbejder lidt på at få fat i Lapua's Subsonic =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#35
Jeg kan fortælle, at Steyr faktisk fremstiller en pibe med ekstra stejl stigning til deres Scout i kaliber .308 W. Tror den er 8". Den er beregnet til at skyde subsonisk med lyddæmper.

Men de vil altså kun sælge den til officielle regeringsorganer, så private behøver ikke engang spørge. Jeg arbejdede lidt på at skaffe én til Grønlands Hjemmestyre, fordi fangerne i Kangerlussuaq i lang tid har ønsket at kunne drive vilde moskusokser sammen ved slagteriet, ligesom canadierne gør på Banks Island. Det går forbavsende nemt at holde dem i en interimistisk indhegning, bare man fodrer dem med godt hø.

Men jeg tænkte, at når man skal slagte sammenbragte vilde dyr, så er det måske en god idé med så lidt larm som overhovedet muligt.

Fik dog aldrig bestilt piben, da jeg flyttede til Danmark før det blev til noget.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#36
Jeg har netop hørt fra yderst pålidelig kilde i rette ministerium, at det inden længe bliver lovligt at bruge lyddæmper i DK.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har danset nogle runder med bl.a. politiet, justitsministeriet (JM) og miljøministeriet (MM) om det eksisterende forbud mod jagt med lyddæmpere. Se evt. mere her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14946

Det er mere end to år siden jeg skrev til JM og MM, og fortalte dem, at forbudet er i strid med EU´s arbejdsmiljødirektiv, og forresten også den danske støjbekendtgørelse, der er fastsat ud fra direktivet. Støj skal nemlig dæmpes ved kilden hvis man kan, og det kan man her.

Det positive der kom ud af henvendelsen er, at arbejdstilsynet under Erhvervsministeriet gav mig ret i, at forbudet er ulovligt. Det frustrerende er, at hver gang jeg rykker MM for nyt i sagen, siger de at der arbejdes på det. Når jeg rykker JM siger de, at de stadig overvejer sagen.

Spørgsmålet som jeg snart stiller til de to ministerier bliver: "Hvor længe kan I holde til at vide, at I har ulovlige regler uden at gøre noget ved det ?" Birthe Rønn Hornbeck fandt jo ihvertfald ud af, at to år er i overkanten.

Når jeg slår lidt på vandrørene hører jeg, at MM sådan set godt vil ændre reglerne, men de tør ikke for de våbenforskrækkede overmennesker i JM. Og i JM ved man godt den er gal, men man pønser måske på noget retning af, at det bliver tilladt for erhvervsdrivende at bruge lyddæmper, men ikke for "hobbyjægere". Så er man i hus med arbejdsmiljøreglerne, der ikke gælder hobbyer.

Det er bare en stinker alligevel, for når man har anerkendt, at en lyddæmper er en beskyttelsesforanstaltning for skytten, vil det være højst usædvanligt at forbyde den for private. Tænk på, hvis høreværn eller sikkerhedsbukser var forbudt for private ejere af en motorsav ??? Nej, vel !

Og der ligger den nu. Forhåbentlig når jeg at skrive til ministerierne før valget, jeg tror ikke der er flere ministre der ønsker sig en BRH lige nu [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Hvordan ville det stille sig hvis alle rifelinstruktørerne blev ansat, med kontrakter og (lille) betaling. Så vil de vel også blive omfattet af arbejdsmiljøreglerne. Hvorfor støjkilderne skulle dæmpes om muligt. Eller?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jeg har netop hørt fra yderst pålidelig kilde i rette ministerium, at det inden længe bliver lovligt at bruge lyddæmper i DK.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



Tror ikke folk syntes den form for aprilsnar er sjove.

Håber du har ret. Men jeg skal se det før jeg tror på det.

Mvh. Loft
Svar
#39
Man må da have lidt sjov i gaden nu det er 1. april :o)

Jeg håber som dig, at vi for Sørensen da snart får lov at bruge lyddæmper i DK.

Men desværre var det her bare grov udnyttelse af 1. april.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#40
Hey LasseScout

har du dokumentation tilgængelig på det vedr. støj og kilde osv?

Jeg vil gerne prøve at få hul igennem -Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)