Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmelavet Dummy Launcher
#1
Har haft nedenstående "på" i et "alternativt" forum, men der var ingen tilbagemeldinger. Prøver derfor her:

Jeg har købt en labrador, og skal senere til at lave noget seriøs træning. Jeg har spekuleret lidt på at anskaffe mig en dummy launcher, men kan se at de er småpebrede i pris. Se f.eks. http://www.gemina.dk. Dertil kommer desuden våbentillaldelse.

En launcher affyrer en dummy vha. .22 blanks (løse skud). Pludselig kom jeg til at mindes min barndom, hvor vi brugte at sætte hylstre fra haglpatroner over "piben" på vores hundeprop-pistoler. Skuddet fik herefter hylstret til at flyve langt væk, og specielt kal. 16-hylstre var eftertragtede, da de lukkede mere "gastæt" omkring mundingen end kal. 12 (måske derfra jeg har et blødt punkt for dette oversete haglbøsse kaliber).

Nu kommer så spørgsmålet: Jeg har en "overflødig" banesalonriffel, men med tillaldelse til jagtbrug. Hvis man nu skærer piben af i passende længde, og eventuelt drejer den ned, kan den så bruges som launcher? Vil den kunne holde til gastrykket fra .22 blanks, og er det i det hele taget lovligt sådan at "modificere" en salonriffel i den grad?

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Lundgaard...

Jeg tror slet ikke at du umiddelbart kan få øje på omkostningerne ved et sådan projekt. Der er også noget lovmæssigt i det, som ikke umiddelbart er helt nemt.

1. Dummylauncheren du kan købe, er et færdigt produkt der med garanti virker.

2. Du vil med en sådan ændring af salonriflen, ændre dens status - lig med ny tilladelse.

3. udviklingen samt ændringen af salonriflen, løber vist langt over hvad en ny dummy launcher løber op i.

4. Selv en hundelo** kan holde en 22 blank gastæt, så mon ikke en salonriffel kan [Wink]

5. Du skal finde et værksted der kan og må modificere salonriflen

6. find selv på flere [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Hej GD

Tak for svaret.

Du har selvfølgelig ret i dine betænkelighederangående det økonomiske. Imidlertid spiller "morskabs-faktoren" også en rolle her. Tænk at være i besiddelse af en salonriffel, der skyder med 4.630 grains projektiler[Big Grin]

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#4
Og tænk at være i besiddelse af noget der måske bliver så kort, at det bliver ulovligt. (betragtet som pistol/oversavet eller hvad det nu hedder.)

Hvad er der nu grænserne er?
løb minimum 30cm, totallængde af våben minimum 60cm.??

Så længe du overholder dette, så er der ingen hjem-is i koen.

Hvis løbet overholder 30cm (og våbnet 60cm), er det ingen sag kun at dreje spidsen af løbet ned, så det passser i Dummy'en.

Dermed skulle det ikke være nødvendigt med omregistrering/omklassificering af riflen, da det stadig er en salonriffel, og den vil med garanti kunne holde til trykket, da området ved kammeret ikke er drejet af (ellers er det nogle lange Dummy's)

Har du evt spekuleret på at få lavet gevind (som til lyddæmper) i den riffel?

Og bare lave en adapter som Dummy'en sættes ned over?
Man får godt nok noget spild-plads i løbet som nedsætter trykket og kastelængden.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
En sådan "dummy-kaster" er ganske let at lave!

Jeg lavede en af vanvare da jeg fik monteret en "støjdæmper" forkert!

Jeg overførte princippet til en dummy-kaster til salonriflen.

Dummyen bestod af en rundholt i ca 5-6 cm tykkkelse, hvor jeg borede et langsgående hul og epoxiede et stålrør indeni, stålrøret var drejet ud indvendigt så det passede nedover den cylindriske forreste del af piben på min salonriffel.
forreste del af stålrøret proppede jeg med en stang af hårdt gummi , der blev holdt på plads af en bolt skruet i gevind skåret indvendigt i stålrøret.

dermed kan man skyde med almindelig salon-ammo, kuglen bliver fanget af gummiet i røret og dummy'en flyver "ad h. til"
Man kan eksperimentere med forskellige typer salon-ammo og få forskellige flyvelængder.[Big Grin]

Det er sikkert ikke lovligt at lave den slags,[xx(] så derfor har jeg forlængst skrottet min (jeg har heller ikke hund længere)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg tror godt nok det er ulovligt. Men kunne man ikke lave en appesinkanon som dummy'en passede ned i? Jeg har ved selvsyn konstateret at sådan en kan sende en appelsin meget langt væk, så mon ikke det skulle være i stand til og sende en dummy af sted?

Bare et lille forslag [:I]

Mvh
Jonas
Svar
#7
Tak for svarene.

Ang. appelsinkanon, så mener jeg at kunne huske, at en gut her i området er blevet sigtet for overtrædelse af våbenloven, fordi han daskede rundt på gaden med sådan en. Umiddelbart derfor ikke en mulighed. Er også lidt for omstændeligt at lade og afskyde.

Umiddelbart tiltaler Dravis forslag mig mere, men for en ikke teknisk begavet person som jeg selv er det nok lige bøvlet nok. Desuden huer det mig ikke rigtig, at der er "live" ammunition i skyderen.

Til syvende og sidst vil det nok være nemmere at få modificeret salonriflen og evt. få en ny våbentilladelse, hvis sheriffen mener det er nødvendigt. Hvis man kan få tilladelse til en dummy launcher, der skal holdes i hånden, kan man vel også få tilladelse til en, der kan sættes mod skulderen, evt. mod at bore riffelgangen ud (man kan jo rent faktisk købe skæfter til diverse dummy launchere).

Jeg kan dog godt se, at prisen nok ender meget tæt på en rigtig launcher.

Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#8
Lundgaard...Helt ærligt, vi snakker 800 kroner for en Launcher plus dummy.

http://www.skinners.dk/

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#9
Nu spørger jeg nok lidt dumt......men hvad bruger man helt præcis sådan en dummyskyder til?? Jeg kan regne ud det er noget med hundetræning men...... (kan man ikke bare kaste en kæp?)[Wink]

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#10
Til GD
Tak for linket. Ca. halv pris i forhold til de priser jeg var bekendt med. Dog stadig lidt kedeligt i forhold til at "lave noget" selv[Smile]

Til Anders
En dummy launcher bruges til at kaste et apportemne (dummy) over lang afstand, og med lyd. Dermed kan diverse situationer trænes lidt mere jagtrelevant, end hvis dummyen kastes "manuelt".

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#11
Hej Lundgaard,du kunne jo prøve at finde en brugt,jeg havde en annonce i "Jæger" og der var en gut der ringede,han havde en liggende,han ikke brugte mere.Den var næsten ikke brugt,og han skulle kun ha' 500 kr.for den,incl.100 skud og to dummyer.Den har nu afskudt adskillige hundrede skud uden probler.Når du finder en skal du være opmærksom på at der er meget forskel på patronerne,Gul,Rød og Sort.De sorte er de kraftigste,og du skal ikke lave samme fejl som mig,at købe alm.løse 22'er,dem er der ikke meget gang i,dummy'en flyver kun ca 15-20 m.(Spaniel patroner som vi siger bland labrador folk....)[Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Jeg har en ombygget Otterup salonriffel som er boret glat (ingen våbentilladelse), afkortet, med lyddæmpergevind og med løbet profileret så en Turner Richards dummy fra deres dummyskyder passer på.

Den er ikke køn men den virker og man slipper for det lede dask hånden får med en normal dummyskyder

jeg bruger den ikke og den er din for en plov, send en pb
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)